Kruimelpad
Advies gevraagd (aandrijving)
RE: Advies gevraagd (aandrijving)
Ingediend door NED1108 op ma, 06-10-2008 15:47
Ik denk niet dat het de rubbers zijn anagezien ik er geen last van heb tijdens rechtdoor rijden en hobbels
- Login of registreer om te reageren
RE: Advies gevraagd (aandrijving)
Ingediend door metrodriver op ma, 06-10-2008 15:52
NED1108 schreef:
Ik ben bang voor de differentieel, hoe kom ik daar achter?
## plak een goedkoop microfoontje op de casing van je diff,, verbind dat met je laptop (in de mien) en maak een bochtig ritje.
luister daarna thuis je sound-file af.
- Login of registreer om te reageren
De Mini op assteunen en wiel in aandrijving draaien?
Is de beschermplaat voor de schijf ook vrij?
- Login of registreer om te reageren
Ik ben vanavond nog eens gaan kijken. Volgens de minigarage kon er ook speling in het stuurhuis zitten. Volgens hem zou je het moeten voelen. Ik heb hem net op de krik gehad maar kon niets vreemds opmerken. Geen speling geen dodepunten of ietsdergelijks.
De beschermkappen lopen ook niet aan.
Wat me wel opviel is dat ik het wiel tussen 5 en 10 graden kan draaien zonder dat het andere wiel draait. Is dit normaal?
Wellicht een goede tip om een microphone te gebruiken op de diff.
- Login of registreer om te reageren
Dat je wiel 5 tot 10 graden kan draaien zonder dat de andere mee gaat is niet normaal. Dat zou de speling kunnen zijn waar je garagehouder het over gehad heeft.
- Login of registreer om te reageren
De man van de garage had het over het stuurhuis. Dara is niet vreemds te merken. Als ik het wiel draai en het andere wiel staat op de grond kan ik hget rechter wiel 5 a 10 graden ronddraaien. Mijn gevoel zegt diff....
Overigens bij het oliewisselen redelijk veel ijzer deeltjes aan de magneet. Het was de eerste keer dat ik olie had vervangen (heb de mini pas een jaar). Kan ook normaal zijn...
- Login of registreer om te reageren
Dan is ook de vraag; echte snippers ijzer of meer van dat gruis, heel fijn dat het klei lijkt??
Het zou ook je diff kunnen zijn, maar dan verdenk ik eerder je binnenste homokineet. Daar zit meer slijtage aan dan aan je diff zelf.
- Login of registreer om te reageren
Het was vooral gruis. Geen snippers. Ik maakte me dan ook geen zorgen toen ik dat zag.
Binnenste homokineet draait wel mee met het wiel zover ik kon zien.
- Login of registreer om te reageren
De slijtage daarvan kan onder de hoes zitten. De groeven van je diff en je homokineet slijten namelijk niet zo makkelijk. De bollen in je homokineet kunnen daarnaast wel wat makkelijker slijten. Al zou dat niet goed zijn.
Het je het trucje van wiel draaien ook al aan de andere zijde geprobeerd?? Als je daar hetzelfde hebt, dan zou het probleem aan 2 kanten kunnen zitten.
- Login of registreer om te reageren
Ik heb het nadere wiel niet geprobeerd. Morgen maar eens proberen. Een half jaar geleden heb ik de as los gehad ivm buitenste homokineten. Toen de binnenste op speling gecontroleerd. In de homokineet zelf zat geen noemenswaardige speling.
- Login of registreer om te reageren
Dat kan in 6 maanden aardig veranderen hoor. Ook door slechte montage en onderhoud in het verleden.
- Login of registreer om te reageren
NED1108 schreef:
De man van de garage had het over het stuurhuis. Dara is niet vreemds te merken. Als ik het wiel draai en het andere wiel staat op de grond kan ik hget rechter wiel 5 a 10 graden ronddraaien. Mijn gevoel zegt diff....
Daarvoor [u:1o93qm8l]is[/u:1o93qm8l] het differentieel.
- Login of registreer om te reageren
Als de mini in de versnelling staat, dan zou je het wiel niet moeten kunnen draaien. ook niet dat kleine stukje. Ookal is het diff ervoor bedoeld dat de wielen niet gelijk draaien.
- Login of registreer om te reageren
(b)engeltje schreef:
Dat kan in 6 maanden aardig veranderen hoor. Ook door slechte montage en onderhoud in het verleden.
Ja.. dat zou kunnen.
Ik zal het nogmaals controleren.
- Login of registreer om te reageren
Nee, mee eens je kan hem niet door zijn compressie draaien, als je begrijpt wat ik bedoel.
Uitgelopen binnenste homokineet zou inderdaad kunnen, maar een paar maanden geleden was het nog in orde volgens NEDje.
- Login of registreer om te reageren
Dat idee had ik ook toen ik op weg ging naar Denemarken vorig jaar.
Heb je een idee dat het hobbelen erger wordt?? Of blijft alles nu een beetje hetzelfde??
- Login of registreer om te reageren
(b)engeltje schreef:
Als de mini in de versnelling staat, dan zou je het wiel niet moeten kunnen draaien. ook niet dat kleine stukje. Ookal is het diff ervoor bedoeld dat de wielen niet gelijk draaien.
Oke klinkt logisch. Bij het draaien stond hij in de versnelling. Ik zal de andere kant ook controleren morgen.
- Login of registreer om te reageren
Doe wel voorzichtig als het bokkken staat.
Maar NED laat hem nu ook door de garage nakijken, toch?
- Login of registreer om te reageren
Het gerommel wordt langzaam erger. Klink als een slijtage patroon. De binnenste homokineet sluit ik niet uit maar ik verwacht niet dat de homokineten de oorzaak zijn. Ik zal morgen de homokineet eens vasthouden en dan het wiel draaien. Als het speling zit in het huis moet ik dat voelen.
Maandag moet hij voor een APK. Als ik er dan niet uit ben zal de goede man zoeken.
- Login of registreer om te reageren
Kon het niet laten dus heb ik heb op de krik gezet. Het volgende is aan de hand. Beide wielen gedraaid en binnenste homokineet huis vastgehouden. Minimale speling gewoon. Als ik het linker wiel draai gaat de linker homokineet mee en rechter as (incl homokineet) gaat 10 graden later mee. Voor rechts geld dit precies hetzelfde. Mijn conclusie is dat er dus speling zit van plusminus 10 graden tussen beide homokineten.
- Login of registreer om te reageren
Dan zou ik toch eens aan je garagist vragen wat eraan te doen is.
- Login of registreer om te reageren
RE: Advies gevraagd (aandrijving)
Ingediend door NED1108 op zo, 05-10-2008 21:59
Ik heb een hele tijd problemen met een bonkend geluid. Het geluid is vooral bij langzame bochten. Het geluid wordt langzaam erger. Het geluid is niet erger bij hobbels dus ik verwacht niet dat het de dempers zijn. Remmen blokken zijn ook niet de veroorzaker van het geluid.
Het volgende is inmiddels vervangen.
Homokineten, wiellagers, fusees, nockle joints,revisies van bovenste draagarmen.
(eigenlijk de hele ophanging dus )
Wat zou het nog meer kunnen zijn? Ik ben bang voor de differentieel, hoe kom ik daar achter? Wat kan het nog anders zijn.