Afstellen BDP???

RE: Afstellen BDP???

Even de boel op een rijtje (ook voor mijzelf):
* Mini: 850 uit 1970, onbekend wanneer deze voor het laatst heeft gedraaid.
* Ik: Voor het eerst bezig met mini's (hiervoor alleen in 1 gereden). Weet niks, kan niks :D (valt wel mee hoor)
* Deze site: ongeveer alles doorgelezen en bestudeerd wat met mijn vragen te maken heeft. Meestal dagje sleutelen, dagje deze (super) site etc.(beetje slijmen mag toch ;) )
* Benzine: mechanische benzine pomp vervangen, nieuwe benzine leiding, benzine in tank (en nu ook in vlotterhuis)
* Electriciteit: controle alle bedrading, nieuw contactslot, nieuwe accu (is na een dag "starten" weer leeg, dus weer opladen)
* Carburateur: zat een hs4 op, dit veranderd naar een hs2 met juist inlaatstuk. HS2 helemaal uit elkaar gehad, schoongemaakt en gereviseerd, werkt volgens mij goed. Carterontluchting afgedopt. Vacuum vervroeger aangesloten.
* Luchtfilter: boven op mijn (nieuwe) carburateur zit een metalen luchtfilter bak. Ziet er niet uit, zit ook geen filter in. Mijn oude normale (goede) luchtfilter past niet op de hs2. Is dit een probleem met starten? Met en zonder geprobeerd.
* Ontsteking: nieuwe rotor, nieuwe juiste contactset en condensator en nieuwe verdeelkap. Alle bougies vonken (volgorde linksom 1,3,4,2)en krijgen benzine. Contactpuntjes op de gok 0,35 mm gedaan. Alle standen (voor zover mogelijk) van de fijnregelstelmoer geprobeerd. Lijkt net of er niks veranderd.

Oftewel: veel geprobeerd, maar motortje wil niet aanslaan. Denk nog steeds aan de afstelling. Heb iets gelezen over iets veranderen aan het vliegwiel, maar hier begin ik (liever) nog niet aan. Heb wel het kleppendeksel eraf gehad en bij het starten dansen de kleppen wel (lijkt me oke). Stroboscooplamp heb ik niet en weet niet hoe het werkt (nog geen optie :( )Compressie meten...zelfde verhaal :(

Wie komt met de gouden tip!

RE: Afstellen BDP???

Uit je verhaal lijkt verder alles goed (geen luchtfilter maakt niet uit, contactpuntafstand is correct, etc.).
Als de bougies vonken en er benzine bij komt, maar de motor slaat toch niet aan, ligt dat vrijwel zeker aan het ontstekingstijdstip. De verdeler los zetten, de motor draaien tot zuiger 1 boven staat met beide kleppen gesloten (dan staan die van 4 ingedrukt), dan zou de rotor naar bougiekabel van cylinder 1 moeten wijzen.
Dan staat het tijdstip ongeveer goed en zou je een neiging tot aanslaan moeten horen. Fijn afstellen komt later wel. De Mini-motoren lusten overigens wel een slokje benzine bij het starten, dus choke uittrekken en het gaspedaal niet intrappen (tenzij je ruikt dat 'ie verzopen is/de bougies nat zijn).

RE: Afstellen BDP???

Bedankt voor je antwoord.
De verdeler los zetten.........wat boedoel je daarmee (ga er vanuit dat ik niks weet) Je moet de verdeler verdraaien, maar hoe. Moeren loshalen? (zit toch vast aan het blokje) Vaste contactpunthouder bewegen?
Dan: zuiger 1 (de rechter) bovenaan en beide kleppen gesloten..........kun je dit zien door alleen het kleppendeksel eraf te halen. Moeten de klepstangetjes (?) dan horizontaal staan??

Gaspedaal wel of niet intrappen?

Zou dit echt de gouden tip zijn? d:)b

RE: Afstellen BDP???

Remco K. schreef:

De verdeler los zetten.........wat boedoel je daarmee (ga er vanuit dat ik niks weet) Je moet de verdeler verdraaien, maar hoe. Moeren loshalen?



Ja je haalt de hele verdeler los,laat em wel erin staan!!,maar gewoon los zodat je de hele verdeler kunt draaien met de hand.Zo verander je je tijdstip.

Remco K.":np45ovjv]Dan: zuiger 1 (de rechter) bovenaan en beide kleppen gesloten..........kun je dit zien door alleen het kleppendeksel eraf te halen. Moeten de klepstangetjes (?) dan horizontaal staan??[/quote:np45ovjv]

Eerlijk gezegd weet ik het alleen van recht geplaatste motoren.
Hangt af van aan welke kant van de motor je staat,als ik me niet vergis is het de 1ste als je aan de bijrijder kant staat.

Remco K.":np45ovjv]Gaspedaal wel of niet intrappen?[/quote:np45ovjv]

Ben je gek,als het goed staat of bijna goed zou ie al aardig moeten beginnen te rammelen.
Met 2 man is wel handig trouwens en trek een dikke handschoen aan voor de zekerheid,je klooit tenslotte toch met stroom.
Als je met 2 bent hoef je niet heel de tijd te starten,naar buiten lopen en weer een millimeter te draaien.
Als ie loopt,kan je ze op gehoor wel verder draaien,millimeterwerk!!,zo hoor je hoe die slechter of steeds beter gaat lopen,als het naar je zin is houd je ze vast op die plaats en schroeft de bende vast,let er op dat de verdeler beetje meedraait als je ze vast zet.

Succes!!

[size=75:np45ovjv][Edit: Van 1 grote quote met antwoorden erin kleine quotes gemaakt-Demelza][/size:np45ovjv]

RE: Afstellen BDP???

De verdeler zit vast d.m.v. een klembout (de twee bouten die in het blok zitten, blijven vast zitten). Die klembout draai je zover los dat je de verdeler met enige kracht kunt draaien. Let wel, de klem kan wel erg vast zitten op oude (pre A+) verdelers.

Als je de eerste bougie eruithaalt (1 is de kant van de radiateur), kun je door het gat kijken wanneer de zuiger bovenaan staan.
Met het kleppendeksel eraf kun je zien of dan beide tuimelaars van cylinder 1 los staan (inderdaad horizontaal, dus speling hebben t.o.v. de klepstelen). De tuimelaars van cylinder 4 staan dan op tuimelen, d.w.z. dat de ene klep net opent en de andere dichtgaat als je de krukas iets draait.
Als het omgekeerd is, dus de kleppen van cylinder 4 staan beide dicht, check je of de rotor ongeveer naar bougiekabel 4 wijst.

RE: Afstellen BDP???

CMC schreef:
(1 is de kant van de radiateur)



Ah zie je,zat ik nog verkeerd,maar dan weet ik dat ook weer ;)

RE: Afstellen BDP???

heb je niet ipv de carter ontluchting de benzine overloop afgedopt?? dan loopt hij ook niet meer

RE: Afstellen BDP???



Even de carterontluchting uitsluiten.
Is dit goed?

RE: Afstellen BDP???

Update...........
Na even zoeken, schoonmaken en weer zoeken heb ik de klembout gevonden en los gekregen.
Draai nu de verdeler alle kanten op als het moet. (en ik vorige week maar met de fijafsteller aan het klooien :( )
Toen kleppendeksel eraf, zuiger 1 hoogste punt (volgens mij, in het bougiegat kijken lukt me niet 8) ), dus de rotor ongeveer bij het contact van deze zuiger gezet.
Toen..............spannend he.................accu erin, en starten................acuu leeg. Toen even aan de accu van mijn auto (de mini is geen auto volgens mijn zoon, maar een MINI) gehangen en starten.
Niet gelukt. Even meerdere standen geprobeerd en nog niks. Merkte wel grote verschillen bij het starten, maar hij sloeg niet aan. Toen maar gestopt vanwege de zondag rust. Bougies eruit gehaald, helemaal zwart. Nu wil ik wat meer over kleppen ed te weten komen en dan wil ik hem echt in 1 keer goed proberen neer te zetten.
Alvast 1 vraag: hoe kun je de krukas (makkelijk) iets draaien?

RE: Afstellen BDP???

1 wiel iets opkrikken, boegies er uit, dan in zijn 3 zetten.
kan je aan het wiel draaien. ( voor het kleppen stellen neem ik aan?)

de ontluchting is goed ..

overigens kan je beter de carter ontluchting gewoon aan het carter hangen.

maar voor het op starten is dit niet van belang.

knalt het wel een beetje bij het starten ??

RE: Afstellen BDP???

Als je de eerste bougie eruithaalt (1 is de kant van de radiateur), kun je door het gat kijken wanneer de zuiger bovenaan staan.
Met het kleppendeksel eraf kun je zien of dan beide tuimelaars van cylinder 1 los staan (inderdaad horizontaal, dus speling hebben t.o.v. de klepstelen). De tuimelaars van cylinder 4 staan dan op tuimelen, d.w.z. dat de ene klep net opent en de andere dichtgaat als je de krukas iets draait.



Heb je geen merkteken op de krukaspoeli staan?
Op die manier kan je goed checken of je het BovensteDodePunt gewonden hebt...

RE: Afstellen BDP???

Update
Vanavond weer even bezig geweest met jullie tips. Bedankt!

Heb eerst de kleppen gesteld(voor het eerst). Leek mij redelijk goed te staan, enkele kleppen iets strakker afgesteld.
Toen bovenste punt van zuiger 1 opgezocht en daar het contactpunt van bougie 1 zo dicht mogelijk bij de rotor gesteld.(Op de verdeler kap staat de bougie nu niet meer rechtsboven, maar links boven. Ik dacht dat het niet uitmaakt als je maar 1,3,4,2 linksom doet).
(Kon trouwens de krukaspoulie niet aflezen, ook niet met spiegeltje, of doe ik iets fout? Zie mijn foto: lastig om erbij te kunnen met deze ombouw toch, dit even terzijde) Contactpunt afgesteld op 0,35 mm. (deze stond iets ruimer)
Toen mijn opgeladen accu gepakt en proberen te starten. Beetje draaien nog aan de verdeelkap en het motortje ging nu echt ploffen. Maar nog niet starten.
Bougies op vonk gecheckt. Was goed, alleen voorheen waren mijn bougies na tig keer starten pik zwart, maar nu geen zwart spoor. Vroeg mij dus af of er wel benzine bij komt. Benzinepomp werkt, heb benzine, vlotterkamer vol, choke voluit....en verder niet aan de SU HS2 gekomen (deze was helemaal schoongemaakt en gereviseerd). Accu alweer leeg, morgenavond verder.

Dus mijne minivrienden, zeg het maar!
Wie geeft mij de gouden tip! (appeltaart in de aanbieding :) )

default

RE: Afstellen BDP???

ik heb ook iets met de mini het is niet altyd zo maar soms als ik het contakt om draai geeft dat ding van mij geen krijmp geen tikje of wat dan ook maar ik weet zeker dat de accu niet leeg is als ik heb een condensator in de auto voor me instalatie en die geeft netjes 12+V aan maar waar zou het dan aan kunnen liggen maar je doort dus geen tikje van de start motor of wat dan ook (kheb trouwen een mini cooper 1275 cc uit 1991 met carb) ontsteking en alles staat hartstikke perfekt als iemand mij kan helpen kan ik er even naar kijken.



Groetjes Dennis

RE: Afstellen BDP???

Remco K schreef:
Kon trouwens de krukaspoulie niet aflezen, ook niet met spiegeltje, of doe ik iets fout? Zie mijn foto: lastig om erbij te kunnen met deze ombouw toch, dit even terzijde)



op een 850 van 1970 zouden de merktekens op het vliegwiel moeten zitten:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/tu ... mmarma.gif

@ShortyBoy: zijn alle aansluitpunten goed ? massaverbinding(en) ?

succes,
Theo van den Bogaard

default

RE: Afstellen BDP???

ik weet nu wel waar het aan ligt aan de start motor maar ik zal al die punten wel eens ff lekker schoon maken misschien dat dat helpt anders issie overleden.




Groetjes Dennis

RE: Afstellen BDP???

Aan Theo: krukaspoelie, vliegwiel............ voor mij redelijk onbekende termen.

Ik bedoelde het goed, want ik had jouw tekening al een keer eerder gezien. Ik bedoelde met mijn krukaspoelie jouw vliegwiel. Snap je het :D
Anyway, even een paar foto's. Ik kan het niet aflezen, waarschijnlijk vanwege de (om)bouw van mijn mini (of vanwege mijn |:( )
Kreeg trouwens tijdens het foto nemen het idee dat mijn fototoestel het misschien wel kon aflezen??




Ik heb natuurlijk nog steeds geen gouden tip :D
Als ik het vliegwiel bla bla kan aflezen ben ik wel weer wat verder, qua goede afstelling.
Ik g O:) a rustig verder

default

RE: Afstellen BDP???

Controleer eens of je massa aan het motorblok goed is. Een slecht contact hiervan geeft ook dit soort problemen. (massa accu ook even tjekken)
Als je een vonk hebt, spuit dan eens met een flesje wat benzine in de luchtinlaat van je carb.

RE: Afstellen BDP???

als de eerste zuiger in de bovenste stand staat controleer dan of de merktekens overeen komen. het gebeurt wel eens dat het vliegwiel niet goed vast staat en deze door zijn borging is gegaan waardoor de merktekens niet meer op zijn plaats zitten ten opzichte van de krukas.(draai de krukas net zolang tot de merktekens in het zicht komen en kontroleer waar de zuiger van de eerste cijlinder is ).als dat is gebeurt dan moet het vliegwiel worden uitgebouwd en gekeken worden of de astap op de krukas niet is beschadicht.het zal de eerste niet zijn die op deze manier is "vastgelast" door de wrijving van het vliegwiel ten opzichte van de krukas.

RE: Afstellen BDP???

Update................
Massa gecontroleerd, nieuwe solenoide erop, lijkt allemaal in orde. Nog steeds niks.

Wil nog steeds graag de afstelling goed hebben, maar zoals mijn verhaal met de foto's als zegt: ik heb nog steeds niet de merktekens kunnen vinden/aflezen.
Is het bij mijn mini mogelijk (ivm met de ombouw) om door dit gat (zie foto) te kijken? Of moet ik ergens anders kijken?

Als ik dit weet ga ik graag het verhaal van oa knutsel controleren.

Zal de appeltaart (voor de gouden tip) maar in de vrieser doen..........of zal ik gewoon een nieuwe bakken tegen die tijd dat.............wie oh wie :D :9 mmmmmmmmmmm appeltaart

RE: Afstellen BDP???

in principe moet je (met een spiegeltje) door dat gat de merktekens kunnen zien.
(misschien kan je ze voelen? als je niet fatsoenlijk door dat gat kan kijken?)

je kan ook je 1e cilinder op het bdp zetten en dan een likje verf op je krukaspoelie (die waar de v-snaar over loopt) zetten, en ook gelijk een merkteken maken op je distributiedeksel natuurlijk. Dan zou je in ieder geval *ongeveer* een punt moeten hebben waarop je je ontsteking kan proberen af te stellen ...

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Afstellen BDP???

Bovenste dode punt (TDC)...........
Heb het merkteken gevonden!
Ik heb op de "1/4 mark" gezet, nu lijkt mijn eerste cilinder wel in het BDP te staan, maar ik weet het niet zeker.

Want als ik verder draai (aan het wiel) dan gaat de eerste (meest rechtse) klep net nog een stukje omhoog en klep 2 gaat alweer naar beneden. Klopt dit?

Zo niet, wat moet ik dan doen (doe het voor het eerst)

Volgens de boeken:
Inlaat opent voor BDP............5 graden
Inlaat sluit na ODP...............45 graden
Uitlaat opent voor ODP............40 graden
Uitlaat sluit na BDP..............10 graden

Wat betekent dit?
Is de eerste klep (geheel rechts) de inlaat klep?
Moet deze klep net open gaan als het merkteken op de vliegwiel 5 graden aangeeft?
Gaat het alllemaal over de eerste cilinder?