zo spoedig mogelijk repareren. Anders help je de andere steunen ook naar z'n %(&^@# omdat deze dan extra belast worden
- Login of registreer om te reageren
zo spoedig mogelijk repareren. Anders help je de andere steunen ook naar z'n %(&^@# omdat deze dan extra belast worden
je moet em inderdaad zo snel mogelijk vervangen, elke keer als je overschakelt en of gas lot laat, kantelt het blok en heeft het de steun nodig van deze "steunen"
ff kopen dus
Ja proberen te repareren, je hebt anders kans dat de uitlaat gaat scheuren of dat zelfs je subframe kappot gaat.
van die heavy duty steunen heb je toch ook? van die gelige? als je toch moet vervangen zou ik dat doen.
Ik denk dat er ff een spraakverwarring is... wat hier volgens mij stuk is is zo'n hondebot steun. Die steun die ik noemde in dat andere topic is een extra steun die je hier idd wel bij kan plaatsen. Neemt niet weg dat je de steun die kapot is ook moet repareren.
wbt die gelige steunen: In plaats van rubber kun je "poly" nemen dat is dan vaak geel (weet ff niet de nederlandse/volledige naam) Maar ik denk dat bjorntje het dan heeft over de echte motorsteunen die links en rechts schuin onder de versnellingsbak en radiator zitten. Hoewel je ook voor die hondbotten poly bussen kan krijgen ter vervanging van de standaard rubberen. (kan ff geen plaatje vinden)
Het is niet een hondebot. Die heb ik ook, maar die loopt vanaf de bovenkant van de motor naar het schutbord. De steun welke bij mij is afgebroken loop vanaf het punt op je carter waar je de olie aftapt naar de voorkant van het subframe. Kan deze steun alleen nergens vinden op www.minispares.com. Binnenkort dus weer even naar de garage.
Dit zijn extra motorsteuntjes die kan je zo kopen bij Minispares, staat in een(oude) catalogus die k nog heb liggen...
MOet te krijgen zijn en anders laten lassen...
Op latere modellen zit die steun er standaard op, dus het is even de vraag of dat uitwisselbaar is met de steuntjes die jij bedoeld, Rene.
klopt mijn '84 mini *was* ook standaard en daar zit 'ie al vanaf het begin op. Heet ook gewoon een hondebot (aangezien 'ie er als een hondebot uitziet..) hoewel de maten wsch anders zijn dan die bovenaan.
Ken, wat is er eigenlijk stuk? de bevestigingsbeugels of die verbindingsstang? (het hondebot zelf)
Dit zal dus wel een redelijk standaard onderdeel zijn dus een beetje mini-zaak zal m toch wel hebben
Ook mijn motorsteun aan de voorkant is afgebroken bij het subframe.
Hoe ga ik dit fixen? Het lijkt me dat er weinig anders op zit dan lassen. Zijn hier nog tips voor? Het schijnt dat ze vaker dan één keer kunnen afbreken..
(Rechts op de foto zie je nog een stuk afgebroken bevestigingsplaat van het subframe)
De voorste plaat van het subframe is niet het sterkste punt van het frame. Ikzelf doe de frame's altijd even meer lassen als de standaard fabriekslassen voordat ze worden gepoedercoat.
Bij deze plaat zetten we er ook altijd nog 1 bij aan de andere kant.
Gewoon ff vastlassen dus, wel even kijken of de rest van je frame nog wel in orde is.
Groet ron
In pricipe kun je zonder de steun onder aan de bak rijden. Vroeger voor jaren '80 ergens zaten ze er niet eens op. Hij is er dus later bij gekomen.
Het is wel beter als hij gewoon goed bevestigd is. Dan hebben de andere rubbers het minder zwaar.
@Ron: het subframe is verder keihard!
@Mini Power: als het even kan wil ik 'm er graag weer ophebben, dit is zo'n gebonk in het vooronder..
@ Wouter R'dam: Dan zou ik ook eens je andere moterrubbers controleren...
Mini Power schreef:
@ Wouter R'dam: Dan zou ik ook eens je andere moterrubbers controleren...
Je hebt gelijk. Ik heb die dingen al tijden nieuw liggen. Toen ik zag hoe onbereikbaar die dingen waren, dacht ik ook van "die oude laten we dus mooi nog jaren zitten.."
Maar ik vrees dat ik er nu toch aan moet beginnen. Zal eens op zoek gaan naar een topic waar hierover geschreven is. Aan de ene kant radiator eruit en aan de andere kant koppelingsdeksel los, om er bij te kunnen, toch?
Wouter
Het is gewoon te doen met alleen de rubbers los te maken... Van onder uit met een krik onder het blok. Steek-ringsleutel heb je zeker nodig!
Ja dat is inderdaad het bovenste hondebot en de bevestiging is stuk
Oplossing is loshalen en een nieuw stukje erin lassen
Kijk ook even naar de rubbers, ook die van de andere ophangpunten. Als die ook slecht zijn kun je die het beste meteen vervangen.
Bedankt Crispy.
Is dit een moeilijk of makkelijk karwei? Moeten alle slangen e.d. losgemaakt worden? Moeten er nog meer hindernissen uit de weg worden geruimd voordat er aan gelast kan worden?
Nou ja, je moet natuurlijk ruimte maken zodat je erbij kan met het las apparaat. Verder gooi je meestal de accu even los als je gaat lassen.
mmmh, mss hier ff men vraag stellen.
Als ik m'n gas loslaat (soms) komt er dan zo'n getik vooraan midden naar het rechts toe.
soms als ik door een put rij met het rechts voorwiel, hoor ik ook zo'n rauwe slag (soms) Niet altijd, maar vaak wel.
Ook als ik achteruit rij met m'n stuur naar recht gedraaid volledig, dan hoor ik een luid gerakkel.
Zou dit iets met de motorsteunen kunnen te maken hebben? Of iets anders?
mvg
Ik hoor precies dezelfde geluiden..dus ik denk van wel. Kijk nog eens naar mijn foto's in de bovenstaande post, dan kan je kijken of jouw [u:ziqyd27h]bovenste [/u:ziqyd27h]motorsteun ook is gebroken.
mmmh, ik zal het zodadelijk eens nachecken.
Ik heb onlangs rechtsvooraan een afgebroken wiellager gehad en dat wiel blokkeerde dus. Maar aangezien ik dit allemaal nieuw heb vervangen en ik nu toch al een maandje weer rij eer dat dat gebeurd was, lijkt het mij vreemd dat het daaraan zou liggen.
Dus mss ff de steunen checken. Die onderaan zie je die ook zitten zo?
Zo te zien hebben ze al eens aan die steun gelast (onderste gedeelte). De ruimte is inderdaad het probleem al heb je wel het "geluk" dat dit keer het bovenste gedeelte gescheurd is, daar kun je net even makkelijker bij.
Dennis
en, wat denken jullie dat dit kan zijn?
Als ik m'n gas loslaat (soms) komt er dan zo'n getik vooraan midden naar het rechts toe.
soms als ik door een put rij met het rechts voorwiel, hoor ik ook zo'n rauwe slag (soms) Niet altijd, maar vaak wel.
Ook als ik achteruit rij met m'n stuur naar recht gedraaid volledig, dan hoor ik een luid gerakkel.
Zou dit iets met de motorsteunen kunnen te maken hebben? Of iets anders?
Ook als ik achteruit rij met m'n stuur naar rechts gedraaid volledig, dan hoor ik een luid gerakkel.
(buitenste) homokineet naar god
FWIW,
Theo van den Bogaard
Buitenste homokineet?
Vervangen dus. Maar hoe ziet een homokineet eruit?
Is dat een hels karwei? of...
hoe ziet een homokineet eruit?
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/fronsusp/cvout.gif
.. gebruik even de zoekfunctie voor de procudure ..
HTH,
Theo van den Bogaard
Ook bij mij is deze afgebroken!! maar bij minicenter na laten kijken, hebben ze er later helemaal de verkeerde op gezet (onder het blok)verder wel gezocht naar de juiste motorsteun, maar moeilijk te verkrijgen (hellup!!). Verder kon het geen kwaad zeiden ze..... maar als ik deze berichten zo hoor as soon as possible laten fixen!!!!!!
nu de motorsteun nog!!!!
@Theo Van Den Boogaard:
Is dat schadelijk/gevaarlijk om zo met die homokineet nog ff rond te rijden?
En als het dat niet is, wat kan het dan volgens jou nog zijn?
Alvast bedankt
nog ff rond te rijden
.. wat noem je "ff" ?
voor zover ik weet is het gewoon slijtage en kan je er nog wel even mee door; het ergste wat kan gebeuren is dat ie vastslaat of afbreekt .. ik zou niet te lang wachten met vervangen.
Als het dat niet is ? kan het van alles aan je ophanging zijn .. wiellagers, draagarm etc. etc. of inderdaad een rubber tussen subframe en koets ..
succes,
Theo van den Bogaard
Ik had de onderste motorsteun ook kapot laatst. Op exact dezelfde manier. Ik heb een nieuw plaatje hiervoor gemaakt. Oude in elkaar gezet en een stuk plaatstaal genomen dat 2x zo dik is, hierbij de oude als mal gebruikt. Nu werkt die weer prima!
Toen ik m'n body compleet heb laten spuiten was er het steuntje perfect! Geen scheur of nix te zien. Halfjaartje verder is ie ingescheurd...
Opnieuw afgelast en opnieuw gespoten...
Ingediend door mini_man op do, 05-06-2008 14:51
[size=75:q9uavc5x][topics samengevoegd - Crispy][/size:q9uavc5x]
Hoi!
Na een ritje bijna bij huis te zijn reed ik door een kuil/hobbel en liet op precies dat moment m'n gas vrij abrupt los. Ik hoorde een flinke 'Klunk'.. Ik kon gewoon nog thuis komen zonder rare geluiden maar toen ik het blok bekeek zag ik dat het bevestigingspunt van het 'hondebotje' op het blok afgebroken was.
Er is al eens aan gehobbyt/gelast aan dat punt, voordat ik hem had.
Ik vroeg me af of dit een redelijk makkelijke las klus is voor iemand die kan lassen. Of dat dit echt naar een specialist moet.. wat uiteraard flink gaat kosten.
Hier een foto
Hier een filmpje
Zoals je op het filmpje kan zien kan ik het blok flink heen en weer bewegen. Het is nu een paar cm in plaats van een paar mm.. Het hondebotje is helemaal los van het blok, ongeveer.
Iemand misschien een tip wat ik het beste kan doen ?
[EDIT] het gaat om een 1000 uit '88
Ingediend door metrodriver op do, 05-06-2008 15:22
mini_man schreef:
Ik vroeg me af of dit een redelijk makkelijke las klus is voor iemand die kan lassen. Of dat dit echt naar een specialist moet.. wat uiteraard flink gaat kosten.
dikke pech
ik vermoed dat voor 'goed lassen' iets meer komt kijken (zie ook de reeds gedane pogingen), dus ik zou eens bij een echte lasser te rade gaan.
als je hondebot aan de kant schuift.. en die buis voor koude lucht .. en genoeg ruimte maakt voor een boormachine.. en dan een 2 mm gaatje in de bout boren..
vervolgens heeeel voorzichtig er een torx bitje in tikken met een hamer.. en dan heel rustig en langzaam losdraaien..
Ik had namelijk zelfde.. en deze methode werkte perfect..
Jaapio
jaapio1984 schreef:
vervolgens heeeel voorzichtig er een torx bitje in tikken met een hamer..
Er zijn ook speciale bitjes voor die je er in kan zetten (in dat 2mm gaatje) en als je het bitje los probeert te draaien draait hij zich vast in de bout waardoor (hopenlijk) de bout los draait uit het blok.
Ingediend door metrodriver op do, 05-06-2008 23:48
## goh, ik had de indruk (uit de vraag) dat het bevestigings[i:16o1jqh9]punt[/i:16o1jqh9] was afgebroken (stukje van het motorblok) en niet de bout waarmee het botje aan het blok zit... (=pleidooi voor een duidelijke vraagstelling)
met die speciale tooltjes om afgebroken bouten te verwijderen kun je trouwens nog hele leuke dingen beleven.
@ mini_man: Als ik het zo kan bekijken is op enig moment de bevestigingsbout in de motor afgebroken.
Dit is blijkbaar verholpen door er een bout tegen aan te lassen, maarja gietstaal laat zich dus niet zo gemakkelijk lassen.
Probeer het orginele gat weer functioneel te krijgen door de aanwezige resten te verwijderen met bijv. een "tegen-tap" of anders uitboren en opnieuw draad tappen.Dat is de enige reparatie die sterk genoeg werkt, er komen nl behoorlijke krachten vrij!
Succes!!
er zijn setjes te koop om het hondebot op een andere manier vast te maken (schetsplaat aan het vliegwielhuis) ..
en je kan eventueel een UES aan de andere kant zetten, voor een 1000 zou dat genoeg moeten zijn
HTH,
Theo van den Bogaard
Ingediend door mini_man op vr, 06-06-2008 11:54
Bedankt allemaal voor alle reacties!
De bout is inderdaad gebroken en zit er dus nog half in. De andere helft zit nog in het hondebotje.
Omdat hij waarschijnlijk dus al een keer eerder is afgebroken heeft de toenmalige eigenaar er aan zitten lassen (electrisch) .. Wat nu dus zijn gevolgen mee brengt.
Ik heb hem toch naar een garage gebracht. En ze hebben er daar even naar gekeken. Volgens hun was het niet al te moeilijk en het zou me 75 euro kosten. Dat vond ik een goeie prijs.. als het tenminste goed gebeurd natuurlijk.
Mogelijk aan het eind van de middag weer ophalen en dan eens afwachten wat ze dr van 'gebakken' hebben.
Trouwens zo'n andere hondenbot bevestiging was eigenlijk ook niet zo'n slecht idee.. najah dat kan dan altijd nog. Het is wel iets om te onthouden
Hallo mini_man, ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd waar hetzelfde onderwerp aan bod komt, lees het eens door!
Ingediend door mini_man op za, 07-06-2008 22:21
Motorsteun is gemaakt. Ze hebben de hondebot wel iets moeten verbuigen anders zou het niet goed passen met de opnieuw aangelaste bout aan het blok. Ik heb wel het idee dat het goed gebeurt is, veel beter dan dat het zat. Zal er morgen een foto van maken, ben namelijk wel benieuwd wat jullie van die 'kromming' vinden.
Kosten vielen overigens erg mee, 75 euro.
[size=75:1wnzdplb][topics samengevoegd - Crispy][/size:1wnzdplb]
hallo,
telkens bij het stoppen met gas geven bonkt mijn mini!
ik weet niet wat het is ikheb al gezocht op het forum en er staat iets van een hondenbotje??? is er een andere benaming voor dit onderdeel?? of heeft er iemand foto's of schema's van waarop ik duidelijk kan zien wat het juist is.
mvg. sander
Ingediend door metrodriver op ma, 11-08-2008 07:13
sander1989 schreef:
hondenbotje???
## al gezocht?
bv:
link
Ingediend door mini_man op ma, 11-08-2008 11:31
Dit is het hondebotje, link.
Hij zit, als je voor je mini staat, links op je blok.
om de oorzaak van bonken weg te halen moet je even wat olie (15w40) in je dashpot doen van je carb.
dit is het zwarte dopje op je carb die je los kan halen
neen dit is het niet omdat het wel degelijk een schok is die nabonst! ik rijd nog maarpas met de mini en is volledig gerestaureerd. ik heb de moter alles aan gedaan wat nodig was volgens mij ligt het niet aan de olie in de dashpot?
grtjs
RE: afgebroken motorsteun??
Ingediend door ken23 op di, 26-04-2005 19:15
Bij het verversen van de motorolie zag ik dat er een steun (soort van hondebot) is afgebroken. Deze loop vanaf het carter, daar waar je de olie laat weglopen bij verversing, naar de voorkant van het subframe. Wat doet deze steun/demper, en is het erg dat deze is afgebroken. Heb er geen last van.