Afslaan motor

RE: Afslaan motor

Mijn Mini 1000 HLE uit '82 heeft soms een beetje last van kuren.
Als ik een redelijk eindje gereden heb (3 kwartier, motor zou dan toch warm moeten zijn) en ik de choke weer naar binnen schuif (lees: wasknijper verwijder), dan slaat hij soms af als ik bijvoorbeeld bij een verkeerslicht moet stoppen (stationair). Als ik dan de choke weer 1 cm uittrek, dan is er nix aan de hand. Het lijkt wel of de motor maar niet warm wil worden. De temp. meter blijft trouwens bijna helemaal onderaan hangen. Is dit normaal of moet die in het midden staan.
Kan dit aan koeling ofzo liggen. Of staat het stationair toerental te laag? 750 rpm zou toch genoeg moeten zijn? Of zou de mixture te arm zijn?

...Of kan het van alles zijn :|
Zelf weet ik niet zo goed waar ik mee moet beginnen. Stationair toerental opvoeren is toch een 'lapmiddel'?

Wellicht is de informatie niet compleet om het vraagstuk op te lossen. Ik zal proberen meer info te geven aan de hand van eventuele vragen.

Verder trouwens geen problemen met auto; starten etc gaat altijd.

RE: Afslaan motor

Begin eens met de contactpuntafstand te controleren/af te stellen. Die verloopt nl. als gevolg van slijtage. Het mengsel verandert niet zomaar, dus als 'ie het eerder wel gewoon deed, zou ik het daar niet meteen zoeken. Dat de motor koud blijft, kan aan een defecte thermostaat liggen. De kachel blijft dan ook koud/lauw.

RE: Afslaan motor

De kachel kan wel een behoorlijke hitte produceren. Verder vertelde de vorige eigenaar dat de motor zuinig afgesteld was (heb hem nog niet zo lang).
Is het normaal dat de temp. meter zo laag blijft staan na een lange rit, of hoort die in het midden (zoals ik bij veel andere auto's zie)?

Of komt het gewoon omdat het koud is?

Kan de contactpuntafstand het probleem zijn? Starten gaat prima, ook rijden gaat prima. Maar als ik dan ineens gas loslaat en de auto laat uitrijden, dan wil hij wel eens afslaan (dus een redelijk snelle daling van het aantal toeren).

RE: Afslaan motor

Het kan heel goed aan het mengsel liggen, zeker als 'ie voor de apk armer gezet is om de norm voor het CO% bij stationair te halen. Normaal gesproken geldt: als je er niets aan veranderd hebt voordat 'ie beroerd gaat lopen, ligt het daar waarschijnlijk niet aan.
Controleer na een stukje rijden (motor warm, zonder choke) eens de kleur van de bougie-electroden. Als die wit/lichtgrijs zijn, duidt dat op een te arme afstelling.

Dat de temperatuurmeter onder het midden staat, hoeft ook niet vreemd te zijn in dit jaargetijde. Het kan ook liggen aan een andere sensor of een afwijking van de meter. Niet elke (standaard) Mini (zeker niet die met de klokken achter het stuur) geeft dezelfde waarde aan, dus als de kachel warm wordt en er verder geen koelvloeistof ontsnapt o.i.d. zou ik me daar geen zorgen over maken.

RE: Afslaan motor

Ik zal eens even kijken naar die bougies. Overigens loopt de motor verder echt prima.

RE: Afslaan motor

je probleem ligt hoogstwaarschijnlijk aan je koelsysteem. hoe is het met je koelvloeistof,

ik denk dat je thermostaat openblijft staan zodat de warme lucht door de radiateur gaat en daardoor geen tijd krijgt om warm te worden...

het kan zijn dat je waterpomp defect is en het warme water niet rondpompt, zodat een deel van het systeem oververhit raakt terwijl de andere kant koud blijft...

oftewel ik zou in eerste instantie niet gaan zoeken bij je ontsteking / carburateur, zeker omdat je tempmeter onderin blijft staan...

je motertje loopt immers goed dus waarom daaraan gaan klu(n)ssen

RE: Afslaan motor

red flame schreef:
het kan zijn dat je waterpomp defect is en het warme water niet rondpompt, zodat een deel van het systeem oververhit raakt terwijl de andere kant koud blijft...


Een kapotte waterpomp betekent vrijwel altijd dat deze lek is (ooit een afgebroken pomprad gezien?).
Daarom schreef ik ook al 'als er verder geen koelvloeistof ontsnapt'.
Dat de thermostaat open blijft staan, ligt voor de hand, maar dan zou de kachel ook niet heet worden.
Verder duidt het feit dat het afslaan met het uittrekken van de choke over is op een te laag stationair toerental/verkeerde afstelling van ontsteking/contactpuntjes en/of op een te arm mengsel. Kortom, controleer eerst de basisafstelling voor je verder gaat zoeken.

RE: Afslaan motor

CMC schreef:
Verder duidt het feit dat het afslaan met het uittrekken van de choke over is op een te laag stationair toerental/verkeerde afstelling van ontsteking/contactpuntjes en/of op een te arm mengsel.


Even mezelf aanvullen met mijn eigen ervaring. Vandaag heb ik de oorzaak van het afslaan van m'n motor bij lage toerentallen gevonden. Met de choke iets uitgetrokken bleef 'ie wel lopen. De verdeelkap (electronische ontsteking) zat enigszins los door uitgelopen schroefdraad in de verdeler. Niet voor de hand liggend, maar het kan dus voorkomen !

RE: Afslaan motor

The Little Rock Mini zegt:

Even meegeluisterd.

1. De kachel wordt warm, dus er is niets van betekenis aan het koelsysteem.
2. Ik hoor niet vermelden dat de motor verder beroerd loopt, sterker nog hij loopt kennelijk goed, dus de ontsteking heeft ook niets echt schokkends.
3. 750 toeren is prima voor een Mini, dus hier ook weinig problemen.
4. Starten gaat ook prima, dus zie punt 2.
5. De cilinderkop pakking is niet ontploft, dus zie punt 1.

Conclusie: hij loopt te arm.

Draai de carburateur maar een klein beetje rijker en het probleem zal naar alle waarschijnlijkheid over zijn.

Dat wil niet zeggen dat de Mini niet eens een keer in zijn geheel mag worden afgesteld, te beginnen met de vervanging en afstelling van alle aan slijtage onderhevige ontstekingsdelen. Ook het luchtfilter vervangen, dan heb je in elk geval een goed uitgangspunt.

De temperatuur meter hoort in deze tijd ongeveer normaal aan te geven. Als het kouder is zal ie iets onder normaal staan en als het heet is wat boven normaal. Test eens of het metertje helemaal naar boven wil door massa te maken, is dat het geval dan zou een nieuwe sensor soelaas kunnen bieden.

Veel succes en greetz TLR