afstellen onsteking SPI; wel of niet mogelijk en hoe?

RE: afstellen onsteking SPI; wel of niet mogelijk en hoe?

Dames en heren,

Ik heb op eerdere forum onderdelen gehoord dat je bij een SPI de onsteking wel kunt afstellen, maar volgens Haynes is dat niet mogelijk.
Wie geeft mij het verlossende antwoord en wie kan mij vertellen hoe je dit stap voor stap moet doen?
Ik begrijp dat het iets te maken heeft met die tandjes die bij je v-snaar zitten,de verdelerkap/rotor en dat je een stroboscoop lamp nodig hebt, maar vraag me niet hoe je dat nou kunt afstellen.
Alvast bedankt voor de info! d:)b

RE: afstellen onsteking SPI; wel of niet mogelijk en hoe?

De verdeler kun je (na hem de borgbout gelost te hebben) verdraaien om zijn verticale as. Hiermee wordt de ontsteking vervroegd of verlaat.
De tandjes bij de v-snaarpoelie (een merkteken) zijn om de timing af te stellen, als het goed is staat er ook een gradenboogje in de buurt.
Met een stroboscooplamp kun je vervolgens de ontsteking afstellen. Door het flitsen krijg je een 'stilstaand beeld' van de poelie. Nu kan de verdeler zo verdraaid worden dat het merkteken (tandjes) van de poelie bij het juiste aantal graden staan. De waardes voor voorontsteking staan in de vraagbaak of de Haynes.

RE: afstellen onsteking SPI; wel of niet mogelijk en hoe?

Markos beschrijft het proces voor een 'niet injectie' bij de SPI wordt met een sensor de positie van het vliegwiel aan de ecu doorgegeven en die bepaalt de timing van de ontsteking.
(geen idee wat het verdraaien van de verdeler voor effect hierop heeft? )

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: afstellen onsteking SPI; wel of niet mogelijk en hoe?

Die sensor bepaald toch het moment van inspuiten? Je ontsteking is toch te vergelijken met een Cooper carb...

Lijkt me dat deze normaal afgesteld moet worden. Je ecu staat toch nouwelijks in verbinding met de ontsteking.

RE: afstellen onsteking SPI; wel of niet mogelijk en hoe?

Ik snap er nu niks meer van... :?

RE: afstellen onsteking SPI; wel of niet mogelijk en hoe?

.. ik heb de Haynes-tekst nu even niet bij de hand, maar:

http://www.minimania.com/ArticleV.cfm?S ... playID=152

zegt:
"Once the EFI ECU has figured out what to do after calculating and interpreting data from the input sensors, it controls other output actuators such as the fuel pump control electronic mechanism, radiator thermo-fan(s) and of course the fuel and ignition systems. The fuel injectors are told when to open and how long they should stay open. The longer the injectors stay open, the more fuel flows into the engine (this is known as the injector's pulsewidth). The ignition timing is calculated and then the ignition system's igniters are sent a signal at precisely the correct time to tell the coil to supply a spark through the lead and into the engine."

en dat is zoals ik het altijd heb begrepen: bij een 'normale' ontsteking zitten er puntjes (of elctronische variant) in de verdeler, die gaan open en dicht en bepalen daarmee het ontstekingstijdstip, nokje op de as voor open en dicht; verdraaien van de verdeler t.o.v. de as verandert het tijdstip. Bij een injectie: geen nokjes en de ecu geeft het signaal af voor de vonk, de verdeler geeft dat alleen door aan de juiste bougie ....

voor de Mpi:
"The engine management system uses no centrifugal
or vacuum advance. Timing is controlled by the
ECM which is energised by the main relay, located
within the relay module. Spark distribution is
achieved by a direct ignition system which consists
of a twin-ignition coil driven directly from the ECM."

correct me if I'm wrong ..

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: afstellen onsteking SPI; wel of niet mogelijk en hoe?

Conclusie; ik kan de onsteking dus niet afstellen......of heb ik het fout?

RE: afstellen onsteking SPI; wel of niet mogelijk en hoe?

Ik denk dat je een eind in de richting zit. Als het goed is is het trouwens redelijk makkelijk te controleren voor iemand die een SPi bij de hand heeft; wanneer de verdeler het ontstekingstijdstip bepaald lopen er dunne elektriciteitsdraadjes tussen de verdeler en de bobine. Als de ECU bij een SPi inderdaad het ontstekingstijdstip bepaald, dan lijkt het mij dat die draadjes vanaf de ECU moeten komen. Wat ik me trouwens ook afvraag is of de vacuumvervroeging van een SPi dan ook naar de ECU loopt, want die verdraaid toch als het goed is de plaat waarop de puntjes (echte of elektronische) zitten, normaal gesproken.

RE: afstellen onsteking SPI; wel of niet mogelijk en hoe?

onsteking dus niet afstellen



;) volgens mij correct, ja ..

(ik heb geen Spi meer .. dus ik kan de check die Eelke omschrijft niet doen .. )

het enige wat je kan doen is de hele ECU 'resetten', dat is elders op het forum al omschreven ..

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: afstellen onsteking SPI; wel of niet mogelijk en hoe?

Er loopt idd een vacuumslangetje de ecu in bij mijn SPI. Maar er loopt ook een dikke ontstekingskabel van de bobine naar de verdeler.
Wat ik me kan indenken is dat de ecu het signaal (in dit geval de "vonk") vervroegt via die vacuumslang naar een standaard vervroeging (bijv 2 graden of 3 of 4 ligt aan je toerental), maar dat je zelf de ontsteking ook kunt vervroegen naar een vaste waarde. Dat dit een soort nulpunt/standaard is, waarvan de ecu weer gaat vervroegen. Dus dat die hele elektrische ontsteking en nokje voor ontsteking is verwerkt in de ecu, dat het nokje een elektrische voeler is, maar dat je het hele gedoetje nog wel kunt "timen" want er zit wel zo'n timingsgradenboogje bij het vliegwiel..

Dit is maar een theorie hoor, het kan ook klinklare l*lkoek zijn. :)

RE: afstellen onsteking SPI; wel of niet mogelijk en hoe?

Ik ga het vanavond eens uitzoeken... Interressant!!! :D

RE: afstellen onsteking SPI; wel of niet mogelijk en hoe?

Vanzelfsprekend loopt er een [i:2kpgcz8s]dikke[/i:2kpgcz8s] ontstekingskabel van bobine naar verdeler (van het "tutje" op de bobine naar het midden van de verdelerkap); deze transporteert de in de bobine opgewekte hoogspanning naar de verdeler, die deze vervolgens [i:2kpgcz8s]verdeelt[/i:2kpgcz8s] over die vier kabels die naar de bougies gaan.

Het gaat om de laagspanningspulsen die bij een carburateur-Mini van de verdeler naar de bobine gaan. Deze gaan door heel gewone, dunne elektriciteitsdraadjes (of in sommige gevallen door een draad met weerstand). Het vermoeden is dus dat die draadjes bij een SPi er niet lopen en in plaats daarvan van de ECU komen. Zie ook http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 0676#10676

RE: afstellen onsteking SPI; wel of niet mogelijk en hoe?

Klopt Eelke!

Ik heb gisteren eens ff gezocht... Op de ontsteking van een spi zit geen vacuumvervroeger, dit zal dus door de ecu worden geregeld. Ik denk dat de bobine pulsen krijgt van de ecu afhankelijk van bepaalde factoren. Het gekke is dat de verdeler gewoon op de nokkenas zit. De klembout is dan waarschijnlijk van de grove verdeling, en ecu zorgt voor de rest.

RE: afstellen onsteking SPI; wel of niet mogelijk en hoe?

Dus ik kan de onsteking wel grof afstellen m.b.v. een stroboscoop, maar het op de graden nauwkeurig afstellen moet ik maar vergeten?
Hoe moet ik dan de grove afstelling doen?
Ik weet wel hoe ik die moet controleren ( stroboscoop aansluiten op een van de bougiekabels, iemand de auto laten starten en dan kijken bij die tandjes), maar hoe kun je die dan eventueel afstellen?

RE: afstellen onsteking SPI; wel of niet mogelijk en hoe?

klembout losserdraaien en je verdeler een paar graden naar links of naar rechts draaien.

ik weet dat bij mijn spi in het begin de verdeler zelfs los heeft gezeten, toen klopte er ook niks van (ik had wel steeds van die stoere knallen uit mn uitlaat :)" title="Evil" /> maarja da doet ook nie veel goeds) ik ben er eens met iemand naar gan kijken en die ontdekte dat die verdeler wat los zat, dus die hebben we terwijl de motor draaide goed afgesteld door de volledige verdeler te draaien. omdat we geen stroboscoop hadden hebben we dit op gevoel gedaan (de stand dat de motor het rustigste en het stilste was) hierna eigenlijk geen problemen meer

mss moet ik het nog eens officieel laten afstellen dan ?!?

als ik nu helemaal fout zit of off-topic dan hoor ik het wel ;)

groeten, suc6 ermee, yordy

RE: afstellen onsteking SPI; wel of niet mogelijk en hoe?

in de categorie NOOB vragen;
Welke klembout moet ik losdraaien en waar zit die verdeler?
Is dat toevallig onder het rotortje?

RE: afstellen onsteking SPI; wel of niet mogelijk en hoe?

je verdeler zit tegen je blok aangedrukt, naast je verdeler moet een bout zitten, waaronder een metelen plaat zitdie vergenoeg uitsteekt (soort klem) om je verdeler tegen je blok aan te drukken

kheb ff geen fototje, als je da wilt kan ik die morgen mss wel even maken

RE: afstellen onsteking SPI; wel of niet mogelijk en hoe?

Yordy schreef:
je verdeler zit tegen je blok aangedrukt, naast je verdeler moet een bout zitten, waaronder een metelen plaat zitdie vergenoeg uitsteekt (soort klem) om je verdeler tegen je blok aan te drukken

kheb ff geen fototje, als je da wilt kan ik die morgen mss wel even maken



Als je een foto zou willen maken, graag! :D

RE: afstellen onsteking SPI; wel of niet mogelijk en hoe?

Waarom wil je die ontsteking verstellen? Als het niet nodig is, nix aan doen...

RE: afstellen onsteking SPI; wel of niet mogelijk en hoe?

In mijn ogen rijdt hij fantastisch( zuipt alleen benzine, maar had ik maar een moderne auto moeten kopen), maar ik ben erg geinteresseerd in de techniek die er allemaal in zit.
Ik wil gewoon zoveel mogelijk weten van mijn kleine karretje, aangezien ik h`m nog heel lang op de weg wil houden.

RE: afstellen onsteking SPI; wel of niet mogelijk en hoe?



hier de foto :D

het linkse pijltje is de bout waarmee je het plaatje vast zet, en de rechtse pijl is het plaatje (een soort vork)

ik heb precies dezelfde instelling als jou Fazerray, ik wil alles te weten komen over mn mini! :9

RE: afstellen onsteking SPI; wel of niet mogelijk en hoe?

Dank je voor de foto, Yordy! d:)b

ZO leer ik beetje bij beetje mijn mini wat beter te kennen.
Vandaag of morgen toch maar eens zo`n stroboscoop kopen en kijken wat de afstelling.

RE: afstellen onsteking SPI; wel of niet mogelijk en hoe?

Heb zelf volledige blok gereviseerd. Een 1300 SPI. Heb de verdeler op geluid afgesteld. Hij rijd nou lekker. Maar ik wou precies de graden laten afstellen, dus heb hem naar een ex-Rover dealer gebracht. Helaas geen mini-shop in de buurt. Deze is aan de gang gegaan met een stroboscoop. Maar had niet de juiste gegevens van dit model. Hij vroeg ook hoe hij de boord computer kon omzeilen omdat deze steeds de ontsteking weer bijsteld. Het zijn ze van vroeger niet meer.
Wat zijn de preciese graden van een BO '92 1300 SPI?
Wat is de preciese handeling bij het afstellen van een SPI?

Alvast bedankt!

RE: afstellen onsteking SPI; wel of niet mogelijk en hoe?

Iemand misschien een idee??? CBR heeft dan wel m'n rijbewijs geschorst maar zou het wel graag ff laten afstellen.

alvast bedankt!

RE: afstellen onsteking SPI; wel of niet mogelijk en hoe?

[size=75:1hcpbgon][topics samengevoegd - Crispy][/size:1hcpbgon]
hoi ik heb problemen met mijn mini 1300 spi '93.
hij start heel moeilijk als hij koud is.
nou heeft iemand mij verteld dat dit kan liggen aan de kontact puntje en dat ik eens moest proberen ze af te stellen.
nu heb ik hayes weer eens open geslagen en daar stond dat ik met een voelermaat een bepaalde afstand tussen dat kontact moest houden.
alleen welke maat is dit en heeft iemand nog iets waar van hij zegt daar moet je mee opletten of iets dat ik zeker niet moet doen of juist wel ???
alvast bedankt

p.s. als hij eenmaal warm gelopen is er geen probleem meer .
oow en ik zit trouwens te denken om elektronische ontsteking erop te bouwen iemand tips voor wat ik het beste kan kiezen heb het een en ander gehoord over 123 ignition maar dat dat dan wel een vrij prijzige keuze.

RE: afstellen onsteking SPI; wel of niet mogelijk en hoe?

hertje, ik heb je bericht even aan een bestaand topic toegevoegd, lees het even door

RE: afstellen onsteking SPI; wel of niet mogelijk en hoe?

ik zit trouwens te denken om elektronische ontsteking erop te bouwen


Een Spi heeft altijd al een electronische ontsteking dus dat hoeft helemaal niet.

RE: afstellen onsteking SPI; wel of niet mogelijk en hoe?

Je kan aan de verdelerkap gaan draaien wat je wil.
de computer stelt het toch bij.

of je moet hem echt een onbenullige slag draaien dan gaat ie inderdaad horten en stoten.

of te wel afstellen met een stroob heeft echt geen invloed.