Hoi Wouter,
Wat ik heb gedaan aan onze luie Advantage is:
Een K&N inlegfilter geplaatst en een 6tal gaten in het filterhuis geboord van 20mm rond aan de onderzijde voorlangs, dit maakt minder lawaai dan een open filtertje en heeft net zoveel effect.
Een andere gasnaald geplaatst AAM en de ontsteking wat vroeger gezet, 5de of 6de tandje gewoon proberen wat het fijnste rijd.
Van de uitlaat de middendemper verwijderd en een sportex achterdemper enkelpijps met uitgang op de standaard plaats(zij-uitgang).
Eerst reed de mini met veel moeite 125km en nu gaat hij ver voorbij aan wat de teller(140) aangeeft, ik denk zo'n 150km.
Deze opzet heb ik al jaren op onze HLE en het rijd gewoon goed.
- Login of registreer om te reageren
RE: andere carburateur 1000 E
Ingediend door Wouter R'dam op do, 15-02-2007 01:16
Mijn huidige mini (1987 Advantage = 1000 E) heb ik sinds augustus. Had toen slechts 60.000 gelopen. Het 1000'tje liep echter niet zo goed als zijn ronkende voorganger (1987 1000 E). Compressie gemeten en dat was toen 3 x hoog en 1 x slechts 9,5. November 2006 was het afgelopen met de pret, het motortje liep op drie poten.
Koppie eraf gehaald en er bleek één klep te zijn overleden. Gelukkig had ik nog een gereviseerde kop liggen en ik heb deze erop gezet. Motor liep weer en vervolgens bezig geweest met de afstelling. Van de ontsteking is alles nieuw, inclusief een Lucas sportscoil. Inmiddels twee keer de kleppen gesteld. Contacthoek digitaal gemeten op 50 graden. Ook twee keer de stroob erop gezet. Voor de afstelling gebruik ik vervolgens de standaard procedure: vacuümvervroeger los, 1500 toeren, derde nokje.
Desalniettemin bereikte ik niet de perfecte afstelling. Ik wist van mijn vorige mini dat er meer in een standaard 1000'tje moet zitten. Voornaamste probleem was het ontbreken van vermogen in zijn drie en vier, voornamelijk bij versnellen en in de hogere toeren. Op de snelweg dus.
Zaterdag heb ik bij mijn mini-onderdelen-boer met een aardige goeroe op minigebied staan praten. Hij vertelde over de techniek van een 1000 E. Ik wist dat de "E" stond voor een extra zuinige versie, met een lange diff. Wat ik niet wist, was dat deze auto's waren uitgerust met een apart systeem waarbij de vacuumvervroeger niet rechtstreeks van carburateur naar verdeler liep. Er was sprake van een systeem dat alleen werkte in je vierde versnelling, waarbij een stroompje naar een solenoid ging en dat pas dan de vervroeging intrad. In z'n één, twee en drie dus geen vervroeging. Daarbij was ook de carburateur anders dan voorheen. Bij een 1000 E carburateur zat het gaatje voor de vacuümvervroeging na de gasklep, waardoor deze carburateur ten alle tijde vacuüm geeft, ook bij stationair lopen. Een 'normale' carburateur heeft dit gaatje voor de gasklep zitten, zodat deze pas vacuüm geeft als de gasklep open staat. Wat je na 20 jaar echter ziet, is dat de vacuümvervroeger gewoon direct van de carburateur naar de verdeler loopt. Het '1000 E' systeem is buitengesloten. Door de andere carburateur echter, met dat vacuüm verhaal, stel je je mini eigenlijk niet goed af. Door de continue vacuüm staat je ontstekingstijdstip steeds te vroeg. Oplossing is om je carburateur aan te passen, dus dat gaatje voor de vacuümvervroeger te verplaatsen van de ene naar de andere kant van de gasklep. Kwestie van een nieuw gaatje boren en de andere afdoppen. Of meteen een Hiff38 er opzetten.
Wie kan mij verder helpen in dit verhaal? Ik zit zelf nog een beetje in de fase van de klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt. Misschien dat ik wel onjuistheden in mijn verhaal heb gezet. Ik ben benieuwd, wil na zo'n verhaal wel de onderste steen boven hebben.