als de accu goed is kan het zitten In:
Bedrading
Laadcircuit accu
Dynamo.
Wat ook kan is dat de accu zich langzaam ontlaadt door stroomlek ergens.
- Login of registreer om te reageren
als de accu goed is kan het zitten In:
Bedrading
Laadcircuit accu
Dynamo.
Wat ook kan is dat de accu zich langzaam ontlaadt door stroomlek ergens.
Ingediend door MiniMad op do, 11-03-2010 12:34
RobvanSuilen schreef:
als de accu goed is kan het zitten In:
Bedrading
Laadcircuit accu
Dynamo.
Wat ook kan is dat de accu zich langzaam ontlaadt door stroomlek ergens.
Een stroomlek is niet het geval omdat ik de spanning vergeleken heb, nadat de mini een tijd stilstond en deze was nog hetzelfde.
De dynamo is volgens mij ook gewoon goed, omdat deze functioneerde nadat de v-snaar gespannen was. En de bedrading? Waar moet ik dan het probleem zoeken?
als je de riem te strak zet kunnen de lagers in de dynamo kapot lopen. daardoor kan de dynamo zn laadcapaciteit verliezen.
dus kijk even of de laadstroom en laadspanning in orde zijn, en haal de riem er even af en kijk dan even of de poeli soepel draait.
gr Fred
Ingediend door MiniMad op do, 11-03-2010 13:24
Fred B schreef:
als je de riem te strak zet kunnen de lagers in de dynamo kapot lopen. daardoor kan de dynamo zn laadcapaciteit verliezen.
dus kijk even of de laadstroom en laadspanning in orde zijn, en haal de riem er even af en kijk dan even of de poeli soepel draait.
gr Fred
Ik heb de riem er af gehad en de poeli draait gewoon soepel, dus de capaciteit van de dynamo is denk ik wel gewoon in orde!
Weet je toevallig welke waarden de laadstroom en laadspanning moet zijn?
als ie oplaadt (stationair draaien)...zonder verdere stroomverbruikers aan moet je rond de 14 Volt zitten..met verbruikers mag ie dacht ik maximaal zakken tot 12,5 / 13 Volt. Je startstroom is ongeveer 12,5 Volt minimaal.
Groetjes,
Maurice
Hier het zelfde probleem aan de hand. Eerst dacht ik het kan door de vrieskou afgelopen weken zijn dat mijn accu nu leeg was.
Toen de chelsea overgestart met de Van , en 10 minuten laten lopen ( had zowiso nog nooit zolang gelopen ) Toen ik hem weer terug in zijn hokje wou zetten hoorde je alleen tik tik tik (startrelais). Weer overgestart en doorgemeten, laadstroom stationair 11,5 V. Accu zelf is een half jaar oud en het is geen gamma accu. Toch maar een nieuwe dynamo in UK besteld.. ( en de rest.. binnenkort in m'n showcase)
gr,
Levi
Indien je laadspanning nogal varieert wanneer je een koude/warme langzaam/snel draaiende motor hebt, is waarschijnlijk je spanningsregelaar stuk, en die zit weer in je dynamo.
@minimad, meten is weten. Meet met een multi meter hoeveel laad stroom je krijgt bij de accu maar ook bij de dynamo. Dan weet je zeker of je dynamo goed is en kun je die uit sluiten.
xMARKx schreef:
@minimad, meten is weten. Meet met een multi meter hoeveel laad stroom je krijgt bij de accu maar ook bij de dynamo. Dan weet je zeker of je dynamo goed is en kun je die uit sluiten.
@Mark, dit lijkt me niet de juiste aanwijzing. Met de multimeter kun je wel de spanning meten maar niet de stroom. Het zou zo kunnen zijn dat de spanning wel oploopt maar dat er weinig stroom geladen wordt.
Natuurlijk kun je wel stroom meten met de multimeter maar niet de 25 a 30 ampere die uit de dynamo komt. Je meetsnoeren moeten dan wel erg dik worden en de multimeter kan dat vaak niet aan.
Ik zou zeggen neem een amperetang en hang die over de laadkabel. dan weet je precies wat er gebeurd.
Klopt.. mijn fout, ik bedoelde spanning en niet stroom
Maar nog steeds, ik begrijp dat je er van uit gaat dat het niet aan de dynamo ligt. Maar als je hem door meet weet je het zeker.
Ingediend door MiniMad op vr, 12-03-2010 13:34
Mausje75 schreef:
als ie oplaadt (stationair draaien)...zonder verdere stroomverbruikers aan moet je rond de 14 Volt zitten..met verbruikers mag ie dacht ik maximaal zakken tot 12,5 / 13 Volt. Je startstroom is ongeveer 12,5 Volt minimaal.
Groetjes,
Maurice
Bedankt voor de waarden!
Ik ga zometeen proberen wat door te meten, hoe kan ik meten of de dynamo nog goed werkt? Waar moet ik dan de contactpunten van de multimeter op aansluiten, zodat ik weet of de dynamo het probleem is??
Door te meten of je genoeg Volt krijgt. Gewoon de plus en min meten op je accu zelf... Hoe je de dynamo zelf kunt testen durf ik niet te zeggen. Maar met de accu test kun je al best veel te weten komen.
Groetjes,
Maurice
Wat als nu de spanningsregelaar defect is???
Er zal voldoende spanning zijn waardoor je zou zeggen dat de dynamo niet stuk is.
Vooral omdat de accu leeg is zal de weerstand in de batterij laag zijn en de spanning flink oplopen.
Haal de B+ los en sluit deze aan op een amperemeter. De andere kant van de amperemeter sluit je aan op B+ van de dynamo. Let wel op dat je amperemeter voldoende stroom kan hebben. +/- 30 ampere. (dus geen multimeter)
Start de mini en kijk of er positief stroom uit de dynamo komt. Pas dan weet je of de dynamo nog stroom levert.
Levert de dynamo stroom dan kun je testen of de spanningregelaar goed is.
Bij lopende motor zonder verbuik moet de spanningsregeling bij ongeveer 14,2 tot 14,4V stoppen. Hoger is niet goed voor de accu want dan gaat deze gassen en verbruikt te veel water.
Meet de spanning op de dynamo zodat je de goede waarde hebt en geen verliezen door slechte massa of kabelverlies. Je zou ter afsluiting ook nog op de accupolen kunnen meten om te kijken of er verlies door slechte aansluitingen is.
Ingediend door MiniMad op di, 16-03-2010 12:03
Oké, bedankt voor alle tips ed!
Ik heb zojuist even gemeten de accu gaf 12,5V nadat ik deze gestart had. Vervolgens kwamen er een paar tienden aan volt bij, dus echt bijladen deed hij niet. Ook niet bij verhoogd toerental! Kapotte dynamo?
Ik heb helaas niet het gereedschap om de dynamo door te meten.
Wat ik wel apart vind is dat het controle lampje in mijn dashboard niet brand tijdens het rijden. Wat er dus op zou wijzen dat de accu wel moet bijladen??
Ingediend door MiniMad op di, 16-03-2010 21:46
Mausje75 schreef:
Laadt wel bij...maar niet genoeg!
Dat zou er dan dus op wijzen dat ik ergens verlies in de kabels moet hebben?
Hoe kan ik dit checken? Want de pluskabel loopt onder de auto door, maar wordt niet onderbroken oid toch?
Kan wel eens voorkomen dat de kabel niet goed meer is. Hoe is het met de aansluitingen zelf gesteld? Alles goed schoon bij de polen van je accu?
en nee..hij wordt niet onderbroken.
Genoeg spanning op je V-snaar?
RE: Accu laadt niet bij?!
Ingediend door MiniMad op do, 11-03-2010 11:58
hallo minifans,
Ik heb een mini 1.3 uit het jaar 1996, een spi. In de winter kreeg ik wat problemen met het starten van de mini. De accu was kapot naar het oordeel van de anwb, vervolgens de accu vervangen.
Alleen waren hiermee de problemen nog niet over, de accu ging steeds weer leeg.
Toen ben ik zelf maar gaan zoeken naar de oorzaak, ik kwam uit op een zeer slap gespannen v-snaar. Dus deze snaar goed gespannen en jawel de spanning van de accu liep zeer snel op, en laadde nu dus weer goed bij. Nu een week later werkt het weer niet goed. De v-snaar is nog steeds goed gespannen, maar nu laadt hij vrijwel niets bij! Wat kan hier de oorzaak van zijn?
Ik wordt het steeds opladen van de accu nu toch wel goed zat