affikkende contact puntjes

RE: affikkende contact puntjes

hoi.

ik heb bij het overbouwen van het 1000 nblok iets vergeten. die nieuwe blokken hebben een ballast weerstand. en die van mij dus niet.

ik heb geloof ik wel geluk gehad want ik heb er X duizend km mee gereden.:)

toen deed hij raar en waren de puntjes afgefikt.

ik heb toen even alles vervangen (had ik nog nieuw liggen). 10 minuten werk.. lopen .

100 km meer= gereden .toch maar even de puntjes gesteld ( had ik even op zicht gedaan).. loopt voor geen meter meer bij sneller dan stationair.

nu is de plastic nok op de contactpunt zo warm geworden dat hij is gesmolten. de bobine wordt HEEET.

ergo ik ga maar een 12v bobine halen en nieuwe puntjes.

ik vraag mij wel af waarom ik met de vorige punten enzo wel xduizend heb kunnen karren.

het enige verschil is dat er de nieuwe kabels niet resistive ( althans dat staat er niet op) zijn. zou dat uitmaken?

RE: affikkende contact puntjes

Hi,

de bobine wordt altijd heet, dat is normaal :)

Als je een 9V bobine hebt, moet er ballasted draad aan. Als je er 12V op zet heb je wellicht een probleem.

Als je een 12V bobine hebt en je zet er 9V op, gaat het allemaal goed (BTDT - no t-shirt).

Heb je wel de goede punten?

Wouter

RE: affikkende contact puntjes

Ik heb hetzelfde gehad, de nok smolt gewoon helemaal weg en dan gingen de puntjes niet meer open en stond je stil, in mijn geval lag dat toen aan de bobine, ik had namelijk kort daarvoor een nieuw blok erin gelegd daar zat zo'n "kleine/korte" bobine (Lucas)bij, en zag er beter uit dan de mijne (Duccelier). En heb deze dus laten zitten. Hij bleek een dusdanige vonk te maken dat het onder de verdeelkap zo heet werd dat dit nokje smolt.Het probleem was verholpen met nieuwe puntjes, condensator en mijn oude bobine. Ik weet nu nog steeds niet hoeveel verschillende bobines er voor de mini zijn, en ik weet ook niet of het merk onsteking (duccelier of Lucas) hier iets mee te maken had.

RE: affikkende contact puntjes

bedankt.
klinkt exact hetzelfde als wat er bij mij gebeurt


overigens ik denk dat die bobine wel een graad of 70 a 80 wordt (na 3 minuten lopen) en dat lijkt mij wel erg enthousiast.

ik heb now wel even een loose weerstand geprobeerd maar met de >3A die het ding trekt werd ook die oncomfortabel heet.

op zoek naar een 12V bobine dan maar :)

RE: affikkende contact puntjes

ok.

ik ben er zo soort van uit.

de zeer oude bougiekabels hebben waarschijnlijk gezorgt voor het lange overleven van de punten. die gaven immiddels zo veel weerstand dat de stoom beperkt werd. nieuwe kabels -> lekker geleidend.. VONK!..boel gesmolten :(

overigens is de EMI ( magnetisch strooiveld) zo groot dat mij digitale voltmeter helemaal op tilt gaat op 50 cm afstand. die kabels met demping doen toch wel wat ;)

RE: affikkende contact puntjes

Alhoewel dit al een oud bericht is, had ik graag iets rechtgezet voordat nog meer mensen hun bobine gaan vernieuwen omdat hun contactpunten direct wegvonken...

De enige schuldige in deze zaak is de condensator.
Natuurlijk als men bobine, condensator en contact punten vervangt is het probleem opgelost.

Maar slechts de laatste twee zijn nodig.

Daarom ook dat em duizenden kilometers goed gaat en daarna niet meer.

Met een opgdroogde condenstor (want dat is wat alle condensators voor hebben, ze drogen uit) wordt er niet geliedelijk meer gewerkt en wordt er echt gevonkt. Dan duurt het niet lang natuurlijk.

Greetz

RE: affikkende contact puntjes

dat contact puntjes ding word niet altijd op dezelfde manier gemaakt mischien had je nou een ander als die je in je mini al had.

ik had het vorige week nog, was een een druppeltje tussen die puntjes gekomen. dus ik naar benrath mini design en hij zette er een nieuwe in, maar die deed het na 5 kilometer ook niet meer. dus toen hebben we mijn ouwe opgeveild en nou doet ie het weer spatje zuiver