Accu andersom maar niet opladen

default

RE: Accu andersom maar niet opladen

Hoi,

Ben met mijn mK2 bezig en die heeft het volgende probleem.
De stroom loopt andersom, PLUS op het chassis en MIN retour via het draadje vanaf de motor.
Nu wil mijn accu achter niet meer opladen. Probleem lijkt bij de dynamo te liggen.

Dynamo uit elkaar gesloopt en nagekeken maar lijkt in orde en toch geeft hij geen spanning af.
Andere dynamo, idem dito.
Ga nu de eerste dynamo maar even laten checken en doormeten maar de vraag is nu.
Wie weet hoe dit systeem werkt (dat van die omgekeerde stroomrichting) en heeft misschien een duidelijke website voor wat naslag.
Ik heb zelf wel de Haynes maar dat techno-engels maakt het niet heel erg makkelijk dus ben op zoek naar veel leeswerk over dit onderwerp.

Overspoel me maar met reacties zou ik zeggen :)

bassie

RE: Accu andersom maar niet opladen

Dit heet positive earth. Er is niks bijzonders aan in de zin van "wie weet hoe dit werkt", wie op school wat elektrische schakelingetjes heeft gehad weet hoe het werkt.

Al je elektrische apparaten moeten hierop afgestemd zijn. Ik gok dat een dynamo gewoon aarde maakt via de motor, dus dat gaat dan mis, als het een dynamo is voor negatieve aarde in een positief geaarde auto. Verrast me trouwens wel, dat een Mk.2 positief geaard is.. :? Ik dacht dat er uberhaupt geen Mini's positief geaard waren.

RE: Accu andersom maar niet opladen

een collega van me had van de week foto's bij van zijn mini die hij 24 jaar geleden had, die had ook de plus als aarde, die kwam er pas achter toen hij z'n nieuwe accu aansloot (polen andersom), dag dynamo en startmotor..... |:(

de werking is overigens hetzelfde als van een min geaard systeem. alleen geen electrische onderdelen uitwisselen dus...

RE: Accu andersom maar niet opladen

Alle oude Mini's waren positief geaard ..
zie ook:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/wiring1.html

je kan wel elektrische onderdelen uitwisselen, je moet ze alleen polariseren ..

"Next you need to re-polarize the generator. For this you can use a jumper wire to pickup power from a hot terminal on the starter switch or fuse block (brown wire), and make a momentary connection to the field terminal on the back of the generator (the smaller terminal). Or even easier, just momentarily short together the A and F terminals on the control box. See charging circuit. Just a quick spark is enough. Connection of a half second or less will do."

uit:
http://mgaguru.com/mgtech/electric/et202.htm

RE: Accu andersom maar niet opladen

Theo van den Bogaard schreef:
Alle oude Mini's waren positief geaard ..


Wat is oud?

RE: Accu andersom maar niet opladen

:) (of wie is oud ? )

Mk I en Mk II, wat mij betreft ...
(en dat zijn er zo'n ~1,5 miljoen geweest)

ter aanvulling 25-2-2004:
the change to negative earth electrical system in October 1969

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Accu andersom maar niet opladen

Aantal maakt niet zo bar veel uit, je komt ze niet echt dagelijks tegen. En dan nog verdiep je je niet in het elektrische systeem :) Ik dacht dat ik een keer gelezen had dat er geen Mini's met positieve aarde waren, maar ik heb me dus vergist.

default

RE: Accu andersom maar niet opladen

OK, heb mijn tekst.
Nu nog een klein beetje hulp om het goed te begrijpen.

"Next you need to re-polarize the generator. For this you can use a jumper wire to pickup power from a hot terminal on the starter switch or fuse block (brown wire), and make a momentary connection to the field terminal on the back of the generator (the smaller terminal). Or even easier, just momentarily short together the A and F terminals on the control box. See charging circuit. Just a quick spark is enough. Connection of a half second or less will do."



Hot terminal = ???
Is dat de aanduiding voor een contactpunt waar spanning op staat? De plus van de accu?
Field terminal = ???
Grond ofwel Aarde. Die van de auto en dan het chassis wat hier positief is (of nee diw was alweer omgedraaid!)

De tweede methode is makkelijker:
Als ik het goed begrijp is een simpel draadje tussen punt A en F van mijn control box genoeg om het geheel om te draaien.
Mijn natuurkunde is danig weggezakt maar als ik het goed begrijp veranderen zo alle plussen naar minnen en andersomin één klap en is mijn mini daarna gepoariseerd en kan ik met de 'gewone 'dynamo mijn accu opladen!

Graag een bevestiging zodat ik niet mijn accu opblaas.

Alvast weer veel dank.

Bassie

O ja, de mK2 heeft ook nog hydrolastische vering. Niet mini-a-like maar rijdt wel lekker over de tramrails
:D

RE: Accu andersom maar niet opladen

Hot terminal = ???
Is dat de aanduiding voor een contactpunt waar spanning op staat?



correct

Field terminal = ???
Grond ofwel Aarde. Die van de auto en dan het chassis wat hier positief is (of nee diw was alweer omgedraaid!)




nee .. de connectie naar de veldwikkeling van de (gelijkstroom)dynamo ( http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/en ... 40expl.gif ) nr 15 op dit plaatje

als het ding schoon is is het de aansluiting waar een "F" op de behuizing is ingeslagen

het enige wat je hiermee polariseert is/zijn de veldwikkelingen van je dynamo (maar dat is ook alles wat nodig is?!)

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Accu andersom maar niet opladen

Ja, denk niet dat je nu zonder problemen apparaten voor een negatief aarde auto kunt monteren. Je zult bij elk apparaat er rekening mee moeten houden dat de plus op het chassis zit, niet op een draad.

RE: Accu andersom maar niet opladen


hij zal toch niet met een Mk II aan soundoff's o.i.d. willen gaan meedoen |:(


(maar voor een eventuele radio wel een goede tip van Eelke :) )

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Accu andersom maar niet opladen

En tellertjes, etc.

default

RE: Accu andersom maar niet opladen

Ga nu eerst proberen de dynamo te polariseren.
Dat zou het evel moeten verhelpen.

Kan daarna alsnog de hele boel omdraaien.

Bedankt in ieder geval

bassie