APK-voorbereiding

default

RE: APK-voorbereiding

Waarde Miniisten,

Ter voorbereiding op de APK heb ik een voorkeuring laten doen bij een MINI-garage en nu zouden er een aantal zaken vervangen moeten worden:

Wiellagers voor, er zou speling opzitten:
- Hoeveel speling mag er opzitten??? Ben later bij andere garage geweest om remmen en banden te vervangen en die zeggen dat er nauwelijks speling opzit.
- Kan je zelf de wiellagers vervangen?
- Hoe moet dat dan?

Bovenste motorsteunen, rubbers zijn versleten, waardoor de motor te veel van voor naar achter schommelt.
- Kan je die zelf vervangen?
- Hoe moet dat dan?

Mijn MINI 1992, 1.3i
Groeten
Pascal

RE: APK-voorbereiding

1) Speling schijnt gedefinieerd te zijn, maar wordt meer op het gevoel van de keurmeester getest.
2) Wiellagers vervangen is redelijk eenvoudig. Met een set sleutels, een dreveltje en een (lichte) hamer is het te doen. Ik haal met een kogelsplitter vaak even het hele fusee los, in de werkbank gaat het een stuk makkelijker. Kijk in het Haynes manual voor verdere details.
3) Rubbertjes in de trekstang zijn eenvoudig te vervangen. De stang zit met 1 bout in het blok en met 1 bout en moer aan de body. Haal de bouten los, vervang de 4 (2 x 2 halve) rubbertjes en monteer de boel weer. Doe wel eventuele ringetjes terug op de plek waar ze zaten.

Koop in ieder geval het Haynes Manual, dat is de eerste stap in elk Mini project (volgens mij. Ik krijg overigens geen provisie van Haynes).

Succes.

default

RE: APK-voorbereiding

Je hebt mazzel, beide klussen zijn erg eenvoudig zelf te doen. Een Haynes (of een vraagbaak, kijk eens in de bibliotheek!!) zijn echter wel handig, zo niet essentieel. De rubbers in het hondenbot (daar lijkt de bovenste motorsteun op) is erg simpel; wel evne opletten dat je ook de massastrip die hier ook vastzit weer meemonteert)


Wiellagers: Het zou kunnen zijn dat je door het aandraaien van de centrale moer met het juiste moment de speling opheft. Let wel, waarschijnlijk ben je daar tijdelijk mee geholpen. In de vraagbaak/Haynes staat het juiste aanhaalmoment. Een momentsleutel kun je voor weinàg halen bij de kijkshop. splitpen uit de kroonmoer halen, momentsleutel erop, zwaar aantrekken tot hij klikt (op moment) en dan doordraaien (dus verder, niet terug) tot het volgende gat voor de splitpen. splitpen er weer in (liever een nieuwe)


Ik mocht voor de APK de ONDERSTE motorsteun vervangen aan de koppelingskant (6 uurtjes werk in een vrieskoude garage) en ook de rubbers van de spoorstangen. uiteindelijk is de mini afgekeurd op een garagestempel op het kentekenbewijs!!!

default

RE: APK-voorbereiding

Dankje voor de tips.

Haynes inmiddels gekocht, maar toch nog een aantal vragen (ben niet zo technisch), betreffende:

bovenste motorsteunen: moet ik het blok ondersteunen met een krik op zo of hebben enkel en alleen een functie op de trekstang?

Wiellagers:
- Heb ergens gehoord dat deze er in geperst zijn???
- Hoe krijg ik deze dan los????
Kan natuurlijk de centrale moer wel aanhalen maar zal toch een keer vervangen moeten worden.

Bedankt!
Pascal

RE: APK-voorbereiding

bovenste motorsteunen: moet ik het blok ondersteunen met een krik op zo of hebben enkel en alleen een functie op de trekstang?



neehoor, gewoon de reactiestang (hondebot) loshalen van het blok en van de carosserie. De bout aan de carosseriekant kan vastgeroest zitten in het metalen busje. Veel WD40 gebruiken en als dat niet helpt, bout-kop losslijpen en naar beneden tikken.

Gebruik de harde rubbers die uit 1 stuk bestaan. Kosten een paar centen, maar gaan een leven lang mee.
Je hebt wel een bankschroef nodig om ze erin te persen, maar je kan ook het hondebot zelf meenemen naar een minicentre zodat zehet daar voor je kunnen doen. Vergeet niet de metalen busjes mee te brengen.

Wiellagers:
- Heb ergens gehoord dat deze er in geperst zijn???
- Hoe krijg ik deze dan los????
Kan natuurlijk de centrale moer wel aanhalen maar zal toch een keer vervangen moeten worden.



De lagerschalen zitten erin geperst.
Het kan zijn dat ze niet afgekeurd zijn op speling, maar op geluid, dat mogen ze ook niet maken. Je zou kunnen proberen ze opnieuw in te vetten. De naafmoer en flens moet er dan wel vanaf.

Speling kan voortkomen uit de fuseekogels. Met vet is ook een hoop speling op te lossen. Sowieso aan te raden om alle vetnippels (1 per fusee-kogel + draagarm, aan iedere kant) regelmatig door te spuiten met vet. Vergeet dan ook de achterste draagarmen niet.

Wouter

RE: APK-voorbereiding

De lagerschalen zitten erin geperst.


Misschien heel dom, maar is dat dan een antwoord op de vraag hoe je ze eruit krijgt als ze erin zijn geperst? Hoeven die er nooit uit ofzo?

default

RE: APK-voorbereiding

Bedankt voor de uitleg.

Maar toch is me nog niet helemaal duidelijk hoe ik mijn wiellagers moet vervangen. Er zit speling op, weliswaar minimaal, maar toch zullen ze dus een keer vervangen moeten worden.

Als deze er ingeperst zitten hoe krijg ik ze er dan uit????
maar belangrijker nog hoe krijg ik ze er weer in??????

En eh dat vet is daar nog een type/merk voor ???

Groeten
Pascal

RE: APK-voorbereiding

Pascal schreef:

Maar toch is me nog niet helemaal duidelijk hoe ik mijn wiellagers moet vervangen. Er zit speling op, weliswaar minimaal, maar toch zullen ze dus een keer vervangen moeten worden.



Een beetje speling is geen probleem. Sterker nog, zonder speling zou alles gewoon afbreken. De euromast beweegt ook :)
Voor de APK is 1 mm toegestaan.

Het fusee-stuk kun je er het beste afhalen, naafmoer los, remklauw los van fuseestukl(bouten ACHTERkant), schijf + flens eraf, fuseekogels los (mbv kogelsplitter), stuurkogel los.
Trek nu het hele fuseestuk eruit.

Als deze er ingeperst zitten hoe krijg ik ze er dan uit????
maar belangrijker nog hoe krijg ik ze er weer in??????



De lagerschalen tik je los met een dreven en een kleine hamer. Bewaar de oude lagerschaal, die is weer makkelijk om een nieuwe schaal erin te tikken.

En eh dat vet is daar nog een type/merk voor ???



Kogellagervet :)

Lagers zijn duur, ga dus pas vervangen als je serieuze speling hebt.

Wouter[/quote]

default

RE: APK-voorbereiding

Bedankt voor de tips.

Toch vreemd dat een MINI-garage mij vertelt dat er speling opzit, een vriendelijke bandenservice monteur mij vertelt dat er nauwelijks speling op zit en nu hoor ik dat er 1 mm speling mag zitten. En dat is mi zeker niet het geval.

Krijg toch een vreemd gevoel bij de betreffende MINI-garage :?

Toch weer wat geleerd van het forum!

Bedankt!

Pascal

RE: APK-voorbereiding

Toch vreemd dat een MINI-garage mij vertelt dat er speling opzit, een vriendelijke bandenservice monteur mij vertelt dat er nauwelijks speling op zit en nu hoor ik dat er 1 mm speling mag zitten. En dat is mi zeker niet het geval.



Ik begin nu ook weer even te twijfelen. Die 1 mm geldt in ieder geval voor alle kogels, check voor de zekerheid nog even de APK-cd rom voor details. Eelke, jij had de download op je site staan?

Wouter

RE: APK-voorbereiding

Nee, is ook eigenlijk materiaal dat niet vrij beschikbaar is. Maar ik heb hem nog wel ergens....

default

RE: APK-voorbereiding

ff opzoek geweest en dit gevonden:

"10 Wiellagers
- Voor- en achterwiellagers mogen geen overmatige en/of hoorbare speling vertonen. "




Weliswaar via een VWfriends, maar dat mag de pret niet drukken.

Je hebt gelijk als het gaat om stuurinrichting:
- Stuur en fuseekogels mogen een max speling hebben van 1mm, TOT 1mm is adviespunt en moet op het APK rapport vermeld worden.



Maar ja zegt me nog niets [i:10kkg1jc]overmatig[/i:10kkg1jc]??????

groeten
Pascal

RE: APK-voorbereiding

De lagerschaal (de buitenste ring van elk van de twee lagers) zit klem in het fusee. Deze zijn er in de fabriek ingeperst met een hydraulische pers, omdat dit lekker snel en precies gaat. Maar met een lichte hamer en een drevel kan je ze er zo weer uit tikken. Door de schaal steeds op verschillende punten een klein tikje te geven (ik ga meestal in drie van 120 graden het lager rond) drijf je de schaal langzaam naar buiten. Plaatsen van de nieuwe schaal kan uiteraard met een pers, maar met dezelfde hamer en drevel en enig geduld kan je de nieuwe schalen ook op hun plaats drijven. Maar echter niet de fout om alleen de binnenlagers te vervangen en de schalen te laten zitten. Dit gaat zelden langere tijd goed, omdat alle onderdelen van een lager met elkaar gematcht zijn. Mixen is een slecht idee en verkort de levertijd tot bijna nul.

Sorry, ben weer eens wat lang van stof.....

Hugo

default

RE: APK-voorbereiding

Hoeveel tijd ben je ongeveer kwijt om je wiellager te vervangen (sleutel nog niet zo vreselijk lang maar een indicatie zou mooi zijn).

Weet iemand zo op welke blz. staat hoe je wiellager vervangt in haynes manual (ik heb zowel restauration manual als service en rapair manual).

Mijn wiellagers hoor je nl ook maar is dat ook op te lossen door vet in de nippels te spuiten van fusee en draagarm? en waar doe ik dat mee of haal ik zoiets? :?

RE: APK-voorbereiding

Een vetspuit haal je bij elke goede automaterialenzaak. Of vet spuiten een oplossing is voor hoorbare lagers is betwijfel ik; ik denk dat het dan al te laat is, en de lagers gewoon vervangen moeten worden. Maar een definitief antwoord laat ik over aan de experts.

RE: APK-voorbereiding

Het lager zit opgesloten in het fuseestuk, daar waar de aandrijfas doorheen loopt.

Inspuiten van vetnippels helpt niet voor het smeren van de lagers, alleen voor de fusee's en draagarmen.

De tijd die je kwijt bent met het vervangen hangt van veel dingen af. ALs je een uur bezig bent met het losdraaien van de naafmoer schiet het niet op. Net zo met het splitten van de fuseekogels en stuurkogel.

Als alles meezit en je rustig doorwerkt, kan je in een uur klaar zijn.

WOuter