Optimaal afstellen kan alleen op een rollenbank. En ik denk niet dat iemand die in de achtertuin heeft
- Login of registreer om te reageren
Optimaal afstellen kan alleen op een rollenbank. En ik denk niet dat iemand die in de achtertuin heeft
ik denk niet dat iemand die in de achtertuin heeft
zondag bij MITP had er iemand toch zijn rollenbank meegenomen
(zeg nooit nooit ... maar de kans is wel erg klein)
FWIW,
Theo van den Bogaard
Maar hoe lang is een beetje bedrijf daar nou mee bezig? Half uurtje? Het risico dat je loopt is dat ze problemen vinden die eigenlijk eerst opgelost moeten worden alvorens verder te kunnen.
Als het goed is zijn er geen problemen,ALLES is net helemaal nagekeken, en bij een bedrijf laten doen vind ik op dit moment gewoon te duur.....
.. niet om het 1 of ander .. maar ik denk dat de winst minimaal is zolang je blok (op de kop na) standaard is .. al de tijd die je in het 'optimaal' afstellen steekt weegt denk ik niet op tegen het 'laten' doen door een ervaren persoon met/bij een rollenbank.
Je gaat pas winst halen als je gaat tunen.
standaard 1000 automaat heeft 41 pk 'stel' dat je met de kop en 'optimaal' afstellen op 45 komt ...
tel uit je winst ..
succes in ieder geval,
Theo van den Bogaard
Asl je echt iets goed wil laten stellen op een rollenbank heeft het volgens mij ook niet zo'n zin met een 1000 en een geflowde kop. Zelf bij mijn blok is het niet de moeite waard, misschien de CAT eronderuit halen. Voor mij ligt de grens pas om dit te laten doen als je weet dan niet alleen de PK's toenemen maar ook gelijk de Nm meters kunnen worden toegedeeld.
Ik heb ooit is een keer de Smart laten Tunen middels een uitlaat en chiptuning en rollerbank. Kosten waren ex chip en uitlaat destijds 500 gulden. Maar het resultaat was erna. 82 pk uit een drie cilinder 600 cc turbo blokje met 160 Nm.
Waarom zou het geen zin hebben? Met elke min of meer aangepaste motor heeft het zin om hem te laten afstellen op een rollenbank. De standaard afstelling is 99,9% niet optimaal meer voor de motor. Daarnaast is het natuurlijk wel interessant om te weten wat het blokje nou echt doet, als het gemodificeerd is.
Hoi een maat van mij is automonteur en kan auto's bijna perfect op gehoor af stellen. Hij heeft gouden handjes. Zal ik hem eens polsen? Hij woont in Arnhem, stuur een PM-tje
Eelke schreef:
Waarom zou het geen zin hebben? Met elke min of meer aangepaste motor heeft het zin om hem te laten afstellen op een rollenbank. De standaard afstelling is 99,9% niet optimaal meer voor de motor. Daarnaast is het natuurlijk wel interessant om te weten wat het blokje nou echt doet, als het gemodificeerd is.
Ik probeer het topic gaande te houden.... maar voor +/- 2 a 3 pk vind ik het de moeite niet... Dat verschil merk je niet.
Effe wakker blijven .. :)" title="Evil" />
Een rollenbanksessie in het algemeen is zinvol ..
Als je nou een slecht lopende(of slecht afgestelde) 1000 hebt dan haal je de standaard waarde bij lange na niet !! (getuige de Dynodag)
BadBert zegt dat zijn mini goed loopt maar *hij denkt* dat er meer uit te halen is, maar wil er geen rollenbanksessie aan besteden ..
In dit geval vraag ik me af of het de moeite is van 99 % goed naar 100 % goed te komen.
Spaar even door en zet er een stage 1 kit op en ga dan naar de rollenbank en zie echt verschil
FWIW,
Theo van den Bogaard
ik kan voor een paar centen (lees ong 100 euro) een stage 1 verwarmd spruitstuk met midden en eindpijp kopen, zou ik dan beter eerst daarvoor kijken, en dan af laten stellen ofzo?
Mini gaat hard zat, loopt goed.. maar heb soms het gevoel dat hij op hoge toeren vermogen verliest, of is dat normaal? (ik heb al ruim 150 gereden, en had nog wat over)
stage 1 verwarmd spruitstuk met midden en eindpijp kopen, zou ik dan beter eerst daarvoor kijken
voeg daar nog een passend uitlaatspruitstuk (verwarmd spruitstuk = alleen inlaat neem ik aan) en een goed luchtfilter aan toe en met een goede naald in je carburateur heb je een stage 1 set ... dan loont het zeker de moeite om de zaken te laten afstellen - liefst bij het afstellen de naald laten bepalen.
succes,
Theo van den Bogaard
Hou er even rekening mee; dat er onder de "stage 1 kits" ook verschil zit!!!
Heb je een goede; dan krijg je ongeveer 20% meer power. Heb je een immitatie-set; dan haal je de 10% niet!!!
Dan is het ook nog eens de gouden handjes van de monteur, om de set perfect af te stellen!!!
Gr. de Meester...
er zat een k&n filter op, met andere gasnaald, maar omdat de k&n filter kapot was, heb ik alles vervangen door het originele spul...
En ja, ook het uitlaatspruitstuk zit bij die set....
Dan maar sparen voor die set, en een nieuw k&n filter, de gasnaald heb ik nog liggen....
De winst uit het installeren van alleen een K&N filter of een verwarmd inlaatspruitstuk (wat overigens nooit wordt aangesloten omdat koele lucht beter is) lijkt me nihil. De complete stage 1 van b.v. een gewone 998 is:
- inlaatspruitstuk (Maniflow)
- uitlaatspruitstuk (SuperFlow of LCB)
- K&N filter (vervanging of cone)
- RC 40 uitlaat
- caburateur naald AAU (standaard AAE)
Het geheel samen zou een merkbare winst behelzen. Ik rij al een tijdje ermee rond en tot een lekkere afstelling is het nog nooit gekomen. Als bij een APK de CO-waarde wordt ingesteld kun je amper wegrijden, zo mager staat het mengsel dan. Een Dynobank lijkt ook mij de enige uitkomst om de boel op orde te krijgen. Ik zie daar alleen nu nog vanaf omdat het oude blokje mogelijk eerst door de revisie moet. Kleppen, ontsteking, compressie en caburateur zijn net zo belangrijk en moeten ook in top conditie zijn. Bij zo'n Dyno test zal dat zeker duidelijk worden.
Erwin
Ik bedoel eigenlijk ook te zeggen dat het afstellen niet echt snel kan gaan. Mijn Mannenke zijn ze al een keer een uurtje of 4 mee bezig geweest om af te stellen. Liep toen heel goed wel. maar wel 4 uur a 60 euri !
En das dan zonder de onderdelen !
Als je je blok verder gaat tunen moet je er rekening meej houden dat je automaatbak dat niet grappig gaat vinden... Je hebt kans dat ie dat niet aan kan.
hmm.... zal ik hem dan zo maar houden? hij rijd hard zat (over de 150) en ik kan met mijn breeje sloffen en automaat de motorisch piekfijne 1000 van mijn broertje op normale bandjes en handbak makkelijk bij houden......
Ik zie wel
let op de verschillen:
1) Badbert heeft ook een bewerkte kop (cilinderkop ) dus, dat in combinatie met een stage 1 moet wel de moeite waard zijn .. afstellen zou je dan niet door "een manneke" maar een expert :)" title="Evil" /> moeten laten doen.
2) je hebt niet-originele teller(s) en andere wielen onder een verder standaard automaat .. dan is de kans vrij groot dat de teller afwijkt ..
FWIW,
Theo van den Bogaard
Er staan in omgeving van ossendrecht hele leuke lazerpaaltjes die aangeven hoe hard je rijd, ben er samen met mijn pa doorheen gegaan, om goed te kunnen vergelijken. Ik reed 110 op mijn teller, mijn pa reed 111 ofzo op zijn teller, en de paaltjes gaven aan 108 km/h, dus mijn teller zal wel redelijk kloppen dacht ik zo
En idd, de kop is aangepast, ik ga gewoon eens ff kijken, misschien spaar ik wel ff voor die stage 1 inlaat/uitlaat set....
Ingediend door poes op za, 18-09-2004 01:22
Is het wel slim om veel vermogen uit die automaat te halen? Want die automaat bakken kunnen weinig hebben. Als je problemen met dei automaat krijgt ben je de sjaak!
Zijn niet alle automaatbakken hetzelfde? Er zijn ook 1300's met automaat geleverd, en je moet wel erg je best doen wil je met je 1000 aan het vermogen van een 1300 komen (niet dat het niet kan, maar enige moeite en centjes kost het toch wel )
Het is niet de bedoeling om aan het vermogen te komen van een 1300 hoor...m aar ietsje meer mag wel
Zijn niet alle automaatbakken hetzelfde?
http://www.mini-racing-garage.com/techn ... hp?page=25
laat in ieder geval al 2 versies zien (onderaan de pagina) .. ik weet niet of de latere automaten onder de 1300 nog hetzelfde zijn.
FWIW,
Theo van den Bogaard
Maar hoe lang is een beetje bedrijf daar nou mee bezig? Half uurtje?
Bij mij is hij een uur bezig geweest en ik was ongeveer 100 euro kwijt. Ik geef toe, is best veel maar het scheelt wel!
Het is niet alleen dat het vermogen ineens veel hoger is, maar hij rijdt gewoon een stuk beter. Vermogen over het hele gebied is hoger geworden, en niet alleen in de top.
Cheers,
Wouter
wellicht een idee dit topic te verplaatsen het is best intressant.
mijn 2 centen:
ga je verbouwen aan je blok, plan er een extra 150 tot 200 euro bij.
zoals Jaap van Speedcenter al riep.. ik heb net voor 50.000 euro ge-upgraded aan de rollenbank.als ik dat op het gevoel kan dan geef ik dat niet uit!
ik ben er 100% van overtuigd dat je baat hebt met zelfs een (bijna) standaard blok. een ieder die een andere kop en nokkenas monteerd en verwacht het af te kunnen met een gokje qua afstelling en bougies lezen begrijpt er helemaal niets van.
als het wel lukt : koop een staatslot..je zit in "the zone" !!!
als voorbeeld de dyno sessie laatst:
zo'n beetje alle gemodificeerde motoren haalden bij lange na niet de PK's die men dacht te hebben.
virtueel voorbeeld
62.5 pk uit een 1330 met stage 5 kop een MD 296 SP, crossdrilled krukas en dat soort grappen
schatting: jah jah minstens 115pk !! omdat David Vizard dat heeft gehaald met een vergelijkbaar blok...
je moet van goede huizen komen om een rijdbaar 100pk + blok te bouwen dat langer dan 100km meegaat.
dus:
DYNO!!
paul zal wel een postje doen als alles werkt: maar het afstellen van dat blok maakte echt veel verschil (en je kon al ruim spinnen in zijn twee)..
Jaap werd (bijna) enthousiast..en dat wil wat zeggen ..
er kwamen dingen als : mwaaah niet slecht nietwaar! uit
Hmm, denk dat ik hem toch maar ff naar de garage ga brengen dan.. ff informeren....
Ehm... Niet elke garage heeft een dyno... Inderdaad een goed idee om het eens te verplaatsen, ik had het al een paar keer overwogen. Bij deze.
Ingediend door Arne op do, 30-09-2004 09:20
BadBert schreef:
Er staan in omgeving van ossendrecht hele leuke lazerpaaltjes die aangeven hoe hard je rijd
Ik ben er vorige week ook tussendoor gereden. Best handig. Onze kilometervreter heeft een aardige afwijking bij 50 maar minder bij 80... Dus misschien al je snelheden eens ijken (150 moet te halen zijn op die weg, maar legaal is het natuurlijk niet )
Voor het afstellen kun je ook Ruud Freriks eens bellen in Goes. Je gaat hoe dan ook geld kwijt zijn aan iemand die afstelt, dus dan kan het net zo goed op de rollenbank zijn. En ik weet uit ervaring dat hij goed werk aflevert.
Arne
ik vindt eigelijk 150 + euro nix als je bedenkt dat sommige garages 60 eur per uur vragen en dan zet een "monteur" in drie uur een setje nieuwe remblokken er op .
op een rolllenbank wordt je teller dan meestal ook meteen geijkt.
de afwijking kan heel stevig zijn heb ik gezien..
nee hoor agent in reed maar 135 ( >170km)
maar ook 50 was eigelijk 60..dus als je maar een (1) bon uitspaart ben je al goedkoop uit
hoe hard je mini gaat is niet echt een indicatie of hij goed is afgesteld (die van mij (1000 CC helemaal standaard) heeft dik over de 160 gehaald op de autobahn ..en reken maar dat daar geen brut vermogen uitkomt wel veel geduld (en een heeeele lange helling)
SirYun schreef:
ik vindt eigelijk 150 + euro nix als je bedenkt dat sommige garages 60 eur per uur vragen en dan zet een "monteur" in drie uur een setje nieuwe remblokken er op .
Waar ik altijd een beetje angstig van wordt is dat ze nooit echt een vaste prijs willen noemen. Ik ben van de vakantie bij MiniSport op de rollenbank geweest, en daar hanteren ze een vaste prijs, gegeven het type auto (enkele carburateur ongetuned, getuned, dubbele carburateur ongetuned en getuned, etc.). Als je in Nederland komt dan is het "Zoveel voor het eerste uur, en elk volgend uur zoveel. Ja, meestal zijn we wel met een uurtje of twee klaar, maar je weet nooit...." Een uitspraak van Jaap van SpeedCentre ("... en dan gaan we net zo lang door tot het goed is") brengt wat dat betreft niet veel gemoedsrust
Toch zal ik er wel weer een keer aan moeten geloven, want er komt aanzienlijk te weinig PK's uit mijn motortje, gegeven de specs. Hij produceert nu 65 pk (voor de "tune-up" overigens 63 pk, precies evenveel als in januari bij SpeedCentre, ondanks een hele andere kop ), terwijl ook MiniSport zelf zegt dat dat veel te weinig is voor deze motor en dat er toch wel 75-80 pk uit moet komen. Wel is er een duidelijke aanwijzing; de compressie is veel te laag (175 [size=75:1ho05a0s](geen idee wat voor eenheid)[/size:1ho05a0s] terwijl het 200-220 zou moeten zijn, wel heel constant over alle vier de cilinders). Dus dat geeft een mooi beginpunt om te gaan kijken wat er aan de hand is. Dus dat wordt alles controleren tegen de specs van MiniSport aan, en dan als het voor elkaar is weer naar de rollen.
Ingediend door Arne op do, 30-09-2004 11:59
Ik heb geen idee hoe ze bij Dynojet in Goes rekenen. Misschien moet je het eens navragen. Dat is ook nog redelijk dichtbij vanuit Ossendrecht. En ik heb er al leuke resultaten uit zien rollen met een Alfa dag, met motoren en met een Renault 5 Turbo
Arne
hoi.
65 pk is inderdaad veel te weinig.
zo op de (gecontroleerde) gok zou ik zeggen
check de volgende punten voor dat je op rollers gaat:
- gaat de gasklep bij volgas wel helemaal open
- niet uitgeklokte nokkenas qua timing kan heel veel
PK kosten.
- zet er een stubstack op
Bereken aan de hand van het kamer volume de CR.
dus CC -en met een buret inclusief ringland, cc in koppakking (ergo zet er altijd de zelfde in), piston dish etc etc..
dan vlakken.(ik zou zo 10.4 a 10.5 gebruiken)
verder wat dingetjes betreffende de kop:
hebben de kleppen wel een 30 backcut ?
zitting werk goed gedaan??
(ik heb geen idee wat een stage 2 van minisport is)
meestal krijg je er rond 12 pk bij dus zou je op 77 pk komen (nog wat matig).
Maar je kan het ook zo zien..
je hebt nu veel geld uitgegeven voor pk's maar die heb je niet gekregen
pk's zoeken is muggenziften en sprokkelen..
Eelke schreef:
175 (geen idee wat voor eenheid) terwijl het 200-220 zou moeten zijn
.. waarschijnlijk psi; omgerekend naar bar:
175 x .689 = 130.5 bar
220 x .689 = 151.58 bar
200 x .689 = 137.8 bar
(meer compressie berekeningen via:
http://www.geocities.com/MotorCity/5353/cylhead.htm )
SirYun":oyomkz7c]ik heb geen idee wat een stage 2 van minisport is[/quote:oyomkz7c]
The Stage 2 modified cylinder head for the Mini 1275/1.3cc comes complete with improved quality original size valves (35mm inlet valves and 29mm exhaust valves), extra strong single valve springs, steel valve guides and new valve seats (for using lead free petrol).
.. hopelijk geen 1.3 cc maar 21.3 ??
dus Eelke; handen uit de mouwen en kop er af en nameten
(als de kop goed is moet misschien het blok ge"deck"t worden ?)
mijn (ongecontroleerde) gok gaat richting nokkenas-(timing) i.c.m. de roller rockers ..
FWIW,
Theo van den Bogaard
The Stage 2 modified cylinder head for the Mini 1275/21.3cc comes complete with improved quality original size valves (35mm inlet valves and 29mm exhaust valves), extra strong single valve springs, steel valve guides and new valve seats (for using lead free petrol).
mmarrre dit zegt niet echt wat over de details (en daar gaat het toch om)
Ingediend door Gruttepier op do, 30-09-2004 18:55
@ Theo
Van psi naar B=bar is 0.069.
goed is idd niet zo ver weg nee... ik ga eens rustig kijken, een stage 1 inlaat / uitlaat set icm met mijn kop moet toch wel wat kunnen doen, en volgens een goede vriend met veel verstand van mini's (ook automaten) moet het bakkie dat nog wel goed aan kunnen...
en dan ga ik hem maar eens goed af laten stellen.
Mijn mini zit overigens zo op de 130/135, daarna gaat het iets trager, maar 145 zit hij vrij rap aan, zonder lange wegen of helling.... dus het zal allemaal wel meevallen denk ik dan, zeker gezien het vermogensverlies van de bak en de (niet originele) breede banden...
Ik laat het wel weten of ik wat verschil merk als hij afgesteld is, voorlopig gaat er iemand naar kijken die het gewoon zonder bank gaat doen, en later (van de winter) word hij perfect afgesteld...
@ Theo
Van psi naar B=bar is 0.069.
je hebt gelijk
http://www.goreg.com/tech_info/psi_conv ... actors.htm
het wordt dus:
175 x .0689 = 13.05 bar
220 x .0689 = 15.158 bar
200 x .0689 = 13.78 bar
groetjes,
Theo van den Bogaard
Aha. Ja, dat zijn getallen waar ik me iets bij kan voorstellen. Ik had geen enkele referentie wat "normale" waarde voor compressie is, en ben zo stom geweest om niet te vragen wat voor eenheid dat was. Maar zo komen we er ook wel
[Edit: Maar na een beetje rekenen blijkt dat Theo er toch nog niet is
175 x .0689 = 12.06 bar
220 x .0689 = 15.158 bar
200 x .0689 = 13.78 bar
Ik vond 175 en 200 psi al zo dicht bij elkaar zitten ]
blijkt dat Theo er toch nog niet is
.. een geval van 'fingers faster than brain'
blijft de vraag waar je die compressie kwijt (bent ge)raakt.
groetjes,
Theo van den Bogaard
Ik heb nu al van diverse mensen gehoord dat de kleptiming een belangrijke factor kan zijn. En aangezien er destijds een "gewone", niet-Vernier timing gear in is gegaan en ik pas later hoorde dat dat toch een minder verstandige bezuiniging is, zou dat er goed mee te maken kunnen hebben. Dat is dan ook iets wat ik zowiezo recht wil laten zetten. Ook wilde MiniSport een Aldon verdeler monteren, alleen hadden ze die niet op voorraad toen ik er was. Toen hebben ze de originele verdeler wat aangepast, zodat die meer vervroeging geeft, maar ideaal is het niet.
een "gewone" timing gear is ook goed op tijd te zetten (d.m.v. offset-spietjes) ... alleen moet dat dan wel gedaan worden .. het voordeel van vernier timing gear is dat het makkelijker aan te passen is.
(zie ook:
http://www.niksula.cs.hut.fi/~mdobruck/ ... nt276.html )
FWIW,
Theo van den Bogaard
Ja, natuurlijk. Alleen zouden die offset-spietjes niet bepaald stevig zijn.
maakt niet uit hoor.. die spietjes worden uitgefreesd met een CNC bank en hoeven niet heel veel belasting te doorstaan.
als hij er punt-punt opgezet is (zoals normaal), weet ik wel waar die pk's achterblijven.
je kan het wel fixen maar het is even een gepiel..
radiator er uit enzo.
overigens 220 psi is ongeveer wat bij 10.5 :1 CR hoort
RE: Afsteller gevraagd
Ingediend door BadBert op ma, 13-09-2004 17:38
Hallo..
Ik ben op zoek naar iemand die voor heel weinig mijn mini helemaal optimaal afstelt. Hij loopt heel goed, dat wel, maar ik heb zo het gevoel dat er meer uit dat blokje, met de huidige opstelling gehaald kan worden (evt met k&n filtertje ofzo?)
Is er iemand die en mini motor HELEMAAL af kan stellen, dus ontsteking (timing), mengsel, ALLES gewoon. KLeppen kan ik wel, maar daar stopt het dan ook bij.....
Ik heb een 1000cc automatic, met aangepaste kop (door kennis zelf gedaan) verder is alles standaard aan deze mini...
Vind het door een bedrijf laten doen toch "iets" te duur :S