Zwart is of verbarnde olie en duid op lekkage, of hij staat veels te rijk....
- Login of registreer om te reageren
Zwart is of verbarnde olie en duid op lekkage, of hij staat veels te rijk....
Hou er wel rekening mee, dat nu je een open luchtfilter hebt, de motor mischien niet helemaal jofel draait( te koude lucht).
Mischien moet je daar even mee wachten totdat het wat warmer is.
Ik heb een beetje hetzelfde probleem , maar dat komt omdat ik nu mijn luchtfilterpan er weer heb opgeschroeft zonder het mengsel te stellen.
Maar straks als het weer wat warmer word kan het open lucht filter er weer op en is alles weer okay.
koude lucht is toch goed? hoe kouder hoe meer zuurstof..
en de lucht is zo koud nog niet in nl?? misschien -2 ofzo.. en in je motorruimte word het vast wat warmer...
Dat klopt , onder de motorkap is het wel warmer.
Maar ik had hetzelfde probleem toen het wat frisser werd buiten.Nu met de pan erop doet hij het prima, dus straks als het zonnetje weer schijnt en dus wat warmer is dan gaat de cone er weer op.
En te koude lucht is ook niet goed( vraag me niet waarom)
( hé, je hebt een nieuwe avatar, wat is er met die blauwe gebeurt...???)
Ingediend door Mini Martin op wo, 26-01-2005 12:35
Ga er niet van uit dat je onsteking op de 12 graden MOET staan.
De mijne staat nl op 28 graden vroeger.
Wat voor een ontsteking hangt er aan? Punt of elektronisch?
Wat het afstellen betreft:
Wat voor een carburateur heb je aan je spruitstuk?
HS6 of HIFF44?
Met een configuratie als deze zou je ipv een BDE (wat ook moet kunnen) eerder een BFY naald moeten gebruiken.
Even terug komen op je ontsteking.
Bij een elektronische ontsteking moet je uit de bestaande bekabeling de wit/geel en wit/rose van de bobine verwijderen. Deze geeft nl 9 Volt na het starten terwijl een elektronische ontsteking 12 Volt nodig heeft.
Sluit hiervoor in de plaats een contactgeschakelde draad met de volle prik.
packed as hel schreef:
En te koude lucht is ook niet goed( vraag me niet waarom)
Bevriezing van je carburateur. Je hebt dan geen doorstroming meer en je motor hekelt of slaat af.
Kan je gerust stellen dat dit weinig gebeurd.
grtzz Martin
heb er een standaart metro carberateur op zitten is toch hiff 44 ?
en had met dat winsu programma'tje kwam ik op die naald bde.
heb electronisch onsteking en omdat ouwe 1000 cc was heb ik die 9 v draadje laten vervallen maar hoefde geen nieuwe draad bij te trekken hoor .
als hij koud is erg roken en als je hand achter uitlaat houd zie je vocht en klein beetje olie op je hand zitten en stinkt als een brommer bah wat en lucht , haha
maar beetje gas bij warme moter en dan rookt hij niet.
sproeier aan het stellen geweest maar waar moet je ongeveer van uitgaan ? 2 slagen open ongeveer d8 ik zelf maar kan natuurlijk dat het anders is
en in boekje stond van metro dat onsteking op 12 graden vandaar ik hem op 12 greaden gezet heb. met strobiscoop. iig al velen dank voor de replays
check:
http://www.niksula.cs.hut.fi/~mdobruck/ ... index.html
over carbs ...
succes,
Theo van den Bogaard
jeroenenmeloen schreef:
2 slagen open ongeveer d8 ik zelf maar kan natuurlijk dat het anders is
Met zo'n naald is het al lastig afstellen op een 4-gastester laat staan dat we zo via de mail dat kunnen zeggen.
Een kwartslag geeft al een vrij grote verandering in uitstoot dus een keertje naar een garage rijden en hem op een 4 gas tester zetten is het slimste op dit moment.
theo bedankt
mooie site ! jammer dat alles in het engels is maarja kan niet alles hebben .
een 4 gas tester?
zal eerdaags eens langs gaan bij garage in het dorp of die dat hebben/ kunnen weet niet hoe zo'n ding eruit ziet? wat ik me er bij voor moet stellen.
Als ze APK mogen keuren hebben ze zo'n 4 gas tester in huis.
Blijft dan wel het nadeel dat je alleen maar het stationair afgesteld krijgt dus je weet dan niet hoe hij in andere toerengebieden afgesteld staat... Daar is de Dyno test een goeie voor maarja dat kost een paar knaken( Bosroamer Paul heet zijn I-mode Mini voor Eu 140,- laten afstellen)
Ingediend door Mini Martin op wo, 26-01-2005 19:56
Is leuk, maar daar loopt de Mini nu niet van.
Ik denk dat het niet alleen een zaak van carburateur afstellen is, maar ook je ontsteking goed zetten.
grtzz Martin
Hoe was dat Metro blokje eerst?
Heb je het zo los gekocht? Of uit een rijdende Metro gevist?
Hoe is je verbranding (bougiekleur)? etc. etc. Rijd ie ongeveer niet? Of rookt ie alleen wat meer bovenin? beetje spelen met de mengselschroef kan best veel schelen linksom is armer rechtsom is rijker (hif44)
bedankt
heb hem uit een rijdende metro gehaald die liep slecht heb toen kop eraf gehaald , compressie gemeten was zeer goed, heb toen de kop van ander metro blokje gehaald (dit blok had heel weinig compressie en verschillende en verbruikte olie)
die kop erop gezet met nieuwe pakkingen en dergelijke toen uitgeprobeerd gesteld en 1 en ander tot tie goed liep en toen in de mini gebouwd.
maarja toen zat er geen aluminium inlaat spruitsuk onder en een lcb uitlaat ,maar een originele met 2 dempers dus vraag me af hij niet te gemakkelijk zijn lucht kwijt kan , ( rechte pijp naar achter van 6 cm dik paste mooi om lcb einde en uitlaat zijde heen ,bij usa cars gehaald )
misschien onsteking wat vroeger,
hoor op andere forms al over 20 graden enzo dus wie weet helpt dat, gekke is of hij loopt aardig goed op de weg of hij gaat stotteren inhouden enzo , niet rijdend komt hij wel gewoon goed op toeren en als je gasschuif ineens opentrek dan bij rond 4000 toeren zwartere uitstoot en een knal , best maf
bougies ngk 7 misschien die graatte niet goed misschien toch weer 6 erin? onsteking klootten en dan weer beetje stellen sproeier schroef zal ik eens proberen denk /hoop morgen tijd voor.
Ik denk dat het je onsteking is! Als je de electronische onsteking van de metro gebruikt, kon de module (dat zwarte doosje op de verdeler) wel een overleden zijn.
Ik heb dit zelf ook eens gehad, stationair perfect lopen maar als je ging rijden boven de 3000rpm alleen maar geknal en geplof .
Probeer anders eens de onsteking van je oude blok .
module ( dat zwarte kapje op onsteking) gewisseld
helaas geen resultaat hogere toeren loot hij niet lekker en knalt hij met zwarte rook !
zal nu eens kleppen gaan stellen misschien dat het daarin zit ??
Het is ondertussen best een wazig verhaal aan het worden.
In de metro liep het ok, nu er andere spruitstukken opzitten en het in een mini zit niet meer.
Misschien heb je een aarde probleem, dit is heel stom, maar komt vaak voor. carb. afstelling zal allicht wat schelen, maar dat ploffen enzo lijkt meer een ontsteking issue. Ontsteking gaat vaak gepaard met stroom probleem...
vaag he ! andere inlaat en grotere uitlaat is enigste verschil,
heb je raad opgevolgt extra massa klem aan het blok gemonteerd
had ook geen resultaat,
ben weer stukje wezen rijden en stelschroef ( op carb) weer iets verder naar links (schroef uit) liep al wat beter , minder knal , ben nog langs garage geweest en die hadden vrijdag pas tijd zetten we em dan even op zo'n 4 gas tester apparaat. dus pas volgende week kijken of dat helpt.
Wat Taeke zegt kan een oorzaak zijn. Wanneer ik in mijn Clubman met polyester flipfront en elektronische ontsteking het licht aanzet begint ie ook te sputteren.
In jouw geval is de eerste verdachte toch echt die onsteking, daar zit iets verkeerd. Probeer eens wat te experimenteren met het ontstekingstijdstip.
Dennis
vanmorgen bij de garage hebben ze hem op die 4gastester gekeken
staat zo rijk afgesteld dat ze geen waardes konden meten
stelschroef paar slagen uitgedraaid en nog niet
nu heb ik net bij dcm trading een bbb sproeier gehaald (geleend) kijken wat hij dan doet !!
vandaar ook die stank (net een brommer)
nu heeft tie een benzine tekort gekregen met die bde liep hij beter !! dus bde er maar weer in
Je kan een BFY proberen wat Martin ook al aangaf...of een BDL. Ontsteking op een graad of 12 tot 18 voorontsteking.... Dan zou hij als alles voor de rest goed is toch moeten gaan lopen....
ben aan het draaien geweest aan de onsteking en moet zeggen loopt al een heel stuk beter !!
maar misschien niet zo gek om een paar naalden te kopen.
ben benieuwd wat hij op de snelweg doet !
RE: afstellen metro met stage 1 kit
Ingediend door jeroenenmeloen op di, 25-01-2005 19:01
heb austin metro blokje ingebouwd
k&n filter, aluminium inlaat,
lcb uitlaat
Onsteking staat 4 de tandje dus 12 graden.
heb nu een BDE naald erin zitten nog steeds niet goed lopen rara hoe komt dat
want bij hoge toeren begint hij zwarter te roken en te knallen ?
zou het komen omdat hij te makkelijk zijn lucht kwijt kan? heb namelijk een behoorlijke dikke pijp eronder lopen naar sporteinddemper.
iemand een suggestie
ps kabels bougies condensator verdeelkap zijn vervangen.
misschien weer kleppen stellen opnieuw ?
mvg jeroen