Oeps , jij hebt een groot probleem.
Het kan zijn dat je idd. met veel meten etc. de boel weer aan de praat krijgt.
In de draadboom zijn nu zoveel draadjes heet geweest, dat het een kwestie van tijd is, voordat je weer een storing hebt.
Jammer, maar je zal de boel moeten vervangen.
Er worden ook wel tweede-hands aangeboden, maar daar ben je ook niet zeker mee.....
- Login of registreer om te reageren
RE: Advies gevraagd (elektra/bedrading)
Ingediend door SuperDeiM op ma, 10-03-2014 14:39
Ben al een tijdje rond aan het kijken op het forum, maar nog niet eerder gepost. Helaas is het ondertussen noodzakelijk...
Begin februari wou de mini (Mayfair Sport 1989) niet meer goed starten, na een rit van +/- 70 km (Utrecht-Den Haag) en net een volle tank. ANWB erbij gehaald, die zeiden dat de bougies vervangen moisten worden. Dat dus gedaan (en meteen de kabels, bobine, verdelkap en contactpunten), maar zonder resultaat. De startmotor draaide wel, maar aanslaan wou hij niet. Of nou ja, even. Tijdens die rit (die goed begon, tot op de snelweg - wou niet optrekken en begon te rammelen als een gek. Bij Pynacker er vanaf om terug naar huis te gaan, maar uiteindelijk gestrand in Bezuiden, net niet thuis) wéér de ANWB er bij moeten halen. Nu zou het aan de ontsteking liggen. We kregen het advies om de(omdat dat allemaal net vervangen was) bedrading te controleren.
Dus het schema opgezocht in Haynes en de kabels na gaan lopen. Onder het controleren begon de weerstands (wit/roze) kabel te smelten (en hij nam de kabel tussen startrelais en bobine meteen mee). Die er uit gehaald en (tijdelijk) overbrugd. Ook nog twee andere verbindingen vervangen. En omdat we toch bezig waren met de kabels meteen maar zo veel mogelijk gaan controleren.
Tijdens die controle heb ik de startonderbreker tijdelijk omzeild. Maar nadat ik die weer terug heb gezet draait de startmotor helemaal niet meer. Wel kwam er een klein rookpluimpje uit de motorkap - de kabel van de bobine naar achteren toe was aan het kortsluiten/smelten (op een verbindingspunt). Dat punt schoon gemaakt en opnieuw geprobeerd, met als enige verschil dat er nu een kabel in de cabine begon te smelten. In plaats van met mijn hoofd tegen het stuur te gaan slaan maar opgehouden die dag...
Het probleem zit - lijkt mij - in de bedrading/draadboom. Het falen van de weerstandsdraad heeft denk ik voor problemen verderop in het circuit gezorgd. Is het te doen om die te gaan repareren? Een vorige eigenaar heeft er al in zitten knutselen, maar niet erg consequent qua method. Er zitten gesoldeerde verbindingen en drie typen kabelschoenen in, sommige stukken zijn geïsoleerd met krimpkous, andere met isolatietape en af en toe zit er stuk duct-tape in ( )
Kortom, zal ik met kabels, soldeerbout, multimeter en engelengeduld aan de slag gaan, of zal ik mij de tijd besparen en een nieuwe kabelboom aanschaffen (die ik pittig duur vind trouwens)?
Bijna vergeten: Het vervelendste van de hele kwestie is dat het mijn dagelijkse auto is - en ondertussen staat ie al drie weken stil