Welke stage 1 kit heb je? Zat er een nieuwe naald bij voor de carb? Zo niet, dan heb je die wel nodig. Als je een nette stage 1 kit met de juiste naald gemonteerd hebt, moet je hem aan de co meter afstellen op ongeveer 3,5% of daaromtrent. Je kan hem grof afstellen met de hand:
1) Rijd de motor netjes warm.
2) Stel het stationair af op 900 rpm.
3) Druk met je vinger de grote zuiger in je carburateur omhoog. Hiervoor zit er een pennetje onderaan de carb, met een retourveertje ter grote van een ballpoint veertje. Zoek maar even. Als je dit pinnetje omhoog houdt kunnen er 3 dingen gebeuren:
a) Het toerental stijg iets, begint dan te dalen en daalt ver, misschien slaat'ie zelfs af. Dan staat de boel te rijk.
b) Het toerental stijgt en blijft stijgen, totdat de motor begint te hoesten. dan staat'ie te arm.
c) Het toerental stijgt iets maar komt weer terug tot (ongeveer) stationair. Dan staat'ie goed.
Hoe je jouw carb armer of rijker moet zetten is al regelmatig op het forum besproken, zoek maar even op jouw carb-type.
Succes,
Hugo
- Login of registreer om te reageren
RE: Afstelllen carb
Ingediend door erve156 op za, 12-07-2003 18:10
Sinds ik mijn stage 1 kit onder mijn coopertje van 91 heb liggen, verbruikt ie enorm veel benzine.
Waar kan dit aan liggen ? Moet ik mijn carburateur opnieuw afstellen (bezine-lucht verhouding) ? Of kan het ergens anders aan liggen ?
p.s. Het ligt niet aan mijn rechter voet.