Je kunt ook het toerental een beetje op draaien op je carburateur, dan slaat hij minder snel af. Hij verbruikt dan wel iets meer, maar das niet zo erg.
Groeten,
Arjan
- Login of registreer om te reageren
Je kunt ook het toerental een beetje op draaien op je carburateur, dan slaat hij minder snel af. Hij verbruikt dan wel iets meer, maar das niet zo erg.
Groeten,
Arjan
Hoi Arjan,
Dankjewel voor je reactie!
Het toerental staat al hoger afgesteld. Hij slaat vooral af bij koud weer, als je een tijdje rijdt en veel wind vangt zeg maar, dan valt het toerental bij terugschakelen terug en slaat de motor soms (bijna) af. Na minstens 25 km rijden blijft de motor pas redelijk op temperatuur en slaat ie niet meer af. Aan de thermostaat ligt het ook niet deze is nog niet zo lang geleden vervangen en technisch is hij verder in orde. Daarom dacht ik om misschien iets voor de grille te plaatsen om zo het afkoelen tegen te gaan, maar ik ben ook maar een leek...
Het klinkt een beetje alsof je geen origineel filter meer hebt. Hier zit aan het einde bij de inlaat een thermo-element welke eerst warme lucht aanzuigt vanaf de uitlaat zijde en later vanaf de andere koude zijde.
Groet ron
Hmm, heb geen idee wat voor een filter erop zit, maar zal het onthouden als ik naar de garage moet. Dankjewel. Maar wat betreft iets voor de grille plaatsen, heeft iemand daar nog ervaring mee?
Voldoende olie in je dashpot?
Mijn dochter had het laatst met onze oude HLE, regelmatig afslaan tijdens terugschakelen en vooral met koude moter.
Een plaatje achter de grille plaatsen werkt goed, omdat hierdoor ook de kachel sneller warm wordt.
Maar let wel op dat de moter bij langere afstanden niet te warm wordt.
He, was ook mijn probleem, je kan ook nog ff kijken of je bougie's erg vies zijn,(ivm onsteking) of dat je bougie kabels aan vervanging toe zijn.
Ik heb dit probleem nu ook voor het eerst. Mijn mini is gekocht in april, dus heb nog geen winter meegemaakt, maar vannochtend en gisteren was het wel even feest.
Hij start prima, slaat direct aan, maar ik heb het idee dat mijne wat rijk staat afgesteld, want met de choke open loopt hij stotterend, lijkt of hij verzuipt. Wanneer ik ga rijden dan doe ik hem weer dicht, en dan rijdt hij wel aardig.
Maar nu heb ik al twee keer gehad dat hij uitvalt bij het stoplicht. Wanneer ik de koppeling intrap zeg maar.. De toeren gaan terug en de motor valt uit. Aangezien ik hem voor mijn idee al rijker heb staan dan normaal (gezien mijn problemen met de choke) zal ik hem maar niet nog rijker zetten, toch?
Is het normaal dat hij bij koud weer deze kuren vertoont? En zo ja hoe kan dat dan? Want dat wil ik wel eens weten. En zo nee, wat zou ik dan moeten of kunnen proberen??
Verder heb ik op dit moment een originele luchtfilter, dus daar ligt het ook niet aan. Maar ik wil nog steeds een open luichtfilter van pipercross erop zetten, maar ik ben bang dat de problemen dan alleen maar meer worden, omdat deze geen warme lucht kan aanzuigen. Klopt dit? Of kan ik deze filter gewoon erop zetten?
En tot slot, een beetje off-topic: Moet ik mijn mengsel opnieuw afstellen bij gebruik van een openluchtfilter? Want de vorige keer dat ik deze heb gemonteerd hield de motor flink in. Toen de oude er weer op gezet, en toen reed hij weer prima. Lijkt me logisch om dit opnieuw af te stellen, klopt dat?
Spaiky schreef:
Maar nu heb ik al twee keer gehad dat hij uitvalt bij het stoplicht. Wanneer ik de koppeling intrap zeg maar.. De toeren gaan terug en de motor valt uit.
Heb je de olie in je dashpot al gecontroleerd?
Ik heb dit probleem ook gehad en toen zat er niet genoeg in.
Als ik een verkeerslicht nader die op rood staat, trek ik gewoon de shoke een stukkie uit
Het is bij mij vooral als ik plotseling rem, als ik rustig op de motor afrem heb ik er weinig last van
Met het niveau van mn dashpot valt het wel mee. Deze controleer ik regelmatig, maar daar zit wel voldoende in.. En dat zou ook verklaren waarom hij wel afslaat als je plotseling vol remt, want dan valt de zuiger te snel terug.
Maar daar heb ik dus geen problemen mee, het gebeurd me alleen met een hele koude motor, dus nu elke ochtend... Als ik dan flink wat kilometers gereden heb, en mn motor goed warm is dan heb ik er geen last meer van en blijft hij prima hangen net onder of net boven de 1000 toeren (idd te hoog, zoals ik hiervoor al aangaf, waarschijnlijk staat hij wat rijk afgesteld)..
Maar daarom, is het normaal dat hij zo doet bij koud weer? Want ik kan de choke wel licht uittrekken, maar als ik bijvoorbeeld een sloom stoplicht heb, meer dan een minuut wachten, dan valt hiju uiteindelijk ook bijna uit, plus dat hij lijkt de verzuipen door de (te) rijke afstelling. En heeft een openluchtfilter een nadelig effect bij koud weer? Omdat hij geen specifieke warme lucht aanzuigt?
Afslaan nadat je een tijdje gereden hebt kan komen door bevriezen van de carburateur. Zie bijvoorbeeld deze discussie
Tja dat bevriezen, ik heb nog steeds mijn standaard filter erin liggen, dus zuigt hij al de warme lucht aan vanuit het spruitstuk.
Misschien morgen eens proberen om de kachel eerst uit te laten, zodat De warmte daarvan gebruikt kan worden, of heeft dit helemaal geen zin en heeft dat nergens mee te maken?
je motor zelf warmt misschien iets sneller op maar voor de inlaatlucht maakt het geen verschil (als je geen verwarmd inlaatspruitstuk hebt wat normaal bij een stage 1 kit zit)
mm, maar waarom komt het dan toch dat hij stationair gewoon veel lager loopt en zelfs bijna altijd afslaat bij indrukken van de koppeling, bij een stoplicht o.i.d.?
Wat is daarvan de logische verklaring? Mijne staat al aardig rijk (aangezien hij verzuipt bij gebruik van de choke)..
Vandaag op de snelweg had ie weer wat problemen, en wilde hij met plankgas niet veel harder dan 80/90 km/h
Hoog in de toeren bij de 3e en 4e versnelling begon hij te stotteren en in te houden qua snelheid. Ik reed zelfs plankgas in zijn 3 en hij ging niet harder dan 60... Dat klopt volgens mij niet echt.
Toen ik op de snelweg reed (80 km/h in zijn 4) maar eens terug geschakeld naar de 3, dat ging perfect, vol in de toeren en toen weer naar zijn 4. Toen liep hij wel goed...
Waar komen deze problemen vandaan? Mij lijkt het te maken hebben met het koude weer, want ik heb er pas deze dagen last van... Verder heb ik een originele filter erin liggen, dus ook daar zal het hem niet in liggen.. Waar kan het nog meer aan liggen? Want ik ben nu niet echt zeker of ik wel op tijd op mijn werk kan komen elke ochtend :)" title="Evil" /> Ik geef les op school, dus ik moet wel optijd zijn Gelukkig lukt het tot nu toe nog steeds... Wat zou ik dit weekend even moeten nakijken?
Zoals vaker gezegd is, heb je de olie in je carb gecontroleerd? Kijk ook of de zuiger soepel zonder haperingen loopt...
ja, deze zuiger vul ik vaker aan ja. Vul hem helemaal bij en dan de zuiger er weer in. Maar ja wat is vrij bewegen? Want hij loopt wel stroef, maar dat komt ook door de olie. De olie zit er niet voor niets in natuurlijk, zodat hij langzaam zakt.
Maar als het de olie zou zijn dan zou ik dit probleem altijd moeten hebben. Ik heb het nu alleen in de ochtend vanwege de kou. Op de terugweg heb ik er vrijwel geen last van... Daarom denk ik ook dat het ergens anders aan ligt, en wil graag iets controleren dit weekend, maar vooral wat?
Is er iemand die mij hiermee kan helpen? Of uitleg kan geven? Want nu het weer weer beter is heb ik er weer geen last van.. Dus waarom alleen bij kou? Ik gooi zowel in de motor als in het dashpot 15W40. Ligt het daaraan, of iets anders?
Ik weet al wat het is,
Duidelijk je ontsteking, ga maar eens de contactpuntjes vervangen, rotor, eventueel verdelerkap bougies en kabels.
Gegarandeert dat die hierna goed gaat lopen.
Let echter wel dat het een samenhang van factoren is. Want bij koud weer loopt de mini (vooral met ander luchtfilter) soms wat slechter.
Wanneer je bij dit weer met regen en zout op de weg dit tegen de ontsteking krijgt (die direct achter de grille zit) dan gaat die heel erg stotteren bij gas geven en komen je niet vooruit.
Het vervangen van die onderdelen is relatief weinig werk, doe je dat allemaal tezamen en koop je een beetje goed spul reken dan tussen 50 en 100 euro (afhankelijk of je het zelf laat doen). Dan heb je voor de komende tijd een heel goede mini.
Groeten!
Ik vraag me af of dit het is, want de kabels, de verdelerkap en de rotor zijn ergens in de zomer nog vervangen. Verder heb ik er ook geen last van bij regen, enkel bij de vrieskou....
Bobine misschien ?
Had hetzelfde, dus kap, rotor etc. vervangen, maar de
bobine niet. Bleek inderdaad de bobine kapot te zijn.
ja maar waarom zou die kapot zijn als hij bij dit weer type wel goed rijdt? Nu heb ik nergens last van!
de kabels, verdelerkap en rotor zijn dus vervangen.
Gezien het een heel systeem is zou ik zeker ook de contactpunten (condensator kan ook) controleren en eventueel vervangen. Want wanneer deze ook maar iets niet goed zijn dan loopt de mini echt totaal niet.
En uiteraard bougies en eventueel bobine.
Probeer eerst maar eens de contactpuntjes, deze zijn simpel en goedkoop te vervangen. Daarna naar de rest kijken.
Ja maar begrijp mij niet verkeerd, ik wil niet 'te' eigenwijs overkomen, maar ik vind het een beetje raar als het daar aan zou liggen.
Want zoals het weer nu is, qua temperatuur, dan loopt de mini perfect. Dan maakt het niet uit of het regent of droog is.
Maar wanneer het gaat vriezen, en de temperatuur flink daalt, onder de nul, dan loopt hij pas slecht...
Als het aan de contactpuntjes of bobine zou liggen dan zou hij toch altijd minder moeten lopen, en niet alleen bij vorst?
het moeilijke aan dit soort auto's is dat er diverse factoren zijn die mee kunnen spelen.
Uit mijn eigen ervaring heb ik (nadat ik gelezen heb wat je probleem was) exact hetzelfde gehad met mijn mini. In eerste instantie de bougiekabels vervangen. Echter later kwam het weer terug en waren het de contactpunten. Met name het 'stotteren' waar je het over had is echt bijna altijd de ontsteking. Ik heb het eerst ook bij afstellingen van de Carb gezocht en dergelijke. Want de ene keer reed die wel goed en de andere keer ineens niet.
Gezien hij met slechte contactpunten wel zal lopen is het zo dat bij bepaalde omstandigheden de mini niet vooruit te branden is.
Om die reden leek mij dit de meest logische oplossing, daarom raad ik toch aan eerst hier naar te kijken voor je alles uit elkaar gaat halen.
Wil je eventueel testen of de kabels of de bougies 'lek' zijn (kan ook stotteren veroorzaken) doe dan wat water met dreft in een fles en spuit dit op de kabels (in het donker) zie je dan vonkjes dan heb je deze lek en moet je ze vervangen.
Voor de contactpuntjes geld dat je ze moet controleren en vervangen, probeer dit maar eens. Denk dat dit wel gaat werken.
RE: Afslaan motor bij koud weer
Ingediend door Mewmew op wo, 08-11-2006 11:01
Hallo Allemaal,
Het is weer koud en mistig aan het worden en dan heeft mijn Mini-tje Cooper van 1991 het ook koud en wil ie nog wel eens afslaan. Technisch is hij in orde en hij moet helaas buiten staan.
Ik lees vaak op dit forum over een plankje achter de grille, dit wil ik ook proberen om de motor warmer te houden, zodat deze minder afslaat. Heeft iemand hier ervaring mee, zijn er nadelen aan verbonden en waar moet ik op letten, etc. De ruimte achter de grille is ook erg klein, weet iemand wat het beste formaat is voor de plankjes en welk materiaal is het beste?
Vroeger hadden ze ook wel eens een soort van dekjes die voor(aan de buitenkant) op de grille bevestigd kunnen worden. Weet iemand hier iets van en of deze nog te verkrijgen zijn en waar, of misschien zelf te maken zijn?
Pff, zo dat waren mijn vragen...
Alvast hartelijk dank voor jullie reactie!