APK afkeur

RE: APK afkeur

Hallo Allemaal,

Na een jaar in het bezit te zijn van mijn mini, en een hoop eraan versleuteld te hebben, bracht ik vandaag mijn mini naar de apk om ermee te kunnen gaan rijden.

Helaas, een afkeur. De beste man vond dat alles dusdanig slecht was dat ik beter een andere kon kopen, dit werd niks meer.

hij had geen keurings rapport gemaakt, maar een briefje met daarop wat er volgens hem niet goed was:

1 Wiellager linksvoor (Ok dat kan)
2 Beide banden lopen aan (gewoon op 12" stalen velgen, 145 breed?)
3 stuurkogel rv binnen? (deze is pas vervangen, misschien bedoelde hij links.
4 Aandrijfashoes rv (die moet dan vervangen worden)
5 la wiel zit vast (even die nok afstellen)
6 de achter draagarmen zijn helemaal versleten (hoe controleer ik dit? ik voel geen speling)
7 Borging fusee kogels (kan je die fout omslaan? )
8 CO (ik heb een 1300 carb met snelle nokkenas e.d.)
9 portier gaat niet open van binnen (wel als er iemand zit, dan is die buiten open gedaan)
10 Bevestiging stoelen (deze is standaard)
11 km teller verlichting
12 slecht te lezen, lijkt R.a.w rv


Heel erg graag zou ik van jullie reacties krijgen wat ik aan welke punten moet doen, en of het echt een reden is voor afkeur.

Bij voorbaat dank voor jullie hulp!


Mvg Jasper

RE: APK afkeur

mmmm ik heb het idee, als ik jou verhaal zo lees, dat je een beetje een minihater als Keurmeester hebt gehad.
Uiteraard is het wel belangrijk voor de veiligheid dat alles goed functioneel is, maar ze kunnen ook overdrijven. Neembijv. de stoelbevestiging. Dit is standaard, zit altijd iets speling in en kan hierop dus niet worden afgekeurd. Ik heb alleen maar meegemaakt dat ze juist positief waren als er veel gedaan is aan een mini en er dan toch iets makkelijker naar kijken. Uiteraard verschilt het heel erg per keurstation c.q. keurmeester.
Misschien voor een volgende keer een keurstation opzoeken waar je meer bekendheid hebt of waarvan je weet dat er bekenden vaker oudere auto's laten keuren. Hier helpt dat i.i.g wel alhoewel alles uiteraard wel "volgens de regels" moet worden gekeurd :D
De stuurkogel lijkt me ook overdreven aangezien je deze als 1 geheel monteerd en niet met shimms werkt. Deze horen fabrieksklaar te zijn. Het enige waar je op moet letten is dat deze op de goede positie op de stuurstang word geschroefd. Dus gelijk net als de andere zijde.
Borging van de fuseekogels lijkt mij ook niet mis kunnen gaan. Dus wat ze daarmee bedoelen....Het enige zou kunnen zijn dat als de fuseewartel niet goed genoeg is aangedraaid en dan geborgd is, dat zowel de moer als de borging tegelijk los kunnen draaien door trilling (nwaarschijnlijk)
Wat betreft de draagarmen; bedoelen ze verroest, of speling? Speling is waarschijnlijk op te lossen met nieuwe rubbers etc...
Wat de CO waarde betreft...deze moet ook met snelle nokkenas wel binnen de marge kunnen komen. reken ook dat voor oudere auto's wel andere normen gelden voor co waardes!!!
Het portier klopt wel, deze dienen wettelijk uit veiligheidsoverwegingen zowieso ook van binnenuit te openen kunnen zijn. Lullig als je te water raakt en er niet uit kan omdat je het portier niet kunt openen.
Km-teller verlichting is ook verplicht. Werkt ie wel, of helemaal niet? als ie het niet doet, is het terrecht, kun je de cijfers aflezen, is het goed genoeg voor keuring. Anders iets feller lampje erin.
Wat de aanlopende wielen betreft...weet je zeker dat er 12"onder moet en geen 10" ? dit probleem heb ik namelijk ook een keer gehad. Heb je toevallig ook aardig wat speling op de km-teller?
Het zou ook nog met de vering te maken kunnen hebben!!

RE: APK afkeur

1 Wiellager linksvoor (Ok dat kan)

[i:38myw0du]Paar tientjes... [/i:38myw0du]

2 Beide banden lopen aan (gewoon op 12" stalen velgen, 145 breed?)

[i:38myw0du]Ik denk dat ie bedoelt dat de wielen zwaar lopen, gewoon even de klauwen gangbaar maken en alles verder goed schoonmaken[/i:38myw0du]

3 stuurkogel rv binnen? (deze is pas vervangen, misschien bedoelde hij links.

[i:38myw0du]Ik denk dat hij de binnenste kogel van het stuurhuis bedoelt, maar daar mag iets speling in zitten [/i:38myw0du]

4 Aandrijfashoes rv (die moet dan vervangen worden)

[i:38myw0du]Zijn ook de kosten niet[/i:38myw0du]

5 la wiel zit vast (even die nok afstellen)

[i:38myw0du]Yep[/i:38myw0du]

6 de achter draagarmen zijn helemaal versleten (hoe controleer ik dit? ik voel geen speling)

[i:38myw0du]Wiel aan de achterkant beetpakken en heen en weer trekken...vaak op te lossen door er flink veel vet in te spuiten.[/i:38myw0du]

7 Borging fusee kogels (kan je die fout omslaan? )

[i:38myw0du]Ja, naar de verkeerde kant ;)[/i:38myw0du]

8 CO (ik heb een 1300 carb met snelle nokkenas e.d.)

[i:38myw0du]Ik weet niet hoe oud ie is, maar voor 1-1-1993 mag ie 3.5 procent hebben, is makkelijk "tijdelijk" aan te passen.[/i:38myw0du]

9 portier gaat niet open van binnen (wel als er iemand zit, dan is die buiten open gedaan)

[i:38myw0du]Is APK eis en moet dus gerepareerd worden[/i:38myw0du]

10 Bevestiging stoelen (deze is standaard)

[i:38myw0du]Ach ja[/i:38myw0du]

11 km teller verlichting

[i:38myw0du]Lampje[/i:38myw0du]

12 slecht te lezen, lijkt R.a.w rv

[i:38myw0du]Nog een lampje[/i:38myw0du]

De man doet teveel nieuwe auto's waaraan vaak niet veel te vinden is en moet niet zeuren. Gewoon even wat aandacht aan besteden en je kunt weer rijden en dat hoeft echt niet veel te kosten.

Dennis

default

RE: APK afkeur

MiniJasper schreef:

hij had geen keurings rapport gemaakt, maar een briefje met daarop wat er volgens hem niet goed was:




## van de rdw site:

"Als uw voertuig is gekeurd ontvangt u een keuringsrapport, zowel bij een goedkeuring als bij een afkeuring van het voertuig. Zorg dat u het keuringsrapport altijd krijgt. U hebt dit rapport nodig als u tegen het resultaat van de keuring in beroep wilt gaan. Het keuringsrapport (bij een goedgekeurde auto) moet u tijdens het gebruik van het voertuig bij u hebben. De politie kan er om vragen."

RE: APK afkeur

Hallo,

deniis hartstikke bedankt! hier kan ik wat mee.

ik denk dat ik voor de achterste draagarmen een revisie setje koop, dit is ook niet zo heel duur, en dan is het in ieder geval goed.

die borging van de fusee koepelmoer, ik heb deze gewoon omgeslagen met een hamer, dus dat moet toch goed zijn???

en die raw, richting aanwijzer dus :P alle lampjes doen het, alleen hij knippert onregelmatis als je motor niet loopt, dat had de man niet gezegd, maar dat wist ik wel al.

De banden lopen inderdaad echt aan, tegen de wielkast als je maximaal naar links of rechts stuurt, maar naar mijn idee zijn deze stalen velgen niks bijzonders, zou dus kunnen dat er andere op moeten?

en voor de bevestiging van de stoelen hoef ik ook niks te doen?? ze gaan nu vrij stroef met het naar voren klappen, misschien dat dat hem ook niet aan stond.


de man was ook van mening dat het niet meer goed zou komen, en dat ik hem moest verkopen. aan de telefoon had hij gezegd dat hij maar gestopt was, dus misschien is het zelfs zo dat hij niet eens alles heeft gecontroleerd? bijvoorbeeld de remmen?

ik ga hem denk ik morgen even bellen, had vandaag haast en was een beetje flabbergasted van wat hij allemaal te vertellen had. dus was er niet verder op in gegaan.


thnx!

Jasper

RE: APK afkeur

Wat betreft de achterste draagarmen:
Probeer het eerst met vet. De kosten voor de draagarmrevisie zitten niet zo zeer in het materiaal, maar in het gereedschap om de bussen erin te persen.

Tip van mij:
Pak even de staalborstel voor de draagarmen, borstel ze mooi schoon, smeer er wat hamerite op en het ziet er meteen een stuk beter uit voor de keurmeester.

RE: APK afkeur

Dat van die deur is geen afkeur.
De deur moet of van binnen of van buiten geopend kunnen worden.

RE: APK afkeur

Hallo,

Over die deur opening, de een zegt van wel de ander van niet, wat is het nou?

Vandaag ben ik even langs geweest bij de man, hij vertelde me dat er inderdaad al veel gedaan was aan de auto en dat hij dus een lijst heeft gemaakt met de grootste dingen die nog moeten gebeuren.

hij had geen keurings rappart geschreven omdat hij heb dan had moeten afmelden bij de rdw ofzo? en dat ie dan steekproef zou krijgen en dat er nog meer gecontroleerd werd :S

kwam erop neer dat hij van mening was dat dit gunstiger voor me zou zijn.


en nu weer technisch ;)

de borging van de fusee moer bedoelde hij mee dat als de moer op de pin vastgedraaid is, dat je dan door de fusee pen een splitpin moet hebben voor de borging??? klopt dit??


Graag weer jullie hulp ;) echt leuk zo'n forum :D


Groeten,

Jasper

RE: APK afkeur

Dat van het fusee slaat echt helemaal nergens op. Bij heel veel moderne auto's zitten die fuseepennen gewoon vast met een (borg)moer zonder een splitpen.

Ik keur vrijwel elke dag auto's maar dit heb ik nog nooit gehoord. Het is wel zo, dat wanneer er een voorziening voor een splitpen is, deze ook gemonteerd moet zijn.

Dennis

RE: APK afkeur

klopt, geen enkele mini heeft daar een splitpen

default

RE: APK afkeur

metrodriver schreef:
Als uw voertuig is gekeurd ontvangt u een keuringsrapport, zowel bij een goedkeuring als bij een afkeuring van het voertuig. Zorg dat u het keuringsrapport altijd krijgt.....



Als je een keuringsrapport krijgt met al deze punten, dan is de auto ook afgemeld bij de RDW als zijnde afgekeurd. Als een auto echt een gevaar op de weg is, dan zal deze ook daadwerkelijk afgekeurd worden.

Dat de keurmeester je een papiertje met daarop de "mankementen" geeft, kan je ook in de positieve zin zien.
Je kan nog met je mini rijden zonder dat je in overtreding bent, mits de APK vervaldatum nog niet is gepasseerd. Is je mini geschorst dan mag je alleen naar de keuring rijden en terug natuurlijk.
En je hebt nu de tijd om de reparaties al dan niet uit te laten voeren.

Gr E-jay

default

RE: APK afkeur

over die stoel,
minimania heeft gelijk.

bij personenauto's moet het portier OF van binnen , OF van buiten open te maken zijn.

bij een taxi moet ie van zowel binnen als buiten open te maken zijn.

default

RE: APK afkeur

8 CO (ik heb een 1300 carb met snelle nokkenas e.d.)

[i:3h1oi2g4]Ik weet niet hoe oud ie is, maar voor 1-1-1993 mag ie 3.5 procent hebben, is makkelijk "tijdelijk" aan te passen.[/i:3h1oi2g4]



hallo ik heb ook een probleem met mijn minitje.
er schijnt dat mijn mini een te hoog Co heeft. hij heeft niet geschreven hoeveel. maar ik heb begrepen dat je het kan afstellen!! (ff voor het gemak, ik heb een mini sperit Bj 92. 1.3) dus geen injectie maar CARB.

Dus nu mijn vraag, heeft iemand een idee waar ik die co bij de carburateur kan afstellen? ik heb helaas geen boek van haynes. graag als het kan eventueel met een foto

groetjes don emal

RE: APK afkeur

Dat ie geen keurings rapport schrijft is alleen maar gunstig.
Als je auto word afgekeurd en dan afgemeld dan ben je verplicht om bij dezelfde garage terug te gaan.
Nu kun je nog de belangrijkste dingen repareren en naar een mini vriendelijke garage gaan.

Greetz,

leon

RE: APK afkeur

Dit gaat even offtopic, als we verder gaan met de CO-waarde. Maar ik ben ook wel benieuwd hoe hoog mijn CO mag zijn.. De garage zei 2,5 en heeft hem daar op gezet. Nu loopt ie wat stotterig, maar hier spreekt iemand over 3,5.

Wie weet wat het is? Mijn mini komt uit '85 :)

RE: APK afkeur

ik meende 2,5 met een marge van 1.
dus van 1,5 tot 3,5.

RE: APK afkeur

dus ik zou hem nu rustig op 3,5 kunnen zetten (iets rijker, omdat hij wat lastig loopt) ?

RE: APK afkeur

je kan hem altijd wel wat rijker zetten, als die naar jouw idee dan wat beter loopt.
als die met de apk maar onder de 3,5 zit.
zo niet, dan merk je je afstelschroef even waar die op staat, en draai je hem naar beneden, om hem na de apk weer terug te draaien

RE: APK afkeur

een stukkie terug in dit topic werd iets gezegt over vet bij de fusee's etc.

Maakt het nog uit welk vet hiervoor gebruikt wordt?
ik heb een vetspuit met (industrieel) lagervet liggen, zal dat volstaan?

Welke delen kan/moet ik dan allemaal smeren?

thnx, Wim

RE: APK afkeur

RE: APK afkeur

Mijn mini is afgekeurd ook op "borging van de fuseekogels".
Hiermee werden dus de moeren bedoeld, waarmee je de fusee vast zet aan de draagarmen.
Volgens de keurmeester MOETEN hier borgmoeren op zitten, bij mij zitten er gewone moeren op.

rare is, dat dit de moeren zijn, die bij een fuseekogel set zitten, en ik heb nog NOOIT borgmoeren op een fuseekogel gezien....

rara.... wie heeft de gouden tip? :P

RE: APK afkeur

bedoeld de keurmeester niet de ring onder de moer, die je moet omslaan?
hiermee borg je die grote moer.

En anders doe je er toch een borgmoer op, is die man/vrouw ook blij. Kost jouw ook niet de hoofdprijs, jij ook blij ;)

RE: APK afkeur

Deze discussie heb ik al eens gehad! Laat ze maar eens goed lezen ik het keuringshandboek. Hier staat dat ze bevestigd moeten zijn met de daar voor bestemde bevestigings en borg middelen! Mijn inziens betekend dat dat als ze van de fabriek uit met plakband vast zouden zitten dit ook goed is.

Succes!

RE: APK afkeur

bij mijn weten mag je er ook een brogring onder doen, het is dus simpelweg gezever van de keurmeester...

ik weet wel dat pieterke het volgend jaar anders gaat doen...

in het uiterste geval eis je een herkeur van de rdw, dit kan ook namelijk, laat je hem afgekeurd afmelden en eis je een controle van de rdw, hier heb je recht op...

RE: APK afkeur

Red Flame schreef:
bij mijn weten mag je er ook een brogring onder doen, het is dus simpelweg gezever van de keurmeester...



Dan moet je inderdaad wel de borgring eronder hebben ;)
Deze zit in het standaard fuseekogel-"pakket" en met borgring is een borgmoer technisch overbodig....

RE: APK afkeur

Dit raakt dus kant noch wal, die keurmeester moet of terug naar school of ander werk gaan zoeken. Ik denk dat hij hoogstens in de keuringseisen kan vinden dat het deugdelijk vast moet zitten, maar echt niet op welke manier en specifiek waarmee.

Dennis

RE: APK afkeur

En draai er ook geen borgmoer op, als je de fusee weer los wilt halen en hij komt al los uit de draagarm voordat je de moer er af hebt kun je een slijptol pakken...

RE: APK afkeur

De moer zoals origineel en officieel volgens mini handboeken met borgring voldoen toch.

Vandaag even gesprek gehad met de beste man. Hij liet me echter een passage uit het APK boek lezen, waar LETTERLIJK in staat: de fuseekogel moet geborgd zijn door middel van een splitpen OF borgmoer. PUNT. letterlijk..... Maar omdat het origineel zo is zoals het bij mij zit, gaat hij het toch goed keuren, want hij vond een borgring ook goed.....

RE: APK afkeur

Je kunt natuurlijk ook alles letterlijk gaan nemen, meneer kan beter ambtenaar worden.

Dennis

RE: APK afkeur

Dennis schreef:
Je kunt natuurlijk ook alles letterlijk gaan nemen, meneer kan beter ambtenaar worden.

Dennis


Hij zegt gewoon: het staat er niet voor niets, regels zijn regels.

Zo is het natuurlijk wel. Kunnen wij wel roepen dattie niet moeilijk moet doen, maar het zijn regels....
En dan nog: hij keurt hem goed zoals het is, omdat ik aangetoond heb dat het origineel zo hoort.

RE: APK afkeur

zoals ik ook al tegen pieter zei, mocht de keurmeester hem er op af keuren, dan een herkeur vragen bij de rdw...

zeker omdat het orig ook zonder borgmoer zit...

RE: APK afkeur

Ik zat het hier zo'n beetje allemaal te lezen en ik ben totaal niet technisch of dergelijke. Maar waarom alles laten afhangen van 1 keurmeester. Kan je 'm niet laten bekijken bij een ander apk-station en en vragen wat die er van vinden? Een soort van second opinion dus.