Hmmm, vast is vast en dan nog een kwart slag extra hou ik daarbij aan...
Dennis
- Login of registreer om te reageren
Hmmm, vast is vast en dan nog een kwart slag extra hou ik daarbij aan...
Dennis
Tot een kwartslag voor het afbreken.
Geintje, ik zou niet eens weten of er een moment voor is. Ik heb het in Haynes nooit zien staan, of gewoon overheen gelezen.
Ikzelf doe hem altijd goed vastzetten.
Groet ron
Ingediend door metrodriver op do, 23-08-2007 18:02
Dennis schreef:
Vast is vast.
## ter verhoging van de vreugde, en die van theo in het bijzonder, heb ik hier de torque settings:
upper tie-bar (nyloc nut) 20-28 Nm
engine mountings:
3/8" UNC schroeven 40 Nm
M8 schroeven 30 Nm
M10 schroeven 45 Nm
M12 bouten 72 Nm
Allemaal leuk en aardig die aanhaalmomenten, maar het slaat in feite helemaal nergens op bij dit soort dingen.
Dennis
Ingediend door metrodriver op do, 23-08-2007 21:48
Dennis schreef:
Allemaal leuk en aardig
## omdat er niet staat 'vast is vast'?
die waarden die je geeft is gewoon VAST met de juiste ratel, als je nu een dop 10 op een duims ratel zet dan trek je te hard, maar doe je dezelfde dop met een kleine ratel en je zet hem met enige kracht vast dan zit je op het juiste moment...
dit soort dingen vind ik wel erg theorie, blijf lekker sleutelen en denk dus praktisch dat vast vast is.
"een goede monteur heeft streepjes op zijn arm voor de NM's" riep een leraar ooit tegen de hele groep.
bij een cilinderkop is het wel erg belagrijk, maar dan heb je ook een iets andere waarde waarop ie moet getrokken worden
Ingediend door metrodriver op do, 23-08-2007 22:11
Red Flame schreef:
dit soort dingen vind ik wel erg theorie
## de ts vroeg naar koppels voor deze bevestigingen.
ik heb ze voor hem opgezocht, ze staan gewoon in de haynes.
daar wou ik me maar niet voor verontschuldigen toch?
neej hoor, de post van mij is ook helemaal niet bedoeld tegen de waardes, fijn als iemand ze weet.
ik vraag me alleen af in hoeverre het praktisch is om ieder boutje op moment vast te zetten. dat doet verder niets af aan de vraag of antwoord...
ayla schreef:
Tot een kwartslag voor het afbreken.
Wij hebben het altijd over 'afdraaien en een kwart slag terug' :)" title="Evil" />
Rene schreef:
ayla":1cagjuxp]Tot een kwartslag voor het afbreken.
Wij hebben het altijd over 'afdraaien en een kwart slag terug' :)" title="Evil" />[/quote:1cagjuxp]
Klopt beide, staal draai je af, RVS breekt kan ik je vertellen
Groet ron
Als we in de garage alles met een moment zouden moeten gaan vastzetten kunnen we de tent wel sluiten.
Dennis
Dennis schreef:
Als we in de garage alles met een moment zouden moeten gaan vastzetten kunnen we de tent wel sluiten.
Dennis
En al helemaal als je het volgens de echt officiele manier gaat doen.
Aanhaalmoment is ook slechts een afgeleide. Boutverlenging is de officiele maatstaaf om een bout aan te draaien
Ik ben voor cylinderkoppen en remklauwen in het bezit van een momentsleutel en voor al het andere dat op zijn plek moet blijven hebben we blauwe loctite. :)" title="Evil" />
Zoiezo de kopbouten en de wielen altijd met een moment sleutel en de rest.. pff ech nie...
Scheelt ook wel dat als je in een garage werkt, je automatisch wel een beetje meer gevoel er voor krijgt hoe vast iets kan en mag...
Ik heb wel blokken van motoren rereficeerd en als je dan de originele aanhaalmomenten gebruikt draai je veel over de kop.
Die aanhaalmomenten zijn gebaseert op nieuw.
Ik gebruik ze nog wel eens als richtlijn maar verder niet.
RE: Antrekmoment hondebot ??
Ingediend door ollie op do, 23-08-2007 15:27
WEie kan mij het exacte aantrekmoment van de hondebot geven? Kan het via de zoekfunctie niet achterhalen.
Thankx Ollie