Achteruitrijlicht Mini 1979

RE: Achteruitrijlicht Mini 1979

Goedemorgen,

Op mijn mini uit 1979 (850, trommels voor, geen buitenscharnieren, draairuiten voor, mk3?) zitten geen achteruitrijlichten, maar aangezien ik altijd achteruit moet rijden in mooie donkere straatjes en parkeerplaatsen stoor ik me daar dood aan, en zou dus graag een achteruitrijlicht willen monteren. Is dat een mogelijkheid bij mijn compleet standaard 850'er? Via de search kon ik alleen vinden dat er loszittende draadjes bij de versnellingsbak moesten zitten, maar ook de draadboom loopt daar ergens. Een achteruitrijlamp op een schakelaar is geen mogelijkheid ivm APK. Weet iemand hier wat van?

mvg,
Arjen-Pieter

bij jou mini is het niet zo heel makkelijk gedaan, je hebt inderdaad iets van een draadboom nodig, dat is nog zelf te maken...

maar vooral een schakelmechanisme met achteruitrij-schakelaar en dat is ff een klusje om die erin te zetten...

je kan natuurlijk voor 11 maanden een handschakelaartje maken en die voor de apk eraf halen...

moet je alleen goed aanwennen dat je hem niet aan laat staan als je vooruit gaat...

Arjen-Pieter,

Bij een Rod-change type zit op het mechanisme onder de pook een mogelijkheid voor een schakelaar.
Zie ook de tekening

De bedrading daarvoor zit achter de kachel, dit zijn twee losse stekkertjes. Dit zit aan de binnenzijde.

Succes

Leon

Is het niet zo dat de bekabeling daarvoor al in de kabelboom zit? Alleen dat het laatste stukje er niet is dat aangesloten moet worden aan een schakelaar op het ding van de pook zoals hierboven beschreven. Verder zou je achterlichten van een latere Mini kunnen monteren. Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze daar bij de APK over zouden zeuren. Ook een losse achteruitrijlamp zou volgens mij geen APK probleem moeten opleveren, zolang die maar op een 'correcte' manier aangaat.

Ooit had ik eens het probleem dat die schakelaar aan dat pookding niet goed was afgesteld. Toen gingen de achteruitrijlichten aan als ie in de 4e versnelling reed. Beetje vreemd natuurlijk en dat willen ze bij de APK ook niet zien ;)

Overigens is een Mini van 1979 een Mk 4: voorsubframe gemonteerd met grote enkele bout aan beide kanten, stuurschakelaars aan weerszijden, enz.

Hey,
Ik heb een 1100 Special uit 1976 en daar zitten ze standaard op. Ik kan me inderdaad ook niet voorstellen dat ze 10 verschillende draadbomen gemaakt hebben...
De draadjes komen achter de kachel vandaan en liggen los achterin de koffer "ruimte" (groot woord voor klein beetje ruimte).
Gewoon nieuwere lampen halen, schakelaartje, verlengstukje kabel (achter kachel -> schakelaar) en klaar is kees of mini4ever in dit geval...

Tinux schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat ze 10 verschillende draadbomen gemaakt hebben

Om eerlijk te zijn kan ik me dat wel voorstellen, ze waren wat dit soort dingen betreft niet erg efficient bij BMC/Leyland. Ik kan me alleen niet meer herinneren of een 850 van na 1976 nu dezelfde kabelboom heeft als een 1000/1100 gezien de andere achterlichten (die normaal andere stekkers hebben), maar verder zijn ze wel hetzelfde (misschien nog wel/geen aansluiting achterruitverwarming) dacht ik. Ik weet dat voor jaren tot 1976 er wel dit soort verschillen zijn tussen een 850 en 1000 kabel boom...

Mini4Ever schreef:
ze waren wat dit soort dingen betreft niet erg efficient bij BMC/Leyland.

heb je ook weer gelijk in (en niet alleen wat betreft kabelbomen ;-)
Maar goed, anders is het een kwestie van een paar kabeltjes trekken, moet ook niet al te lastig zijn voor de doorgewinterde miniac imho...

ik zie het punt niet van gewoon een losse schakelaar..

tot aan 1989 hoeft voor apk geen achteruitrijlicht op te zitten...

gewoon een losse schakelaar en met de apk draai je het bolletje eruit....

met een beetje mazzel zitten de draden al bij je schakelpook,maar dan onder de auto in de motertunnel..
doorvoeren naar binnen en onder je tapijt de andere 2 draden opzoeken..
plug en play nadat je er een lampje in hebt gezet.. 8)