afstellen motor en componenten

RE: afstellen motor en componenten

Hello girls and guys,

Ik heb sindskort een andere motor in de mini hangen....met dank aan al jullie uitleg overschillende items is het me gelukt en ook nog eens starten en lopen.....
Nou is het enigste probleem waar ik niet helemaal uitkom het afstellen van de ontsteking laat staan de carb.
Ik kan er wel mee rijden (heeeerlijk), maar hij is sloom. M.a.w.; trekt niet goed genoeg door en als ik de choke gebruik spuit ie vooruit.....
Maar om nu continue de choke uit te trekken kost erg veel benzine merkte ik al.....
Mocht er ooit iemand in de buurt van Almelo (overijssel) komen, zou ik graag assistentie hebben met het afstellen. Ondanks dat ik uit den treure alle topics heb doorgespit kom ik er niet uit!!!
Greetzzz

RE: afstellen motor en componenten

Meer info graag.
Wat zat er in en wat zit er nu in?
Wat voor carb heb je erop zitten?
Wat voor naald?
Hoe is je luchtfilter(vies of schoon)
Wat voor luchtfilter heb je?
In/uitlaat systeem type?
Kleppen netjes gesteld op o,3 mm met koude motor?
Ontsteking goed?

RE: afstellen motor en componenten

Hoi,

Ik heb een volledige originele 1000 cc.
Mijn oude motor was van 83, mijn nieuwe is een 86.
Ik heb alles overgezeten dus alles is origineel gebleven qua naald enzzz..
Luchtfilter is schoon, klepspeling is goed en ontsteking bij mijn weten ook...
Carb zal ik vandaag nog ff doorgeven welke het is (beetje vroeg nu) en het uitlaatsysteem is ook standaard.
Alle overgezette componenten hadden op mijn oude blok wel lekker vermogen hoorbaar..

default

RE: afstellen motor en componenten

Het zou kunnen zijn dat de motor af was gesteld voor een Stage 1 kit. Dit zou betekenen dat de naald misschien iets te rijk is voor de setup die je nu hebt. Als je naar je carburateur kijkt kijk dan ook meteen even naar de naald die hierin zit. Ik meen dat dit een AAU naald moet zijn voor een standaard setup.

RE: afstellen motor en componenten

Alles is origineel en origineel afgesteld geweest op mijn oude blok.
Ik zal de carb vandaag nog wel ff nakijkenen, maar dezez carb heeft ook goed gelopen mijn mijn oude blok, was helemaal niets mis mee

RE: afstellen motor en componenten

Maar als ik de choke uittrek, en hij gaat veeel beter en sneller lopen, houd dat toch in dat ie te weinig benzine krijgt?

RE: afstellen motor en componenten

Kan iemand mijn trouwens d.m.v. een pic ff laten zien waar die naald exact zit? kan ik hem vergelijken met de Carb die eigenlijk op dat blok zat...misschien dat ik dan iets verder kom

RE: afstellen motor en componenten

http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/fuel/hs4expl.gif

nr 11 is de naald; die in de zuiger nr 9 zit.
schroeven nr 8 losmaken en dan kan je nr 7 met daarin de zuiger van je carb halen, wel opletten dat je de zuiger/naald niet op de grond laat stuiteren 8)

schroef nr 14 losmaken om de naald uit de zuiger te kunnen halen (en de code te kunnen zien).

Overigens zou ik eerst de ontsteking goed zetten en daarna aan de carb sleutelen ..

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: afstellen motor en componenten

bedankt!!!!.
Ik stel de onsteking als ik erin zit af en toe weer een mm bij, maar heb hem nog niet optimaal.....Als ik dat heb, kan ik de naalden wel eens vergelijken.
Eventueel dan ook omwisselen.
Misschien kom ik weer een stapje dichterbij vermogen. Ik zal vanavond eens de stroboscooplamp erop zetten en kijken waar ie uitkomt.

THANX!!!

RE: afstellen motor en componenten

Niet vergeten de vacuum leiding los te halen en af te stoppen (ivm valse lucht aanzuigen) bij het meten met de strobo.
Maar als ik de choke uittrek, en hij gaat veeel beter en sneller lopen, houd dat toch in dat ie te weinig benzine krijgt?



Kan kloppen maar is ook afhankelijk van de ontsteking.

Succes en laat het weten heh.

RE: afstellen motor en componenten

oke!!! bedankt voor de tip.
Vanaaf ff strobometing doen en daarna ff naalden vegelijk....uiteraard hoor/lees je meer

RE: afstellen motor en componenten

mmmm
Ik heb de oude bijbehorende bobine achter de ontsteking gehangen.....het horten en stoten is bijna weg nu.
De naalden in de carbs zijn exact hetzelfde, dus daar kan het niet aan liggen.
Ik heb hem rijker geprobeerd te zetten, en het is ietje beter geworden, maar nog steeds als ik de choke uittrek, krijg ik ontzettend veel meer vermogen.....ik weet het echt niet meer.
strobometing kan ik helaas niet doen aangezien iemand zo slim is geweest er een poulie op te zetten zonder merktekens....dus zal het op gehoor moeten doen....balen

RE: afstellen motor en componenten

Ik zou gewoon even een afspraak maken bij iemand met een vermogenstestbank. Stellen ze je de onstekking, plaatsen ze evt. andere naald, of kunnen ze annalyseren waar je probleem vandaan komt.Zodat je naar een oplossing kunt komen.

Een tip: waar wij 6 mei de Dyno dag gaan doen! Das een hele goeie.

ollie

RE: afstellen motor en componenten

Affijn, ik ben erachter. De ontsteking zit 180 graden ongeveer verdraaid.
Ik moet nu het verloopstuk van de nokas naar ontsteking weer 0p het goede punt zetten.
Het schijnt dat ik deze eruit kan halen door een lange bout erin te schroeven en dan zou ik hem voorzichtig eruit moeten kunnen halen.
Uiteraard moet ik dan wel eerst alles op 0-positie zetten, zuiger 1 op BDP etc...
Maar wie kan mij zeggen op hoeveel manieren zo'n verloop erin kan, of kan ik hem zo omdraaien en er weer in laten glijden?
Heeft iemand tips of pics?

RE: afstellen motor en componenten

zie:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/distribinstall.gif
(hier is wel de oude bevestiging getekend, maar het principe is hetzelfde)
Ik meen dat de as 9 of 10 tanden heeft, dus hij kan er op 9 of 10 manieren in :)" title="Evil" />

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: afstellen motor en componenten

thanx!!!!!
maar je weet dus niet wat voor hoek die moet staan?
Ik neem nu aan gewoon zo, zodat de rotor netjes naar cylinder 1 wijst.
1 tandje meer naar li of re maakt dan toch niet uit? dat kun je dan weer corrigeren met het verdraaien/afstellen van de ontsteking lijkt me

default

RE: afstellen motor en componenten

geisink schreef:
thanx!!!!!
maar je weet dus niet wat voor hoek die moet staan?
Ik neem nu aan gewoon zo, zodat de rotor netjes naar cylinder 1 wijst.
1 tandje meer naar li of re maakt dan toch niet uit? dat kun je dan weer corrigeren met het verdraaien/afstellen van de ontsteking lijkt me



## zijn dat niet dingen die gewoon in je Haynes manual staan??
met plaatjes en zo?
heb je niet?? :r
ben je niet toevallig vandaag jarig (of morgen) en zoek je een mooi kadootje voor jezelf? 8)

RE: afstellen motor en componenten

hahahaha jazeker heb ik die wel, allee3n ben ik (niet) zo slim geweest deze een keer uitgeleend te hebben, en uiteraard krijg je die persoon dan ook weer errug moeilijk te pakken hahaha

RE: afstellen motor en componenten

kader B uit het plaatje is als je recht in het gat kijkt waar je de verdeler in moet zetten. het verschil met A is ~30/35 graden (10 tanden = 360/10 = 36 graden per tand .. ) een beetje afhankelijk van het feit of je nog een vervroeger op je verdeler hebt zitten maakt het vacuumslangetje een rare hoek/knik als je de verdeler anders monteert.

Dit plaatje komt uit een oudere Haynes, in de nieuwere staat het niet altijd AFAIK ..

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: afstellen motor en componenten

Thanx!

Hier kom ik zeker verder mee...vanaaf gelijk aan de slag

RE: afstellen motor en componenten

nou, ik ben lang bezig geweest....Maar ik heb mijn inkeping op de poulie gevonden!!!!!
Deze was netjes dichtgeroest hahahah
Het rotortje stond ook netjes op 10 over 12, contactpunt met voelermaat afgesteld......en nog beroerd lopen!!!
Wie oh wie heeft het verlossende antwoord!!!
Hij maakt veel te weinig toeren, behalve met de choke...

RE: afstellen motor en componenten

behalve met de choke...



aangezien de choke de lucht afknijpt lijkt het er op dat je ergens valse lucht aanzuigt? controleren door wd40 op de pakkingen/aansluitingen te spuiten en zien of dat verbetering geeft? (mogelijk ergens een uitgedroogde paaking die lekt? )

t'is maar een gok ..

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: afstellen motor en componenten

Geisink, heb je deze post gezien?

Misschien heb je er wat aan voor het afstellen...

RE: afstellen motor en componenten

geisink schreef:
Affijn, ik ben erachter. De ontsteking zit 180 graden ongeveer verdraaid.




Dat lijkt me stug, ik ben zelf met Bosroamer Paul zn motor bezig geweest waarbij de ontstekings as 180 graden gedraaid zat . De motor liep op 2 cilinders met rare knallen ed. Ik denk dat je niet helemaal goed gemeten hebt.

Edit:
Beetje late reactie zie ik ;)

Edit2:
Zit er olie in de dashpot? en zo ja welke?

default

RE: afstellen motor en componenten

Theo van den Bogaard schreef:
behalve met de choke...



aangezien de choke de lucht afknijpt lijkt het er op dat je ergens valse lucht aanzuigt? controleren door wd40 op de pakkingen/aansluitingen te spuiten en zien of dat verbetering geeft? (mogelijk ergens een uitgedroogde paaking die lekt? )

t'is maar een gok ..

HTH,
Theo van den Bogaard



## 'choke de lucht afknijpt' is dat zo??
ik dacht dat bij de SU carb de choke de jet lager zette, waardoor bij de gegeven stand van de demperzuiger/naald de opening waardoor de benzine meegezogen wordt groter gemaakt werd??!
dus geen lucht afknijpen maar mengsel verrijken door extra benzine 'erdoor te laten'...

misschien heb ik het fout, hoop het niet.. EN tegelijk *wel* !
de toorn van Big Theo is berucht... 8) :D

valse lucht kan denk ik (hier heeft OP e.e.a. los gehad):
tussen inlaatspruitstuk en blok
tussen carb en inlaatspruitstuk
door het slangetje van de vacuumvervroeging (schiet er bij mij gemakkelijk van de carb af af)
door openingen voor subwoofers die iemand in carb of spruitstuk geboord heeft
door een niet-sluitende anti-run-on valve (maar geloof niet dat OP die heeft)

RE: afstellen motor en componenten

zo, weer een conclusie erbij;
Bij een standaard beginwaarde hoortde verdeler richting cylinder 1 te wijzen...
Bij mij wilde hij dan niet lopen.
Als de vervroeger bij mij bijna recht naar boven wijst wel.
Ik heb alle bougiekaels 1 plaats opgeschoven om te kijken of ik hem dan voor het gemak wel in die hoek kon krijgen.
Dit gedaan en met de vervroeger richting cyl.1 wijzen probeerde ik hem...Net niet.....verder richting cylinder 1.....weer net niet.....en verder kon ik niet!!!! door het oliefilterpijpje...
ik zou dus echt zeggen dat het wormwiel niet helemaal correct in het blok zit......of kan het wat anders zijn???

RE: afstellen motor en componenten

hallo ik ben ook net nieuw hier en heb pas geleden ook een mini gekocht maar heb ook het zelfde probleem als ik de choke uit trek loopt hij als een speer en zonder niet! ga vandaag de carb uitelkaar halen en kijken of ik daar wat kan vinden en iemand verder nog ideeen?

@geisink heb jij de oplossing al gevonden? en anders mij dat is wilt uitleggen woon dicht bij jou in de buurt.

rick

RE: afstellen motor en componenten

ik ben er uit wat het is heb de carb schoon gemaakt. was nog wel mooi schoon. maar de stel schroeg onder de carb die heb ik verder los gedraait en hij loopt en trek weer super.

RE: afstellen motor en componenten

Houd er ook rekening mee dat je de choke-kabel en gas-kabel niet verwisselt!!!
Dit geeft namelijk hetzelfde effect dat de mini met de choke wel wilt lopen en zonder niet :D
been there, done that O+

RE: afstellen motor en componenten

maar heb jij hem nu ook beter aan het lopen dan?