advies voor het lassen

default

RE: advies voor het lassen

bij mijn mini moeten er stukken plaat gelast worden onderaan de raanstjilen onder de voorruit. een van de standaard zwakke plekken van de mini.
weet iemand of er inzet-stukken zijn die er zo ingelast kunnen worden,

bij voorbaat dank voor de adviezen,


remko an haack 8) 8) 8)

RE: advies voor het lassen

Wat er vaak gedaan wordt is een zelfde hoek met een gedeelte raamstijl uit een sloop-Mini slijpen en er dan in lassen.

Maar op de volgende afbeelding kan je zien welk plaatwerk er te koop is voor de Mini Saloon bij Minispares. Jij bedoelt waarschijnlijk nr. 7 :?



De overige afbeeldingen zijn te vinden op de volgende link

RE: advies voor het lassen

de hoekstukjes kan je ook los krijgen

RE: advies voor het lassen

Let bij het vervangen van de komplete parafaan (nr7 op de foto) wel even goed op je chassis nr. Bij veel Mini's staat deze nl. in de achterste watergoot onder de motorkap. Als je nu de complete parafaan vervangt kun je hier gelazer mee krijgen omdat je chassis nr. niet meer overeenkomt met je kentekenbewijs.

Greetz

Richard

RE: advies voor het lassen

En even voor de duidelijkheid, die hoekstukjes waar henkmarius het over heeft zijn dus de linker en rechterkant van de paravaan, zonder het hele middenstuk.

RE: advies voor het lassen

Een optie is je chassisnummer opnieuw in laten slaan bij de RDW, wat volgens mij vrij duur is, anders gewoon een setje slagletters kopen/lenen en de paravan goed ondersteunen met een blok hout en met een malletje de letters rechtzetten. Dan gewoon hard slaan.
Dit laatste mag eigenlijk niet....

Wouter!

default

RE: advies voor het lassen

En met dit laatste kan je ook wel eens problemen krijgen met de keuring, vooral als je eens een keer mis slaat.
Krijg je je Mini niet meer gekeurd.
Overigens het nieuwe chassisnummer kan tegen een vergoeding van ongeveer 30 euro opnieuw worden ingeslagen. Tevens wordt dit dan op je kenteken vermeld.
Hiervoor moet je naar Alphen a/d Rijn bij de afd. douane. tenminste in onze regio.

groetjes Martin.

RE: advies voor het lassen

[size=75:164ajhsr][Enkele tussenliggende berichten verwijderd gezien verkeerd/illegaal advies - Eelke][/size:164ajhsr]
Proplassen (heb ik net twee weken geleden ofzo geleerd) lijkt qua resultaat (maar niet qua werkwijze!) een beetje op puntlassen. Je boort in een plaatdeel aan een kant een serie gaatjes van ongeveer een halve centimeter doorsnede. Het andere plaatdeel leg je hier zo onder dat het stuk met de gaatjes het andere deel overlapt. Nu las je met het MIG-apparaat in de gaatjes, waardoor er een verbinding ontstaat die lijkt op een puntlas (die natuurlijk op zich op een heel andere manier tot stand komt). Voor proplassen gebruik je wel een MIG-apparaat, maar het is slechts 1 van de technieken (de makkelijkste, wel te verstaan) waar je een MIG-apparaat voor kunt gebruiken.

Het nadeel van proplassen is dat je een opvallende naad krijgt aan 1 kant van het werkstuk. In principe aan twee kanten, maar door een verzet in 1 van de plaatdelen te maken met een speciale tang zorg je ervoor dat beide platen in elkaars verlengde liggen; het resterende "kiertje" aan de nette kant vul je op met plamuur, plamuurtin, of las je dicht. Aan de andere kant heb je een lelijke naad, die je goed moet nabehandelen. Zolang je maar zorgt dat deze uit het zicht zit is er niks aan de hand.

RE: advies voor het lassen

staat toch nergens in de APK dat je het plaatwerk om je chassisnummer niet mag vervangen?

RE: advies voor het lassen

Het nadeel van proplassen is dat je een opvallende naad krijgt aan 1 kant van het werkstuk. In principe aan twee kanten, maar door een verzet in 1 van de plaatdelen te maken met een speciale tang zorg je ervoor dat beide platen in elkaars verlengde liggen;



We hebben het dus over dezelfde manier van lassen. Alleen HOEF je niet met een verzet te lassen, en kan je ook gewoon 2 platen tegen elkaar aanlassen, wat ook heel veel gebeurt. De lasrups kun je dan wegslijpen en gladplamuren.
Als je de parafan er geheel uit hebt, is zo'n stuk er makkelijk in te lassen, omdat je het aan beide kanten netjes kan afwerken.
Ik zou toch gaan voor het opnieuw in (laten) slaan.

Wouter

RE: advies voor het lassen

Nou, dan snap ik toch niet wat je bedoelt, hoor. Twee platen met proplassen aan elkaar zetten geeft of een verzet, of een verspringing aan beide kanten, of een lasnaad/richel zoals de naden die op de vier hoeken van een Mini zitten (met de afwerkstrip erover). En een lasrups geeft het in principe niet, tenzij je ervoor kiest om het het kiertje, dat onstaat bij proplassen met een verzet, op te vullen door te lassen (dat is dus een stuk minder eenvoudig dan proplassen :)).

Ik kan me wel iets voorstellen bij wat je met "gewoon twee platen aan elkaar lassen" bedoeld (twee platen tegen elkaar - dus niet over elkaar, of een heel klein beetje - houden en dan eerst op een aantal punten vastzetten, waarna je de ruimte daartussen vult met een lasrups), maar dat is dan volgens mij geen proplassen. Correct me if I'm wrong. Op die manier wordt het bij de nabewerking al een stuk makkelijker om het onopvallend af te werken, alleen is het lassen zelf moeilijker.

Henkmarius: APK is misschien niet het punt, dat is een veiligheidskeuring. Mag je het plaatwerk rondom je chassinummer vervangen? Het probleem is dat als alles netjes in de lak staat je niet meer het verschil kunt zien tussen enkel een vervangen parafan of een hele andere Mini (en dan is het omkatten).

RE: advies voor het lassen

ook een nadeel met Mig proplassen is dat je deze er nooit meer uit krijgt..

nou jah. je smelt een behoorlijk stuk aan elkander. I.t.t. prop puntlas.

als het dus losmaakt heb je een groot gat.

btw. even een lasrupske leggen op alles onder 5MM dikte valt ERG tegen kan ik je vertellen, los van het feit dat als je niet uitkijkt alles krom is door de hitte.
beter vind je een goede lasser.. leuk om te zien trouwens.. ziet er erg simpel uit maar dat is het dus niet.

RE: advies voor het lassen

Nog een tippie! :)

Als je gaat lassen dan is het soms wel aan te raden (vooral injectie`s) dat je de mini aard!.
Er komt nogal een electrische inpuls op je mini die je boordcomputer naar de hogere sferen kan sturen! met een simpele kabel naar de grond heb je dat mooi opgelost! trouwens alle electriciteit kan een beste opdonder krijgen van lassen.

[i:3dt2rifn] dit heb ik niet zelf verzonnen maar een x van een autoschade monteur gehoord[/i:3dt2rifn]

RE: advies voor het lassen

Die extra aarding heeft totaal geen nut sorry vincent.

Aan elke auto waar aan gelast gaat worden dient men de pluskabel van de accuu los te maken, nog beter om de plus en min te ontkoppelen.

Doet men dit niet dan kan er zoals, vincent al aangaf dat alle componenten van boordcomputer wijlen is.
Dan niet te vergeten dat elke keer er gelast wordt een electrisch veld ontstaat aan alles wat metaal is, en er las punten kunnen ontstaan bij slechte massa verbinding of kontakt maken met de toorts op het te lassen onderdeel als de accuu niet word losgekoppeld.

Tevens dient de massa klem van het lasapparaat zo kort mogelijk bij het te lassen oppervlak geplaatst te worden.

RE: advies voor het lassen

Nou dan is dat voor mij ook weer duidelijk :)