Kruimelpad
Afstellen contacthoek
RE: Afstellen contacthoek
Ingediend door Mini Power op vr, 15-08-2003 10:17
De contacthoek is pas belangrijk als je de motor niet goed kunt afstellen... Die kun je volgens mij verstellen met de contactafstand. Een verkeerde waarde zou kunnen betekenen dat de contactpunten verkeerd staan, maar ook dat de grondplaat instabiel is.
Gewoon zo laten, als ie goed loopt...
- Login of registreer om te reageren
De groene klem zet je op de onstekingskabel van cylinder 1, niet op de bobine. Cylinder 1 is degene meest rechts als je voor de motor staat.
De contacthoek is wel degelijk van belang, zeker bij de mini die nogal gevoelig is voor slecht afgestelde/versleten contactpunten.
Dennis
- Login of registreer om te reageren
Dennis schreef:
De groene klem zet je op de onstekingskabel van cylinder 1, niet op de bobine. Cylinder 1 is degene meest rechts als je voor de motor staat.
de groene klem moet wel aan de -pool van de bobine, er is ook nog een kabel die moet om de bougiekabel naar cylinder 1 (radiatorkant).
De contacthoek is wel degelijk van belang, zeker bij de mini die nogal gevoelig is voor slecht afgestelde/versleten contactpunten.
Klopt, maar is heel gevoelig mbt contactpuntsafstand. Probeer die nog eens af te stellen...
aan de andere kant, als hij nu niet slecht loopt, laat het lekker zoals het is!
Wouter[/quote]
- Login of registreer om te reageren
Die groene moet wel op de - pool, die is namelijk voor de contacthoek te meten!
Ik werk ook wel ooit met zo'n hella testlamp, maar naar de contacthoek kijk ik niet vaak. Alleen of hij in de buurt zit.
- Login of registreer om te reageren
Foutje .....
Contacthoek is volgens mij hetzelfde als contactpuntafstand
Dennis
- Login of registreer om te reageren
Dennis schreef:
Contacthoek is volgens mij hetzelfde als contactpuntafstand
Is niet hetzelfde, maar heeft wel met elkaar te maken
Wouter
- Login of registreer om te reageren
een hoek is in graden ( klinkt flauw weet ik) een afstand in mm.
de eerste is een maat voor het tijdstip waarop iets plaats vindt. ( zoveel graden na/voor BDP ofzo) de tweede heb je een voelermaat voor.
- Login of registreer om te reageren
RE: Afstellen contacthoek
Ingediend door Henry op ma, 18-08-2003 13:40
De contacthoek is een maat voor de openingstijd van de contactpunten t.o.v. een omwenteling van de ontstekingsrotoras. 45 graden contacthoek betekent dat de contactpunten gedurende 45 graden van de 360 graden open staan. De contacthoek is in beperkte mate beinvloedbaar door de contactpuntafstand af te stellen. Voor het overige is het afhankelijk van de vorm van de onstekingsrotoras.
- Login of registreer om te reageren
Dus door je contacthoek af te stellen met een contacthoekmeter stel je in feite dus ook de afstand tussen de punten af als ik het goed begrijp.
Dennis
- Login of registreer om te reageren
RE: Afstellen contacthoek
Ingediend door Henry op ma, 18-08-2003 18:55
Ja, maar de contactpuntafstand moet toch de voorgeschreven waarde hebben, dus er is heel weinig marge. Normaalgesproken moet de contacthoek kloppen als de contactpunten juist zijn afgesteld.
- Login of registreer om te reageren
Henry schreef:
Normaalgesproken moet de contacthoek kloppen als de contactpunten juist zijn afgesteld.
Normaal gesproken wel, maar als de grondplaat onstabiel is kan hij behoorlijk afwijken...
- Login of registreer om te reageren
RE: Afstellen contacthoek
Ingediend door Jeroen op zo, 10-08-2003 21:28
We (Dennis en ik) hebben laatst een Hella Timing Light gekocht waarmee je onder andere het ontstekingstijdstip dmv een stroboscoop af kan stellen, maar ook de contacthoek.
Volgens de handleiding van het Timing Light zet je de zwarte klem op de minpool van de accu en de rode op de pluspool van de accu. De groene klem zet je op klm 1 van de bobine. Vervolgens ff de motor starten en de contacthoek aflezen.
Bij mijn eigen Special kom ik op een waarde van 40 graden en bij mn moeders Magic op een waarde van 39 graden. Beide motoren lopen volgens mij als een zonnetje, en er hoeft weinig aan te gebeuren.... maar volgens Haynes moet de contacthoek 57 (+/- 5 graden voor een onsteking met sliding contacts bedragen... dat wijkt dus 17 graden af van de gemeten waarde van beide auto's
Nu hadden wij een theorie dat het ook 90 -/- 40 = 50 graden kan zijn... maar dat gaat ook niet op.
De contacthoek van de 850cc MK1 van Dennis is gemeten op 61 graden, terwijl het volgens Haynes 60 +/- 3 graden moet bedragen... een perfecte score dus..
Heeft iemand enig idee waarom de waarde van de 1000cc motoren van mn moeder en mij niet overeen komen met het boek
De contactpuntjes zijn pas afgesteld, dus daar zal het hoogstwaarschijnlijk niet aan liggen..