Andere cilinderkop

RE: Andere cilinderkop

Ik had een vraag omtrent cilinderkoppen.

Ik heb een standaard 1000cc motor uit 1988. Ik zou aan een cilinderkop van een 1100cc motor uit 1989 kunnen komen.
De vraag is: past dit, kan dit en maakt dit mijn mini sneller?

RE: Andere cilinderkop

een kop van een 1100 maakt een 1000cc sneller...

kijk eerst goed naar het type kop wat je monteerd.

een 1100 uit 1989???

RE: Andere cilinderkop

red flame schreef:
een 1100 uit 1989???



Het zou uit een special gekomen zijn en het bouwjaar van die special is van 1989. Kan dat niet?

RE: Andere cilinderkop

Fokko heeft ook ooit de hoop gehad dat met een 1100 cc kop zijn 1000cc sneller zou worden, maar na een consult met Keith Calver bleek het geen moer uit te maken. Of was het nou de gele bijbel?
Het maakte iig qua vermogen niets uit...

Wouter

default

RE: Andere cilinderkop

voor koppeninfo: http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/heads.htm

er komen 3 koppen in aanmerking als verbetering voor een 998:
12g202
12g206
12g295

de laatste zou de beste zijn, maar is moeilijk te vinden in goede staat en dan moet je er behoorlijk wat afvlakken om een fatsoenlijke compressie over te houden (komt van de Cooper 998 die verhoogde zuigers had)

bij een betere kop horen natuurlijk ook verbeteringen in de ademhaling (stage 1 - inlaat- uitlaatspruitstuk)




Heb hier al eens een hele discussie over gehad. (helaas niet op dit forum)

Als je alleen de kop van een 1100 over zou zetten heeft het weinig effect. Zoals Theo (zie quotelink) hierboven ook al opmerkt, je zou dan ook het een en ander aan je in/uitlaad moeten doen.
Daarvoor zijn diverse combinatie's mogelijk.
Voor mijn 1000 blokkie heb ik een 12G202 kop. Deze heeft iets grotere inlaatkleppen dan een standaard 1000 kop.
In combinatie heb ik hierbij een stage 1 naald, aircone en een maniflow LCB uitlaadspruitstuk.
Verder in het blok de nokkenas met volgers vervangen door een nokkenas uit een 1100 blok.
Hoeveel dit uiteindelijk verschild ten opzichte van een standaard 1000tje? Uitgerekend in pk's heb ik geen iedee.

Maar om even op je twee vragen terug te komen.
Een 1100 cilinderkop kan je gewoon gebruiken op een 1000cc blok.
Of het je blok sneller maakt?
Je zal er weinig van merken omdat het verschil minimaal is.

grtzz Martin

RE: Andere cilinderkop

is allemaal waar, ik ging eventjes TE kort door de bocht...

de kop pas gewoon op een 1000 en met de juiste onderdelen wordt het geheel sneller..

RE: Andere cilinderkop

Dank jullie wel voor de info.
Dan heb ik nu besloten om die kop niet te doen.

RE: Andere cilinderkop

Wat wel zou kunnen is een kop van een 1275 erop zetten...
Er is mij verteld (en gelezen) dat deze kop met wat aanpassingen goed op een 1000 kan met een hiff 38 carb krijg je dan als het goed is wel vermogens winst
Toevallig heb ik zo'n gelode 12G940 kop liggen desgewenst met een standaard nokkenas van die zelfde 1275 motor.
Heb een maandje terug nl deze kop vervangen door een ongelode met dubbele klepveren, pressed steel rockers en een MG metro nokkenas...vandaar dat ik het 'over'heb.
Interesse??
Stuur een PM etje.

RE: Andere cilinderkop

Dank je wel, maar ik pas hiervoor!!

RE: Andere cilinderkop

Misscien is het dan wel leuker en goedkoper om een keer met mijn Mini te rijden... als je snel wilt dan tenminste... :)

RE: Andere cilinderkop

Kijk dat is nog een aan aanbod waar ik een keertje gebruik van ga maken.
Dank je wel!! :D :D

default

RE: Andere cilinderkop

Wat wel zou kunnen is een kop van een 1275 erop zetten...
Er is mij verteld (en gelezen) dat deze kop met wat aanpassingen goed op een 1000 kan met een hiff 38 carb krijg je dan als het goed is wel vermogens winst



Dan ook even zoeken naar een hiff 38 :x
Grotere is overdone of moet je kunnen knijpen.
Hebben we het daar kort geleden niet over gehad?

Zou die 1100 kop toch nog maar even bewaren.

grtzz Martin

RE: Andere cilinderkop

Klopt het dat er op een orginele cilinderkop het jaartal staat. Het staat achter de thermosstaat rechterkant van de cilinderkop.

Nu heb ik een cilinderkop met het volgende nummer: 22K6.

Is dit nu iets specials of wat is dit voor een nummer.

Want op mijn vorge mini stond daar het jaartal.

RE: Andere cilinderkop

Mini Martin schreef:

Heb hier al eens een hele discussie over gehad. (helaas niet op dit forum)

Als je alleen de kop van een 1100 over zou zetten heeft het weinig effect. Zoals Theo (zie quotelink) hierboven ook al opmerkt, je zou dan ook het een en ander aan je in/uitlaad moeten doen.

Hoeveel dit uiteindelijk verschild ten opzichte van een standaard 1000tje? Uitgerekend in pk's heb ik geen iedee.

Maar om even op je twee vragen terug te komen.
Een 1100 cilinderkop kan je gewoon gebruiken op een 1000cc blok.
Of het je blok sneller maakt?
Je zal er weinig van merken omdat het verschil minimaal is.

grtzz Martin



waarom een discussie.
Van 40pk op de krukas naar 45pk op de wielen met een 1100cc cilinderkop en nokkenas en ja een stage 1.

Lijkt me duidelijk, tenzij dit onzin is.
Op het net gelezen met dyno uitdraai erbij, weet wel niet meer juist waar.

Greetz

RE: Andere cilinderkop

Sebastian schreef:

Het zou uit een special gekomen zijn en het bouwjaar van die special is van 1989. Kan dat niet?



inde jaren '70 had je specials en die waren wel 1100cc.
De specials die jij bedoelt zijn gewoon 1000cc. Ik heb een special uit 1991 en Jeroen van Buuren een special uit 1989 en die zijn beide 1000cc (origineel dan, mijnes heeft nu een 1300 erin hangen maar goed.).

DUs die kop zal dan wel van een 1000cc zijn...

Erik

default

RE: Andere cilinderkop

Ik heb een cilinderkop liggen die ik wil gaan gebruiken om te gaan kietelen. Niet heel erg maar toch wel genoeg.

De cilinderkop komt van een 1000cc MG Metro blok ´86(99HB90p) en heeft de volgende teksten:

Van cilinder 4 naar cilinder 1:

BIL - CAM4810 - 3 en boven de thermostaat 28A6

Omdat deze van een blok komt dat al iets meer PK geeft dan een "gewoon" Mini blok dacht ik dat deze geschikt zou zijn.

Klopt dit of moet ik toch opzoek gaan naar een 12G202/206/295 kop? (waar zou dit dan staat op de kop)

RE: Andere cilinderkop

Dat motorbloknummer wat je noemt is een gewoon mini 1000 blok met hoge compressie, komt niet in de buurt van een MG ben ik bang. Geen idee wat je er mee van plan bent, op zich is het een prima basis om mee te beginnen. Misschien moet je SirYun eens benaderen die kan de kop waarschijnlijk wel wat voor je "opleuken"

default

RE: Andere cilinderkop

oh, ik dacht dat het een Metroblok was omdat ik het nummer hier:

http://members.home.nl/mmarx/mini/metronmbrs.htm

tegen was gekomen.

RE: Andere cilinderkop

hiya.

ff twee dingetjes..

ik heb laatst mij eigen 1000 kop er eens af getrokken

ik komt tot de volgende conclusies:

mijn seat cutters passen er niet in :(

door de kamer vorm

je moet echt een bijna in een keer alles van het deck afvlakken als je de kamers een beetje wilt modificeren (moet als je een grotere klep er zou inzetten) maar ik zie bij de normale klepgroote niet echt een probleem wat betreft 'schrouding'.

[i:2zyqjse4]wel makkelijk als je een 1000 cc turbo blok wilt maken. lekker veel ruimte tussen de cylinders en de kamers kan je echt zonder problemen megagroot maken[/i:2zyqjse4]

de guideboss op de uitlaat poorten is echt een enorm blok metaal: veel werk!

je hebt dus niet echt veel mogelijkheden om het een beetje quick n'dirty te poorten..

maarjah 1300 kop met pockets is ook een heisa

RE: Andere cilinderkop

Mini Mart schreef:
oh, ik dacht dat het een Metroblok was omdat ik het nummer hier:
http://members.home.nl/mmarx/mini/metronmbrs.htm
tegen was gekomen.


Maar niet alle Metro's waren 1300's...

default

RE: Andere cilinderkop

Weet ik, ik dacht dat het dus een 1000cc van een Metro was.

Van de winter maar gaan studeren!

RE: Andere cilinderkop

Goedeavond cilinderkopkenners :P Ik zou wel eens willen weten wat voor kop ik heb op m'n metro omdat er een MG spruitstuk opzit en een cooperfreeflow uitlaatspruitstuk en een rc40 uitlaat. Met het motornummer zal ik niks opschieten want dat staat er niet meer op. De volgende nummers staan er wel op: Gietnummer is 14H6 D en onder m'n kleppendeksel heeft ook iets gestaan maar dat kan ik niet meer lezen want dat is er afgevlakt.Ben benieuwd....

Groeten JvdB

RE: Andere cilinderkop

als 'ie (ook) aan de bovenkant gevlakt is, dan is het waarschijnlijk dat er meer aan gedaan is .. en dan is er maar 1 mogelijkheid: meten
(de basis is waarschijnlijk een 12g940)

HTH,
Theo van den Bogaard