Achtersubframe, wat vragen

default

RE: Achtersubframe, wat vragen

Hallo!
De mini is APK afgekeurd op het achtersubframe, doorgerot aan een zijde. Nu is het nog te lassen, maar wil ik toch voor een nieuwe (immi?) gaan. Deze klus heb ik nog niet eerder uitgevoerd, hierover heb ik een paar specifieke vragen die ik nog niet heb kunnen vinden op het forum.

Ik vraag me af of de dorpels waar 4 bevestigings bouten in vast zitten nog wel 'hard' genoeg zijn. Of is het gebruikelijk dat dit stukje meestal gelast/hard gemaakt dient te worden bij een subframe wissel? Hier een paar afbeeldingen van de situatie.




Op het subframe nu heb ik Hilo's, zat er al op tijdens de aankoop. Is dit lastig over te bouwen naar het nieuwe achtersubframe?

Overigens staan de bouten nu al een paar dagen in de kruipolie te druipen. Ik wil zo min moglijk risico lopen op afbrekende bouten en derglijke.. :x

-Joep

RE: Achtersubframe, wat vragen

Ik heb laatst mijn achtersubframe helemaal opgeknapt. Frame eronderuit, kaal gemaakt en alles weer in elkaar gezet. Ik heb ook een stukje bij die bouten gelast maar dat was geen ramp. Waar je goed op moet letten is dat de gaten op dezelfde plek blijven zitten. Het is best een redelijke klus maar niet onwijs moeilijk. Wel is het handig om bij het vastzetten met iemand anders te zijn.

RE: Achtersubframe, wat vragen

Pas als je subframe eraf is kun je de situatie beoordelen.
Overigens: spuit je wel op de moeren?
Op de eerste foto staat geheel rechtsonder een rubber dopje.
Door dit eruit te halen kun je de moeren/eind van de bout van kruipolie voorzien.

Wel goed de roest weghalen, dan kun je ook zien of er laswerk gedaan moet worden.
Ondergrond goed behandelen met Owatrol of Novorex als roestbescherming.

8)

RE: Achtersubframe, wat vragen

Let er ook vooral op dat je de bouten schoks-gewijs en met enig gevoel losdraait. Mocht er een bout tijdens het losdraaien zwaarder gaan, spuit 'm dan opnieuw in met kruipolie en draai'm weer enkele slagen naar binnen.

Een ratel op de bout zetten en dan lomp kracht blijven zetten resulteert meestal in een afgebroken bout !!

En inderdaad, de boel van te voren enige tijd laten inwerken met kruipolie kan geen kwaad.

default

RE: Achtersubframe, wat vragen

Bedankt voor alle tips. Inmiddels een nieuw subframe binnen die ik aan het voor behandelen ben. Ook een set nieuwe rubbers/moeren/bouten heb ik liggen.

Nu krijg ik bij de linker dorpel dat plastic dopje dr niet uit. Tenminste, niet compleet. Het dopje heeft geen kransje meer zegmaar. Nu kan ik er heel moeilijk kruipolie inspuiten.

Beumert, Wat zijn jou ervaringen met het loskrijgen van de 4 bouten die in de dorpels gaan?

Ook zit ik me nu te bedenken wat een goeie volgorde is van los halen, haynes heb ik hier. Ben toch benieuwd of iemand wat kan vertellen over zijn of haar 'handigste' manier.

RE: Achtersubframe, wat vragen

Die bouten van het subframe gingen bij mij erg makkelijk maar dat was omdat er net een nieuw subframe onder zat en die bouten goed met kopervet zijn vastgezet. Ik heb het frame eronder vandaan gehaald omdat hij nog in de transportlak stond, niet echt roestbestendig dus.
Maar het is een kwestie van gewoon proberen en vooral niet forceren.

RE: Achtersubframe, wat vragen

mini_man schreef:
Nu krijg ik bij de linker dorpel dat plastic dopje dr niet uit. Tenminste, niet compleet. Het dopje heeft geen kransje meer zegmaar. Nu kan ik er heel moeilijk kruipolie inspuiten.



Doorboren en nieuw dopje/rubber?

default

RE: Achtersubframe, wat vragen

Jah dopje heb nu dan ook maar uitgeboord ;)

Next step,
Uitlaat er af, handrem kabels los, remleidingen los (ik neem aan vanaf de bevestigings plaatjes op het subframe) en de benzine leiding / pomp.

:)

default

RE: Achtersubframe, wat vragen

Inmiddels heb ik de uitlaat er af, benzine en remleidingen los. Nu moet nog de tank er uit + handremkabels. Dan ga ik aan het subframe schroeven.

Is het noodzakelijk om de handrem kabel compleet er uit te halen? En.. waar kunnen ze los? op de draagarmen, met die veertjes?

Nieuwe subframe is inmiddels voor behandeld, en wacht op de draagarm overbouw. Zodra ik weer wat interessante foto's heb zal ik deze posten. Wellicht heeft iemand er wat aan die later ook zijn achtersubframe wilt gaan vervangen.

-Joep 8)

RE: Achtersubframe, wat vragen

De handrem kan je bij die veertjes loshalen maar ook van binnenuit.
Als je de spanning van de kabel af hebt kan je de kabel bij het driehoekje in het midden loshalen. Hier komen de voorste en achterste kabel samen.

RE: Achtersubframe, wat vragen

Kopervet op de subframebouten is zeker een aanrader als je weer gaat monteren.

default

RE: Achtersubframe, wat vragen

Kopervet heb ik liggen, bedankt voor de tip.

De mini staat nu op bokken en ben gaan draaien aan de bevestigings bouten. Van de 4 'lastige' bouten krijg ik er 3 redelijk goed los (nog niet compleet uit gedraaid). Eentje gaat nog heel zwaar, dus die laat ik nog even in de kruipolie weken.

Ben er nog niet helemaal uit met die handrem kabels. Ik wil de kabels bij de trommels los halen, en dan van het subframe demonteren. Zit dat met een split pennetje, lijkt het tenminste? Begrijp niet goed wat ik moet los draaien om ze netjes er af te halen.

Benzine tank zit nu ook aan de kant, in z'n geheel dr uithalen is niet nodig. Het is dus nog even gekruisde vingers voor die laatste bout, en de handrem kabels. Dan kan ie dr af.

-Joep

RE: Achtersubframe, wat vragen

Inderdaad dat pennetje loshalen en dan kan je ze ook rustig van de driehoekjes afhalen en helemaal losmaken in het midden waar de kabels bij elkaar komen.

default

RE: Achtersubframe, wat vragen

Vandaag weer een korte sleutel sessie gehad. De meest vaste bout die de dorpel in gaat krijgt langzamerhand steeds meer beweging. Nu zo 4-5mm heen en terug, dat was eerst 1-2 mm.

De rest gaat allemaal soepel los, dus het is nog even wachten op het 'weken' van die ene. Komende tijd lukt het toch even niet om verder te sleutelen, dus dat komt goed uit.

Hij staat er nu zo bij:

(blokken in de voorgrond gebruikt als veiligheid)

Dit is voornamelijk de plek waardoor die is afgekeurd:

RE: Achtersubframe, wat vragen

Ik heb de handremkabels bij de handrem zelf losgemaakt, zoals in de Haynes staat.

default

RE: Achtersubframe, wat vragen

het subframe heb ik zojuist van de mini afgehaald. Wel zit ik nu met een vreemde situatie. Van de 4 bouten die de dorpels in gaan hebben er 2 een andere schroefdraad, is dit normaal? Het gaat omde onderste bouten in de dorpels aan beide kanten.
Ook krijg ik de bout die ik er lastig uit kreeg er niet goed meer in, de schroefdraad lijkt aangetast in de opgelaste moer in de dorpel. Waarschijnlijk wordt het dus als nog slijp en las werk. Heb nog geen idee hoe ik dat moet gaan doen. In ieder geval is het frame er verder zonder problemen afgekomen.

-Joep

RE: Achtersubframe, wat vragen

Ze horen gelijk te zijn volgens mij. Misschien kun je er nieuw schroefdraad in tappen en voorzien van nieuwe bouten...

RE: Achtersubframe, wat vragen

Als die twee onderste andere schroefdraad hebben, zijn er waarschijnlijk al eens andere (metrische) moeren in de dorpels gelast. Heb ik bij mijn mini ook gedaan, de bovenste waren nog OK maar de onderste verrot.

Om die moer te vervangen kun je een vierkantje plaatstaal om de moer uitslijpen en dan een nieuw plaatje met een nieuwe vastgelaste moer er weer in lassen. Wel opletten dat je de plaats voor de nieuwe moer goed bepaald!

default

RE: Achtersubframe, wat vragen

Ze horen gelijk te zijn volgens mij. Misschien kun je er nieuw schroefdraad in tappen en voorzien van nieuwe bouten...


Dat ga ik proberen. Morgen langs een speciaal zaakje wie onderandere een hele hoop 'tap' gereedschap heeft. Geheel nieuw draad ga ik niet proberen, wel de draad zoal deze nu is 'hertappen'. Om alle braampjes en oneffenheid dr uit te krijgen. En als dat niet werkt zal ik wel moeten slijpen natuurlijk..

Vandaag ook een draagarm van het oude subframe afgehaald. De 4 kleinere bouten van het plaatje aan de zijkant van het subframe waren helemaal door gerot. Dan wordt zo'n klein rot plaatje een veel langer klusje dan ik hoopte.. De andere kant ga ik er maar gewoon af slijpen, heb de plaatjes toch nieuw op het nieuwe subframe.

De bevestigings moeren van de remleidingen zijn ook grootendeels rot.. Ik draai.. maar het 6 hoekje breekt ongeveer in stukken. Dus ga het een en ander aan nieuwe remdelen bestellen, naar mijn mening nog best wel prijzig.

Ik vroeg me wel nog een paar dingen af;
1. Die 'plaatjes' die de draagarmen op zijn plek houden lijken stelbaar? De gaten zijn iets groter dan dat de bout is die er in gaat.
2. De grote 'bout' waarmee het voorste ophang stuk aan het subframe wordt bevestigd krijg ik niet zo soepel in m'n nieuwe subframe. Met een hamertje tikken lukt het enigzins, kan dit voorkomen :) ?

Langzaam aan kom ik stapje voor stapje verder :)

default

RE: Achtersubframe, wat vragen

Om toch maar weer een update te geven :)

Het opbouwen van het subframe is bijna klaar, veerbollen moeten er nog op, en de rechterdraag arm. Ik heb hilo's, dus ik denk dat het wel moet lukken om de verbollen etc terug te plaatsen.

Wat foto's:

Het nieuwe frame er even tijdelijk losjes onder gehangen zonder draagarmen etc, om te kijken of het netjes past.


Een van de rotte plekken van het oude frame.


Het is te hopen dat alles weer gemakkelijk vast te draaien is in de dorpels.

De onderste moer in de dorpel heeft een metrische draad, er is dus al een keer aan gelast.
Op een van de draagarmen zit een vreemd plekje, soort verdikking, waar de ophang as uitkomt. Ik weet niet helemaal zeker of dit erg is, zal er later een foto van plaatsen.

:)

default

RE: Achtersubframe, wat vragen

Het nieuwe subframe heb ik er vandaag onder gekregen d:)b Alles paste maar net, maar dat hoort zo ook denk ik dan maar.

De schroefdraad in de dorpels heb ik 'hertapt', schoongemaakt voor dat ik alles vast ging zetten. Dit maakte achteraf gezien best wel veel uit bij het aandraaien van de bouten. Ging lekker soepel

Subframe er bijna onder:



Wel staat de mini nog niet op goeie hoogte. Er zitten hilo's op, ookal voordat ik het frame ging vervangen. Nu heb ik ze naar mijn weten exact op dezelfde afstand staan.. Toch klopt het niet helemaal..




Verder nog de remleidingen verbinden en de handremkabels etc monteren. Dan opnieuw voor de APK \\:)/

Bedankt voor de tips, veel aan gehad!

-Joep

RE: Achtersubframe, wat vragen

Goed bezig! Nou gaan we er natuurlijk van uit dat ie door de APK komt 8)

RE: Achtersubframe, wat vragen

Wel staat de mini nog niet op goeie hoogte. Er zitten hilo's op, ookal voordat ik het frame ging vervangen. Nu heb ik ze naar mijn weten exact op dezelfde afstand staan.. Toch klopt het niet helemaal..



ff een blokje om rijden, dan zakken de dempers nog een beetje in en wordt alles strak inelkaar gedrukt. Daarna kun je ff kijken of je de hilos nog wat af moet stellen. Maar een half centimetertje op de hilo is meteen 1.5 centimeter of meer van je band naar de wielkast (zit een overbreng verhouding in.)

default

RE: Achtersubframe, wat vragen

Ik weet 100 procent zeker dat ik de hilo links en rechts op dezelfde afstand heb staan.. Al dan niet met misschien 1 a 2 mm verschil. Het verschil tussen links en rechts in hoogte is zeker 4 cm :S

Is dat misschien te verklaren? Ik heb de kuipjes gewoon in het vet gezet, misschien aan een kant teveel? Dat wordt dr toch wel uitgeperst ? :)

@Crispy, rondje rijden lukt nu nog niet. Remmen moeten nog gedaan worden dat wordt waarschijnlijk komend weekend.

RE: Achtersubframe, wat vragen

Heb je wel nieuwe veerkogels gestoken?



Oude kunnen wel slecht of stuk zijn.

8)

RE: Achtersubframe, wat vragen

weet je ook zeker dat de veerbollen goed in die schotels zitten? het kan nl ook zijn dat als je je hilo's in heb gedraaid dat ze eruit komen als je de auto op krikt, of in jou geval de draagarmen helemaal uit laat hangen.. en als je hem dan weer laat zakken staat hij scheef..hoe heb je je subframe eigenlijk behandeld?

Gr Lars

default

RE: Achtersubframe, wat vragen

Ik kan het zo nog even controleren, maar volgens mij zitten ze goed. Nieuwe veerbollen heb ik over na gedacht.. maar zijn erg prijzig tenminste waar ik ze dan nieuw kon vinden. Iemand misschien een adresje?

Alle naadjes op het subframe heb ik afgekit waar dan ook maar water/zand/meuk tussen zou kunnen komen. Toen ontvet en een aantal lagen bodyshoot er op. Volgens de verkoper/mini garage van het subframe meer dan voldoende.

default

RE: Achtersubframe, wat vragen

ziet er allemaal mooi uit d:)b Wil ik er ook wel op, zo een mooi nieuw subframe O+

RE: Achtersubframe, wat vragen

Sorry, maar dan heb je een slechte verkoper getroffen, die een paar lagen bodyshoot voldoende vindt....
Ikzelf boor altijd nog enkele gate, zodat het water en vuil weg kan.
Tevens laat ik de frames altijd poedercoaten (mijn adresje doet ook de binnenkant mee nl.

Voor de hi-lo's had ik hetzelfde probleem.
Na een weekie toeren heb ik ze nog een keer nagesteld, ik begon ook op gelijke lengte van de armen, nu zit er toch wel een behoorlijk verschil in de afstelling links en rechts.

Groet ron