Accu of dynamo?

RE: Accu of dynamo?

Mijn mini 1000E S6 uit 1989 wil niet meer starten. Bij het starten kan ik horen dat hij te weinig vermogen krijgt om aan te slaan. Het vermogen wordt steeds minder naarmate ik doorstart.
Met startkabels springt de auto meteen aan. Hoe weet ik of mijn accu kapot is, of de dynamo de accu niet genoeg laadt of wat er anders mis is? Bij de Kwik fit hebben ze terwijl de auto aan stond op de polen van de accu gemeten, en daar kwam een waarde uit van 12,74. Zegt iemand dat iets?

RE: Accu of dynamo?

Met een auto die aan staat bedoel je dat de motor loopt? Dan is dat erg weinig. Een gezonde accu zou kunnen, maar met de dynamo erbij moet het zeker 13 V zijn, misschien zelfs wel 14 volt, dat weet ik niet precies (staat dacht ik in Haynes wat het zou moeten zijn). Ik zou zeggen dat iemand die apparatuur heeft om het door te meten je dat precieser zou moeten kunnen vertellen, maar ja, Quickflop |:(

Waar heb je de startkabels aangesloten toen je daarmee startte? Heb je tijdens het rijden nog andere problemen waaruit blijkt dat er te weinig vermogen is in het elektrische systeem (bijv. uitvallende radio, vreemd gedrag van verlichting)?

RE: Accu of dynamo?

Hoi,

Ik had gehoord dat het voltage altijd rond dat getal lag. Zijn niet gewoon de contact puntjes vies ofzo?

GRTNX cyrik

RE: Accu of dynamo?

Als de startmotor niet wil draaien zonder hulp? :? Nee, dat is echt te weinig voor een systeem waar de dynamo bij mee draait.

RE: Accu of dynamo?

De wegenwacht was zo vriendelijk om mijn auto te starten mbv startkabels. De startkabels zijn op de polen van de accu aangesloten.

Met een auto die aan staat bedoel ik inderdaad dat de motor loopt.

Wat moet ik zoeken in het boek van haynes? Want dat boek heb ik. Charge condition? Cut in voltage? Ik heb geen idee welke waarde ze gemeten hebben en waar ik op moet zoeken.

Tijdens het rijden heb ik verder nergens problemen mee: de lampen doen het, de radio doet het, etc. Het is alleen al 2x binnen 2 weken voorgekomen dat hij niet wilde starten. De accu is al een keer opgeladen en teruggezet, toen startte de auto weer normaal. Maar 2 weken later startte hij dus niet meer. Vanmorgen is de mini gestart mbv startkabels, en vervolgens kon ik er gewoon mee rijden en na een rit van 20 min kon de auto uit en weer starten zonder problemen.

RE: Accu of dynamo?

Ik weet niet precies hoe het omschreven wordt, maar ik gok dat het in het eerste deel van het hoofdstuk "electrical system" staat. Met een beetje logisch redeneren moet je er wel uit komen. De "standaard" van de boordspanning is 12V, daarop worden alle apparaten gemaakt. Een accu is altijd wat hoger dan dat, ik dacht iets van 1,5-13. Vanzelfsprekend moet de spanning met ladende dynamo nog weer hoger zijn dan dat, omdat anders de accu niet wordt opgeladen. Zeg maar 13-14.

RE: Accu of dynamo?

In haynes staat het volgende:

Battery Charge condition: good: 12,7 volts

Dynamo cut in speed 1450 rpm at 13,5 volts

Is die 13,5 volt dan de waarde die eigenlijk gemeten zou moeten worden? Of is dit iets heel anders?

Nou goed, de dynamo zal wel niet goed meer zijn, dus ik zal maar een andere er in laten zetten...

RE: Accu of dynamo?

Ik zou het na laten kijken door iemand die er wel verstand van heeft (i.t.t. Quickfit). Wat hier staat is dat een gezonde accu 12,7 volt is (wat er gemeten werd dus) dat de dynamo begint te laden bij 1450 toeren en dat hij dan 13,5 V afgeeft. Bij deze meting zou het nog kunnen dat er iets mis is met de verbinding tussen accu en dynamo, maar dat wordt alweer minder waarschijnlijk doordat starten met startkabels wel lukt. Dus ik gok ook op de dynamo.

RE: Accu of dynamo?

Bedankt voor de informatie. Ik ga er dan maar vanuit dat het inderdaad de dynamo is, zoals je aangeeft. Dan laat ik er maar een andere in zetten. Kost weer een hoop geld :'(

RE: Accu of dynamo?

Eelke schreef:
Bij deze meting zou het nog kunnen dat er iets mis is met de verbinding tussen accu en dynamo, maar dat wordt alweer minder waarschijnlijk doordat starten met startkabels wel lukt. Dus ik gok ook op de dynamo.



Hoeft niet per se. Je hebt het hier over eenrichtingsverkeer van de accu naar de startmotor. Dit heeft geen relatie met het opladen van de accu. Er is een "omstreden" testje waarbij je je dynamo kan testen:
Draai een van de klemmen los van de accu. Start de auto en laat deze stationair lopen. Haal de losse draad van de accu. Je auto loopt nu op je dynamo. Als je verlichting (groot licht) en radio inschakeld en de auto loopt stationair normaal door (of loopt heel licht terug in de toeren) hoeft er niets mis te zijn met je dynamo.

Voordat je het ergste vermoedt: heb je de polen van de accu, dynamo en de massakabels al schoongemaakt? Controleer tevens of de voeding van de dynamo naar de accu wel goed vast zit!!! (die trilt namelijk wel eens los of corrodeert een beetje) Dit scheelt mogelijk veel kosten.

Anders toch eens je accu laten testen. Kost niets.

RE: Accu of dynamo?

Remco T schreef:
Hoeft niet per se. Je hebt het hier over eenrichtingsverkeer van de accu naar de startmotor.


Dit moet je toch even uitleggen... :? Als een verbinding de ene kant op slecht is, dan is hij dat in principe de andere kant op toch ook.

RE: Accu of dynamo?

Graag,

Ik heb dezelfde klachten gehad.
Als een accu niet voldoende stroom levert en je koppelt hier een hulpbron aan door middel van startkabels stuur je de stroom door de bekabeling (infrastructuur) naar de startmotor en de bobine etc. Als de mini aanslaat is er weinig mis met de accubekabeling.

Omgekeerd kan er wel een verstoring optreden naar de andere kant. Als de massa niet goed geleid of de voeding vanaf de dynamo naar de accu niet geleid, wordt de accu niet / onvoldoende geladen. Hierdoor zal deze tot ongeveer 12 uur na het rijden wel goed starten, maar treden hierna weer dezelfde problemen op als voorheen.

Ik spreek alleen uit eigen ervaring, vandaar dat ik de oorzaak in eerste instantie zoek in de accu. Deze kan lek zijn. Maar voordat je de accu laat doormeten bij een (Kw)ik-doemaarwatfit zou ik ook eens naar de dynamo kijken.

Door een onverklaarbare reden was een stekkertje uit mijn dynamo losgetrild, dat aan de vorm te zien er in vast moest zitten (achteraf de voeding om de accu te laden). Tevens was er aardig wat corossie op de massa-einden wat ik meteen mee heb geborsteld en voorzien heb van een ferme dosis contact-spray. Voor de zekerheid alle polen meegenomen die ik op het eerste zicht zag.

De auto startte al beter en ging op een acculading twee i.p.v. één dag mee. Nadere inspectie van de accu wees uit dat deze al aardig gelekt had. Nieuwe accu erin en de problemen waren bijna de wereld uit. Vraag voor het plaatsen van de accu bij een minicentrum aan hoeveel amperes jouw Mini trekt om goed te starten. (tabellen kwik-fit zijn niet up to date). Bij mij hadden ze een accu voor een 1000 cc-tje in een 1300 gemonteerd. (spreek me niet van amperes die weet ik helaas niet uit mijn hoofd.)

Maar dit was in mijn situatie. In het ergste geval kan het alsnog aan de dynamo liggen. Alleen als je toch voor de (hoge) uitgaven bang bent, is een deskundige diagnose geen (te) dure investering. (Of iemand moet je kunnen helpen).

RE: Accu of dynamo?

Hmmm... Ik snap wat je bedoelt, maar de uitleg rammelt toch een beetje volgens mij. Een slechte verbinding is een slechte verbinding, punt uit. Wat zou kunnen is dat dat de verbinding nog voldoende goed is om vanaf een hulpbron voldoende stroom te geleiden om te starten, maar niet goed genoeg is om op eigen kracht goed te laden.

RE: Accu of dynamo?

Bedankt voor al jullie tips.
Ik ga morgen de accu en de dynamo door laten meten door iemand die er iets meer verstand van heeft dan ikzelf en de Kwik Fit. Ik heb al een wat oudere accu, dus ik hoop nog steeds dat dat het probleem is, maar morgen zal ik het hopelijk zeker weten.
Ik ga er in ieder geval een nieuwe accu in zetten, want dat kan geen kwaad, die van mij gaat al wat jaartjes mee.

RE: Accu of dynamo?

Ik ga voor de accu. Al is het op afstand niet te zeggen.

Har

RE: Accu of dynamo?

Hoe verklaar je dan dat bij lopende motor de spanning te laag is?

RE: Accu of dynamo?

en dan ga ik nog weer eens wat verwarring zaaien :P
ik heb onlangs een gloedje nieuwe accu (50Ah van Varta) in de pickup geplaatst (was 44Ah van een onbekend merk). de oude gaf 12,4V aan als de motor uitstond.
na de vervanging blijft bij mij de volgende klacht: bij lage toerental [stationair] knippert mijn knipperlicht heeeeeeel traag. gas erbij en hij knippert vrolijk door. zet ik ook nog eens mijn lompe poot op het rempedaal, dan knippert mijn lichtie nog trager. ik betwijfel dus dat het nog aan mijn accu ligt. zal dus wel de dynamo zijn :( hoe reviseer je een dynamo uit 1977?
oh ja, een grote beurt zal zeker niet misstaan :x

verders, ik koop altijd de grootst mogelijke accu die in de accu bak past. van varta is dat de 55Ah en de 50Ah voor de pickup ivm de laadvloer die erboven ligt. bij brezankost de 50Ah ongeveer 55 euro incl. btw en na aftrek 30% klantenkorting.

~jw~

default

RE: Accu of dynamo?

Ik had laatst ook een probleem met dat mijn accu volledig leeg was en dergelijke en dat ik dacht dat of mijn accu het had begeven of mijn dynamo kaduk was.
Breng je Accu naar een garage en laat hem daar doormeten. Niet met een multimeter want Voltage zegt weinig als er niet genoeg Vermogen achter zit. Dus laadt hem thuis volledig op en zorg vervolgens dat hij aan een testbank wordt gelegd. (Volgens mij jagen ze er dan een goeie hoeveelheid amperes door heen en daaruit trekt die computer dan weer conclusies ) Bij maar kwam daar zeer goed uit.

Vervolgens met mijn dynamo naar een ander zaakje geweest en die ook laten doormeten. Hop ook op een testbank en toeren erop. Kwam ook uit dat die goed was. In je dynamo zit een brug die ervoor zorgt dat wisselstroom, gelijkstroom wordt. De diodes in die brug kunnen soms kapot zijn waardoor je dynamo zelfs je accu ontlaadt. Maar goed dan moet het wel erg goed mis zijn. Laat dus ook die dynamo controlen op een testbank!

Mochten ze nu allebei goed zijn. Dan kan het zijn dat je hem gewoon simpel weg niet meer goed gespannen hebt staan op de V-snaar. Dat was bij mij het geval.

succes en laat horen wat het uiteindelijk was :) Elektra is altijd weer een mooie puzzel,

Errie

RE: Accu of dynamo?

De accu en dynamo worden vandaag doorgemeten... Ik houd jullie op de hoogte. Het blijft nog even spannend wat het is en wat het gaat kosten... :*

RE: Accu of dynamo?

Hoe verklaar je dan dat bij lopende motor de spanning te laag is?




Mij lijkt dat er een hoge weerstand in de batterij zit door sulfratatie ( loodplaten die "week" geworden zijn door lang stilstaan of niet goed laden)

Hierdoor blijft de spanning laag.

Har

RE: Accu of dynamo?

Niet te vergeten dat er ook in of op de dynamo een spanningsstabilisator zit. Deze kan ook defect zijn ofwel door een te laag,te hoog of helemaal geen laadvermogen teweeg brengt. Zelfs als de koolborstels het anker niet meer raken, zijn er al problemen. Ik meen al eerder hierover geschreven te hebben.

RE: Accu of dynamo?

De accu is doorgemeten: bleek 8 Volt te leveren. Te weinig dus. Daarna is er een nieuwe accu in gezet.

Toen is de laadspanning van de dynamo gemeten met verhoogd toerental (rond de 1500 toeren). Deze was 13,01 Volt. Ook te weinig dus. Er is een andere dynamo ingezet en nu staat de laadspanning op 13,75 Volt zoals het hoort.

Het was dus zowel de accu als de dynamo: jullie hebben allemaal gelijk... :)" title="Evil" />

Ik ben nu erg zielig en arm :'( Kunnen jullie mij troosten?

RE: Accu of dynamo?

wil je best troosten met de opmerking dat mijn apk keuring "slechts" 1600 pleuro's gaat kosten om mijn cooper uiterlijk op 1 oktober door de apk heen te krijgen. ik ga nog ff onderhandelen (je bent een echte hollander of niet :P )

~jw~

RE: Accu of dynamo?

tjah..1600 euries.

da's twee keer wat ik voor mijn bakkie ooit heb betaald :x

wat is er allemaal aan loos dan?

overigens: tenzij het een positieve aarde auto is zou ik gewoon een dynamo van de sloop halen.
ik heb er nog wel een liggen voor je ( dacht dat de mijne kaduuk was maar het was iets heeel sufs).

RE: Accu of dynamo?

Mijn Mini loopt weer als een trein. Het vervangen van de accu en de dynamo heeft gelukkig geholpen. Zelfs de knipperlichten gaan sneller...

1600 euro voor apk is wel erg veel. Dat kostte mijn mini niet eens... Ik hoop voor je dat je er dan weer lang tegen kan zonder te veel kosten.

RE: Accu of dynamo?

ff een kleine opsomming van de afkeurpunten van de apk:
- rotte dorpel buitenzijde rechts
- rotte dorpel koker rechts / stuk van bodemplaat
- ophanging schokdemper rechtsvoor doorgeroest
- rechter achter wiel staat te scheef
- aandrijfas hoes rechts kapot
- stuurkogelhoes links kapot
- schokbrekerrubbers versleten

~jw~

RE: Accu of dynamo?

Mini Moppie schreef:
Mijn Mini loopt weer als een trein. Het vervangen van de accu en de dynamo heeft gelukkig geholpen.



Mijn accu is laatst vervangen (2de hands), maar wilde na een week alweer niet starten. Toen een nieuwe accu in gezet, maar wilde na een week weer niet starten. Nu is de dynamo doorgemeten en dat lijkt allemaal goed te zijn (14 volt).
Met startkabels heb ik de auto zo aan de gang, maar in z'n eentje lijkt ie er meestal weinig zin in te hebben (accu lijkt dan leeg te zijn).
De mensen van de garage zijn heel aardig hoor, maar ik zie ze liever niet elke week.
Heeft iemand nog ideeën wat het probleem kan zijn?

RE: Accu of dynamo?

Maar als de accu net vervangen is gaat het starten alleen wel goed? Als de dynamo goed is, dan klinkt dat alsof er ergens iets stroom aan het verbruiken is. Alleen is het dan weer vreemd dat het dan een week duurt voor het mis gaat, want je zou denken dat als de dynamo weer de kans krijgt om bij te laden het weer goed is. Rij je erg kleine stukjes misschien?

RE: Accu of dynamo?

Mini Moppie schreef:
Heeft iemand nog ideeën wat het probleem kan zijn?



ik heb ook een tijdje gehad dat mijn accu binnen 4 dagen plat was als er niet mee werd gereden. bleek mijn radio constant stroom te trekken. radio vervangen en probleem was opgelost. je zult ergens een "lek" hebben in je electric. dit is meestal heel lang zoeken voordat je het vind. elke keer een stuk controleren(doormeten) en misschien heb je geluk en vind je het snel. ik was 2 accu's verder en 3 maanden het niet snappen, maar de aanhouder wint. succes :P

RE: Accu of dynamo?

Dat zeg ik :) Een radio is inderdaad een goede gegadigde.

RE: Accu of dynamo?

ff off-topic :

Paneermeel ---> nice avatar!!
Spongebob is echt geweldig!

RE: Accu of dynamo?

FrostiE_999 schreef:
ff off-topic :

Paneermeel ---> nice avatar!!
Spongebob is echt geweldig!



Spongebob rules! :D :D

RE: Accu of dynamo?

Ben ik niet de enigste spongebob gek hier op het forum haha

Ben er klaar voor!!

RE: Accu of dynamo?

ik denk dat er meerdere forummers van sponge bob square pants houden. op de een of andere manier krijg je als mini rijder toch eens te maken met de spons, als was het om de mini droog te sponzen :x

en ja ik mag sponge bob ook wel. alleen jammer dat ie niet tussen 18:00u en 19:00u op de tv is wanneer ik met mijn bord op schoot zit voor de kast. of ze moeten eens een nieuwe serie uitzenden van scrapheap op discovery channel.

on topic: ik moet waarschijnlijk ook maar eens mijn dynamo van de pickup gaan vervangen. het licht gaat veller branden als ik extra gas geeft en als ik op mijn rempedaal stamp, dan knipperen mijn knipperlichten trager.

~jw~

RE: Accu of dynamo?

Beetje feller is niet zo gek, volgens mij. Als ik het goed heb levert een dynamo over het algemeen nog niet zijn optimale spanning bij stationair.

RE: Accu of dynamo?

dit probleem heb ik dus niet met mijn injectie cooper. waarschijnlijk wordt de dynamo dan op toeren gehouden door de ECU.
de pickup draait stationair rond de 700 toeren en de cooper doet dan net iets meer dan 1000 rpm.
zowiezo is de afstelling van de pickup bij lange na niet optimaal, dus misschien dat dat voor de genoemde fluctuatie zorgt. behalve de lampen en motor heeft de pickup verder geen stroomvreters dus ik ga mij er niet al te druk om maken.

~jw~

RE: Accu of dynamo?

Eelke schreef:
Dat zeg ik :) Een radio is inderdaad een goede gegadigde.



hmm...nu jullie het zeggen...toen ik de mini kocht zat de radio anders aangesloten, dus dat zou er mee te maken kunnen hebben. Maar effe checken en dan laat ik het wel weten hoe het gaat. :)

RE: Accu of dynamo?

Nou, het heeft maar een half dagje geduurd.
Het probleem zat in de relais voor de alarmverlichting en knipperlichten. Na een poosje zoeken, zekeringen vervangen en relais vervangen lijkt alles het nu weer te doen en als het meezit is het 'lek' nu verholpen. (gelukkig had ik er nog geen nieuwe dynomo ingezet) :D

De vorige eigenaar was een doe-het-zelver met een geheel eigen kijk op bedrading, alleen jammer dat ie er geen gebruiksaanwijzing bij had geleverd. ;)