afstellen hs4 carb. en koeling probleem

RE: afstellen hs4 carb. en koeling probleem

hallo iedereen,

Ik heb laatst de HS4 carburateur op mijn 1300 (SPI) blok gezet en hij loopt, maar hij wil geen toeren maken ongeveer 800 tot 1500 meer wil hij niet lopen.
Ook wordt de motor heel heel erg heet zo heet dat de koelvloeistof gaat spetteren. Ik denk dat dit met het ontluchten te maken heeft en dat wil dus ook niet lukken.
link

Dit is wat ik heb gedaan en heb nagekeken:
Ik heb handmatig gekeken of de zuiger in de carburateur op en neergaat zonder dop en met dop zonder olie en met olie (tot 13mm onder de schroefdraad). Dat was oke dus hij loopt niet vast of wringt niet. Er zit 10w50 olie in.
Ik heb gekeken zonder dop of de zuiger omhoog gaat als de motor loopt en ik gas geef en ja dat doet hij dus een stukje daarna verzuipt de motor en valt de motor stil.
Ik heb een elektronische benzinepomp.

De ruimte onder de dashpot en boven de zuiger is wat vies en er zit een klein laagje olie, maakt dat uit?

Het verhaal van de moeren en afstellen snap ik niet helemaal, hoeveel is 2 slagen los, 2 hele rondjes, halve of 2 keer 1/6e? (begin afstelling)
link
Dan zijn er 2 moeren 1 voor de choke denk ik en de bovenste voor de algemene. Als ik de choke moer te laag draai wil hij niet aanslaan en als die nogal dicht tegen de bovenste moer zit wil hij wel hoe komt dit?
Als de bovenste moer helemaal tegen de carb aan zit (nul afstelling) loopt hij het best. heel vaag aangezien dit zijn armste stand is.
Als de koelvloeistof gaat spetteren loopt de motor ook een stuk minder goed.

kortom help!!

kan iemand eventueel een afspraak met mij maken om samen de motor te bekijken of ik alles wel goed doe en gedaan heb en dan ook af te stellen. Zou wel fijn zijn.

Groeten

Rick Willems

RE: afstellen hs4 carb. en koeling probleem

Weet je wel zeker dat hij genoeg benzine krijgt? Hier door kan hij ook warm lopen.

Het is misschien wel een kleine Carb voor een 1300. Wat voor naald zit erin?

RE: afstellen hs4 carb. en koeling probleem

Als je koelvloeistof gaat spetteren (koken?) dan is er iets goed mis. Wat voor kleur heeft je bougie? Als de kern wit is dan is je mengsel te arm. De koperen ring onderaan de carburateur is de mengselschroef. Rechtsom is rijker (dus met de klok mee). Je bougie moet bruin zijn. Pikzwart is een veel te rijk mengsel.

En controleer ook is je ontstekingstijdstip. Als die niet juist staat dan kan je motor ook te warm lopen.

RE: afstellen hs4 carb. en koeling probleem

@vis er zit een stage 1 kit naald in AAU dacht ik?

@dennisvdh ik zal dit uitprinten en nakijken morgen of overmorgen.
hoe kan ik het ontstekingstijdstip meten? en evt dan aanpassen?

RE: afstellen hs4 carb. en koeling probleem

Door je ontstekingspin te verdraaien verander je het tijdstip. Maar ik zou eerst is naar het mengsel kijken aangezien je er een andere carburateur op hebt gezet.

RE: afstellen hs4 carb. en koeling probleem

Even voor alle duidelijkheid, wat heb je alemaal gemonteerd om van een SPI blok een carburateurmotor te maken. Wat voor ontsteking, uitlaat en inlaat spruitstuk enz. Dit is wel handig als je vragen gaat stellen van waarom weerkt het niet, ik kan het hier vanachter mijn toetsenbord niet zien! Wel even een andere vraag, heb je de auto laten keuren omdat het kenteken nu niet meer klopt, een SPI heeft melding U9 op het kentekenbewijs staan en met een HS4 klop dat niet meer.

RE: afstellen hs4 carb. en koeling probleem

Heb je er een tank van een spi in liggen of een losse benzinepomp.

RE: afstellen hs4 carb. en koeling probleem

Het blok zit in een Mini uit '77 dus dat kenteken doet niet ter zake. Ik denk dat de ontsteking helemaal verkeerd staat en zo voor oververhitting zorgt. Hij heeft een losse elektrische benzinepomp, daar zit het probleem ook niet.

Dennis

RE: afstellen hs4 carb. en koeling probleem

Ik heb het filmpje even bekeken, lijkt me op een te magere afstelling en verkeerd ontsteking tijdstip. Hierdoor kan de motor veel te warm worden en de koppakking of erger nog verbrande kleppen veroorzaken. Niet te lang zo proberen want anders heb je heel snel veel schade! Zelf zou ik voor een HIF 38 of 44 gaan met een 1300 blok.

RE: afstellen hs4 carb. en koeling probleem

Een HIF38 heeft dezelfde diameter als een HS4 dus dat schiet niet op, een HIF44 hoort erop, maar een HS4 moet ook goed kunnen werken. De oude 1275GT had ook standaard een HS4.

Dennis

RE: afstellen hs4 carb. en koeling probleem

hoe controleer ik het ontstekingstijdstip? en stel ik dat af?

RE: afstellen hs4 carb. en koeling probleem

1 Met een stroboscoop
2 Door het boutje wat de klem vasthoudt die op zijn beurt de verdeler vastklemt, iets los te draaien. Dan kun je de verdeler iets draaien waardoor het ontstekingstijdstip verandert.

RE: afstellen hs4 carb. en koeling probleem

http://www.youtube.com/watch?v=ArC2G16M4O8
Hij loopt goed ik ben er ook mee naar huis gereden alles ontlucht natuurlijk en het lag hem in de stroom verdeler, alles was verrot zegmaar. Ik heb de verdeler kap gewisseld met die van mijn 1000 AUT blok en heb de rotor geschuurd. Ook de 2 contactpuntjes geschuurd en een tikkie afgesteld dat was het en ik ben heel euforisch nu d:)b

Ik had hem eerst nog nagekeken op mengsel en of alle cilinders liepen en dat deden ze en was goed dus ja dan haal je al een hele last van je schouders :P

dankjullie voor de hulp

Groeten Rick