afstelling mini 1000 stage 1

RE: afstelling mini 1000 stage 1

beste forum genoten,

of het nou warm is of koud ik start mn mini zonder choke (met schoke start hij slechter).

maar als ik ga rijden en kom boven de 2000RPM en ik trek dan mn choke erop gaat hij er als een beest vandoor! maar onder de 2000RPM met choke gaat hij lopen stotteren....

stage 1 kop zit erop en rvs uitlaat met dtm uitlaat en standaard luchtfilter.

iemand enig idee wat ik het beste kan doen??

alvast bedankt :)

Je zou allereerst aan de carburatie denken, maar hoe is het verder met de afstelling van de motor, ontsteking en klepspeling en hoe zijn de bougies? Voordat je de carburateur gaat afstellen moet eerst dit hele spul op orde zijn.

Alles van de ontsteking is pas vervangen en puntjes zijn optijd gezet.
en de kleppen het ik ook laten doen door een ervaren mini hobbyist in de buurt.

nu staat die sproeierbuis (onder aan de carb) helemaal naar beneden (als ik hem terug omhoog draai gaat hij alleen maar slechter rijden...

ik denk zelf of aan andere luchtfilter of gasnaald

Aan beide twee opties heb ik ook gedacht. Heb je het originele luchtfilter met opzet behouden? Je kunt bij wijze van proef je filter er af laten maar een andere sproeiernaald lijkt me een meer logische keuze, hij lijkt nl. een te arm mengsel te krijgen bij hogere toerentallen. Wellicht weet een leverancier je een goed antwoord te kunnen geven.

wat voor naald heb je nu?
standaard stage 1 naald voor een 998 = AAU

heb je de spruitstukken ook aangepast? of alleen de kop?

FWIW,
Theo van den Bogaard

Ik zal vanavond kijken welke naald er nu inzit.
er zit een spaghetti spruitstuk op en een aluminium inlaat spruitstuk.

oke ik ben net even gaan kijken en ik heb een auc naald erin zitten.
ik deed ook gelijk een andere "vonst" namelijk het vacuum slangetje naar de ontstekings vervroeger was stuk (dat knietje was door) dus dit heb ik ook gelijk maar gemaakt.

morgen maar eens een testritje maken en kijken of dit al helpt. zoniet welke naald word mij hier aangeraden dan?? :)

bedankt voor alle hulp :)\\_

zo vandaag met dit mooie maar warme weer trekt mn mini super lekker op!
en als het kouder is trekt hij veel minder... misschien weet iemand hier een trucje voor?

Verhuizen :+)

hahaha ik had eigenlijk gehoopt op een ander trucje ;P

Vergelijk naalden:
http://www.mintylamb.co.uk/suneedle/

AUC komt niet voor ??

Succes,
Theo van den Bogaard

toch ben ik nog niet tevreden,

vacuum slang vervangen.
nieuwe luchtfilter gekocht (voor in de standaar behuizing).
hij start goed, loopt lekker met aardig goed vermogen totdat ik de snelweg op ga.
als ik boven de 90 kom lijkt het wel of het mengsel niet meer klopt.(trek ik mn choke erbij loopt hij wel goed maar als ik dan mn choke dicht doet lijkt het wel of hij verzuipt. volgas rijd hij ook beter dan driekwart.

zou het toch aan een afstelling kunnen liggen of is de naald echt een beetje op zn einde?

hallo,

paar suggesties:
ben je zeker dat je geen valse lucht zuigt ( carburator, nieuw spruitstuk ) ?
( zou een vermogenafhankelijke storing deels kunnen verklaren )
distributor nakijken, vevroegingsmechanisme.

welke kleur hebben je bougies ? ( bruin, wit, grijs, vettig zwart )?

( wat bedoel je juist met stage 1 kop ?)

groeten, Geert.

ik weet zeker dat hij geen valse lucht aanzuigt, alle pakkingen zitten er nieuw op.
de kop is iets uitgeboord, inlaat is wat groter en glad gemaakt.

vervroeging werkt ook gewoon, maar als ik de carter ontluchting los maak op de carb (dat hij daar valse lucht trekt)dan gaat de motor stationair harder lopen.

raad iemand het soms af om carter ontluchting eraf te halen en dit misschien op de carb af te doppen?

bedankt in ieder geval voor de reacties :)

Carterontluchting zou ik er zeker niet af halen, bij de verbranding lekken er altijd nog wat gassen langs je zuigers. Je wilt echt niet dat er hier teveel van in je blok achterblijven.
Valse lucht blijft echter een mogelijkheid, ondanks je nieuwe pakkingen.

Leuke test.
Als ik het zo hoor, carter ontluchting losgenomen, de motor gaat sneller lopen:
mengsel is te rijk, met extra lucht ( valse lucht)
omgekeerd: motor stopt bijna met lopen => was ok, nu te arm ( teveel lucht).

Bij mijn mini zat een aac naald, liep niet lekker, en bij hogere snelheid weinig fut. (wel zuinig)
Nu een aau naald geplaatst en bij hogere snelheid wel fut. Het doet toch wel wat zo'n iets andere naald.

ik denk toch dat ik voor de zekerheid m'n ontsteking op tijd laat controleren en daarna maar naar een garage ga om het af te laten stellen met co meter :|

als ik iets anders ontdek of ondervind laat ik het hier zeker weten!
bedankt in ieder geval voor de reacties d:)b

ontsteking staat nog steeds goed (puntjes).
nog geen afstelling gehad met de co meter maar de naald uit de carb gehaald om daar naar te kijken. er zit een aac naald in.
setup:

motor is een 1000 blokje.
standaard luchtfilter
een aac naald waar hij niet goed mee rijd boven de 2500 toeren
en een spaghetti uitlaat spruitstuk.

is voor mn blokje een aau naald aan te raden? (wat eerder in dit topic is gezegd)

alvast bedankt allemaal :)\\_

ik vond in een krat een oude carb van een 1000tje.
hier zat een damper op met een grotere dop.
mijn gedachten waren: grotere dop dus iets meer olie in de carb dus misschien dat hij meet druk uitoefent op mn luchtmengel omdat ik anders mn choke erbij uittrek.

ik heb de andere damper op mn huidige carb gezet (hier zat ook een aac naald aan) en met een beetje draaien aan de stelmoer loopt mn mini veel feller en trekt makkelijk naar de 80 (buitengebied). morgen met de aanpassing de snelweg op en voor de zekerheid een aau naald besteld.

nu zag ik op de webshop waar ik mn naald heb besteld ook verschillende veren voor in de damper. wat is het verschil daarin en wat geeft dat voor verandering?

hartelijk bedankt allemaal :D :D :D

aau naald geplaats en ben dik tevreden :D

nu kan ik weer met volle vreugde rijden d:)b

iedereen bedankt! :)\\_