Airbag

RE: Airbag

het kastje onder de achterbank heet "diagnostic control unit" (het bepaalt of de klapzak afgaat of niet)

er staan nogal wat veiligheidsvoorschriften in de manual wat betreft het behandelen en opslaan van airbags :x

"DRIVERS AIRBAG MODULE
Service repair no - 76.73.71
CAUTION: See safety precautions before
commencement of repair.
Remove
1. Remove key from starter switch, disconnect
both battery leads, earth lead first, and wait 10
minutes for the SRS back-up power circuit to
discharge before commencing work.
2. Remove 2 Torx bolts securing the air bag
module to steering wheel.
3. Release air bag module from steering wheel.
CAUTION: Do not allow the air bag module
to hang by the air bag harness.
4. Disconnect harness connector from air bag
module.
5. Remove air bag module.
CAUTION: Store the air bag module in
accordance with the storage procedures
outlined in the precautions part of this
section.
NOTE: If the air bag module is to be
replaced, the bar code must be recorded.
Refit
1. Position air bag module and make connection
with harness upwards as shown in illustration.
2. Fit air bag to steering wheel and hand start the
2 Torx screws. Tighten screws to 7 Nm.
3. Connect battery leads, earth lead last.
4. Carry out system check by turning the ignition
on and checking that the SRS warning light
illuminates then extinguishes after 3 seconds."

etc. etc.
succes,
Theo van den Bogaard

RE: Airbag

diagnostic control => betekend dat daar de sensor inzit die een klap registreerd? want ik heb nog geen mpi"s gesloopt dus ben nog geen sensors tegen gekomen. Ik heb wel al meerdere malen een MPi stuur verweiderd enz dus das geen probleem.

RE: Airbag

Ik zou toch wel uitkijken met het zelf installeren van een airbag. Je wil echt niet dat zo'n ding afgaat terwijl je gewoon rijdt. Dan doet 'ie meer kwaad dan goed. Ga je trouwens gordels dragen? (heb ergens een verhaal gehoord dat dat niet zou hoeven bij cabrio's) Als je nl geen gordels draagt heeft een airbag ook geen nut.

Mocht je wel weten waar je aan begint dan heb ik niks gezegd :x

RE: Airbag

Je wil echt niet dat zo'n ding afgaat terwijl je gewoon rijdt



.. ook niet als 'ie ergens op een plank ligt :P

@Crizz: yep, in dat kastje moet de sensor zitten, zoals Riley elf al aangaf is er een apart stuk draadboom voor de 'Supplementary restraint system'.

Ik heb ook nog nooit een Mpi gesloopt, en ik heb alleen de tekst uit de Manual die daarover (plm 20 pagina's) gaat. Hetgeen me bijgebleven is, is dat een aantal van die dingen als explosieven worden behandeld; de airbag zelf en de 'gordelspanners' met name .. dan zou ik toch wel wat extra voorzichtig te werk gaan .. of zoals je al zei, dan maar geen airbag aansluiten (maar dan zou ik hem er wel uit halen en opruimen).

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Airbag

sorry to bust your bubble, maar je mag helemaal niet zelfstandig aan airbags zitten. je moet een speciaal certificaat hebben om aan airbag-units te mogen klussen.

RE: Airbag

oh jee :o krijg ik nu straf :? ??? Ik kijk echt wel uit voordat ik iets onderneem. Ik ben niet zo'n mongool die ff met schoevendraaiers in een airbag gaat vroeten |:( .
wat ik al eerder zei, ik wil eerst een duidelijk overzicht hebben voordat ik er aan ga beginnen. daarnaast heb ik een bedrijf in mini's, waardoor ik dagelijks aan mini's sleuteld en echt wel weet waar ik mee bezig ben.
Dit is idd nieet een klus voor beginnende sleutelaars. maar ik denk wel dat ik mezelf best onder de bekwamere sleutelaars mag rekenen...

RE: Airbag

hohohhoho, zo bedoel ik het helemaal niet chrizzz, ik weet dat jij en je broer forest mini's hebben en zeer zeker dat je gekwalificeerd sleutelaar bent, daar heb ik totaal geen twijfel over, neemt niet weg dat er een regel is die stelt dat je niet zomaar aan airbag-systemen mag zitten...

sorry dat het misschien zo overkwam, maar ik heb absoluut geen twijfels over je kunde....

RE: Airbag

Lijkt me als je hem bewust onklaar maakt dat je dan geen certificaat nodig hebt. Als je aan zo'n ding gaat werken om zijn functie te laten vervullen (hoewel hopelijk niet nodig) en helemaal voor derden lijkt het me wel nodig zo'n certificaat. Overigens zijn airbags zelf maar gecertificeerd voor een jaar of 5 dus daarna is de werking toch al niet meer gewaarborgd.

Ik heb helaas geen plaatje van hoe het eruit ziet maar ik zou m dr zeker uithalen als je m niet gaat aansluiten. Lijkt me niet zo heel ingewikkeld. Dan heb je ook geen kans op rare dingen tijdens het rijden, je weet het nooit met die chemische troep erin.

RE: Airbag

hohohhoho, zo bedoel ik het helemaal niet chrizzz, ik weet dat jij en je broer forest mini's hebben en zeer zeker dat je gekwalificeerd sleutelaar bent, daar heb ik totaal geen twijfel over, neemt niet weg dat er een regel is die stelt dat je niet zomaar aan airbag-systemen mag zitten...


Ik had het idd dan verkeerd opgevat. je hebt daar wel enigzins gelijk in O:) . tis niet de bedoeling dat jan en alleman zomaar aan dit soort grapjes gaat beginnen. alleen begin ik hier niet zomaar aan. ik doe niks voordat ik er al het fijne van weet :) .

bart schreef:
sorry dat het misschien zo overkwam, maar ik heb absoluut geen twijfels over je kunde....

excuses aanvaard :) en thnx :D


@ crispy:
nou in principe, als je hem niet aansluit, heb je het zelfde effect als dat je geen ongeluk maakt. De airbag krijgt simpel geen stroompje om af te gaan. zou dus nooit af moeten kunnen gaan.

maar idd vind ik het wel fijner om het leeg te halen puur voor je weet maar nooit. die dingen zijn allemaal ouder dan die gegarandeerde 5 jaar dus misschien (al denk ik t niet) kan t een keertje fout gaan. liever kwijt dan rijk.

Gaat mij nl vooral dat ik een airbag stuur mooier vind. had eerst een verchroomdstuur met hout en had (omdat ik een cabrio heb) vaak last ervan dat ik verblind werd door mijn eigen stuur (zonlichtweerkaatsing).
daarnaast vind ik de stuurkolom van een MPi een stuk practischer. dus ik bouw hem in.



tuurlijk is het beter als je zo'n systeem gaat aansluiten dit uitsluitend te laten doen door gesertificeerde monteurs maar als je je dusdanig in de stof gaat inlezen (en dat zou ik absoluut doen als ik ooit zou besluiten om zo'n systeem aan te sluiten) je in principe net zo veel kennis hebt als een gesertifiseerd monteur.
't enige verschil dan is dat je niet het sertificaatje krijgt(en de kosten van de keurses niet hebt ;) ).

Dit soort dingen is idd niet voor de gemiddelde sleutelaar weggelegd. en heeeeeel veeel voorzichtigheid is absoluut geboden. het gaat hier wel om explosiefen.