Alweer kleppen stellen?

RE: Alweer kleppen stellen?

Wanneer is het nou echt nodig je kleppen te stellen, en wat zijn de gevolgen als je dat niet doet?

Kan het tevens zo zijn dat een en ander versleten is zodat de kleppen strakker dan 0,3mm gesteld moeten worden? Ik heb mijn kleppen namelijk afgelopen vrijdag gesteld en vandaag hoor ik ze alweer tikken.

Groeten,
Jim

RE: Alweer kleppen stellen?

Het tikken kan je wel vaker horen, want het kan te maken hebben met de soort kleppendeksel (alu maakt meer lawaai) en bij een koude motor tikt het ook meer dan bij een warme motor.

RE: Alweer kleppen stellen?

jow

kleppen stellen doe je elke zoveel km bij een grote beurt in de handleiding vd mini staat dat wel in.
dit is omdat je klepzetels inslijten, en dus iets hoger komen te staan :x
maat is 0.3 mm die ertussen je kleppen en klepstoters moet zitten.

Alsje t deksel losmaakt, kun je ff de maat controleren en zonodig bijstellen. ;)

RE: Alweer kleppen stellen?

merk je dat verschil goed wanneer ze goed afgesteld zijn?? en wat moet je dan merken??

RE: Alweer kleppen stellen?

verschil merk je wel: lekker tikken en ratelen.
als ze langzaam inslijten verlies je vermogen en koppel. :o
ik geloof om de 10000 of 20000 km dat je ze opnieuw moet stellen. :)
Ik had laatst me cylinderkop vervangen en toen was het helemaal een zooitje. :x

ff nakijken is 5 min werk en je kan ze zo afstellen met een sleutel 13 en een schroevendraaier.
let wel op: met koude motor! O:)

RE: Alweer kleppen stellen?

als de speling teveel is, gaan de kleppen niet ver genoeg open; of je dat merkt ?! ... de in- en/of uitlaatstroming wordt dan verstoord ...

@jim:
als de speling strakker zou moeten worden afgesteld, denk ik dat het tijd wordt om de kop er eens af te halen en te kijken naar de slijtage .. ?
(hoe oud is je mini? hoeveel km gelopen? gelood of ongelood?)

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Alweer kleppen stellen?

M'n mini is een '94-er SPI met maar 43400 km's op de teller. Kleppen stellen heb ik dus al gedaan maar het tikken komt snel terug. Nu zit er natuurlijk wel een verschil tussen tikken en tikken. Nu tikt ie, laten we maar zeggen, een stuk zachter dan voor het stellen.

@Theo: Wat voor een slijtage kan er optreden?

Jim

RE: Alweer kleppen stellen?

Wat voor een slijtage



:P vanalles .. daarom maak je het open ..
(zittingen - geleiders; misschien zelfs je tuimelaars?)

43400


zijn dat de echte km's ? of hoort er een '1' voor ?

FWIW,
Theo van den Bogaard

default

RE: Alweer kleppen stellen?

Ik hoorde ergens dat de waarde 3000km was, voor het stellen van je kleppen.... Vandaar dat ze ook die T-bars verkopen voor je kleppendeksel.


Rob

RE: Alweer kleppen stellen?

die 0,3 mm is dat met koude motor of bij warme motor dat maakt namelijk ook nog verschil.
ik weet zo niet wat die waarde's zijn maar wel dat het uit maakt.
tenminste bij mij op het werk staan de gegevens altijd vermeld met koude motor of bij warme motor

gr jj

RE: Alweer kleppen stellen?

Haynes vermeld het volgende over het stellen van de kleppen:
-elke 3 maanden of 3000 km
-speling 0,3mm
-koude motor

Ik hoorde bij [Mini specialist] dat je nokkenas misschien versleten kan zijn als het stellen van kleppen niet helpt... Nu is mijn vraag waar dat ding zit :?
In je blok of in je kop?

En heeft iemand hier vaker van gehoord?

Jim

RE: Alweer kleppen stellen?

je nokkenas zit in je blok, dus das niet zo makkelijk bijkomen...
haal het eerst eens los om te kijken wat er mis is?
hoeveel KM heeft je wagen al gedraait?

mischien dat je nokvolgers op zijn?(die staafjes onder je klepstoters)
is je kop geschikt voor loodvrije benzine?
rijdt je daar dan ook op?

RE: Alweer kleppen stellen?

Dat tikken, is dat een beetje een naaimachine-geluid?? Dat heb ik ook, alleen als ik met de mini eens wat geraced heb, is dat luider. Zou dit ook opgelost kunnen worden met het stellen van de kleppen??
En is dit dan eenvoudig te doen? Ik heb Haynes, al vind ik die niet altijd even duidelijk... :?

default

RE: Alweer kleppen stellen?

Nuchter beschouwd kun je de kleppen beter horen, als niet horen!!!!
Om de volgende reden,als je ze niet hoort,is de kans aanwezig dat ze te strak staan,en dus de klep niet helemaal afsluit.Wat als gevolg heeft verbrande kleppen,en dus een berg vermogens verlies kleppen stellen doe je in pricipe om er verzekerd van te zijn dat de klep helemaal afsluit.Anderzijds veelte ruime klepspeling heeft invloed op je kleppen diagram maar je zult er niets mee stuk rijden.

RE: Alweer kleppen stellen?

Ik heb altijd getik onder de motorkap vandaan, m'n rockers tikken namelijk altijd tegen de kleppendeksel aan. Kan dat ook kwaad? Ik heb begrepen van niet, ik vnd het ook niet irritant ofzo!

RE: Alweer kleppen stellen?

Jurgen schreef:
Ik heb altijd getik onder de motorkap vandaan, m'n rockers tikken namelijk altijd tegen de kleppendeksel aan. Kan dat ook kwaad?



lijkt me wel, als mijn wiel ergens tegenaanloopt kan ik ook blijven rijden maar goed is het niet.
weet je wel zeker dat het je rockers zijn want die bewegen toch niet zo dat ze snel tegen je kleppendeksel zullen komen. zou je ook moeten zien aan de binnenkant van het deksel. zullen je kleppen wel zijn die je hoort.

RE: Alweer kleppen stellen?

Hmm, ik zal er eens naar kijken van de week!

RE: Alweer kleppen stellen?

dit kan zeker kwaad :x de tuimelaars drukken tegen het kleppendeksel aan :? maar onder de tuimelaars zitten de stoterstangen en de nokvolgers en de nokkenas !!!!deze worden opgeklemd en zullen overmatig slijten :'( .oplossing een aluminium kleppendeksel deze zijn hoger en zal niet raken doorrijden zal zeker schade veroorzaken |:(

RE: Alweer kleppen stellen?

Knutsel, wat voor een pakking gebruik je voor je klepdeksel. Misschien een iets dikkere variant helpt al een boel.

Bij mij hoor je de tuimelaars altijd tikken. De frequentie van afstellen is heel erg afhankelijk van je rijstijl. Wat voor een tuimelaaras heb je? vanaf 1.3 hoogte en hoger is het heel gewoon dat je de tuimelaaras hoort. Ik vind het wel prettig om te horen hoe de motor loopt! Veel toeren draaien is nooit bevorderlijk. Dan moet je i.d.d. rond de 3000 km je kleppen stellen.

De opmerking van Ben is ook een van de mogelijke mogelijke oorzaken. Echter hoeft het niet zo te zijn. Alleen je blok openmaken geeft een goede diagnose. Maar dat kost tijd. En met een beurt kijken ze niet zo diep in je motor.

Sjimmie, gezien de leeftijd van de mini lijkt me je km-stand aan de lage kant. Een mooi aantal als het de echte km's zijn!!! Heb je al eens een compressietest laten uitvoeren om globaal de staat van je motor te checken; is je motor al eens eerder opgebouwd uit verschillende (gebruikte) onderdelen, etc?

RE: Alweer kleppen stellen?

ik gebruik de standaard pakking omdat ik ook de standaard tuimelaars er op heb zitten .in mini magazine en mini world kan je lezen dat rokkers van 1.3 nog met je originale kleppendeksel kan maar met 1.5 rokkers je een ander ( aluminium ) kleppendeksel nodig heb vanwege rakende tuimelaars

RE: Alweer kleppen stellen?

Ik heb het even nagekeken, m'n tuimelaars raken de kleppendeksel niet. Maar ik heb nogal veel kleppenspeling, dat ik het dus heel luid hoor. Maar volgens Mini 7 Centre hoort er zoveel ruimte tussen de kleppen en de tuimelaars te zitten, dus zal wel goed zijn dan..!