Ik heb in mijn cockpit een schakelaar zitten om de ventilator handmatig aan te zetten. Maar ook als die boven de 98 graden komt gaat de fan automatisch aan. Ik heb hem dus wel zien draaien.
- Login of registreer om te reageren
Ik heb in mijn cockpit een schakelaar zitten om de ventilator handmatig aan te zetten. Maar ook als die boven de 98 graden komt gaat de fan automatisch aan. Ik heb hem dus wel zien draaien.
Heb mijn fan nog nooit zien draaien. Maar door de twee stekkers van de sensor met elkaar te verbinden dan moet hij gaan draaien. Doet hij dit niet dan heb je een storing. Als hij het wel doet is alles goed (aangenomen dat je nieuwe sensor goed is).
Bij m'n lokale garage gooien ze er een kartonnetje tussen de radiator en 't zijscherm in om hem uberhuapt zo heet te krijgen dat die fan aan wil slaan, is niet zo'n gekke gedachte dus
Op een dag als gisteren (rond de 30 graden) moet de electrische fan na een minuuut of 5-10 stationair draaien echt wel aanspringen.
Ook in het stadsverkeer moet hij wel aanspringen...
Mijn Spi springt met dit weer geregeld aan, ik weet niet welke thermostaat erin zit...
Mij is ooit verteld dat 9 op de 10 fans niet werken, overigens...
Interessant, ik ga in ieder geval eerst eens de draden van de schakelaar doorverbinden om de fan/bedrading te checken. De sensor is nieuw maar wel gekocht bij een algemene automaterialenzaak als sensor voor verschillende merken/typen; weet dus niet 100% zeker of de 'aan' temp hetzelfde is als voorgeschreven.
Ik heb als gezegd een 88 graden thermostaat gemonteerd; de vorige eigenaar had er een 92 graden in gezet omdat hij dacht dat ie wat koel bleef. Dit is de weergave van de meter en dat komt weer door de sensor denk ik (heb inmiddels een tweede dashboard getest en die geeft hetzelfde aan - niet geheel in het midden maar wel altijd constant).
Ik heb hetzelfde probleem, ik heb een mini van 92 1275cc carb.
Ik heb de draden van de thermostaat onderaan de radiator aan elkaar vast gemaakt en de ventilator wou niet draaien
Daarna ben ik allerlei dingen beginnen testen zoals of de ventilator motor het nog doet, of de massa wel goed is. Uiteindelijk ben ik tot het besluit gekomen dat mijn plus niet goed is, het is een groen/zwarte draad. Ik probeerde hem te volgen maar hij komt samen in de kabelboom en dan ben ik hem kwijt.
Zoals gezegd, verbind eerst de 2 draden van de sensor met elkaar en kijk of de fan gaat draaien. Zo niet: check eerst de zekering.
De switch stuurt een relais aan wat vervolgens de fan aanstuurt. Als de fan niet gaat draaien maar je hoort wel een klik, zou het probleem NA het relais moeten zitten.
Als je ook geen klik hoort, is de kans groot dat de contacten van het relais, of het relais zelf de boosdoener is.
Ik weet niet exact waar het relais hangt, ik meen vlak naast de ruitenwissermotor, maar zeker ben ik daar niet van. Gewoon effe controleren of je een relais kunt vinden waar die groen/zwarte draad terug komt.
Dank voor de tips! Ga morgenochtend direct proberen en houd jullie op de hoogte!
Hoera, bij doorverbinden hoor ik het relais klikken en gaat de fan snorren! Denk dus dat de sensor te laat inschakelt, zal die binnenkort maar weer vervangen voor een ori. Veel dank voor de tips!
Otto
Gisteren heb ik nog wat gewerkt aan mn mini en ik heb toch nog een paar vraagjes in verband met de elektrische fan.
Ik vermoed dat het rood omkaderde vakje niets te maken heeft met de fan, ik dacht dat het voor de temperatuur meter was voor het dashboard. Wat ik al had gedaan was de de draadjes die onderaan de radiator in een thermostaat steken met elkaar verbonden (blauw). Maar er gebeurde niets, zelfs geen klik.
(dit is een foto van de thermostaat onderaan de radiator.)
Maar gisteren ontdekte ik dat het lijkt alsof er ook een thermostaat in mn thermostaathuis zit, er hangen wel geen draadjes aan. Ik had op internet ergens gelezen dat latere cooper modelen (wat ik dus niet heb) een thermostaat in het thermostaathuis hebben die de fan moet activeren. Wat ik me nu afvraag is of deze thermostaat iets te maken zou kunnen hebben met de elektrische fan. Misschien heeft de vorige eigenaar de draden er uit getrokken.
Die schakelaar in het thermostaathuis heb ik niet in ieder geval. Hoorde je toe je de draden door verbond met contact aan wel een klik van het relais? Anders zou het probleem daar kunnen zitten. De rood omcircelde schakelaar heb ik niet trouwens.
Otto
De rood omkaderde sensor is inderdaad de sensor van de temperatuurmeter in je dashboard.
Ik kan het niet goed zien op de foto's, maar ik meen te zien dat jij praat over een Cooper met carburateur en niet over een SPi ?
Deze foutcontrole is gebaseerd op het schema van de SPi, wellicht heb jij andere draadkleuren op een arburateurversie, daarvan heb ik het schema even niet voorhanden.
De schakelaar onderin de radiateur is het apparaatje wat je fan moet inschakelen, bij doorverbinden van deze draden zou een klik hoorbaar moeten zijn van het relais, en de fan moeten gaan draaien. Mocht dat niet gebeuren zoals je zegt, zou je moeten meten of de zwarte draad daadwerkelijk massa heeft (schakelaar is massa-schakelend).
Als dat zo is, moet je het relais opzoeken (zoals gezegd, ik meen dat deze tegen het binnenscherm vlakbij de ruitwissermotor hangt, maar dat weet ik niet zeker), en de contacten hiervan controleren op corrosie.
Vervolgens zou je kunnen meten of er op de groen-witte draad van het relais spanning staat. Zo niet: zekeringen controleren.. Staat er *wel* spanning op de groen witte draad EN heeft de zwarte draad van de schakelaar daadwerkelijk massa EN gebeurt er niets bij doorverbinden van deze draden, meet dan of er spanning staat op de Paarse draad van het relais.
Is dat niet het geval: zekeringen controleren.
Staat er WEL spanning op de paarse draad, maak dan even een stroombrugje tussen de paarse en de groen-zwarte draad om het relais te overbruggen. De ventilator zou dan moeten gaan draaien.
Gebeurt dat niet, kun je nog proberen om rechtstreeks 12V en een massa op de ventilator te zetten en kijken of de ventilator dan wel werkt.
Vandaag even op onderzoek gegaan naar m'n eigen fan op m'n SPI. Uitkomst: werkt niet, inmiddels wel . Als je metingen doet of dingen doorverbind houd er rekening mee dat het alleen werkt als het contact aan staat!! Verder zal ik even wat aanvullingen geven op de bovenstaande post van Bartje
Bartje schreef:
Ik kan het niet goed zien op de foto's, maar ik meen te zien dat jij praat over een Cooper met carburateur en niet over een SPi ?
Goede spot, kijk naar het luchtfilter huis!
Bartje":1lbfnndn]zou je moeten meten of de zwarte draad daadwerkelijk massa heeft (schakelaar is massa-schakelend).
[/quote:1lbfnndn]Of direct het groen zwarte draadje aan massa hangen.
Bartje":1lbfnndn]Als dat zo is, moet je het relais opzoeken (zoals gezegd, ik meen dat deze [s:1lbfnndn]tegen het binnenscherm vlakbij de ruitwissermotor hangt[/s:1lbfnndn], maar dat weet ik niet zeker),
[/quote:1lbfnndn]Relais zit op het schutbord direct naast de inertia switch! Het is een geel relais, ernaast zit er nog een maar weet (nog) niet waarvoor die is. Dus DIRECT naast de inertia switch. Ook kun je daar het (dunne) groen/zwarte draadje van de schakelaar terug vinden.
Bij mij was het probleem wel een klik van het relais maar geen fan, door het relais er uit en er weer in te steken deed hij het (bij door verbinden van de schakelaar onderin de radiateur).
Bartje":1lbfnndn]
Vervolgens zou je kunnen meten of er op de groen-witte draad van het relais spanning staat.[/quote:1lbfnndn]Denk aan het contact!
Bartje":1lbfnndn]Zo niet: zekeringen controleren.. Staat er *wel* spanning op de groen witte draad EN heeft de zwarte draad van de schakelaar daadwerkelijk massa EN gebeurt er niets bij doorverbinden van deze draden, meet dan of er spanning staat op de Paarse draad van het relais.
Is dat niet het geval: zekeringen controleren.
Staat er WEL spanning op de paarse draad, maak dan even een stroombrugje tussen de paarse en de groen-zwarte draad om het relais te overbruggen. [/quote:1lbfnndn]De twee dikke draden aangesloten op het relais! (Op het relais pootje 30 en 87). Ik heb niet zo erg gelet op de draadkleuren behalve de dunne groen/zwarte van de schakelaar naar het relais. Blijkbaar zit er nog een groen/zwarte draad maar die is zeker dikker dan die ik eerder beschreef!
Is het nog een beetje duidelijk? Zelf op onderzoek gaan is makkelijker dan het hier nog even op te schrijven. @Bartje
Ik heb alleen een 1990 998 Checkmate ter beschikking, zonder elektrische fan.. Maar met deze info moet het voor iedereen mogelijk zijn om uit te vinden waarom de ventilator het niet doet
Eerst en vooral bedankt voor de vele reacties!
Ik heb dus een mini British open van '92 1275cc Carb, geen Cooper.
Ik heb wel nog een paar vraagjes:
*Op mijn thermostaat onderaan de radiator zijn twee zwarte draden aangesloten en die hebben allebij een massa. Is dat normaal?
*Dit is een foto van een geel ding dat ik heb gevonden:
Er komt een witte draad in en de stroom gaat door de relais en komt dan uit in een groen/zwarte draad, deze is dezelfde (qua kleur en dikte) als die die aangesloten is op mn fan maar ik kan geen verbinding krijgen tussen het ene en het andere uiteinde.
*Die inertia switch hoe ziet die eruit en waar zit die ongeveer ergens?
*Zou die thermostaat uit mn thermostaathuis die nergens op aangesloten is er nu iets mee te maken hebben?
Alvast bedankt
Maarten
maarten13 schreef:
Ik heb wel nog een paar vraagjes:
*Op mijn thermostaat onderaan de radiator zijn twee zwarte draden aangesloten en die hebben allebij een massa. Is dat normaal?
Lijkt mij niet, 1 van de 2 draden zou groen/zwart of groen/wit moeten zijn, en verbonden moeten zijn met het relais (Ik kan ff geen schema vinden van dit circuit).
maarten13":2ifuoykg]
*Dit is een foto van een geel ding dat ik heb gevonden:
[Image removed]
Er komt een witte draad in en de stroom gaat door de relais en komt dan uit in een groen/zwarte draad, deze is dezelfde (qua kleur en dikte) als die die aangesloten is op mn fan maar ik kan geen verbinding krijgen tussen het ene en het andere uiteinde.
[/quote:2ifuoykg]
Euh? Het gele ding is een zekering. Kijk eens naar het relais en welke draadkleuren op welk contact zijn aangesloten?
maarten13":2ifuoykg]
*Die inertia switch hoe ziet die eruit en waar zit die ongeveer ergens?
[/quote:2ifuoykg]
Hij ziet er zo uit:
en zit aan de bestuurderskant tegen het schutbord gemonteerd.
Deze switch staat in serie met de voedingsdraad van de benzinepomp. In het geval van een aanrijding zal deze switch de stroomtoevoer naar de benzinepomp onderbreken, waardoor de pomp stopt. Veel auto's hebben zo'n ding gemonteerd zitten trouwens, niet alleen Mini's.
Maar.. jij hebt een carburateur Mini, en dus zal zo'n switch niet gemonteerd zitten op jouw auto, die werkt nog met een mechanische benzinepomp
Maar, die switch heeft ook niets te maken met een koelventilator
maarten13":2ifuoykg]
*Zou die thermostaat uit mn thermostaathuis die nergens op aangesloten is er nu iets mee te maken hebben?
[/quote:2ifuoykg]
Je bedoelt dat kleine ding in je thermostaathuis? Dat is een temperatuurgestuurde vacuum-schakelaar. Afhankelijk van de temperatuur van het koelwater zal deze normaliter het vacuum naar je vacuumvervroeger al dan niet doorverbinden. Heeft niets te maken met het al dan niet werken van je koelventilator.
Wow jij weet duidelijk waarover je spreekt!
Ik zal proberen om morgen eens op zoek te gaan naar die relais.
onder de parafaan op de rechterkant van de foto (in dit geval mijn toenmalige 1993 Spi) omcirkeld is de inertia switch, links daarvan 2 gele blokjes-relais.
Zoals Bart al aangaf zit het bij een Carb Cooper anders?!
groetjes,
Theo van den Bogaard
Ik kan met vergissen, maar de luchtfilterbox die op de foto op de vorige pagina voorbij kwam lijkt me toch een injectiemodelletje?
Spherix schreef:
Ik kan met vergissen, maar de luchtfilterbox die op de foto op de vorige pagina voorbij kwam lijkt me toch een injectiemodelletje?
Kijk maar als vergelijk naar bovenstaande foto van Theo. Bij een injectie zitten er rechthoeken op met een ovaal er omheen. Op de foto op de vorige pagina niet.
Nog een vraagje voor mijn Mini: ik lees dat de schakelaar massa-schakelend is: houdt dit in dat één van de draden aan de schakelaar in de radiator altijd met massa is verbonden, en dat bij het bereiken van de bepaalde temperatuur de schakelaar het relais van massa voorziet? Meestal is het toch juist een 12V stuurstroom waarmee een relais wordt geactiveerd?
Bij de injectiemodellen is inderdaad 1 van de 2 aansluitingen permanent met massa verbonden, de schakelaar verbind bij een bepaalde temperatuur het relais met massa, wat het relais vervolgens activeert.
Het maakt niet uit of je dat relais met een stuurstroom of een massa bekrachtigt, beide bereiken hetzelfde resultaat.
Aha, dank je! In dat geval zal ik nogmaals gaan meten. Ik denk nu dat mijn schakelaar niet goed is aangezien de fan draait als ik de draden doorverbind, maar het kan dus ook zo zijn dat één van de twee draden geen goede massaverbinding heeft.
ik heb net nog even gezocht naar een gele relais, en gevonden! Hij zit volledig links tegen de wielkast (passagiers-zijde). Maar ik denk niet dat die iets te maken heeft met de fan. Er zaten namelijk totaal andere draden aan vast.
Wat ik ook heel raar vind is dat mijn thermostaat onderaan de radiator aan 2 zwarte draden hangt en het zijn allebij massa's.
Kan het zijn dat één de echte massa is (zwart) en de ander de draad naar het relais die ook ergens massa maakt? Als de massa continu zou worden doorgegeven aan het relais zou de fan continu draaien...
Ik heb het vermoeden dat mijn fan ook niet werkt (SPI 1992), ik ga er vanavond ook even "induiken". Ik zal mijn bevindingen (als hij het echt niet doet) ook hier posten.
Nou, mijn fan doet het! Vandaag even de zwarte draad doorgemeten en die is verbonden met de massa. Toen ik vandaag na een rit thuiskwam hoorde ik bij stilstand de fan aanslaan. Denk wel dat de sensor te laat signaal geeft, maar een nieuwe is onderweg!
Toch maar wat tijd gemaakt voor mijn elektrische fan probleem (SPI '92).
Wat meetwaarden (met sleutel op het contact/contact geactiveerd)
Relais van bovenaf gezien:
....86....
.30....85.
....87....
86 Paars , meet geen 12v en geen massa
30 Groen/bruin-streepje, meet wel 12v
85 Groen/wit-streepje, meet geen 12v en geen massa
87 Zwart/groen-streepje, meet massa
87 en 85 leiden naar de sensor onderop de radiator, dat zit dus goed.
Als ik op de relais (relais eraf) 87 en 30 doorverbind gaat de fan draaien.
de paarse (nr86) draad moet (vermoed ik) 12v hebben, maar dat heeft hij niet.
Deze paarse draad komt uit op een zwevendezekering waar (licht)blauw bij zit.
Op deze zekering zit 1.8v (?)
Het relais wat ik heb is denk ik ook verkeerd, hij klikt niet als ik de draden van de sensor doorverbind. Een gele (die ik even leen van een andere relaishouder) klikt wel.
Maar ik zit dus met die 12v op de paarse (of licht-blauwe) draad. Wie weet waar die vandaan komt (dus voor de zekering is het denk ik al mis + dan mogelijk het relais)
Tevens de vraag hoe ik de relaishouder van het schutbord krijg. Want die paarse draad maakt ook nog eens slecht contact...
Relaishouder losgekregen, gewoon omhoog wiebelen/schuiven. Paarse-draad connector was afgebroken.
Heb nu een goede relays (een zwarte), als ik 12v "leen" en op de zekering zet (licht-blauwedraad -[zekering] paarse draad --> relais) en dan de sensor doorverbind dan gaat de fan draaien.
12v moet dus op de paarse draad komen, alleen dat zit er niet. Ik meet op de zekering aan de blauwe-draad zijde geen spanning (paarse draad ca. 2v ???).
-Wie kan mij vertellen waar deze blauwe draad vandaan komt?
-Wie kan mij vertellen of de spanning van ca. 2v op de paarse draad "slecht" is?
Ik probeer met je mee te denken alleen loop al vast op het boven aanzicht van het relais. Weet je zeker dat pootje 30 en 85 tegenover elkaar liggen? Volgens mij moet dat 30 en 87 zijn.
En die moet je met elkaar door verbinden om de fan te laten draaien!
Uit het hoofd:
...-... 87
.|...|. 85/86
...|... 30
Dus 30 met 87 door verbinden (pootjes verschillen van richting), doet de fan het niet dan zit het in de voeding, doet hij het dan wel dan zit het in de aansturing. Aan deze pootjes (30 en 87) zitten ook iets dikkere draden dan de andere twee.
Bedankt voor je reactie.
Ja, 30 en 85 liggen tegenover elkaar. Beide zijn dikke draden.
Als ik nu zorg voor voeding op de zekering en de sensor doorverbind dan werkt de fan. Probleem nu nog ligt dus in de voeding.
Er komt geen 12v op de zekering (ik test met contact aan, geen lopende motor)
De ene pool is een paarse draad die naar de relais gaat. De andere een licht-blauwe draad en gaat -denk ik- door het schutbord naar binnen (achter het dashboard).
Kan iemand dit bevestigen? En kan iemand zeggen of daar inderdaad 12v op hoort te staan? Waar komt deze lichtblauwe draad opuit?
Ik ken zo niet een losse zekering voor de fan in de paarse draad. Ik VERWACHT dat origineel de paarse draad direct naar je zekeringkast onder de motorkap gaat. En hier hoort altijd stroom op te staan (met contact aan of uit!).
Even geen SPI in de buurt om te controleren, het is tenslotte cabrio weer .
Met "zwevende zekering" bedoel ik denk ik wat jij bedoeld
Zekeringkast vind ik een groot woord, want het zijn gewoon (bij mij dan) 2 blokjes met elk blokje plaats voor 4 zekeringen (1 blokje heeft er 2 niet aangesloten). Deze zitten bij het schutbord achter het inlaathuis/luchtfilter.
30 en 87 zitten tegenover elkaar bij een gele relais. Maar ik heb er een zwarte op zitten en die heeft blijkbaar een andere werking...
Feit blijft dat als ik zorg voor spanning op de paarse draad (via de zekering waar het andere uiteinde dus een lichtblauwe draad is), dan werkt de fan. Dus ik maak mij niet echt zorgen dat het bij het relais verkeerd zit (of de relais verkeerd is).
Mijn vraag is dus, waar komt die lichtblauwe-draad vandaan? Er zal ergens een verbinding los zitten of draadbreuk want er staat geen spanning op die draad (dus ook niet op de zekering/paarse draad).
Ben iets wijzer... ik heb wat blauwe draden gevonden (dikke blauwe en ook dikke blauw+wit) in de stekkerverbinding bij de stuurkolom.
Ik heb gemeten vanaf de lichtblauwe draad onder de motorkap bij de zekering naar deze draden en die staan in verbinding.
Toen ben ik gaan kijken waarom er geen spanning op deze draden bij de stuurkolom staan, bleek dat er wel spanning op kwam als ik de lampen aan zet ?!?!
Dus lampen aan en ja hoor, dan werkt de fan. Dit lijkt mij niet de bedoeling...
Nu dus kijken waarom er pas spanning op komt als de lampen aan gaan.
(als iemand tips heeft, ze zijn welkom)
Als ik bij de SPI ben zal ik voor je kijken. Maar nogmaals volgens mij behoord hij gewoon naar de zekering kast te lopen.
Bedoel je het zekering kastje met de 4 glaszekeringen? Daar loopt hij bij mij niet naar toe.
Bij mij loopt hij naar de steekzekeringen, hier een foto (oude foto, inmiddels nieuwe connectoren en netjes vastgezet):
link
Je ziet de paarse draad die van het relais komt, de andere kant van de zekering is dat bij mij een blauwe draad en die loopt via het schutbord achter het dashbord en komt samen met de blauwe draad van de verlichting-schakelaar.
Dat vind ik heel vreemd, maar het ziet er toch redelijk orgineel uit. Of iemand moet de kleuren/stekkers op de zekeringen omgedraaid hebben.
Heeft iemand hier een schema van? Dus het electrisch schema van deze zekeringen?
Ter verduidelijking (maar foto zegt genoeg), ik heb geen zekeringKAST zoals in SPI'tjes van ca. '95 zitten, maar echt loshangende zekeringblokje achter het luchtfilterhuis
nr1 bruin --> paars/oranje
nr2 blauw --> paars
nr3 wit --> wit
nr4 rood --> rood/wit
nr5 bruin --> blauw/oranje
nr6 bruin/grijs --> bruin/grijs
Zekering voor relais van de elektrische fan is nr2, maar daar zit dus een blauwe draad op.
nr1 is volgens mij van de knipperlichten.
nr2.... tja, electrische fan, maar de voeding is iets niet goed mee
nr3 volgens mij van injectie of zo? Als ik die eruit en erin doe dan hoor ik bij de inspuiting iets ratelen (klinkt overigens niet heel gezond)
nr4 als ik die eruit trek gaat alleen het stadlicht (kleinste lampje in koplamp) aan de passasier kant uit. Verder merk ik niet veel
nr5+nr6 geen idee
Aha, geen originele zekering kast meer! Dan is dat dus door iemand veranderd en zal je er nergens een schema van vinden! Dan moet je er zelf voor zorgen dat het werkt. En maak het netjes! Een SPI waarbij aan de bedrading is gerommeld is vragen om problemen.
Ik denk dat het wel orgineel is, volgens mij hebben vroege modellen van de Rover Mini SPI geen zekeringkast zoals jij bedoeld maar losse zekeringen (of in een blokje van 4 of 6) achter het luchtfilterhuis.
Maar dan nog de vraag, de paarse draad van de relais loop naar een zekering, welke kleur draad loopt er vanaf die zekering en waarheen?
Ik heb de draadboom nagelopen (veel tape weg moeten halen, later weer netjes ingetaped met vulkaniserende tape)
Bij mij loopt vanaf het relais de paarse draad naar de zekering en daar gaat hij over in een blauwe draad.
Die blauwe draad kreeg pas spanning als de lampen aan gingen, klopt dus niet.
Nagelopen en deze draad komt uit in de dikke kabelboom die door het schutbord loopt (achter je radio).
Daar was een dikke blauwe kabel vertakt naar deze dunnere blauwe die dus foutieve voeding kreeg. Dit zag er toch wel heeeeeel origineel uit (misschien fout fabriek?)
De vertakking ongedaan gemaakt en de dunne blauwe aangesloten op permanente 12v (paarse draad in deze kabelboom/zelfde punt).
Het werkt nu weer. Meteen ff notities gemaakt en zekeringen nagelopen waar ze voor zijn en netjes bij het instructieboekje gezet. (overigens spreken ze in het instructieboekje ook over "zwevende" zekeringen, dus het is wel origineel bij mijn SPI... overgangsmodel dus)
RE: Activatie elektrische fan Spi
Ingediend door Ottodesmo op ma, 28-05-2012 12:39
Hallo,
Mijn Mini Spi lijkt goed te koelen en de meter staat altijd op dezelfde plaats, maar het viel me op dat gisteren ook na een lange rit in dit lekkere weer gevolgd door de laatste 5 km door de binnenstad van Amsterdam met wat stoplichten, bij aankomst de elektrische fan niet draaide.
Ik heb bij de vorige beurt van mijn Spi de koelvloeistof vervangen door de schakelaar voor de elektrische fan uit de radiator te trekken (ging makkelijker dan de slang van de radiator loskrijgen...) en heb toen een nieuwe schakelaar plus rubber geplaatst. Ook heb ik de thermostaat vervangen voor een nieuw std 88 graden exemplaar. Volgens Haynes zou de fan moeten gaan draaien bij 98 graden - weet iemand of je na een rit op een dag als gisteren boven de 98 graden komt? Met andere woorden: wie heeft zijn elektrische fan wel eens zien draaien?
Alvast dank voor de reacties!
Otto