accu

default

RE: accu

Hallo
Even een vraagje over een accu van een mini van 85. Hoe zwaar mag deze zijn??

Die er nu in zit is 44 amp 12. Hij start nu niet met dit weer dus ik dacht misschien is een zwaardere een optie??

Vrg Angus

RE: accu

Die 44A zegt niet zo bar veel, waar je naar kijken moet is de piekstroom die de accu leveren kan.
Iets van 280W is prima.
Ikzelf heb een 55A acuutje in mijn '82 blafhok trouwens.

Motorolie is onder deze winterse omstandigheden zo dik als stront, en de olie van een Mini is al niet zo dun normaal (20W50).
Daar komt bij dat een accu in deze kou al snel de helft van z'n startstroom kwijt is, en dan wordt starten lastig ja...
Dat is ècht geen Mini-kwaal, kijk maar om je heen hoeveel auto's startproblemen hebben de laatste paar dagen.
Trap de koppeling eens in bij starten, dat scheelt een stuk..

RE: accu

Tjah, ik heb dr een accu inzitten van een goeie 70 amp, bedoeld voor een peugeot dieseltje. D'r zit ook 20w50 in en het vriest hier ongetwijfeld net zo hard, toch is starten en lopen geen probleem..

RE: accu

Net een nieuwe accu in de Red hot geplaatst. Was al een paar jaartjes oud en een paar keer koplampjes aan laten staan. Plus nu een tijdje in een lekkere droge maar wel koude schuur gestaan. Gevolg lege en dode accu. De afmetingen van de accu die er in zat was iets van 22cm breed en hoog bij 17cm diep. 44ah.

Als je mini na een tijdje stilstaan iedere keer slecht start, of de accu dan helemaal leeg is. Check dan ook eens op stroomlekkage.Hier moet ik helaas dus ook nog aan.

default

RE: accu

ikl heb een accu van 150 amp.
in een mini 1.3 i van 96 en heb evengoed het zelfde probleem.
accu pas nieuw en een nachtje hoofdschakelaar vergeten.
zit ergens een stroomlek maar nog geen idee waar.
vind touwens dat de accu in een mini zogoed als op straat ligt
heb zitten denken om dat hokje van de accu te isoleren dat scheelt ook wel denk ik.
dynamo laad goed bij en geeft dan ook 13.60volt ongeveer. accu zelf 12.67volt.....

RE: accu

@daglaf: Moderne dynamo's leveren tegenwoordig 14,4Volt. Vroegah was dat 13,8V en dat is eigenlijk te laag om een accu flink vol te pompen. Zeker als er veel korte stukjes gereden worden.

44Ah zou prima moeten zijn. Een grote accu is op den duur ook leeg als er tijdens het rijden niet voldoende wordt bjgeladen.

RE: accu

daglaf schreef:
ikl heb een accu van 150 amp.
in een mini 1.3 i van 96 ...



Ik heb ook aantal 150 Ah accus. In mijn werkschip, die dingen wegen ongeveer 40 kilo en zijn denk ik 3x zo groot als de accu bak van een mini. Ik denk dat je een ander getal hebt gelezen. Ik hoop niet de prijs :P

Voor een accu zijn 2 dingen van belang. Ampere-uur (Ah) en ampere(A). In de accubak van een mini zal niet veel groter dan 60 Ah passen. Die zal maximaal een koude start stroom van ongeveer 600 Amp kunnen leveren. Daar moet ie zeker mee starten.

44 Ah zal ongeveer 450A kunnen leveren en moet ook genoeg zijn als alles in goede staat is. Een keer goed schoonmaken van de + en - kabels tussen accu, startmotor en dynamo wil hier ook wel eens heel veel schelen. Een accu is natuurlijk slijtage gevoelig.

Om je vraag te beantwoorden. Heeft een grotere accu zin? Ja, kan je langer mee starten en levert meestal ook meer startstroom dus zal je startmotor harder draaien. Maar eigenlijk zou het niet nodig moeten zijn.

RE: accu

Een startstroom van 600 Amp lijkt mij een beetje aan de hoge kant.

RE: accu

Willy1 schreef:
Een startstroom van 600 Amp lijkt mij een beetje aan de hoge kant.



Baat het niet, dan schaad het niet. :)

RE: accu

ik heb deze :

http://accuweb.nl/accus-voor-microhybri ... -ah-ek700/

als je het plastic randje aan de onderkant eraf knipt past hij precies in de accubak! Dit is een AGM semi-tractie accu van 70 Ah en startstroom van 760 A. Het grote voordeel van dit type accu's is dat ze geschikt zijn voor zeer diepe ontlading (leeg trekken in de winter, of dikke geluidsinstallatie, of allebei ;) ) zonder dat ze hiervan kapot gaan.