Jeroen schreef:
Hoe groot moet de afstand zijn van het schroefje op het "gas-mechanisme" tot het mechanisme van de choke? (dus als je je choke open doet, wanneer moet het toerental omhoog gaan?)
Hmm, ff checken: Bedoel je het schroefje op de choke hendel, welke vanaf een bepaald moment de gasklep mee gaat nemen?? In eerste instantie neemt ie alleen de naald mee...
Ik geloof niet dat hier standaard maten voor zijn. Zal eens in de Haynes kijken.. Ik heb er in iedergeval nog nooit veel aandacht aan besteed, en er ook geen last mee gehad. Ik denk gewoon dat je het zo moet afstellen dat je goed kunt doseren tussen alleen choke (naald meenemen) voor rijden met choke, en choken met een hoeveelheid meer gas (gasklep mee), voor koude start.
Deze afstelling heeft in iedergeval niets te maken met het probleem stoppen met optrekken in 4. Dit kan veroorzaakt worden door het S6 systeem. Dit is een vaccuum afregeling die geschakeld wordt op het moment dat de 4de versnelling inschakeld wordt. Dit zou moeten zorgen voor meer zuinigheid (in de 4de versn. ). Over het algemeen zorgt het gewoon voor meer ergernis. Is volgens mij gemonteerd zo van 1986 tot 88.
Val je niet tussen deze jaartallen, dat is het toch de afstelling. Waarschijnlijk zit het probleem dan in je naald. Wellicht doordat je een stage 1 gemonteerd hebt zitten, waarbij er het een en ander veranderd is. Wat wel vreemd is, is dat je het alleen in 4 merkt. De versnelling zou niet uit moeten maken. Zelfde toerental in andere versnelling zou hetzelfde euvel moeten geven. De reden dat je het misschien duidelijker merkt is dat je in 4 een hogere snelheid hebt, en duidelijker een vertraging ondervindt door hogere luchtweerstand.
Als je mengsel sterk fout staat kun je 2 dingen doen. Bekijk de kleur van je bougies: zwart is fout, en wit is fout. Licht chocolade bruin is goed . Probeer je choke tijdens het rijden eens in een aantal standen te zetten ondanks dat ie warm is. Als ie dan beter rijdt/optrekt zou het kunnen zijn dat ie te arm staat...
PS: Weer een lister die het forum komt proberen??
- Login of registreer om te reageren
RE: Afstellen carburateur
Ingediend door Jeroen op vr, 10-05-2002 15:33
Ik heb ff een paar vraagjes over het afstellen van de carburateur.
Hoe groot moet de afstand zijn van het schroefje op het "gas-mechanisme" tot het mechanisme van de choke? (dus als je je choke open doet, wanneer moet het toerental omhoog gaan?)
Naar mijn idee staat de afstelling van de carburateur van mn Mini nu goed. (Hij trekt lekker op, loopt als ie warm is zeer goed en zuipt ook niet teveel), alleen heb ik het idee dat de Mini in zn 4e versnelling een stuk harder moet kunnen, hij stopt gewoon met optrekken op het moment dat ik naar zn 4 schakel .
Kan ik hier nog iets aan afstellen of is dit vrij standaard bij een Mini?
Ik heb trouwens een 1000cc Stage 1, en had hiervoor een 1,3i Cooper, dus ervaring met afstellen van een carb. heb ik nog niet echt....