aasluiting bobine

RE: aasluiting bobine

Alle,

Ik heb een probleem met het starten van de mini:hij gooit de motor wel rond maar slaat niet aan. Nu het volgende, ik heb van de bobine een draad lopen naar een zwart kastje onder de verdelerkap dit is een plus, maar op dat zelfde kastje heb ik een aansluiting over, Moet daar ook een pluskabel op, (zodat het kastje de stroom verdeeld) of moet daar een min kabel op.

We weten alleen de naam van het kastje omdat er op staat, (engine amplifier).

RE: aasluiting bobine

Om e.e.a. duidelijker te maken heb ik een foto toegevoegd:
link
Op deze foto staat de situatie zoals deze bij de spuiter was:
Van de bobine loopt een rode kabel naar de "engine amplefier" op de verdeler (deze amplefier is op de foto niet te zien). Verder is er op de bobine nog een aansluitpunt te zien, die destijds dus schijnbaar niet aangesloten was!? (Waarschijnlijk is dit losgeschoten bij het demonteren van het een of ander...) Wat wij niet begrijpen is dat er 1 draad overblijft, terwijl wij 2 aansluitpunten over hebben: 1 x op de bobine en 1 x op de "engine amplifier".
Origineel is dit een 1000SE uit '86, maar de vorige eigenaar heeft er een 1275cc ingebouwd; naar ons gevoel is hier de oude kabelboom voor gebruikt, aangevuld met nieuwe (van 1275 afkomstige) draden.
Bonusvraag: wat doet deze "engine amplifier"? Wat is de Nederlandse naam?
Alvast bedankt voor de moeite!

Anneke

ps voor de mensen die gereageerd hebben op mijn vraag of de motor scheef ligt: zolang mijn mini niet rijdt, kan ik niet naar een brug rijden om jullie suggesties te checken; Ik ben er dus nog mee bezig...

RE: aasluiting bobine

als ik het goed begrijp heb je
electronische ontsteking.

dan lopen er 2 draden van de bobine naar
de aansluiting op de verdeler plus en min.

ook heb je op de plus van de bobine je
draad voor het "contact" zitten.
de kleur ben ik even kwijt.
als je een toerenteller hebt
heb je nog een zwart/witte draad die
je ook op de bobine aansluit (plus of min weet ik even niet) maar die hoef niet aangesloten te zijn om de auto te laten lopen.

RE: aasluiting bobine

Dat ding heet onstekingversterkingsmodule.

Op de module die aan je ontsteking zit kunnen drie pinnetjes zitten. Hier heb je er maar twee van nodig.
De bovenste en de onderste (de middelste blijft dus vrij.)
Maar ik dacht dat ze er ook waren met twee pinnetjes..... O:)

De stekker die hier op hoort te zitten zijn niet nieuw te krijgen, maar als je op de sloop zoekt naar een opel kadett,corsa, of een astra ( 1400i met electrische onsteking , is dat hetzelfde stekkertje) en dat past dus perfect.
( knip de draden ruim af )
En als het goed is lopen er drie draden,mits je een toerenteller hebt, van of naar je bobine.


Als je laat weten of dat klopt of niet, zal ik wel even een kijkje nemen onder mijn motorkap.

RE: aasluiting bobine

Hij loopt weer!
Probleem: los kabelschoentje. |:(
Bedankt voor de reakties.

RE: aasluiting bobine

packed as hell schreef:

Op de module die aan je ontsteking zit kunnen drie pinnetjes zitten. Hier heb je er maar twee van nodig.
De bovenste en de onderste (de middelste blijft dus vrij.)
.



weet iemand toevallig wat de + en de - is

RE: aasluiting bobine

Ik geloof dat de 15 de plus is, het andere getal weet ik zo niet, maar dat is dus de min. kweet het niet 100% zeker!