APK

default

RE: APK

Bracht vorige week mijn minitje (14 jaar) naar een garage voor oude engelse auto's en wat denk je: dat gaat natuurlijk weer een hoop geld kosten. Motorisch is ie perfect en roest ook, maar er is een ophangbeugel van mijn motor gescheurd (merk je ook wel met optrekken en remmen) en die moet gelast worden en de rubbers moeten allemaal worden vervangen. In een garage kost dat natuurlijk altijd veel geld... Weten jullie iemand die mij kan helpen? :? Uiteraard ben ik bereid te betalen... O:)
Groetjes
Marleen ;)

RE: APK

Check eens de site met adressen op de site van Theo van den Boogaard. Deze staat genoemd op link, klik op LINKS en kies voor 'miniacs'.

Wouter

RE: APK

Of natuurlijk de lijst op dit forum: FAQ: Mini-garages
Maar in beide (?) gevallen gaat het over garages die natuurlijk gewoon arbeid rekenen. Alleen kun je wel een beetje in het rond shoppen om te zien wie het goedkoopst is. Een garage voor "oude Engelse auto's" zou wel eens duur uit kunnen pakken.

Ik heb overigens het idee dat de lijst van Theo niet super-actueel is.

RE: APK

Marleen ben je al bij Aad geweest in Rotterdam die is niet duur maar wel goed. Aad zit op de Waalhaven

RE: APK

Eelke schreef:
Of natuurlijk de lijst op dit forum:
Ik heb overigens het idee dat de lijst van Theo niet super-actueel is.



De reactie van Theo:

mijn lijst is inderdaad niet (meer) superactueel :-)

maar als ik info krijg voor toevoegingen/wijzigingen dan voer ik die altijd
z.s.m. uit.
ik kan alleen uitgaan van de info die ik krijg, helaas heb ik geen tijd om
bijvoorbeeld jaarlijks al de info te controleren ..

in het algemeen is mijn site (na zo'n jaar of 10) wel aan een facelift toe
.. maar wanneer ik er aan toe kom ? (om het hele zaakje op .php over te
zetten bijvoorbeeld ?)



Wouter

RE: APK

Of natuurlijk de lijst op dit forum: FAQ: Mini-garages



Ik zag vandaag in de boekhandel dat de klassieke auto-almanak weer uit is. Vol met adressen van revisie bedrijven, restaurateurs, etc. etc.

Dit zal niet de goedkoopste oplossing zijn. Wellicht is een reparatiebedrijf of lasbedrijf goedkoper. Als je precies kan aanwijzen wat er gelast moet worden, zal het bij de gemiddelde lasser niet al teveel kosten...

Wouter

RE: APK

Als het de motorsteun is die meestal scheurt (voorste/onderste), dan stelt dat niks voor. Is gewoon een dik stalen plaatje.

2 mogelijkheden, haal het plaatje eraf, en laat het lassen door iemand/of lasbedrijf, 2 sec. werk.

Haal er 1 van een sloper. Je kunt er redelijk makkelijk bij.

Als je alles laat doen in combinatie met het monteren van nieuwe rubbers, laat je dan niet gek maken. Dat lassen mag echt bijna niets kosten.

Heb je al prijzen opgevraagd?? Want misschien kan dat best wel eens meevallen. Motorsteunrubbers vervangen is ook niet al te moeilijk en zeker niet voor een beetje garage.

RE: APK




De motorsteun bovenste foto is zeer moeilijk om te lassen, door de warmte smelt het rubber waardoor deze na verloop van tijd gaat scheuren.

De steun van de onderste foto nr32, hiervanuit de onderzijde gezien kan aan gelast worden, maar zal bij een slechte las weer afbreken.
Dergelijke onderdelen kosten geen hoeveelheden aan euro's! ga niet hellen meteen nieuwe bestellen.

RE: APK

De motorsteun bovenste foto is zeer moeilijk om te lassen, door de warmte smelt het rubber waardoor deze na verloop van tijd gaat scheuren



Uhh..ik denk dat we 2 dingen verwarren: motorsteun en reactiestang.
Het motorsteunrubber is inderdaad die je op de bovenste figuur ziet. Hier is ook niet echt iets aan te lassen. Twee metalen platen zitten met een rubber verbonden. De ene kant wordt met boutjes aan het subframe bevestigd. De ander aan de motor. Deze zit overigens aan beide kanten.

De reactie-stang (onderste figuur (32)), waarvan je er 1 ziet is waarschijnlijk datgeen wat het probleem is. Aan de ene kant zit een beugel op het subframe bevestigd wat aan de onderkant van de motor zit (afgebeeld dus).

De ander zit boven, tegen de crossmember (die dikke balk over volle lengte tegen schutbord) aan, aan de vliegwielzijde van de motor. Die beugel wil nog weleens afbreken.
Bert noemde al het bovenste plaatje (zijn ook nieuw verkrijgbaar), maar de onderste (waar de reactiestang tussen zit) wil nog weleens afbreken.

Wat moet er bij jou gelast worden?

Wouter

RE: APK

Inderdaad Wouter klopt als een bus.

Voor mij was het ook onduidelijk welke, daarom dat ik deze twee heb aan gehaald met foto.
Je ziet ook op de ondersste foto het plaatje zitten welke ook vaak afbreekt.

En omdat bijna nooit iemand spreekt over reactor stang en altijd spreekt over de motorsteun heb ik dit niet vermeld. Er word ook gezegd alle rubbers dienen vernieuwd te worden welke?? pedaal rubbers, homokineet rubbers, stofhoes rubbers :D

Maar het zijn denk ik dan de rubbers die in de reactor stang zitten O:)

RE: APK

Kopt theo. Verkeerde benaming gebruikt. Ik bedoelde inderdaad het plaatje waarmee de reactiestang aan het blok (versnellingsbak) zit bevestigd.

Overigens weet ik niet waar het plaatje dat je hebt gevonden van is, maar ik wil zweren dat deze reactiestang bij mijn huidige mini, en de vorige aan de voorkant, rechts zit (in plaats van aan de achterkant links zoals op het plaatje). Vandaar dat ik stelde "voorste onderste". Ben ik nu aan het hallucineren, of is dit weer gewoon een wijziging in jaartallen.

Groeten Bert.

default

RE: APK

Nee Bert, je hebt gelijk. Het hondenbotje dat je op het plaatje ziet zat voor zover in weet alleen op de snellere coopers. Het is een alternatief voor een ultimate engine stabiliser en is nog los te koop, je bevestigt het aan je subframe en je blok (met een speciaal plaatje).

Het is overigens geen standaard hondebotje zoals die normaal achter-boven-aan of voor-onder-aan zit, want bij deze zitten de rubbers ten opzichte van elkaar parallel of onder 90 grd. Bij het botje op het plaatje zitten de rubbers onder een hoek van ong. 45 grd.

Ik zie hem hier te koop staan, nieuw is de prijs van zo'n stabiliser incl. plaatje 11,25 pond (in engeland).

Heeft iemand toevallig een dergelijke steun gemonteerd en hoe bevalt het? (verschil t.o.v. een u.e.s.?)

M vr gr,
Erik

RE: APK

Nee Bert, je hebt gelijk. Het hondenbotje dat je op het plaatje ziet zat voor zover in weet alleen op de snellere coopers. Het is een alternatief voor een ultimate engine stabiliser en is nog los te koop, je bevestigt het aan je subframe en je blok (met een speciaal plaatje).



is niets bijzonders hoor :)
Werd op vrijwel alle mini's na ikg eloof 1982 gemonteerd.

Die onderste steun doet relatief weinig. Een ultimate engine steady (aan je thermostaathuis) werkt wat dat betreft veel beter!


Groetjes Wouter

default

RE: APK

Wouter, weet je dat zeker van die motorsteun? Ik heb een aantal keer een motor uitgebouwd en bij nog meer ben ik er onderdoor gelopen/gekropen, maar ik heb er nog nooit één gezien die een stabilisator heeft aan de achterkant van de versnellingsbak. Ik heb overigens nog nooit onder een mini van vòòr 1982 gelegen, misschien dat je ipv na vòòr bedoelde?

Of heeft het snuiven van benzinedampen misschien mijn geheugen aangetast? :)

M vr gr,
Erik

RE: APK

Nergens kan ik lezen dat Wouter een reactie stang vermeld achter de versnellingsbak.

Standaard zitten deze op alle mini's vanaf bjr 1970 tot 1990.
De meeste halen de onderste steun weg omdat die volgens velen niet veel belang heeft. Als de bovenste reactie stang op het schutbord zou overbreken dan is de onderste van belang om de motor enigzins op zijn plaats te houden om het kantelen te minimaliseren.
Als er geen onderste reactie stang meer is en de bovenste zou overbreken dan kantelt de motor naar voor en achter, waardoor de motorsteunen te veel belasting krijgen en kunnen als ze al bejaard zijn scheuren in de rubber.

RE: APK

He jongens,
Aan mijn cooper uit 1992, zit ook geen reactiestang aan de onderzijde van mijn versnellingsbak. Volgens mij heeft ie er nooit gezeten, of ik moet hem natuurlijk gewoon een keer verloren zijn :O .

RE: APK

Nergens kan ik lezen dat Wouter een reactie stang vermeld achter de versnellingsbak.



Klopt, ik had het over een reactiestang aan de voorkant van het blok (ontstekingskant, het blok zit al 180 graden gedraaid :))

Een reactiestang aan de bovenkant van het blok, zover mogelijk van het kantelpunt (motorsteunen op subframe) heeft het meeste effect. Dus nog steeds heeft een U.E.S. een beter effect dan een stang aan de onderkant, of dat nou voor of achter het blok/bak is.

Wouter (die toch eens moet leren lezen....)

default

RE: APK

Theo, weet je zeker dat die reactiestang standaard onder alle Mini's zat achter de versnellingsbak? Bij mijn Mini 1000 (1971) helemaal niets gezien. Of gold dit alleen de Coopers?

Rolf 1971 Mini 1000

default

RE: APK

Wat ik mij ook afvroeg bij die oudere mini's, de overbrenging van pook naar bak zit onder de bodemplaat (in feite tussen de stoelen) vastgeschroefd, dus heb je daarmee al een extra steun. Ik geloof er niets van dat die extra steun onder standaard is, ik kom hem ook niet tegen in de Haynes wat betreft motor verwijderen. Nou zegt de Haynes ook niet alles, maar ik geloof dat het meer een optie was voor de snelle jongens.

Rolf

default

RE: APK

Nergens kan ik lezen dat Wouter een reactie stang vermeld achter de versnellingsbak.



Theo: Op het tweede plaatje van het berichtje dat je op 04-11 had geplaatst staat een reactiestang die aan de achterkant van het blok vast zit. Dat is ook het plaatje waarop Bert reageerde en later ik. :)

Theo, weet je zeker dat die reactiestang standaard onder alle Mini's zat achter de versnellingsbak?



Rolf: Achter de versnellingsbak is hij standaard niet vaak gemonteerd (ik weet nog steeds niet wanneer en bij welke uitvoeringen precies), maar aan de voorkant van de versnellingsbak dus wel. Als het tussen 1970 en 1990 altijd is gemonteerd heb jij hem daar waarschijnlijk wel zitten?

M vr gr,
Erik

RE: APK

Rolf: Achter de versnellingsbak is hij standaard niet vaak gemonteerd (ik weet nog steeds niet wanneer en bij welke uitvoeringen precies), maar aan de voorkant van de versnellingsbak dus wel. Als het tussen 1970 en 1990 altijd is gemonteerd heb jij hem daar waarschijnlijk wel zitten?



De reactiestang die aan de voorkant aan de bak gemonteerd is, zit dus ook niet op alle mini's. Mijn 1000 uit 1980 had er geen en mijn Van uit 1983 heeft er ook geen.
Mijn beide 1.3i British opens (1993en 1994) hadden hem wel gemonteerd...

Wouter[/quote]

RE: APK

Goh, wordt wel een leuk verhaal zeg. In mijn eerste reactie was ik nog een beetje voorzichig, want ik weet maar nooit wat ik nu weer door elkaar gooi, maar ik ben eigenlijk best zeker van mijn zaak :)

Op al mijn mini's (5x, jaartallen tussen 85, en 90) zat deze reactiestang aan de voorkant. Ok bij mijn huidige '73-er zit ie daar. En moet zeggen dat ik hem nog nooit ergens anders heb gezien.

En wouter, de BO is natuurlijk injectie. Kan me wel voorstellen dat daar een wijziging is gedaan.

Erik, als je nog eens bij Karel ben, ff kijken onder die oude lijken (63-er's en meer van die jaartallen).

RE: APK

Inderdaad Bert ik heb er ook verscheidene gehad en hadden deze dat ook. En heeft dit niets te maken met snelle coopy's die hebben deze ook.

Waar het omgaat is dat deze reactie steunen er standaard aanwezig zijn op de jaartallen die ik al eerder heb vermeld, of nog oudere jaartallen

Nee Bert je gooit niets door elkaar, en mag je gerust zijn van jouw stelling dat je er zeker van bent.

RE: APK

En wouter, de BO is natuurlijk injectie. Kan me wel voorstellen dat daar een wijziging is gedaan.



Er zijn BO's uit 1992 met carburateur. Buiten NL zijn er ook tot 1994 nog carb-mini's geleverd.
Dit vooral in landen waar de toenmalige emissie-eisen niet zo streng waren.

Wouter (die nog nooit een mini heeft gezien met een reactie stang aan de achterkant van het blok, maar wel weet dat ze er zijn.)