accukabel

RE: accukabel

Enige tijd geleden een mini gekocht van een (on)handige klusser.
Deze is ook volop met de bekabeling bezig geweest.
Bijvoorbeeld: de plus van de radio op de min van de sigaretenaansteker.
Mijn vraag is : waar sluit je de accu kabel op aan?
Deze zit nu rechtstreeks op de startmotor,als je beide accu polen op de accu zet begint de startmotor gelijk te draaien.
Moet de accukabel op het startrelais worden aangesloten en zo ja op welke aansluiting.
Nu zit op de linkerbout een zwarte kabel die naar de startmotor gaat.
Op de rechterbout zitten diversen bruine kabels.
Op de "lippen"zit aan de ene kant een wit met rode kabel die de draadboom in gaat.
Aan de andere lip zit een groene(orgineel???) kabel die onder het dashboard in het luchtledige eindigd.
Waar moet deze op worden aangesloten?
Wie o wie weet dit?

RE: accukabel

martin de zoveelste schreef:
Moet de accukabel op het startrelais worden aangesloten en zo ja op welke aansluiting.
Nu zit op de linkerbout een zwarte kabel die naar de dynamo gaat.
Op de rechterbout zitten diversen bruine kabels.
Op de "lippen"zit aan de ene kant een wit met rode kabel die de draadboom in gaat.
Aan de andere lip zit een groene(origineel???) kabel die onder het dashboard in het luchtledige eindigd.





Uit jouw verhaal begrijp ik dat een een extern startrelais hebt?

Ik zal vanavond eens kijken hoe de bedrading zit om mijn startrelais of misschien dat iemand anders er uitsluitsel over weet over het links/rechts boutje.
Wit/rood is dacht ik de stuurstartdraad vanaf je contact.

RE: accukabel

In mijn bericht had ik het over de dymamo maar dit moest startmotor zijn ikheb dit verbetert.

default

RE: accukabel

Volgens mij moet de plus van de accu naar het startrelais bij op de kabel die naar de startmotorloopt. En ik denk dan dat het startrelais kapot is. En dat de vorige eigenaar de startmotor direct aan de accu heeft aangesloten

RE: accukabel

Bedankt voor je bericht.
De startrelais was kapot; deze heb ik vervangen en de draden overgezet.
Alleen waar moet de groene(niet orgeneel denk ik ) draad heen ?
Ik zal de draad op de startrelais zetten en dan eens kijken of dit helpt.
Ik hoop dat deze er niet onderleid als het eventueel niet goed is.

default

RE: accukabel

De wit/rode draad komt van het contact. (is goed)
Als het een externrelais is:
De accukabel die van achterkomt zet je samen met de bruine draden op de pool die het meest aan de kant van het binnenscherm zit.
Op de andere pool (motorzijde) komt de verbinding tussen relais en startmotor.

grtzz Martin

RE: accukabel

oke,dit ga ik proberen.
Ik meld de uitkomst wel.
bedankt

RE: accukabel

Het is gelukt.
De startmotor maakt geluid en de dynamo draait rond.
Nu eens kijken wat hij doet met benzine.
De loze draad op het relais is ongeveer 1,5 jaar gebruikt bij een bepaald type bobine.
Deze was dan niet sterk genoeg en erkwam dan een extra draad naar de plus van de bobine,en dus niet onder het dashboard waar hij nu heen liep.
Mensen bedankt voor de hulp,Martin voor de juiste oplossing. :D
Bij mij zat het startrelais met 2 parkers op het spatbord geschroefd en niet op de motor zodat ik de linker en de rechter bout denkbeeldig om moest draaien.
Nu het dimlicht,grootlicht en binnenverlichting nog en dan hebben we de bedrading ook weer achter de rug.
De knipperlicht clicnateur hadden mijn voorgangers voor de zekerheid ook maar weg gelaten en doorverbonden. :?

RE: accukabel

martin de zoveelste schreef:
Bij mij zat het startrelais met 2 parkers op het spatbord geschroefd



Dat is normaal als je een los relais hebt dus je kan de aanwijzingen gewoon opvolgen. Maar als het werkt zal je het wel goed gedaan hebben :D

RE: accukabel

Hey Martin, je hebt je nog niet voorgesteld op het Forum en ook nog geen Foto's van je mini gepost. Dat kan niet he:P Ga eens snel doen :+):P

Verder klinkt het alsof er flink gebeunt is aan dat ding. Was het zo'n pruter dan?

Greetzzz

RE: accukabel

Ik zal inderdaad snel wat typen en wat foto's uitzoeken.
Gisteren toevallig voor het eerst bij wie is wie gekeken.
Er was inderdaad flink gebeund aan die mini.
Dorpels hier en daar wat gelast en voor de rest gepopnageld enz,enz.
Vanavond kwam ik er achter dat de elektrische contacten van de ruitewissermoter zeer ruim met olie gesmeerd zijn en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Draden onder het dashboard weggeknipt.
Slangklemmen die te groot zijn ovaal geknepen om zo toch een klemfunctie te krijgen. |:(
Laat ik maar stoppen want dit heeft niks meer met een accukabel te maken.