Ander blokje, waar op te letten...

default

RE: Ander blokje, waar op te letten...

Er gaan een ander 1000 cc blokje in de Mini, zijn er dingen waar ik extra op moet letten. Ik denk dat het wel goed zit maar vraag het toch maar even.
Het blokje is maar voor "tijdelijk" want er komt later een iets wat opgefokt 1000cc blokje in dat helemaal in de revisie is geweest.

RE: Ander blokje, waar op te letten...

Het mooiste is natuurlijk om een blokje uit een sloper te kopen dat je nog kan zien draaien. Anders is het altijd een beetje een gok. Kijk onder het kleppendeksel of er schonen olie onder zit, of mayo-achtige drap (dan is de koppakking lek).
Succes,

default

RE: Ander blokje, waar op te letten...

mayo achtige drap wil niet zeggen dat de koppakking lek is hoor!!Als mensen erg weinig met hun auto rijden en de olie nooit echt op bedrijfstemperatuur komt onststaat er sludge.

RE: Ander blokje, waar op te letten...

sandro schreef:
mayo achtige drap wil niet zeggen dat de koppakking lek is hoor!!Als mensen erg weinig met hun auto rijden en de olie nooit echt op bedrijfstemperatuur komt onststaat er sludge.



Da's waar, maar toch een reden om het blok te laten staan. Als een blok nooit warm gereden wordt en sludge produceert is het niet goed behandeld/onderhouden.

RE: Ander blokje, waar op te letten...

Kijk of je de krukas kan ronddraaien.
Dan weet je dat de zuigers niet vastzitten.

RE: Ander blokje, waar op te letten...

let op dat het een 4 cilinder is :+)

okeej, nu serieus:

let op beschadigingen van kleppendeksel en carterpan door eventueel transport uit de auto. als het blok los staat, goed kijken of er geen roest in het blok zit, in de poorten bijvoorbeeld of als de kop eraf is in de cilinders.

verder nakijken welk motornummer, wil nog weleens leuk zijn, zo ken ik iemand die een origineel cooperblokje voor 25 euro gekocht heeft :9

de sludge was al genoemd, draai de bougies eruit en controleer de kleur van de bougies, kijk eens in haynes voor de diverse kleuren van een bougie.

draait de krukas goed rond? sluit ff een accu met behulp van startkabels aan op de startmotor en luister of ie goed rondgaat, wel het blok stevig vastzetten!!!!

default

RE: Ander blokje, waar op te letten...

Yep het is een 4 cilinder :D

Kan geen beschadigingen ontdekken (motor is er met subframe en al uitgehaald. Ik zal de kop even lichten om te controleren op roest. Motornummer had ik al gecontroleerd ('85-'86). Bougietjes even loshalen dan maar, krukas draait rond. Dynamo, startmotor, radiateur etc. maar overzetten. Meteen aandrijfaskeeringen vervangen, nieuwe schakelaskeerring erin. Verse olie in en oliefilter. Ontsteking op tijd zetten (checken althans), contactpuntjes checken.

Hopen dat ie aanslaat!