Kruimelpad
Accu leeg / laad niet meer?
RE: Accu leeg / laad niet meer?
Ingediend door Mausje75 op ma, 25-04-2011 19:08
Het kan idd je dynamo zijn die niet goed bijlaadt ( meten is weten ) Maar het kan ook zijn dat je accu zelf kapot is.. Dit kun je evt laten testen bij een garage.
- Login of registreer om te reageren
Ik zal inderdaad eerst eens gaan meten of de laadspanning goed is, ik las in een ander topic al dat die tussen de 13V en 15V moest zijn, als deze spanning niet wordt gehaald is de dynamo defect of kan het ook nog aan dat gelijkrichter/diode blokje liggen?
- Login of registreer om te reageren
Het kan ook aan de massakabels liggen, heeft jet voor mij opgelost.. ik had ook nog vermogens verlies tussen de dynamo en de startmotor, zou je ook even moeten meten.
- Login of registreer om te reageren
En kijk evt ook ff bij je startmotor...daar waar de Plus kabel van je accu op aangesloten wordt.. of deze goed vastzit..als deze los zit maakt ie geen fatsoenlijk concakt en laadt hij ook niet bij.
- Login of registreer om te reageren
Simpele vraag,... maar hoe meet je hoeveel spanning er van je dynamo naar de accu komt???
gr
- Login of registreer om te reageren
Door o.a. met een lopende motor de accu spanning te meten. En dan ook om te testen wat hij laadt op het moment dat je verbruikers aanzet ( kachel/verlichting/radio e.d. ) Als hij dan onder de 12 Volt komt, is er een laad probleempje/uitdaging. Als je dan gas geeft en hij komt weer op/voorbij de 12 Volt is het goed.
Normaal stationair zonder verbruikers is dus tussen 12 en 13 Volt. Met verbruikers net boven of op 12 Volt
- Login of registreer om te reageren
Alle aansluitingen aan de dynamo- en accuszijde heb ik gecontroleerd en schoongemaakt hier was eigenlijk niets op aan te merken.
Als de motor uit is is de accuspanning exact 12V
Als de motor draaid is de accuspanning 12,3V, met gas erbij 12,7V
Als dan de lampen aanstaan zakt de accuspanning tot 11,8V met gas erbij 12,5V
Het verhaal van Mausje75 klopt dus aardig. Nu las ik ook in het boekje van de auto dat het normaal kan zijn dat het "IGN" lampje brandt wanneer de motor stationair draait, als het lampje maar weer uitgaat wanneer het toerental hoger is.
Wat denken jullie, moet ik de dynamo vervangen, of eerste de accu maar eens goed opladen en afwachten?
- Login of registreer om te reageren
RE: Accu leeg / laad niet meer?
Ingediend door jortberends op do, 28-04-2011 00:18
Je kan de accu opladen en zo min mogelijk met licht aan gaan rijden.. maar dat is niet echt een 'oplossing'
Ik had vrijwel hetzelfde laatst, heb er een nieuwe alternator in gezet en hij laadt nu weer als een 'zonnetje'
Je zou ook kunnen kijken of de koolborsteltjes afgesleten zijn en die zo nodig vervangen.. dat kan ook een oplossing zijn (ben je 'n tientje kwijt ofzo, nieuwe alternator heb ik 90 euro voor betaald..
- Login of registreer om te reageren
De dynamo geeft te weinig spanning, deze moet met gas erop boven de 13V aangeven en ook bij stationair ruim boven de 12V blijven.
Dennis
- Login of registreer om te reageren
Tis idd net aan de lage kant.. Heb je ook de aansluiting van je pluskabel op je startrelais nagekeken? Kijk ook eens voor de gein de conditie van je accukabels. En je weet zeker dat de V-snaar goed op spanning is?
Groetjes,
Maurice
- Login of registreer om te reageren
Alternator = dynamo toch?
Waar kan ik het startrelais vinden, ik heb geprobeerd de bruine draad zo ver mogelijk te volgen maar ik zie deze nergens de kabelboom uitkomen onder de motorkap. Mijn haynes is trouwens onderweg, ik hoop daar een aantal van deze noob vragen beantwoord te krijgen.
- Login of registreer om te reageren
JanW schreef:
Alternator = dynamo toch?
Waar kan ik het startrelais vinden, ik heb geprobeerd de bruine draad zo ver mogelijk te volgen maar ik zie deze nergens de kabelboom uitkomen onder de motorkap. Mijn haynes is trouwens onderweg, ik hoop daar een aantal van deze noob vragen beantwoord te krijgen.
Probeer eens je dikke accukabel vanuit je accu naar de motor te volgen...
- Login of registreer om te reageren
Vanavond maar weer eens even verder aan het zoeken geweest. Ik kan toch niet rijden van mijn koppeling is ook kapot. Jaja, ik zal het weten dat ik een mini heb gekocht, haha.
Ik heb alle kabels van het startrelais afgehaald, alle verbinding geschuurd en gepoetst. Nu brak ik de draad om het relais te bekrachtigen af tijdens dat ik hiermee bezig was, deze heb ik gelukkig weer kunnen solderen. Nu heb ik stationair 12,8V op de accu en bij hogere toeren 13,8V, dat begint er op te lijken. Als de koppeling ook weer is gemaakt kan ik de accu fatsoenlijk laden tijdens het rijden, maar ik verwacht dat het probleemnu wel over is.
Bedankt voor de tips
- Login of registreer om te reageren
Nou, de mini rijdt weer. Nadat de hydrauliek van de koppeling is vervangen, de slangen van de kachel vanwege een koelvloestof lekkage, de slang van de benzine tank vanwege benzine lekkage en een probleem in de elektra, had ik wel eens even zin om een stukje te toeren. Toen ik met mijn dochter even op een terrasje wou gaan zitten merkte ik al dat de richtingaanwijzer het niet meer deed en vermoedde ik al dat de auto niet meer zou starten, ik had met de lampen aan gereden. Dus aanduwen maar. Daarna heb ik met de lampen uit nog een 20 km gereden en daarna kon ik de auto wel weer starten.
Zou de accu nu niet gewoon defect zijn
De blik van al die mensen op dat terras toen ik mijn eigen auto aanduwde, snel in de auto sprong, de auto startte en wegreed is trouwens goud waard
- Login of registreer om te reageren
Weet je hoe oud de accu is? Of heb je goede contacten met een garage? In de garage hebben ze namelijk apparaatjes die ze op de accu aansluiten, het aantal Ah instellen en 2 tellen later staat er te lezen 'Accu OK' of 'Vervang accu'.
JanW schreef:
De blik van al die mensen op dat terras toen ik mijn eigen auto aanduwde, snel in de auto sprong, de auto startte en wegreed is trouwens goud waard
Geniaal! Moet je trouwens hard rennen om een mini in je eentje aan te duwen?
- Login of registreer om te reageren
Nee hoor, mijn mini start al, wanneer hij warm is, bij de eerste omwenteling. Gelukkig maar anders was ik vermaak geweest voor de mensen op het terras. Ik moet zeggen dat dit wel de eerste keer was dat ik met een big smile achter het stuur zat nadat mijn auto aangeduwd heb.
Ik ben even naar de garage gereden en die hebben inderdaad dat apparaat even aangesloten. Die monteur zei dat de accu slecht was, maar dit waarschijnlijk niet de reden zou zijn van de rode IGN lamp die nog steeds bij lage toeren brandt.
Is €91 voor een nieuwe accu trouwens niet aan de hoge kant?
- Login of registreer om te reageren
91 euro is best aan de hoge kant. Je kunt de accu soms beter bij een automaterialenzaak halen dan bij een garage.
Mijn accu die ik 1 maand geleden gekocht heb was 73 euro bruto en 51 euro netto. Met loodtoeslag en btw heb ik er 68,50 voor betaald. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik gebeld heb onder m'n eigen naam als medewerker van autobedrijf [naam onbelangrijk] waar ik op zaterdag werk. Zodat ik gebruik kon maken van de korting die zij normaal kregen en de accu zelf op ben wezen halen.
- Login of registreer om te reageren
Ik ben ondertussen erg druk geweest met een verbouwing thuis en in die tijd heb ik maar steeds met mijn lampen uit gereden en heb ik de accu regelmatig bijgeladen.
Nu heb ik weer wat tijd en ga ik als eerste maar eens dit probleem tackelen. Ik heb inmiddels veel hierover gelezen op dit forum en ik ga eerst maar eens beginnen met het vervangen van de koolborstels van mijn dynamo, die heb ik vanavond dus maar eens uitgehaald, ze zijn ongeveer nog 1cm lang. Weet iemand waar ik deze koolborstels kan kopen, ik zie veel verschillende in de webshops maar niet degene die in mijn mini passen. Om in de toekomst de problemen voor te zijn denk ik dat ik de motor -> massa en de accu -> massa kabels ook maar meteen vervang.
Ondertussen heb ik de diodes ook doorgemeten en die zijn allemaal goed.
- Login of registreer om te reageren
massa is altijd een belangrijk punt. Op twee plekken: tussen accu en body en tussen body en motor. Beiden moeten top zijn. Anyhow: als een van beiden niet goed is, wordt het starten ook een probleem.
Dan nog het voorbekrachtigingscircuit.
Als de motor nog niet draait en je het contact aan zet: zie je dan een lampje branden op het dashbord (niet olielampje maar acculampje) Dit lmapje brandt alleen maar als er een verschil is tussen de pluspool van de accu en de pluspool van de dynamo. Het is echter wel een belangrijke. Want: een beetje stroom via het dashbord lampje zorgt voor voorbekrqachtiging van de roto in de dynamo. Anders zal deze nooit een spanning gaan leveren.
Meet ook eens de spanning op de accu en op de dynamo bij draaiende motor. Deze moet toch wel 14 volt zijn wil de boel laden. Als je rond de 12 volt meet is het de accu zelf dieje meet in plaats van de dynamo en is dus je dynamo naar de eeuwige jachtvelden (of de bedrading)
- Login of registreer om te reageren
Ik heb de vraag even aan een bestaand topic toegevoegd zodat de informatie bijelkaar blijft.
- Login of registreer om te reageren
Jan een altenator is [size=150:3su5qoga]geen [/size:3su5qoga]dynamo. een dynamo is eigenlijk niks meer dan een elektromoter, als je er stroom op zet gaat ie draaien. Daarom heeft ie ook een losse regelaar. Ze leveren over het algemeen minder amperes en zijn sneller defect.
- Login of registreer om te reageren
RE: Accu leeg / laad niet meer?
Ingediend door JanW op ma, 25-04-2011 13:02
Deze week zag ik tijdens het rijden in lage toeren het lampje "IGN" al steeds branden, wanneer ik dan een keer veel gas gaf ging deze weer uit. Ook zag ik dat stationair de lampen minder fel gingen branden. Vanochtend was de accu dus leeg. Nu kan dit volgens mij drie oorzaken hebben, accu, spanningsregelaar of dynamo. Waarschijnlijk heeft iemand dit al wel eens eerder meegemaakt en opgelost.
Ik heb een Mini 1000 uit 1975