Aardekabel "hondebot"

RE: Aardekabel "hondebot"

ben ik nou gek of wat?? :x

Ik heb sinds een aantal weken startproblemen. De Mini start wel, maar de startmotor draait heel langzaam. Na 1 of 2 omwentelingen start hij toch.
Vanmorgen wilde hij zelfs helemaal niet meer, maar toen ik het vanmiddag probeerde sprong hij dus weer moeizaam aan.
De accu doorgemeten, die was goed, dus ik zat al aan een nieuwe startmotor te denken.
Maar na een beetje rondneuzen op het forum zag ik ook een paar keer de link naar het aardekabeltje bij het hondebot voorbij komen. En omdat ik deze laatst eruit heb gehad om de rubbers te vervangen, daar even naar gekeken.
:o En wat bleek??? Hokus pocus, huup huup huup barbatruuk, de kabel is verdwenen, foetsie!!! En ik zweer dat ik hem toch terug had geplaatst. :?
Zou dit het probleem kunnen zijn van mijn startproblemen??? En zo ja, kan iemand mij dan de logica hiervan vertellen?? Want mijn electronische kennis houd op bij "plus" en "min(i)" :|

RE: Aardekabel "hondebot"

Peter schreef:

Zou dit het probleem kunnen zijn van mijn startproblemen??? En zo ja, kan iemand mij dan de logica hiervan vertellen?? Want mijn electronische kennis houd op bij "plus" en "min(i)" :|



super electronisch ben ik ook niet :? . maar alles electrisch heeft een plus en een min nodig. de plus gaat na jouw startmotor en als die nergens kan aarde na de min van jouw accu is het circeltje niet rond en zal hij weigeren. heb het zelfde probleem gehad.

makkelijk om te controleren is om een kant van een startkabel op je blok te zetten en en de andere kant op de carroserie. als hij nu ineens de startmotor vlot rondgooid zit daar het probleem.

je blok hangt in rubbers en je subframe ook. dus die maken geen massa(min). is het massakabeltje weg dan werkt het niet (goed) meer.

RE: Aardekabel "hondebot"

omdat er een hoog amperage door de startmotor gaat zal hij meer stroom af moeten voeren, vandaar dat je een dikke massakabel daar nodig hebt.

als de massa (min)kabel niet goed genoeg is (dik, in goede staat, geen roest) dan kan de stroom niet snel weg en zal er dus niet genoeg nieuwe stroom aangevoerd kunnen worden waardoor de startmotor zijn prestatie niet kan leveren...

dit is in een notedop de uitleg, je kan het vergelijken met een waterleiding...

RE: Aardekabel "hondebot"

Ja zover reikt mijn kennis op electa nog wel, maar die link met dat aardekabeltje van het blok naar de carosserie snap iek niet hielemaal... :? kan dat uitgelegt worden en, of dit met de startproblemen te maken heeft... :x

RE: Aardekabel "hondebot"

je hebt een goede geleider nodig van je startmotor naar de min van je accu...

de startmotor gebruikt het blok als massa, alleen maakt het blok geen goede massa met de carrosserie...

daarbij heb je dan de masastrook nodig om die overgang richting je accu goed te laten gebeuren...

RE: Aardekabel "hondebot"

ahha, kijk daar heb ik iets aan!! bedankt! :)\\_

Dus zo'n nieuw kabeltje en ik kan weer pruttelen...?
Zit de aarde van de ruitewissers toevallig ook gelijk op het blok? Dat was het enige wat ook minder presteerde sindsdien.

thanks, dus met de kerst weer wat te klussen!!

default

RE: Aardekabel "hondebot"

jou start motor krijgt zijn voeding rechtstreeks van de accu,
de min gaat via het kabeltje bij het hondenbot naar de carrosserie en van de carrosserie via een kabeltje in de kofferbak naar de min van de accu.

als jouw min kabeltje bij het hondenbot weg is krijgt de startmotor via een andere manier massa
bv via de (choke kabel of kachel kabel)dit is niet voldoende en kan zelfs tot brand lijden
nu kun je tijdelijk even proberen met een losse kabel (startkabel) om een massa verbinding te maken
tussen de startmotor en de carrosserie,
als de motor dan wel snel ronddraait heb je het
probleem gevonden.
succes

RE: Aardekabel "hondebot"

choke heb ik niet, (zie onderschrift)
Het hondbot is toch van aluminium? Dat heeft een eens zo hoge soortelijke weerstand als koper. Dus hij geleidt ook maar de helft zo goed...
8) Maar ik zat dus die link te zoeken met die kabel en mijn startproblemen. Maar de aarde van de startmotor zit op het blok, dus nu snap ik het :9

RE: Aardekabel "hondebot"

choke heb ik niet, (zie onderschrift)



nog minder massa dus...

Het hondbot is toch van aluminium? Dat heeft een eens zo hoge soortelijke weerstand als koper. Dus hij geleidt ook maar de helft zo goed...



Ja, als het hondebot de stroom zou geleiden. Zoals je gezien hebt bij het vervangen, zit die in rubbers opgesloten. Zo ook de motorsteunen. het blok is dus totaal geisoleerd van de massa, samen met de startmotor. Je enige massa zou nu je gaskabel kunnen zijn.

De ruitenwissermotor heeft eigen massa, dus bij een goede en volle accu, moet die gewoon werken.
Accu kan wel leger geworden zijn, doordat je een slechte massa hebt.

Wouter

RE: Aardekabel "hondebot"

damned, u have me!!!

Dus reden te meer om op te schieten met klussen!!!

RE: Aardekabel "hondebot"

Wouter schreef:
choke heb ik niet, (zie onderschrift)



nog minder massa dus...

[




Als je motor massa zou maken via jechokekabel hoef je ook niet blij te worden...die zal zo warm worden dat de ommanteling zal smelten....

RE: Aardekabel "hondebot"

Als je motor massa zou maken via jechokekabel hoef je ook niet blij te worden...die zal zo warm worden dat de ommanteling zal smelten....



klopt, het zal niet de eerste keer zijn dat een kachelkabel of gaskabel hierdoor smelt :)

Wouter

RE: Aardekabel "hondebot"

Hier had ik zelf nog niet aan gedacht. Ben nu in 1x van m'n startproblemen, steeds kapotte chokekabel en m'n lege accu af :D Had ook dat ie slecht starte en m'n ruitenwissers deden het langzaam.

Groeten ~JvdB~

RE: Aardekabel "hondebot"

Tijdens de laatste keer starten bleek dat mn aardekabel niet goed meer was (gaskabel warm - ontmanteling gesmolten - gaskabel vast en ondertussen vervangen)
Nu heb ik r even naar gekeken en hij is gewoon doormidden, net aan de aansluiting (dus aan de kabelschoen)
Kan ik hem vervangen door een standaard kabel van pakwag 20mm²?
Mini onderdelen zijn hier nauwelijks te krijgen.
Of een stuk uit oude startkabels slopen?
Best een 'blote' gevlochten kabel?

RE: Aardekabel "hondebot"

Volgens mij hebben de meeste auto's zo'n gevlochten massakabel. Dus als je met de oude naar een gewone automaterialen zaak gaat (die zullen ze in belgie toch ook wel hebben?) dan kunnen ze vast wel wat passends voor je kunnen vinden.

vrgr

Crispijn

RE: Aardekabel "hondebot"

Alright, zal er wel even achter gaan horen.
Ik was enkel aan het nadenken waarom het een gevlochten zou zijn.
Iets met behouden van de lage weerstand, dus ten behoeve van de geleidbaarheid?
Ik dacht net dat er in een wikkeling Focault-stromen optraden, waardoor de weerstand stijgt.
Maar ik zal wel mis zijn... :x

RE: Aardekabel "hondebot"

Een andere kabel is ook goed hoor. Zolang die maar een stuk dikker is dan je gaskabel. Bij een kabel met teveel weerstand zal de massa via de gaskabel lopen en gaat deze smelten.

RE: Aardekabel "hondebot"

euhhhhh......ik heb iets doms gedaan.... |:(
Ik ben mijn motor weer aan het inbouwen en nu weet ik niet meer hoe die aardekabel terug moet bij het onderste hondebot en de motor.....
Heeft iemand een foto of kan er iemand even onder zijn auto kruipen en een foto schieten hoe het zaakje in elkaar moet zitten?
In haynes staat een beschrijving waar ik niks aan heb.

RE: Aardekabel "hondebot"

aardekabel zit toch bij het bovenste hondebot? De onderste zit dacht ik op het aluminium van de versnellingsbak, dat geleidt toch wat minder...

Misschien dat het in dit topic te zien is? (weet niet zeker want plaatjes doen het niet vanwege de firewall hier) link

RE: Aardekabel "hondebot"

waar de kabel zit maakt in principe niet uit .. als je maar een goed massa-verbinding maakt (bij oude modellen zat de kabel tussen het koppelingsdeksel en het binnenspatscherm).

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Aardekabel "hondebot"

Of tussen de bout waar het hondenbot op het schutbord vast zit en op de lange bout waar de hondenbot tegen de motor vast zit.
Meen me te herinneren dat hij daar standaard van fabriek uit op vast zit.

RE: Aardekabel "hondebot"

Nou snap ik het niet meer zo goed; bij mij zat hij bij het onderste hondebot tussen subframe en motor.
Als ik h`m nou vast maak tussen de steun op het motorblok voor het hondebot en het subframe?

RE: Aardekabel "hondebot"

aangezien je subframe ook in rubber hangt is dat geen garantie voor een goede massa .. hij moet naar de carrosserie ..

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Aardekabel "hondebot"

Klopt wat The zegt.
Ik heb het overigens wel over het bovenste hondenbot heh ;)

RE: Aardekabel "hondebot"

Ik heb maar even wat foto`s gemaakt, want ik denk toch dat er een spraakverwarring is;
Dit is het onderste hondebot inclusief kabel( wordt toch ook een massakabel genoemd of niet?)

Dit is de plek onderaan het blok waar het bevestigd moet worden;

(grote roestkleurige bout is de olietapplug; het gaat om dat zwarte profiel links)
Iemand de wijsheid hoe ik h`m moet monteren?

Bij mij zit er helemaal niks van een kabel aan het bovenste hondebot.

RE: Aardekabel "hondebot"

En op de onderste hoort hij niet te zitten omwille van Theo zn verhaal....
Hij moet aan de carrosserie...

RE: Aardekabel "hondebot"

in het topic wat Crispy aanhaalde staat een foto van een bovenste hondebot (met rotte bevestigingsplaat)
http://img222.imageshack.us/my.php?imag ... alljz3.jpg

maar daar kun je wel de massakabel zien zitten .. dat is de meestgebruikte plek op latere modellen. (wel wat moeilijk bereikbaar als alle andere spullen van een Spi er al in zitten :)" title="Evil" /> maar als je toch schoon gaat opbouwen mag dat geen probleem zijn)

Als je hem liever aan het onderste hondebot wilt maken kan je de andere bevestiging het beste aan het front vastmaken (onder de bumper ..) of een tweede kabel van je subframe ergens aan het koetswerk ..

Als je de massakabel aan het subframe hangt en je massa werkt niet goed kan het zijn dat je gaskabel als massa gaat fungeren .. en die is daar niet op berekend, met alle gevolgen van dien. Kortom: hang hem langs je bovenste hondebot!

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Aardekabel "hondebot"

je kan hem ook onder de bevestiging van de koppelingscilinder vastzetten.
hondebot is het meest gebruikelijk, en in 10 minuten te doen.