RE: Accu aansluiten: welke volgorde? (na opladen buiten auto)
Ingediend door cyril op za, 10-01-2004 22:14
Hoi,
Mij is verteld plus eerst dan pas de min. Dan je alarm opniew instellen en radio.
Mvg cyril
- Login of registreer om te reageren
Ingediend door cyril op za, 10-01-2004 22:14
Hoi,
Mij is verteld plus eerst dan pas de min. Dan je alarm opniew instellen en radio.
Mvg cyril
Ingediend door Bijou op za, 10-01-2004 22:45
Hier kan ik nog niet echt iets mee, welke + en welke - (zie mijn tekst)???
Nieuwe vraag erbovenop: hoe stel je je alarm en radio opnieuw in?
Ingediend door Eelke op za, 10-01-2004 23:23
Rood is plus, zwart is min (precies andersom dus ). Maar in een Mini is het wel heel eenvoudig, want je kunt direct zien wat de massa is; deze zit namelijk vrijwel direct aan de carosserie, achter de accu (dus het dichtst bij je als je achter auto staat en in de kofferruimte kijkt). De Mini is nooit anders dan negatieve massa geweest (vroeger had je ook auto's die positief geaard waren - in de MG B van mijn vader zit onder de motorkap nog een grote sticker waarop staat "WARNING: This vehicle negative earth"), dus de massakabel gaat op de min. Er is bij mijn weten niet echt een standaard voor de plaatsing van de polen, bij de Mini moet de plus het diepst in de kofferbak zitten. Hangt van de accu af of de polen dan links of rechts zitten.
Normaal gesproken klopt het wat Cyril zegt; eerst de boel aarden, dan pas de plus erop. Echter, bij een Mini is deze volgorde weer link, omdat je als je de plus losdraait met een steeksleutel je geheid tegen de metalen achterwand aankomt (waar binnenin de auto de rugleuning tegenaan zit). Als de min dan nog vast zit maak je kans dat je kortsluiting maakt; ik weet niet hoe goed die (waarschijnlijk dunne) laklaag isoleert, maar als je het niet erg vind ga ik het niet proberen (en als je het wel erg vind ook niet).
Dus volgorde (bij een Mini weer eens anders dan bij "gewone" auto's): eerst de aarde los die het dichtst bij je zit als je achter de auto staat, dan pas de plus los. Bij weer aansluiten precies andersom, dus eerst de plus vastmaken, dan pas de aarde (min). Geeft soms wel eens een paar vonkjes.
Ik hoop niet dat je nu je accu er verkeerd om in hebt gehad. Ik weet niet precies wat de gevolgen kunnen zijn, misschien is er niks aan de hand. Maar slim is het niet.
Ingediend door Bijou op zo, 11-01-2004 11:46
Bedankt Eelke en Cyril.
Ontstaan die vonken omdat de instrumenten en het alarm meteen stroom trekken? Ik vond de vonken aardig heftig, maar begon daardoor gisteren toch te twijfelen toen ik de boel aansloot zoals jij dat beschrijft (dus tóch op de goede manier gedaan).
Kortom op de goed manier aansluiten en die vonken negeren dus?
Oh ja,
Cyril begon over het opnieuw instellen van de radio en het alarm?? Wat bedoelen we hiermee?
Ingediend door mini7 op zo, 11-01-2004 11:51
Bijou schreef:
Oh ja,
Cyril begon over het opnieuw instellen van de radio en het alarm?? Wat bedoelen we hiermee?
Of je het alarm opnieuw moet instellen ben je snel achter. Kan zijn dat het meteen afgaat als je de accu aangesloten hebt. Dan zul je het idd ff moeten resetten. Maar volgens mij hoef je nix ingewikkelds in te stellen. Gewoon resetten en het moet weer goed zijn. En wat betreft de radio, als je een radio hebt met geheugen zullen al je geprogrammeerde zenders eruit zijn. Gewoon ff opnieuw zoeken
En als je centrale deurvergrendeling hebt...laat dan nooit je sleutels in je auto liggen met ramen en deuren dicht! Geheid dat door de beveiliging meteen alles op slot springt.
Ingediend door J-man op zo, 11-01-2004 11:55
Wanneer je batt is losgekoppeld geweest, en je daarna weer de batt aankoppeld is het normaal dat er vonkjes aan te pas komen. Dit omdat bv het klokje rechtstreeks stroomkrijgt, en vanaf je de bornen aantitst wil het klokje stroom krijgen om te kunne werken. dus vonkjes trekken.
Het ligt echter aan jezelf hoe groot je de vonkjes maakt. ben je voorzichtig, en houd je de aansluitklemmen zeer kort in de geburen van de bornen op je batt, kan het zijn de lucht te weinig weerstand bied en dus niet meer isoleert, en dus vonkjes trekt.
Wanneer je echter meteen water bij de wijn doet, en hupla de aansluitklemmen zonder aarzelen op de bornen zet zal je 'normaal gezien' merken dat de vonkjes zeer beperkt zullen voor komen.
Radio en alarm weer instellen: deze kunne echter maar een bep tijd zonder spanning. (kort geheugen = zoals bij een viedospeler) Wanneer je je batt weer aankoppelt, kan het zijn dat je het klokje van je radio weer moet instellen of dergelijke... (staat in de handleiding hoor)
Ingediend door Bert op zo, 11-01-2004 16:53
Bijou schreef:
want na eerste zwarte op de voorste en daarna de rode op de achterste pool ging de boel goed vonken en bleef even vonken...
...omdat zwart en rood blijkbaar respectievelijk op + en - gaat (engels???) en mij verteld werd dat altijd eerst de rode kabel op de pool aan de achterbankkant aangesloten moet worden en dan de zwarte kabel (massa = vastgeschroefd aan de carosserie) aan de andere pool, aan de achterbumperzijde.
Ten eerste zoals Eelke schrijft, zwart is min, en rood is plus. Normaal gesproken. Je schrijft in de eerste alinea: Zwart op de voorste, rood op achterste. Bedoel je daarmee de voorste als je voor je achterbak staat (eerste voor je neus), of de voorste, als in richting voorkant auto...??
Want in de 2de alinea schrijf je het dus wel goed. Rood aan de achterbank kant, en zwart aan de achter-bumperkant (als je de accu niet omgedraaid hebt, maar dat denk ik niet. Je plaatje klopte wel)
Maar de kleuren zijn eigenlijk allemaal boeien. De kleuren, of de tekens zijn bij jouw blijkbaar omgedraait, oid. Maar de accu(fabrikant) geeft ZIJN plus/min pool van de accu echt wel goed aan. De min pool van je mini weet je ook zo, want die zit aan de carroserie vast (kort kabeltje). De andere moet dan dus op de plus van de accu. En dan zijn de kleuren, en tekens boeie!!! Daarmee weet je zeker dat je goed zit. Daarna zou ik als ik jouw was alle kleuren/tekens kloppend maken, want das voor de volgende keer wel zo handig...
Oja, en een vonkje geeft het altijd wel.
Ingediend door Dennis op zo, 11-01-2004 17:12
Een accu hoort dus absoluut niet te vonken als je hem aansluit. Dat kan een aantal dingen betekenen.
1. Je probeert de boel om polen, plus aan min en min aan plus en dat geeft een flinke vonkenregen.
2. Er staan een paar stevige stroomverbruikers aan, wat niet zou mogen als het contact uit staat. je geheugen van je autoradio trekt nauwelijks stroom en het alarm ook niet.
3. Er zit ergens sluiting...het zou niet de eerste keer zijn dat de isolatie mantel van de + naar voren toe ergens is doorgesleten.
Optie 1 is vrijwel uitgesloten in een mini, maar niet iedereen is even handig.
Optie 2 en drie zijn heel wel mogelijk al zegt Bijou niet of er daarvoor al problemen waren met de accu, leeglopen oid.
Dennis
Ingediend door Eelke op zo, 11-01-2004 17:30
Nog eens naar Bijou z'n omschrijving gekeken. "Goed vonken en bleef vonken" klinkt wel vrij dramatisch...
Ingediend door Bert op zo, 11-01-2004 17:42
mwo. Wat Dennis zegt is in feite waar. In theorie heeft ie gelijk dat er geen vonken vrij mogen/kunnen komen. Theoretisch helemaal nergens voor nodig.
Echter in de praktijk gebeurt het wel. Zoals J-man schrijft, doe je het heel voorzichtig, en langzaam dan komt er in de praktijk wel een vonkje vrij, op het moment dat je dicht bij de pool komt. Schrik je, en doe je het nog 10x zo, dan blijft het vonken (denk ik hoor, mischien wel niet). Maar zet je hem er gewoon HUP, BAM pool erop. Baf. Klaar..... Geen vonk...
Vermoedt dat als je het doet zoals ik eerder schreef. Dan weet je zeker dat je de polen goed aansluit.. En we gaan ervan uit dat er niets raars met de mini is gebeurd. Dan gaat het goed komen.
Maar sluit NOOIT uit dat er toch iets raars aan de hand is. Het is en blijft een mini Maar ik denk dat iedere gezonde nederlander het verschil wel merkt als er echt wat fout is...
Ingediend door Martin op zo, 11-01-2004 18:38
Een accu heeft een "dikke" en een "dunne" pool, en als het goed is zijn de accuklemmen ook verschillend zodat er in principe nooit een onjuiste aansluitng gemaakt kan worden.
En altijd eerst plus aansluiten en dan pas min.
@ Eelke
De eerste mini's hadden ook plus aan massa!
Ingediend door cyril op zo, 11-01-2004 19:11
HOi,
Ik zag laatst bij een vriend van me dat zijn accu ook vonken maakte toen we de aacuklemmen van een andere accu af aansloten. Is dit verkeerd? Dus trekt de mini ergens stroom vandaan terwijl die dat niet moet doen of gebeurt dit altijd als je een accu doorlinkt aan een andere accu.
GRTNX cyril
Ingediend door Bijou op ma, 12-01-2004 23:13
Bedankt voor de info voor zover. We gaan van de week met een geruster hart die boel weer aansluiten, Als het gelukt is of er iets ontploft is laat ik het wel weten!
...al weten we nu nog niet hoe je het alarm opnieuw instelt?
Ingediend door Mini Martin op ma, 12-01-2004 23:19
Een accu heeft een "dikke" en een "dunne" pool, en als het goed is zijn de accuklemmen ook verschillend zodat er in principe nooit een onjuiste aansluitng gemaakt kan worden.
Dit gaat niet altijd op.
Ik heb hier twee Mini's staan waarbij de pooldikte even groot van diameter is.
grtzz Martin[/code]
Ingediend door Bijou op di, 13-01-2004 18:38
...zal van de week ook eens naar de diktes kijken... Of heb je die verschillende diktes vanaf een bepaald geboortejaartal van een Mini? ...Mini's werden in verschillende opzichten met de jaren van meer vernuft voorzien en de engelsen werden steeds minder koppig met hun eigen tegendraadse oplossingen tov andere autofabrikanten in de rest van Europa?
Ingediend door Bert op di, 13-01-2004 20:22
Bijou schreef:
Mini's werden in verschillende opzichten met de jaren van meer vernuft.
Dat klopt wel ja. En ik heb het nog nooit gezien. Mijn meest recente mini was een 90-er, dus dan moet het "nieuwer" zijn dan die. Iemand????
RE: Accu aansluiten: welke volgorde? (na opladen buiten auto)
Ingediend door Bijou op za, 10-01-2004 21:36
Hallo allemaal,
Heb een mooie Cooper van '97 en...
Van familie moet je het hebben, toch graag nog even hulp...
Mijn pa was zo vriendelijk om van de week mijn accu buiten de mini aan de acculader te zetten en op te laden. Opgetogen wilde ik 'm vandaag er weer inzetten en aansluiten, maar toen....
-zag ik dat als je de zwarte en rode kabel aansluit zoals het origineel zat de + en de - op de polen verschilt met de + en de - van de aansluitkabels.
-kwam er vervolgens een discussie op gang welke pool je het eerste moet aansluiten en waarop... want na eerste rode op de voorste en daarna de zwarte op de achterste pool ging de boel goed vonken en bleef even vonken...
...omdat zwart en rood blijkbaar respectievelijk op + en - gaat (engels???) en mij verteld werd dat altijd eerst de rode kabel op de pool aan de achterbankkant aangesloten moet worden en dan de zwarte kabel (massa = vastgeschroefd aan de carosserie) aan de andere pool, aan de achterbumperzijde.
Voor de duidelijkheid de polen op de acuu zitten bij mij zitten elk op een hoekpunt van een lange zijde van de accu, zo: [|:] ...deze polen staan duidelijk aan de rechterzijde van de Mini (gezien vanuit bestuurder).
Weet iemand nu hoe dit precies zit?
Ik had de polen en klemmetjes van de kabels wel een beetje opgeschuurd zoals blijkbaar hoort.