Al snel zwevende kleppen.

RE: Al snel zwevende kleppen.

Een van onze Mini's (1000) heeft een tijd terug een andere kop gekregen. Dit is een extra geflowd 12G295 exemplaar met de daarbij behorende standaard dubbele klepveren. Toch beginnen bij deze Mini de kleppen al te zweven bij 6300 rpm. Mengsel en ontsteking (zonder vacuumvervroeger aangesloten normaal, aangesloten een afwijkend beeld dan anderen) zijn goed afgesteld verder heeft de Mini een standaard nokkenas, Minisport inlaat spruitstuk 1.75" Maniflow LCB welke overgaat in een RC40 uitlaat systeem. Compressieverhouding is nog niet gemeten.
Wat zou een reden kunnen zijn dat de kleppen al bij dit toerental beginnen te zweven?

RE: Al snel zwevende kleppen.

Is het een oude kop? Ik heb wel eens gehoord dat het voor kan komen dat de klepveren een deel van hun 'veervermogen' verliezen na verloop van tijd.

Wat natuurlijk ook nog kan is dat er gewoon slappe veren op zitten. Misschien ooit eens vervangen door het verkeerde type.

RE: Al snel zwevende kleppen.

Waarschijnlijk is de kop inderdaad al aardig op leeftijd. 12G295 koppen werden gebruikt op de "echte" Cooper's. En volgen's mij zijn ze later niet meer in productie zijn geweest.

Ik zal er eens een ander zetje opzetten om te kijken wat dat doet. :)

RE: Al snel zwevende kleppen.

HOe *weet* je dat je last hebt ,althans je mini, van zwevende kleppen??
Zeker 6300 toeren is natuurlijk al een redelijk hoog toerental dus waarom verder gaan....

Zou natuurlijk ook je punten kunnen zijn die gaan zweven bij dat toerental...dan ga je ook vermogen missen.
Zeker als je er dubbele klepveren in hebt zitten zou dat het volgens mij niet zomaar kunnen zijn.

RE: Al snel zwevende kleppen.

inderdaad, hoe weet je dat????? wat zijn de klachten?
hoe lang zijn de veren in rust (gedemonteerd)
de buitenste mag 44,19 mm zijn
de binnenste mag 43,31 mm zijn

zwevende kleppen wil zeggen dat de klepveer de klep niet kan sluiten voordat hij weer geopend moet worden, oftewel de klep blijft open staan, hoe heb je dit kunnen controleren?

RE: Al snel zwevende kleppen.

Rene schreef:

Zeker 6300 toeren is natuurlijk al een redelijk hoog toerental dus waarom verder gaan....




Zeer goed opgemerkt Rene.

thijs van oorschot":12tsrt5b]zwevende kleppen wil zeggen dat de klepveer de klep niet kan sluiten voordat hij weer geopend moet worden, oftewel de klep blijft open staan, [/quote:12tsrt5b]

Inderdaad klopt en staat als een paal boven water.
Als kleppen zweven blijft de motor in toerental stijgen.. dit zal niet in dank afgenomen worden door de zuigers deze komen in botsing met de zwevende kleppen.

Ik zou een link kunnen leggen naar het topic vlakken van het motorblok, ligt er nogal koffiedik op.

RE: Al snel zwevende kleppen.

Rene schreef:
Zeker 6300 toeren is natuurlijk al een redelijk hoog toerental dus waarom verder gaan....





pk'tjes geleverd op hogere toeren levert meer prestaties...

Mijn cooper gaat tot 7000 toeren zonder probleem.
heb me altijd afgevraagd, of dit normaal was of niet.

Greetz

RE: Al snel zwevende kleppen.

je mini kan zo ver omdat oudere mini's geen toeren begrenzer hebben, maar of 7000 toeren goed is voor je motor is een anders verhaal.. mijn begrenzer kickt in bij 6300 toeren... dat is niet voor niks denk ik..

[size=75:3jsv9wcq][Edit: quote volledige vorige post weggehaald - Eelke][/size:3jsv9wcq]

RE: Al snel zwevende kleppen.

RE: Al snel zwevende kleppen.

Lemon8/Iteca: Ja, ik vraag me ook af hoe je weet dat hij tot zover "kan". Hij is nog niet kapot? Nee, morgen misschien wel.

default

RE: Al snel zwevende kleppen.

hij moet hem toch een keer zover door hebben getrokken maar ik vind het ook knap dat je zwevende kleppen krijgt met dubbele klepveren maar je kan als je weet dat ze dan gaan zwevenb toch beter gewoon je klepveren vervangen dan zouden ze eigenlijk nie meer kunnen gaan zweven

RE: Al snel zwevende kleppen.

Of gewoon je zelf aan het rode gebied houden....dat is er ook niet voor niks.
Zeker als je merkt dat ze gaan zweven(als ze dat al doen) weet je dat je eigenlijk te ver bent gegaan dan de motor aankan...

RE: Al snel zwevende kleppen.

Helemaal zeker weten of het de kleppen zijn doe ik ook niet. Echter komt de desbetrefende Mini met'z'n standaard kop verder. Iets meer dan 7000 is dan mogelijk. De contact punten zijn tussen door niet versteld of gedaan. Komt bij dat ik zo'n gevoel heb dat het echt de kleppen zijn en niet de ontsteking. Maar dat is puur een gevoel en gehoor kwestie.

Inderdaad is 6300 al een redelijk hoog toerental. Maar met een uitgebalanceerd draaiend gedeelte wat ook nog eens van een 1000 is lijkt me dit nu niet echt een probleem. Ik weet dan ook wel dat ik dit niet dagelijks moet doen en de boel bij hoge snelheden wat sneller slijt maar ik zou het toch wel plezierig vinden dat als ik hem eens door wil halen tot zeggen 7000 die dat ook gewoon doet.

@Theo als het goed is zouden de kleppen bij een 1000 met een standaard nokkenas de zuigers niet kunnen halen. Er even vanuit gaand dat er niet te veel van de kop afgevlakt en gedaan is.

De kleppenveren hebben in rust inderdaad gewoon de juiste hoogte.

En ja waarom draai je zoveel toeren met een motor. Wel met de desbetreffende kop komt de motor pas zo rond de 4000 echt behoorlijk opgang en trekt daarboven erg makkelijk door. Dus dan zit je al gauw aan een 6000.

@ Theo van de Boogard bedankt voor de links.

default

RE: Al snel zwevende kleppen.

@Theo als het goed is zouden de kleppen bij een 1000 met een standaard nokkenas de zuigers niet kunnen halen. Er even vanuit gaand dat er niet te veel van de kop afgevlakt en gedaan is.



ja maar als ze zweven zakken ze nie terug in hun zitting als ze in ruststand hangen kunnen ze ze bij geen 1 auto raken wat logisch is maar als ze nog nie helemaal terug zijn kan de klep de zuiger volgens mij zeker wel raken

RE: Al snel zwevende kleppen.

Eelke schreef:
Lemon8/Iteca: Ja, ik vraag me ook af hoe je weet dat hij tot zover "kan". Hij is nog niet kapot? Nee, morgen misschien wel.



Hij ging regelmatig zover zonder problemen.
en nog altijd geen problemen.
Staat nu wel aan de kant voor carrosserie :'(

Is wel een mini met een voorgeschiedenis in het race wereldje.

greetz

RE: Al snel zwevende kleppen.

Ik heb mijn mini (MPI) eens te ver doorgetrokken in zijn drie (iets van 6500 toeren). Toen voelde ik ook dat de dubbele klepveren het niet meer bijhielden. Een klep heeft toen de zuiger geraakt en die klep brak een aantal weken later bij een snelheid van ongeveer 50 km/uur af. Mijn motor moest toen oa +0.40 overboort worden, ik had een nieuwe cilinderkop nodig en mijn 1.5 roller rockers hadden een nieuwe as nodig. Was een duur geintje.
Toch begrijp ik nog steeds niet dat die kleppen zijn gaan zweven bij 6500 toeren. Sommige mini's halen de 9000 toeren en dan zweven de kleppen ook niet. Misschien toch de verkeerde klepveren gebruikt.

RE: Al snel zwevende kleppen.

marc26 schreef:
Ik heb mijn mini (MPI) eens te ver doorgetrokken in zijn drie (iets van 6500 toeren).



:? MPi's zijn begrenst... die van mij haalt niet meer dan 6400 rpm, dan komt de begrenzer er in... :( . Natuurlijk net als ie mooi begint te klinken...

RE: Al snel zwevende kleppen.

marc26 heeft een volledig programmeerbare ECU. Dus daar zal ook wel een instelbare toerenbegrenzer in zitten.

RE: Al snel zwevende kleppen.

Dat klopt, ik kan mijn toeren begrenzen op de waarde die ik wil. Hij staat nu dacht ik op 6500 toeren begrensd. Dat had ik eerder moeten doen. Had ik misschien mijn motor de vorige keer niet om zeep geholpen.

RE: Al snel zwevende kleppen.

dieseltje schreef:
ja maar als ze zweven zakken ze nie terug in hun zitting als ze in ruststand hangen kunnen ze ze bij geen 1 auto raken wat logisch is maar als ze nog nie helemaal terug zijn kan de klep de zuiger volgens mij zeker wel raken



Als het goed is kunnen ze dit niet ondanks dat ze niet terug zakken in hun zittingen. En dit kunnen ze niet omdat bij een 1000 de klep bij volledige lift zich nog in de kop bevindt. Wel megenomen dat het een nokkenas is met een normale lift, er geen hi-lift tuimelaars gebruikt worden en er niet te veel van de kop afgehaald is. Dit laatste kan je weer nagaan door hem uit te literen.