Achteruit versnelling kraakt

RE: Achteruit versnelling kraakt

Ik zou graag willen weten wat ik aan een krakende achteruit versnelling kan doen... Ik heb iig al geprobeerd om toch nog even vooruit te rijden voordat ik hem inschakel, en ook 'dubbel-klutsen' (al heeft dat volgens mij alleen zin bij niet gesynchroniseerde vooruit-versnellingen). Bij de garage hebben ze de koppeling meer ruimte gegeven, ze dachten dat de koppeling niet los kwam en de tandwielen daardoor nog draaide en dat dat het kraken veroorzaakte... t was helaas niet de oplossing. :( iemand nog ideeën?

RE: Achteruit versnelling kraakt

Heb ik zo af en toe ook! Maar komt bij mij denk ik doordat er teveel speling op de pook zit. Dit moet ik nog es oplossen, want anders gaat t nie helemaal goed... ;)

RE: Achteruit versnelling kraakt

Van welk jaar is de Mini (in het bijzonder de versnellingsbak) ?
Het kan (als de koppeling goed vrij komt) aan het achteruitrijtandwiel liggen. Bij enkele bouwjaren (ca. '89-'90) kan na verloop van tijd de lagerbus eruit schuiven, waardoor de beweging van het tandwiel beperkt wordt en de pook in zijdelingse richting zwaar gaat.

RE: Achteruit versnelling kraakt

als je hem in zijn achteruit zet, zog er dan voor dat de auto echt helemaal stil staat! dat is logisch.. een keertje olieverversen wil ook wel eens helpen bij het soepel schakelen, en idd.. het kraken gebeurt meestal alleen als er niet volledig ontkoppeld is! dan worden bewegende en stilstaande tandwieltjes in elkaar geschoven ( en dat gaat niet erg lekker natuurlijk) bij mijn mini kraakt het heeeeeeeeeeeeeeeeel eventjes, en dat neem ik voor lief, is het bij jou meer dan?

vr gr tom

RE: Achteruit versnelling kraakt

CMC schreef:
Van welk jaar is de Mini (in het bijzonder de versnellingsbak) ?
Het kan (als de koppeling goed vrij komt) aan het achteruitrijtandwiel liggen. Bij enkele bouwjaren (ca. '89-'90) kan na verloop van tijd de lagerbus eruit schuiven, waardoor de beweging van het tandwiel beperkt wordt en de pook in zijdelingse richting zwaar gaat.



Het is moeilijk te zeggen van welk jaar de bak is, de mini is iig van 1988, maar omdat ook het 1000 cc motortje vervangen is voor een 1300 metro motor kan ik niet zeggen of de originele bak er nog onder zit, neem aan van niet...
Het is in ieder geval niet zo dat de zijdelingse beweging van de pook zwaar is...


tommetje":zrng25p6]als je hem in zijn achteruit zet, zog er dan voor dat de auto echt helemaal stil staat! dat is logisch.. een keertje olieverversen wil ook wel eens helpen bij het soepel schakelen, en idd.. het kraken gebeurt meestal alleen als er niet volledig ontkoppeld is! dan worden bewegende en stilstaande tandwieltjes in elkaar geschoven ( en dat gaat niet erg lekker natuurlijk) bij mijn mini kraakt het heeeeeeeeeeeeeeeeel eventjes, en dat neem ik voor lief, is het bij jou meer dan?

vr gr tom[/quote:zrng25p6]

Uiteraard zet ik heb helemaal stil, ook heb ik geprobeerd of als de matten eruit waren of de koppeling dan verder ingetrapt kon worden, maar dat had geen resultaat...
Bij mij is het echt een hardnekkige kraak, en helaas niet heel eventjes, ik neem het dus ook niet voor lief want dit is gewoon echt niet goed...

Het kraken komt alleen voor als hij warm is, dan zijn de koppelingsplaten opgezet en komt ie wellicht niet los... als ie koud is heb ik geen problemen...
Zijn er nog mensen met inspiratie voor dit probleem?

RE: Achteruit versnelling kraakt

Misschien de koppeling eens ontluchten...?

RE: Achteruit versnelling kraakt

Ja, dat is al eens gebeurd in de garage... dat zou het niet moeten zijn, de Mini heeft een tijdje stil gestaan, automonteur zei " dan zou het tandwiel wel eens een beetje vast kunnen zitten waardoor het mee blfijt draaien" en "komt vanzelf los".
Heeft dit een kern van waarheid?

RE: Achteruit versnelling kraakt

Is een mogelijkheid....dat je koppelingsplaat niet goed wil schuiven maar dan zou ik eerder verwachten dat hij niet goed meer koppelt omdat je met de druk van koppeling die koppelingsplaat wel wegdrukt maar dat hij dan niet goed meer terugschuift.....
Vreemd....

default

RE: Achteruit versnelling kraakt

Hoi, ik had hetzelfde probleem toen ze bij mij de motor hadden omgebouwd van 1000cc naar 1300. Bij mij hadden ze toen de lange arm van de koppelingspomp mee overgezet terwijl er eigenlijk een korte arm moest opstaan. Misschien is dat bij jou ook gebeurd.
Mvg
Blackmini

RE: Achteruit versnelling kraakt

Hoe herken ik dan dat er een lange arm zit ipv een korte? :9
Wat ik me dan ook meteen af vraag is of dat dan niet ook effect heeft op de versnellingen vooruit, die nu prima werken...

Mvg, Ties

RE: Achteruit versnelling kraakt

Omdat de versnellingen vooruit gesynchroniseerd zijn en de achteruit niet....

Heb dit probleem zelf ook gehad....in het begin dat ik Mini reed was ik nog niet zo goed bekend met de verschillen in koppelingsbedieningen en had er een lange arm van een Verto koppeling op gezet ipv de benodigde korte arm van een Pre-Verto.

Jemoet er alleen heel veel aan verstellen om hem enigzins te laten ontkoppellen maar het kan idd
Je kan dit herkennen aan de lengte van de arm(DUH) en aan het aanwezig zijn of ontbreken van het plaatje waar de koppelings-slave op zit.
Bij een korte arm hoort de slave op een plaatje te zitten wat op het huis vastgezet wordt met 2 bouten .
Bij een lange arm zit de slave gelijk op het huis gemonteerd.


Succes.

RE: Achteruit versnelling kraakt

Rene, ik zie dat je in Maasdam woont, ik woon in Oud-Beijerland, als jij er veel vanaf weet kan ik dan misschien eens langskomen en dat we samen even kijken?
Het is maar een minuut of 15 rijden... Let me know, ik heb je even op MSN toegevoegd. :9

Verder allen bedankt voor de hulp, als Rene niet kan voor zondag zorg ik dat er iemand kijkt op de MCZH meet and greet in Barendrecht :)

RE: Achteruit versnelling kraakt

de lagerbus eruit schuiven



over bovenstaand probleem staat in de Haynes (van de Metro):

"Reverse gear disengagement
7 In cases of reverse gear disengagement, first check that the centre console or gaiter is not exerting any undue pressure on the gear lever.
8 Between VIN 687000 and 732139, the problem may be due to one of the two bushes in the reverse idler gear becoming displaced, so preventing complete engagement of reverse gear. The single bush fitted originally was replaced by two bushes at VIN 687000, but the loose bush problem has been cured on models after VIN 732139.
9 If a bush is found to be displaced, renew the reverse idler gear.
10 Excessive wear of the single bush on models prior to VIN 687000 may also cause disengagement of reverse gear. To rectify this, fit a new reverse idler gear and a new shaft which has additional oil drillings for improved lubrication."

.. maar om te zien wat voor uitvoering in je bak zit zou die helemaal uitelkaar moeten: blok er uit; versnellingsbak scheiden; bak demonteren etc. etc.

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Achteruit versnelling kraakt

Jemig, dat is wel een boel werk :( ga ik toch eerst de dingen proberen die minder tijd en moeite kosten... maar toch bedankt voor de tip :)

RE: Achteruit versnelling kraakt

Ik denk ook dat het je lagerbus is die is verschoven. Dat probleem lees je wel vaker.

RE: Achteruit versnelling kraakt

Ik ben inmiddels bij Rene langs geweest, wij gaan binnenkort de bak eens van binnen bekijken, zijn opmerking was dat aan de linkerkant, waar ook die stelbouten zitten dat daar te veel beweging in zat...
ill keep you guys informed :)

Alvast bedankt Rene... :)