mmmm ik heb het idee, als ik jou verhaal zo lees, dat je een beetje een minihater als Keurmeester hebt gehad.
Uiteraard is het wel belangrijk voor de veiligheid dat alles goed functioneel is, maar ze kunnen ook overdrijven. Neembijv. de stoelbevestiging. Dit is standaard, zit altijd iets speling in en kan hierop dus niet worden afgekeurd. Ik heb alleen maar meegemaakt dat ze juist positief waren als er veel gedaan is aan een mini en er dan toch iets makkelijker naar kijken. Uiteraard verschilt het heel erg per keurstation c.q. keurmeester.
Misschien voor een volgende keer een keurstation opzoeken waar je meer bekendheid hebt of waarvan je weet dat er bekenden vaker oudere auto's laten keuren. Hier helpt dat i.i.g wel alhoewel alles uiteraard wel "volgens de regels" moet worden gekeurd
De stuurkogel lijkt me ook overdreven aangezien je deze als 1 geheel monteerd en niet met shimms werkt. Deze horen fabrieksklaar te zijn. Het enige waar je op moet letten is dat deze op de goede positie op de stuurstang word geschroefd. Dus gelijk net als de andere zijde.
Borging van de fuseekogels lijkt mij ook niet mis kunnen gaan. Dus wat ze daarmee bedoelen....Het enige zou kunnen zijn dat als de fuseewartel niet goed genoeg is aangedraaid en dan geborgd is, dat zowel de moer als de borging tegelijk los kunnen draaien door trilling (nwaarschijnlijk)
Wat betreft de draagarmen; bedoelen ze verroest, of speling? Speling is waarschijnlijk op te lossen met nieuwe rubbers etc...
Wat de CO waarde betreft...deze moet ook met snelle nokkenas wel binnen de marge kunnen komen. reken ook dat voor oudere auto's wel andere normen gelden voor co waardes!!!
Het portier klopt wel, deze dienen wettelijk uit veiligheidsoverwegingen zowieso ook van binnenuit te openen kunnen zijn. Lullig als je te water raakt en er niet uit kan omdat je het portier niet kunt openen.
Km-teller verlichting is ook verplicht. Werkt ie wel, of helemaal niet? als ie het niet doet, is het terrecht, kun je de cijfers aflezen, is het goed genoeg voor keuring. Anders iets feller lampje erin.
Wat de aanlopende wielen betreft...weet je zeker dat er 12"onder moet en geen 10" ? dit probleem heb ik namelijk ook een keer gehad. Heb je toevallig ook aardig wat speling op de km-teller?
Het zou ook nog met de vering te maken kunnen hebben!!
- Login of registreer om te reageren
RE: APK afkeur
Ingediend door MiniJasper op ma, 23-04-2007 18:31
Hallo Allemaal,
Na een jaar in het bezit te zijn van mijn mini, en een hoop eraan versleuteld te hebben, bracht ik vandaag mijn mini naar de apk om ermee te kunnen gaan rijden.
Helaas, een afkeur. De beste man vond dat alles dusdanig slecht was dat ik beter een andere kon kopen, dit werd niks meer.
hij had geen keurings rapport gemaakt, maar een briefje met daarop wat er volgens hem niet goed was:
1 Wiellager linksvoor (Ok dat kan)
2 Beide banden lopen aan (gewoon op 12" stalen velgen, 145 breed?)
3 stuurkogel rv binnen? (deze is pas vervangen, misschien bedoelde hij links.
4 Aandrijfashoes rv (die moet dan vervangen worden)
5 la wiel zit vast (even die nok afstellen)
6 de achter draagarmen zijn helemaal versleten (hoe controleer ik dit? ik voel geen speling)
7 Borging fusee kogels (kan je die fout omslaan? )
8 CO (ik heb een 1300 carb met snelle nokkenas e.d.)
9 portier gaat niet open van binnen (wel als er iemand zit, dan is die buiten open gedaan)
10 Bevestiging stoelen (deze is standaard)
11 km teller verlichting
12 slecht te lezen, lijkt R.a.w rv
Heel erg graag zou ik van jullie reacties krijgen wat ik aan welke punten moet doen, en of het echt een reden is voor afkeur.
Bij voorbaat dank voor jullie hulp!
Mvg Jasper