Afgeknapte bouten eruit halen

RE: Afgeknapte bouten eruit halen

Hallo,

Gisterenavond gingen we bezig met het achtersubframe vervangen van de Mini van een kennis. Nu zijn van de 4 bouten die in de auto gaan, 2 afgeknapt en zitten dus nog deels in de carrosserie. Hoe krijg ik die eruit zonder het schroefdraad te beschadigen? En is hier speciaal gereedschap voor?

Het oude subframe was overigens door een of andere MacGyver opgelapt met plakband en plamuur :(
Gewoon voor het oog en snel dat ding verkopen! :( :(

RE: Afgeknapte bouten eruit halen

Ik heb precies hetzelfde gehad op een belangrijk deel van mijn motor. Ben er mee naar een motorpurist gegaan.
Hij heeft eerst met een klein boortje een gat in de oude bout die er nog inzat geboord. vervolgens met een tap een nieuwe schroefdraad erin gemaakt. In de oude bout een kleiner bout ingschroefd met bisonkit. Lijm laten uitdrogen. Vervolgens met brander de bout en omgeving heel heet gemaakt zodat alles uitzet en toen met een bako de zaken eruitgedraid.....k*(&(*&*((-klus!!! Temeer omdat ik verhard stalen bouten in mijn onderdeel had...dit heeft aardig wat boortjes gekost!!!

Succes

RE: Afgeknapte bouten eruit halen

Er bestaat een "tapset" die van linksom draaid.

Daar gaat dat wel mee. ;)

RE: Afgeknapte bouten eruit halen

Hmmm...dat klinkt stukke makkelijker en slimmer die linksomdraaiende tapset

blijf je maa hopen dat zittende bout niet van gehard staal is

RE: Afgeknapte bouten eruit halen

Ik heb ook zo'n linksom draaiende set gebruikt, maar het mocht niet baten.
Ik heb uiteindelijk met wat groffer geweld de boel los gekregen.
Het zat dan ook ontzettend vast geroest.

Heel veel succes met warm maken is ook zeker een optie, dus een combinatie van linksom en warm maken.

RE: Afgeknapte bouten eruit halen

Zo'n linksom-ding is een fantastisch stukje gereedschap maar denk er wel om dat deze WEL van gehard staal zijn. Als dat breekt wordt het pas echt een probleem.

RE: Afgeknapte bouten eruit halen

en anders met ductape subframe vastzetten :P

RE: Afgeknapte bouten eruit halen

Sebastian schreef:
Ik heb ook zo'n linksom draaiende set gebruikt, maar het mocht niet baten.


Gevaar van een linksdraaiende tap is ook dat deze meestal taps loopt en daardoor verder in het geboorde gat 'vreet'.
Het geboorde gat in de bout wordt wijder gedrukt en zal soms nog vaster komen te zitten waardoor je het nog moeilijker los krijgt... of de tap afbreekt...

RE: Afgeknapte bouten eruit halen

Warm stoken van dit soort bouten is altijd aan te raden zeker omdat als ze ,zoals al gezegd, afbreken een groot probleem wordt.

Ik denk dat wanneer echt niks meer helpt de enige oplossing is de boel uit te boren, je dorpel open te halen en er dan een andere moer achter zetten.

Dennis

RE: Afgeknapte bouten eruit halen

Als het nog een klein stukje uitsteekt lukt het soms ook wel een gleufje te slijpen en dan vervolgens met een schroevendraaier eruit te halen.
VEEL WD 40!!

RE: Afgeknapte bouten eruit halen

Gewoon een moer overheen lassen word hij gelijk lekker warm.

RE: Afgeknapte bouten eruit halen

uitboren en optappen

RE: Afgeknapte bouten eruit halen

Wat is optappen? Is dat anders dan "gewoon" draad tappen?

default

RE: Afgeknapte bouten eruit halen

Met zo'n linksdraaiens tapsetje heb ik al aardig wat afgebroken bouten kunnen verwijderen. Werkt best.

RE: Afgeknapte bouten eruit halen

inderdaad een moer erop lassen...is hij meteen goed warm en je kunt er een sleutel op zetten

succes

default

RE: Afgeknapte bouten eruit halen

Ik gebruik voor dit soort problemen gewoon wat een aantal hierboven ook al schreven: een linkse conische tap.
Eerst een gaatje boren in het midden van het afgebroken deel.
Daarna met een roestoplosser de boel inspuiten.
(eventueel herhalen)
De moer een verhitten met een brander. (niet de bout verhitten)
Daarna tap er in en stukje bij beetje draaien.
Je moet gewoon even geduld hebben.

RE: Afgeknapte bouten eruit halen

Nou, het subframe zit er weer onder.
De bouten waren met geen mogelijkheid los te krijgen dus hebben we besloten om een gat in beide kokerbalken te zagen, de moer doorslijpen en dan en nieuwe moer erop lassen. Dan weer alles dicht lassen.

Op de foto kunnen we weer lachen want toen ging het eindelijk goed. Ik ben trouwens de achterste persoon met de 8) bril.


We hoeven nu alleen nog maar de remmen te ontluchten, handrem weer vast maken en dan kan ie weer voor APK.
Al met al toch 4 avonden werk. Alles zat tegen zoals vaker..