Accu Loopt Leeg

default

RE: Accu Loopt Leeg

Hallo Miniliefhebbers,

Sinds ongeveer een maand ben ik de trotse bezitter van een kensington mini.

Nu zit ik echter met een storing. Na veel lezen op het forum heb ik diverse dingen ondernomen.
Dit zijn de symptomen van de storing:
Tijdens het rijden zakt de spanning tot beneden de 12 volt.
Stationair is de spanning 13.9volt. (gemeten op de accu en in de auto op de aansluiting van de radio)Op dit moment laadt de accu dus wel bij.
Tijdens het rijden zakt de spanning bij het inschakelen van de lampen met enkele 10e volts. Maar dit is niet altijd het geval.Het zakken van de spanning gebeurt pas na een paar minuten na de start van de rit. Na verloop van tijd is de spanning lager dan 12 volt. Dan laadt de de accu dus niet bij. Als de accu te ver zakt slaat de motor zelfs af.

Dit zijn de acties die ik ondernomen heb:
Dynamo vervangen(tweedehands exemplaar)
Massastrip schoongemaakt en doorgemeten.
Contactpunt bij de accu schoongemaakt.
Accu is vervangen door de ANWB.(ik stond stil op een parkeerplaats)
Lampen eruit gehad om te kijken voor eventuele lekspanning.

Kunnen jullie mij helpen? Wat kan dit zijn? Ik kom hier zelf niet meer uit.

Met vriendelijke groeten,
Jitze

RE: Accu Loopt Leeg

Heb je je vsnaar ook al eens vervangen? En de boel wel goed op spanning gezet?

Als je je lampen aan zet, vraag je meer vermogen van je dynamo, die hierdoor iets moeilijker gaat lopen. Er is dus meer kracht op de poelie nodig van de dynamo om die rond te krijgen, en als de vsnaar versleten is, gaat hij slippen (dit hoeft overigens niet gepaard te gaan met een piepend geluid)

Je zou overigens na een tijdje rijden met je lampen aan (en evt slippende vsnaar) wel een rubber lucht moeten hebben onder je motor ruimte denk ik...

Ik heb het zelf ook wel eens gehad.

Heb overigens ook al een keer gehad dat de dynamo niet genoeg vermogen leverde, wel de benodigde volts, maar niet de amperes ;) dan laad hij ook niet goed bij als je meer vraagt.

RE: Accu Loopt Leeg

In mijn Mini zat een Marquant autoradio die het niet leek te doen.
Deze bleek spanning buiten het contactslot om te krijgen zoals hij nodig had.
Hij gebruikte namelijk spanning van de accu om de persoonlijke instelling te bewaren.

Ik denk niet dat jou radio zo veel stroom trekt dat je deze problemen krijgt maar ik dacht laat ik deze kennis toch maar delen.

default

RE: Accu Loopt Leeg

BadBert schreef:
Heb je je vsnaar ook al eens vervangen? En de boel wel goed op spanning gezet?

Als je je lampen aan zet, vraag je meer vermogen van je dynamo, die hierdoor iets moeilijker gaat lopen. Er is dus meer kracht op de poelie nodig van de dynamo om die rond te krijgen, en als de vsnaar versleten is, gaat hij slippen (dit hoeft overigens niet gepaard te gaan met een piepend geluid)

Je zou overigens na een tijdje rijden met je lampen aan (en evt slippende vsnaar) wel een rubber lucht moeten hebben onder je motor ruimte denk ik...

Ik heb het zelf ook wel eens gehad.

Heb overigens ook al een keer gehad dat de dynamo niet genoeg vermogen leverde, wel de benodigde volts, maar niet de amperes ;) dan laad hij ook niet goed bij als je meer vraagt.



Bedankt voor je reactie!

Ik heb de vsnaar wel strakker en minder strak gespannen dan hij stond.Ik heb hem nog niet vervangen.

Kzou een nieuwe dynamo kunnen aanschaffen. Is er een manier om te meten hoeveel amperes hij geeft?

default

RE: Accu Loopt Leeg

Tefflar schreef:
In mijn Mini zat een Marquant autoradio die het niet leek te doen.
Deze bleek spanning buiten het contactslot om te krijgen zoals hij nodig had.
Hij gebruikte namelijk spanning van de accu om de persoonlijke instelling te bewaren.

Ik denk niet dat jou radio zo veel stroom trekt dat je deze problemen krijgt maar ik dacht laat ik deze kennis toch maar delen.



Bedankt voor het meedenken!

In deze mini zat ook een marquant autoradio. Die heb ik er na een paar dagen uitgegooid(vervangen door een kenwood). De marquant van mij kreeg en verbruikte ook spanning buiten het contact om. Dit was een knutselwerkje van de vorige eigenaar. Die had de groene en een andere kleur (weet ik zo snel even niet) van de iso stekker met elkaar verbonden. Dit heb ik inmiddels al weer teruggedraaid.

RE: Accu Loopt Leeg

KensingtonJitze schreef:

Kzou een nieuwe dynamo kunnen aanschaffen. Is er een manier om te meten hoeveel amperes hij geeft?



Je zou er zo een amperetang aan kunnen hangen. Helaas hebben ze die niet overal.
Ik zie ook niet waar je vandaan komt anders zou iemand in jou buurt het kunnen meten.

default

RE: Accu Loopt Leeg

minivan schreef:
KensingtonJitze":31rxs41r]
Kzou een nieuwe dynamo kunnen aanschaffen. Is er een manier om te meten hoeveel amperes hij geeft?



Je zou er zo een amperetang aan kunnen hangen. Helaas hebben ze die niet overal.
Ik zie ook niet waar je vandaan komt anders zou iemand in jou buurt het kunnen meten.[/quote:31rxs41r]

Ik woon in Breukelen.

RE: Accu Loopt Leeg

Amperes kunnen ze vaak wel meten bij een garage, kost vaak niets, of heel weinig om dat even te laten controleren.

Ook kun je je dynamo demonteren, en naar een bedrijf gaan waar ze deze reviseren. Er zijn verschillende automaterialen zaken die dat doen.

Die hebben ook een testbank voor dynamo's, en kunnen zo het hele ding nakijken.
Mijne is ook een keer getest daar, kostte me 5 euro :P

RE: Accu Loopt Leeg

Als je dynamo niet meer oplaad, gaat er (als het goed is) een rood lampje branden bij je tellers. Wat ook nog een mogelijkheid is is dat de voedingskabel (+) van de accu naar voren niet meer helemaal lekker is.

RE: Accu Loopt Leeg

Dat lampje gaat niet altijd branden... Dat is bij een mini niet bepaald betrouwbaar :P

En dat lampje gaat overigens pas branden als er totaal niet meer bijgeladen wordt, als er nog een beetje laadstroom is, dan gaat het lampje gewoon uit (zo was het iig bij de mini's die ik gehad heb ;) )

RE: Accu Loopt Leeg

BadBert schreef:
En dat lampje gaat overigens pas branden als er totaal niet meer bijgeladen wordt, als er nog een beetje laadstroom is, dan gaat het lampje gewoon uit

Mee eens
Maar het is dus belangrijk de laadstroom te meten (als het 10V is) niet op de accu maar bij de dynamo.

RE: Accu Loopt Leeg

Idd meten bij de dynamo! Goed opgemerkt.

Rechtstreeks meten op de dynamo zou ik iig doen, stekker los, en op die punten ff meten!