Accu laat niet genoeg op!!!

RE: Accu laat niet genoeg op!!!

Hallo, hierbij heb ik even een vraag.
Ik heb een mini 1300i classic, en ik sta na een paar dagen met een lege accu.
Heb er al een nieuwe dynamo en accu inzitten. Als ik de ampère ga meten van men accu laat hij zeer langzaam op. Van bijv: 12.30 naar 12.31. Duurt al een minuut.
Als ik mijn verlichting aan doe bijv dan loop hij langzaam turug. Als ik aan de dynamo meet heb ik een dikke en dunne draad, de dunne draad geeft ruim 14v en de dikke draden geeft ruim 15v. (Dynamo is ook nieuw!!)
Wie weet er raad of een iedee wat het probleem kan zijn???
Hoor het graag.

Vriendelijke groeten carol

RE: Accu laat niet genoeg op!!!

Wat je nu gemeten hebt is volt.
Dat is anders,

Om ampere te meten moet je een tang hebben die je om de draad net voor de accu zet.
Dan kun je zien wat er bij de accu aankomt van je laadstroom.
Is dit bijna niks gaat er ervoor wat fout, is dit veel dan is alles goed.
Alle contacten overal moeten ook corrosie vrij zijn, alle corrosie belemmerd de ampère stroom.

Meet erna net echter je dynamo op de dikke bruine draad het amperage.
Loopt hier wel veel en bij je accu niks, dan moet je je draad naar achteren controleren.
Loopt hier ook niks, dan levert je dynamo niks.

Amperetang kun je ff googlen.

default

RE: Accu laat niet genoeg op!!!

Zoals je aangeeft is je dynamo nieuw. In principe zou er bij stationair toerental een spanning van ongeveer 14 Volt over de polen van de accu moeten staan (dat is het bij mij in ieder geval). Misschien heeft het zin om alle contactjes even goed na te lopen. Ik heb bijvoorbeeld een keer last gehad, doordat de aansluiting m'n massakabel van de minpool van de accu naar het frame gecorrodeerd was. Even opgeschuren en inspuiten met WD40 deed wonderen.

Is de dynamo wel op de juiste manier geïnstalleerd? Het is volgens mij niet alleen een kwestie van erin zetten, je moet ook zorgen dat de dynamo juist is gepolariseerd. Hier weet iemand anders vast meer over.

RE: Accu laat niet genoeg op!!!

hey,

houd even rekening mee dat een loodaccu na een paar dagen leeg te hebben gestaan kapot is. Door oxidatie op de loodplaten kun je hem dan al snel weggooien.

Dit heeft geen invloed op de voltage of stroom die je meet als de motor al loopt. Het starten is dan een ander verhaal :P

RE: Accu laat niet genoeg op!!!

Lege accu na een paar dagen kapot??? Zou niet best wezen.

RE: Accu laat niet genoeg op!!!

idd dat is mij altijd verteld, maar na een beetje zoekwerk blijkt dat na 1 maand te zijn.....

Sulfatering
Tijdens het ontladen van een accu wordt de actieve massa omgezet in loodsulfaat. Dit loodsulfaat heeft een fijne structuur en wordt door lading weer omgezet in looddioxide en sponsachtig lood.

Als nu na diepe ontlading de herlading achterwege blijft zal het loodsulfaat uitkristalliseren Deze grote kristallen verstoppen de poriën van de actieve massa en schermen het plaatoppervlak af waardoor lading onmogelijk is. Het gevolg van sulfatering is daardoor blijvend capaciteitsverlies.

Het gesulfateerd actief materiaal van de positieve plaat is vaak licht van kleur, kenmerkend is de zogenaamde sulfaatstreep op eenderde van de hoogte.

Bij sterke sulfatering kan de actieve massa uit het rooster worden gedrukt, vaak met kromgetrokken platen tot gevolg.

Bij het laden van gesulfateerde batterijen kunnen zich op de negatieve plaat dendrieten vormen: scherpe, naaldvormige kristallen die als brugjes tussen twee platen sluiting kunnen veroorzaken. Zo'n sluiting wordt door een accutester als celsluiting aangemerkt en vaak ten onrechte aan een fabricagefout toegeschreven!

RE: Accu laat niet genoeg op!!!

bij gel accu's is dit wel waar bv yellow top of een red top accu.
eenmaal ontladen kan je ze weggooien. loodaccu's zijn meestal nog wel tot leven te wekken.