afslaan cooper 92 carb.

RE: afslaan cooper 92 carb.

Hallo mini-vrienden.

Ik heb vorige week net mijn eerste mini gekocht, een cooper uit 1992 met carburateur. Een prachtig wagentje, leuk om te zien en fun om in te rijden.

Ik heb al uren lang van alles gelezen op deze site.
Ik weet ook dat mijn onderwerp meerdere keren aan bod is gekomen, maar ik hoop toch hulp te krijgen.

Het was even lastig om goed om te kunnen gaan met de choke. Ik trek hem vrijwel helemaal uit als ik start, direct daarna gelijk wat in. Na enige tijd rijden druk ik hem helemaal in. Hij wil dan weleens afslaan als ik stil moet staan. Misschien is de motor dan nog te koud.
Maar het gebeurt ook dat mijn motor afslaat als ik 60 rijdt en mijn gas los laat en ga remmen.(de lampjes op mijn dashboard gaan branden) Door terug te schakelen naar de twee en de koppeling op te laten komen "start/rijdt"hij weer. Dit gebeurt zelfs na een kwartier rijden (dan moet de mini toch wel warm zijn)
Het toerental bij stationair is ongeveer 800 (is goed toch?). Als de motor afslaat, ik hem start en met iets meer toeren weg rijdt gaat de v-snaar piepen. Dit gebeurt niet als ik hem voor het eerst (met de choke) start en wegrijdt. De v-snaar zal ik binnenkort vervangen (mijn eerste mini "reparatie")
Maar ik denk niet dat mijn echte probleem (het afslaan) hierdoor komt.

Mijn vraag: Waar moet ik het probleem zoeken?
Bij de carburateur, boegies, op meer toeren gaan afstellen, rotor??? Wat is het meest waarschijnlijk en hoe verhelp ik dit.

Vriendelijke groet
Remco

RE: afslaan cooper 92 carb.

Persoonlijk vindt ik heel langzaam stationair lopen altijd wel zo mooi. 800 toeren stationair valt daaronder. Dus dat is niet verkeerd. Maar 1000 toeren is standaard. Dus als ie bij 800 net niet blijft lopen zul je hem toch een beetje sneller moeten zetten. En daar wijzen de symptomen wel naar..

Wat trouwens wel typisch is, is dat carburateur Coopers volgens mij alleen in '91 geleverd zijn. Tenzij jij een hele late hebt, zou ie volgens mij injectie moeten zijn. Correct me if i'm wrong...

RE: afslaan cooper 92 carb.

Bedankt voor je advies.

Mijn mini is uit Duitsland geimporteerd. Hij is van mei 1992. Ik twijfelde eerst ook of het wel eentje met carburateur was. Maar ik het een choke dus............. correct ME if I am wrong

RE: afslaan cooper 92 carb.

Volgens mij hebben spi's ook gewoon choke en is dit geen speciaal kenmerk voor een carb. (correct me if I'm wrong... :x )

RE: afslaan cooper 92 carb.

Corrected!
Alleen carbs hebben zo'n mooie treksjook :)

RE: afslaan cooper 92 carb.

I stand corrected, maar hebben non-carb's dan een draaichoke ofzo? Omdat je specifiek trekchoke zegt?
Of alle choke in het algemeen?

RE: afslaan cooper 92 carb.

Bij een injectiesysteem wordt de chokefunctie automatisch geregeld.

Een choke van een carburateur wordt bediend door een kabel, bij mijn weten gebeurd dat meestal met een trekbeweging, maar misschien bestaan er ook wel draai/schuif/duw- of andere soorten :)

RE: afslaan cooper 92 carb.

Aha. Ik snap het alweer. Ik dacht een auto te kennen die wel choke had, maar geen carb is. Maar bij nader inzien is het idd een carb, want hij is van 1977 en toen bestond het hele principe van Pi nog niet. Alleen wel bijzonder dat het een mini uit 1992 is, want ook volgens mij is alles vanaf modeljaar 1992 Pi. En zijn de laatste carbs dus van modeljaar 1991... Ik kijk het nog even na in Jan de Lange.

RE: afslaan cooper 92 carb.

ik zou de olie in je dashpot een bijvullen, gebruik de zoekfunctie voor het hoe en wat bijvullen van de dashpot.

RE: afslaan cooper 92 carb.

@Demelza:
Injectiesystemen worden al sinds eind jaren 60 in serie toegepast, toen nog mechanisch geregeld.
De laatste carb. Coopers zijn idd van modeljaar '91, maar veel zijn er later op kenteken gezet. De mijne staat ook op "bouwjaar '92"...

RE: afslaan cooper 92 carb.

In Frankrijk en Engeland werden in 1995 nog carburateurs-mini's geleverd. Zal wel met minder strenge emissie eisen te maken hebben gehad.

Met een nieuwe mini met onbekende onderhoudshistorie zou ik altijd even een beurt uitvoeren: nieuwe onstekingsdelen, filters en olie. Grote kans dat je mengsel ook niet goed staat door een vervuild luchtfilter.

Stationair toerental voor een cooper staat op 850 rpm +/- 50 rpm; versneld toerental (choke): 1200 +/- 50 rpm.


Wouter

RE: afslaan cooper 92 carb.

Markos schreef:
@Demelza:
Injectiesystemen worden al sinds eind jaren 60 in serie toegepast, toen nog mechanisch geregeld.


Maar niet op Mini's :) Misschien beetje ongelukkige formulering van Demelza, "het hele principe", maar ik neem aan dat ze het over Mini's had.

RE: afslaan cooper 92 carb.

niet in productie misschien .. maar wel op 'works' wagens:
http://members.lycos.nl/tb998van/mini402/INJECT.JPG

(zelfs van Lucas dacht ik :)" title="Evil" /> )

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: afslaan cooper 92 carb.

Is "in serie" niet hetzelfde als "in productie"? ;)

RE: afslaan cooper 92 carb.

't is maar hoe je het leest / schrijft ..

Lucas maakte ze in serie
ze werden niet in de mini in productie toegepast
O:)


zoals Wouter al zei: een beurt .. alles af (laten)stellen (zowel kleppen als ontsteking als mengsel)


groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: afslaan cooper 92 carb.

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties.
Zal mijn probleem proberen aan te pakken door mijn mini iets harder stationair te laten lopen, de dashpot controleren (olie bijvullen), luchtfilter schoonmaken.

Volgens mij is er net een nieuwe rotor opgezet (hoe controleer ik dat?).Heb ook nieuwe bougies besteld.
Als het nog steeds slecht blijft????

Vraagje: versneld toerental 1200 rpm (dus met choke)
Hoe ver is de choke dan uitgetrokken?

Groet
Remco

RE: afslaan cooper 92 carb.

Vraagje: versneld toerental 1200 rpm (dus met choke)
Hoe ver is de choke dan uitgetrokken?



Als hij helemaal is uitgetrokken.

Stationair toerental hoger zetten zou ik pas doen als je helemaal niets anders meer kan verzinnen. Als de motor wel mooi gelijkmatig loopt, zou ik hem voorlopig gewoon laten staan zoals hij staat.

Eerst gewoon eens een afstelsessie doen, vergeet ook ontstekingstijdstip niet.

Tenzij je een K&N filter hebt, moet je gewoon vervangen, niet schoonmaken.

nieuwe rotor ziet er nieuw uit: dwz niet gecorrodeerd, altijd ook meteen de verdeelkap vervangen.

Wouter

RE: afslaan cooper 92 carb.

die 1200 toeren moet je niet te exact nemen hoor. Choke is er gewoon voor om een verhoogd toerental te krijgen als de motor koud is, totdat ie warm is. Echte eisen zijn daar niet aan. Verder zal die 1200 toeren uiteraard ook niet meer opgaan als ie warm is. Dan zal het veel meer zijn (om maar te zwijgen van de buitentemperatuur)... Kortom niet te zwaar tillen aan de daadwerkelijke cijfers, het zijn "guide lines" ;)

Verder helemaal eens met Wouter om de verschillende delen van de ontsteking te vervangen desnoods preventief. Met de winter voor de boeg kan dat nooit kwaad, en het zijn slijtage onderdelen die niet al te duur zijn. Gebruik de zoekfunctie voor hoe en wat precies...

RE: afslaan cooper 92 carb.

Bijvullen van de dashpot gaat het probleem vrijwel zeker oplossen. Eerst maar eens een beetje olie in de dash gooien.
Kosten aan olie : 5 ct.
Kosten aan tijd : 5 min.
Pas alstie dan nog afslaat (lijkt me onwaarschijnlijk) aan de stationair afstelling gaan klussen.

Het preventief onderdelen vervangen (zoals Bert aanraadt) zou ikzelf nooit doen (if it ain't broke, don't fix it).
Ik zou je echter wel een grote beurt aanraden en daarbij vevangen ze deze mogelijk alsnog maar bij een goede garage alleen wanneer dit echt noodzakelijk is.

RE: afslaan cooper 92 carb.

De genoemde ontstekingsonderdelen zijn slijtageonderdelen die gewoon horen bij het onderhoud van de auto. Dus dat zou ik zeker wel doen, tenzij je zeker weet dat het kortgeleden gebeurd is. Maar de olie in de dashpot controleren kan nooit kwaad.

RE: afslaan cooper 92 carb.

Wat een dag!

Ik had eventjes tijd vandaag om met mijn (nieuwe) mini bezig te zijn.
Het lijkt erop dat het niet makkelijker had gekund:
ik heb namelijk wat olie (natuurlijk iets te veel, ik was nog wel gewaarschuwd) in het reservoir van de carburateur gedaan.
Testritje..........probleem verholpen.
Het is me nu nog een stuk duidelijker: [i:3cmcyeil]eerst dook de toerenteller gelijk naar 0 als ik het gas losliet, nu zakt hij langzaam maar zeker.[/i:3cmcyeil] En als mijn motortje warm is gewoon netjes naar 900 toeren. Prachtig toch!

Ik hoop dat het zo blijft. Hij rijdt als een zonnetje! Allemaal bedankt!
Zag trouwens tijdens het rijden in mijn mini voor het eerst een nadere mini rijden (ja, een echte rookie hier). Zal dat gelijk even melden in "gespot"

RE: afslaan cooper 92 carb.

blissard schreef:
Het preventief onderdelen vervangen (zoals Bert aanraadt) zou ikzelf nooit doen (if it ain't broke, don't fix it).
Ik zou je echter wel een grote beurt aanraden........



Enig idee wat ze dan doen??? I rest my case...