Uit je verhaal lijkt verder alles goed (geen luchtfilter maakt niet uit, contactpuntafstand is correct, etc.).
Als de bougies vonken en er benzine bij komt, maar de motor slaat toch niet aan, ligt dat vrijwel zeker aan het ontstekingstijdstip. De verdeler los zetten, de motor draaien tot zuiger 1 boven staat met beide kleppen gesloten (dan staan die van 4 ingedrukt), dan zou de rotor naar bougiekabel van cylinder 1 moeten wijzen.
Dan staat het tijdstip ongeveer goed en zou je een neiging tot aanslaan moeten horen. Fijn afstellen komt later wel. De Mini-motoren lusten overigens wel een slokje benzine bij het starten, dus choke uittrekken en het gaspedaal niet intrappen (tenzij je ruikt dat 'ie verzopen is/de bougies nat zijn).
- Login of registreer om te reageren
RE: Afstellen BDP???
Ingediend door Remco K. op zo, 26-03-2006 11:01
Even de boel op een rijtje (ook voor mijzelf):
* Mini: 850 uit 1970, onbekend wanneer deze voor het laatst heeft gedraaid.
* Ik: Voor het eerst bezig met mini's (hiervoor alleen in 1 gereden). Weet niks, kan niks (valt wel mee hoor)
* Deze site: ongeveer alles doorgelezen en bestudeerd wat met mijn vragen te maken heeft. Meestal dagje sleutelen, dagje deze (super) site etc.(beetje slijmen mag toch )
* Benzine: mechanische benzine pomp vervangen, nieuwe benzine leiding, benzine in tank (en nu ook in vlotterhuis)
* Electriciteit: controle alle bedrading, nieuw contactslot, nieuwe accu (is na een dag "starten" weer leeg, dus weer opladen)
* Carburateur: zat een hs4 op, dit veranderd naar een hs2 met juist inlaatstuk. HS2 helemaal uit elkaar gehad, schoongemaakt en gereviseerd, werkt volgens mij goed. Carterontluchting afgedopt. Vacuum vervroeger aangesloten.
* Luchtfilter: boven op mijn (nieuwe) carburateur zit een metalen luchtfilter bak. Ziet er niet uit, zit ook geen filter in. Mijn oude normale (goede) luchtfilter past niet op de hs2. Is dit een probleem met starten? Met en zonder geprobeerd.
* Ontsteking: nieuwe rotor, nieuwe juiste contactset en condensator en nieuwe verdeelkap. Alle bougies vonken (volgorde linksom 1,3,4,2)en krijgen benzine. Contactpuntjes op de gok 0,35 mm gedaan. Alle standen (voor zover mogelijk) van de fijnregelstelmoer geprobeerd. Lijkt net of er niks veranderd.
Oftewel: veel geprobeerd, maar motortje wil niet aanslaan. Denk nog steeds aan de afstelling. Heb iets gelezen over iets veranderen aan het vliegwiel, maar hier begin ik (liever) nog niet aan. Heb wel het kleppendeksel eraf gehad en bij het starten dansen de kleppen wel (lijkt me oke). Stroboscooplamp heb ik niet en weet niet hoe het werkt (nog geen optie )Compressie meten...zelfde verhaal
Wie komt met de gouden tip!