APK..Links voor remleiding aangetast door putcorrosie

RE: APK..Links voor remleiding aangetast door putcorrosie

Goedemiddag,

En ja hoor... hij is afgekeurd .. diepe putvorming in de remleiding linksvoor dus.... :(

Heeft iemand hier aanbevelingen voor om dit aan te pakken. Wanneer ik hierbij wil komen dan zal ik toch echt eerst wat "dingen" eruit moeten halen om erbij te kunnen. Ik heb totaal geen ervaring met deze reparatie. Heeft iemand een stappenplan.... welk soort leiding ed.

Mocht er iemand in de buurt van Emmen wonen die kan/wil komen kijken.. graag. O:)

Alvast bedankt!

Bjorn

RE: APK..Links voor remleiding aangetast door putcorrosie

Nieuwe remleiding laten trompen. Kost een tientje. Oude meenemen

[size=75:uek7xwrt][Bedrijfsnaam verwijderd – Demelza][/size:uek7xwrt]

RE: APK..Links voor remleiding aangetast door putcorrosie

Als je de oude demonteerd en na laat maken bij een automaterialenzaak, dan is het een kwestie van monteren en ontluchten.
Je hoeft geen speciale handelingen te doen of dingen weg te halen om er bij te kunnen, hooguit aan de passagierskant de luchtinlaat weghalen en aan de bestuurderskant de radiateur om wat ruimte te maken.
Het hoeft niet maar kan wel.

RE: APK..Links voor remleiding aangetast door putcorrosie

Dag hoor,

dit weekend mij "klus-ervaring" weer wat bijgewerkt en moet zeg dat ik er enorm veel lol in heb..... en ach.. wie niet waagt wie niet wint.. zolang ik de hulp-troepen in kan schakelen gaan we fijn verder..

volgens mij moet inderdaad de radiateur eruit,..anders kom ik er nooit of de nimmer bij namelijk...

wat betreft die leiding.. het laten "trompen" wat houdt dit in?? Zijn dit die nippeltjes oid die aan de leiding moeten komen?

Thanx

RE: APK..Links voor remleiding aangetast door putcorrosie

Jep, dat is precies wat trompen is...

Technisch gezien heb ik geen bedrijfsnaam genoemd door een klinker weg te laten O:)

RE: APK..Links voor remleiding aangetast door putcorrosie

ok.. weer duidelijk dus.. ahah... heb nu al zin om er vanavond mee bezig te gaan.. kijken of ik morgen die leiding kan laten "trompen" .. wat een woord trouwens... haha :x

is het trouwens verstandig om de koelvloeistof te bewaren die ik aftap of maakt dat niet uit en gewoon nieuwe erin?

greetz

RE: APK..Links voor remleiding aangetast door putcorrosie

[Toevoeging: Aangezien we vaak met gebruikers hierover in de clinche liggen even een off-topic uitstapje.]
Daan schreef:
Technisch gezien heb ik geen bedrijfsnaam genoemd door een klinker weg te laten O:)


Je hebt absoluut gelijk. De forumregels zeggen echter
3. Post geen onderwerpen of reacties die:
[...]
commerciële bedrijven noemen (herkenbaar, dat is dus niet alleen bedrijfsnamen)


Maar, veel belangrijker, we kunnen wel gaan zeuren over of iets nu wel of niet afgevangen wordt door de forumregels, maar daar gaat het niet om. Het gaat erom wat het doel is van de forumregels, en dat is echt niet om moderators bezig te houden.

Naar mijn idee is een regel een stuk duidelijker door een harde grens te stellen als "geen bedrijven herkenbaar noemen" dan iets vaags als "je mag niet te nadrukkelijk een bedrijf pluggen, er reclame voor maken, etc.". Dat is namelijk wat we willen voorkomen, dat topics ondersneeuwen door bedrijven (en vriendjes van) die om het hardst roepen waar je (bijvoorbeeld) een onderdeel het voordeligst kunt krijgen.

Hopelijk is het hiermee een beetje duidelijk, wie nog vragen heeft weet mij vast via PM te bereiken (laten we dit topic niet verder vervuilen met discussies over regeltjes).

RE: APK..Links voor remleiding aangetast door putcorrosie

mini_ego schreef:


is het trouwens verstandig om de koelvloeistof te bewaren die ik aftap of maakt dat niet uit en gewoon nieuwe erin?





Nieuw is altijd beter.

RE: APK..Links voor remleiding aangetast door putcorrosie

Hey Eelke,

:x keep it to the subject :x (maar eerlijk is eerlijk je hebt gelijk)

maar ja... begin is er.. ben vanavond dus begonnen.. en oh het is weer duidelijk dat er weinig ruimte is..maar ach... we hebben lol

probleem is nu dat het dus inderdaad zo is dat er corrosie/putvorming is.. alleen echt enkel in het bochte links voor.. de rest .. tot en met rechtvoor zien er gewoon super gald en goed uit..nu is mijn vraag:

moet ik dan de hele leiding vervangen of mag hij ook onderbroken worden en dan middels een koppeling oid weer aan elkaar worden gezet (mag dit voor de APK?) dit scheelt namelijk wel heel wat leiding en werk.. ik kom rechtsvoor er namelijk amper bij |:(

graag jullie reacties!

RE: APK..Links voor remleiding aangetast door putcorrosie

Elke verbinding extra heeft een lekrisisco. Tevens is het lastig aan een bestaande leiding een nippel te maken en wat bespaar je er uiteindelijk mee..5 euro, 10 euro?

Dennis

RE: APK..Links voor remleiding aangetast door putcorrosie

Dennis schreef:
ETevens is het lastig aan een bestaande leiding een nippel te maken
Dennis



ok..ok.. dit begrijp ik maar is er geen koppel oid die je erover heen kan zetten en dan kan knellen oid of moet er dan echt een nippel aan elke zijde (dus aan het nieuwe stukje en aan de bestaande leiding) dit zou dan betekenen dat er een drietal nieuwe nippels aan moeten komen.. twee aan het nieuwe stukje en eentje aan de oude.

greetz

RE: APK..Links voor remleiding aangetast door putcorrosie

Bij de remleiding zou ik zo weinig mogelijk overgangen willen hebben. Gewoon een nieuweleiding laten maken. Oude eraf halen meenemen en nieuwe monteren.
Beter nu even kloten onder de auto als straks kloten om tussen het dak en de stoel uit te komen als je tegen de boom staat.

LET ER OP, je remmen zijn toch wel het belangrijkste aan je auto!!! En knelfittingen ik vertrouw er niet op.

Groet ron

RE: APK..Links voor remleiding aangetast door putcorrosie

om zo'n nippel aan je oude leiding te zetten moet je ouwe leiding er ook uit en mee naar de automaterialen zaak. Daar schiet je dus niks mee op.

ff voor de duidelijkheid, trompen houdt in dat er een nippeltje los over de leiding geschoven wordt en dan wordt het einde van de leiding "getrompt" oftewel vervormd zodat de vorm aansluit op de contranippel en het 1e nippeltje niet meer van de leiding af kan.

RE: APK..Links voor remleiding aangetast door putcorrosie

als ik het goed begrijp gaat het om de leiding die van linksvoor naar rechtsvoor (over het subframe) loopt ?! .. dit soort losse stukken zijn bij een mini-centre ook op maat te koop, voor niet al te veel geld; en dat stuk zit dus maar met 2 nippeltjes vast :)" title="Evil" /> ja, je kan er moeilijk bij

(eigenlijk heb je een ringsleutel van de goede maat nodig waar je een stukje uit de 'ring' zaagt ter dikte van de leiding, meer grip op de nippel dan met een steeksleuteltje)

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: APK..Links voor remleiding aangetast door putcorrosie

Theo van den Bogaard schreef:
(eigenlijk heb je een ringsleutel van de goede maat nodig waar je een stukje uit de 'ring' zaagt ter dikte van de leiding, meer grip op de nippel dan met een steeksleuteltje)




Ik denk niet dat er zo'n leidingsleutel bestaat in maatje 7/16, of je moet een 11 mm gaan gebruiken .

RE: APK..Links voor remleiding aangetast door putcorrosie

.. en wat vind ik via google ..
http://www.opapimtools.nl/overigengelsgereedschap.htm

helaas staat de exacte maat er niet bij .. even informeren/bellen dus ..

met de 'dubbele flairset' kun je zelf 'trompen' dus ..

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: APK..Links voor remleiding aangetast door putcorrosie

Heb al mijn remleidingen zelf vernieuwd met een dergelijke dubbele flairset. Werkt prima en remleiding los kopen kost bijna niks (geloof 6 euro voor 10 meter).

Wat betreft een extra koppeling maken; zou ik niet doen. Het is teveel moeite en levert te weinig op. Als je een remleiding laat maken gaat het niet zozeer in materiaal zitten, maar eerder in uurloon. De complete leiding zal dus nauwelijks duurder zijn.

RE: APK..Links voor remleiding aangetast door putcorrosie

wat is dit forum toch super!! het is me wel weer behoorlijk duidelijk..

stappenplan wat ik nu moet uitvoeren:

1. oude leiding verwijderen van links voor naar rechtsvoor
2. nieuwe leiding laten "maken' of betstellen bij mini-centre (oid)
3. nieuwe aansluiten
4. ontluchten
5. kijken hoeveel schroefjes etc ik over heb..prullenbak openenen en de overgebleven schroefjes een gooi geven..hahah :9

Ga vanavond meteen proberen die leiding los te krijgen maar denk dat dit nog een hele klus gaat worden...pffff..

RE: APK..Links voor remleiding aangetast door putcorrosie

ayla schreef:
Beter nu even kloten onder de auto als straks kloten om tussen het dak en de stoel uit te komen als je tegen de boom staat.

Groet ron



O:) en daar heb je helemaal gelijk in

RE: APK..Links voor remleiding aangetast door putcorrosie

mini_ego schreef:
ayla":2dxz791z]Beter nu even kloten onder de auto als straks kloten om tussen het dak en de stoel uit te komen als je tegen de boom staat.

Groet ron



O:) en daar heb je helemaal gelijk in[/quote:2dxz791z]

Unfortionately, crashes are my speciality |:(

Groet ron

RE: APK..Links voor remleiding aangetast door putcorrosie

Theo van den Bogaard schreef:

(eigenlijk heb je een ringsleutel van de goede maat nodig waar je een stukje uit de 'ring' zaagt ter dikte van de leiding, meer grip op de nippel dan met een steeksleuteltje)




Ja ik ben ook een keer vrolijk aan het zagen geweest op zo'n cheapo sleutel die ik toch over had... de eerste keer dat ik m probeerde boog de sleutel open en bleef de nippel net zo vast zitten... Ik hou het wel op mijn steeksleutel 11mm dat werkt ook goed voor mij.

RE: APK..Links voor remleiding aangetast door putcorrosie

Rene schreef:
Theo van den Bogaard":7bfdtwyg](eigenlijk heb je een ringsleutel van de goede maat nodig waar je een stukje uit de 'ring' zaagt ter dikte van de leiding, meer grip op de nippel dan met een steeksleuteltje)




Ik denk niet dat er zo'n leidingsleutel bestaat in maatje 7/16, of je moet een 11 mm gaan gebruiken .[/quote:7bfdtwyg]

Ik gebruik altijd een remleidingsleutel van 11 mm
en die past perfect ? :?

RE: APK..Links voor remleiding aangetast door putcorrosie

is het trouwens verstandig om de koelvloeistof te bewaren die ik aftap of maakt dat niet uit en gewoon nieuwe erin?



het lijkt me verstandig om geen koelvloeistof, maar remvloeistof te gebruiken.
;)

RE: APK..Links voor remleiding aangetast door putcorrosie

Bij de nippels die je tegenwoordig bij de automaterialen zaken koopt is alleen de schroefdraad nog "Engels" die koppen zijn gewoon metrisch en past sleutel 11 er gewoon op.

Je kunt trouwens ook speciale remsleutels kopen waar dat stukje al uit is :).

Dennis

RE: APK..Links voor remleiding aangetast door putcorrosie

oh..oh..oh...

anders ben ik er even spuugzat van.. ik weet wat ik moet doen maar ik kom er gewoon totaal niet bij ..

heb op allerlei manieren geprobeerd maar kan gewoon niet te ruimte creeren om met mijn sleutel te draaien oid.. pfff..help me!!

laat het sowieso ff rusten tot dit weekend dan maar..

greetz

p.s. dat van die koelvloeistof was een opmerking toen ik nog van plan was de radiateur er uit te halen..dusch... :O

RE: APK..Links voor remleiding aangetast door putcorrosie

Als je toch de hele leiding gaat vervangen kun je net zo goed de leiding doorknippen/zagen dan kun je een dop of en ringsleutel erop zetten.

Ik denk dat het makkelijker werkt als je toch even je radiator eruit haalt.

Dennis

RE: APK..Links voor remleiding aangetast door putcorrosie

Guantia79 schreef:
Heb al mijn remleidingen zelf vernieuwd met een dergelijke dubbele flairset. Werkt prima en remleiding los kopen kost bijna niks (geloof 6 euro voor 10 meter).




Remleidingen zijn volgens mij wel wat duurder
Ik heb €20.00 betaald voor 5 meter :?
Is dit een redelijke prijs of ben ik genept :+)
Die dubbele flairset werkt inderdaad prima

RE: APK..Links voor remleiding aangetast door putcorrosie

Die 20 euro voor 5 meter klinkt realistischer dan 10 meter voor 6 euro. Er zit overigens ook verschil in kwaliteit in de diverse remleidingen.

Dennis

Die voorste remleiding maak je 10 minuten dus dat arbeidsloon zal ook wel meevallen.

RE: APK..Links voor remleiding aangetast door putcorrosie

remleiding kan je los draaien door je wiel er af te halen. op de plaats waar de remleiding aan het subframe vast zit zit een rechthoekig gat in je binnenspadbord.handige jongens die engelsen. :D daardoor kan je met een remnippel sleuteltje van 7/16of 11 mm de nippel los draaien. maak eerst de nippel schoon en blaas het vuil weg want de ijzeren leiding zit rechtstreeks in de flexibele leiding geschroeft.als er vuil in komt lijkt me dat niet goed. O:)

RE: APK..Links voor remleiding aangetast door putcorrosie

Dag allemaal...

pfff.. wat een hobby dit he.. ten eerste eventjes dit.. met linksvoor bedoel ik dus links wanneer je achter het stuur zit en niet met je gezicht naar de neus van de mini kijkt ;) (kant van de radiateur dus)

Links voor zit indderdaad een opening in het subframe die het mogelijkheid maakt om na verwijdering van het wiel de nippel etc los te draaien.. des noods kan ik hier de radiateur er alsnog uithalen oom nog wat meer ruimte te cre-eren..

probleem zit hem aan de rechterkant.. hier heb ik geen gat in het subframe waardoor het wiel eraf halen geen optie is.. verder zit het "motorblok" erg in de weg.. en dan met name ??? (koppelingsstang?)

iemand nog suggesties??

RE: APK..Links voor remleiding aangetast door putcorrosie

Met een 7 gaten zaag zelf een gat boren... :?

RE: APK..Links voor remleiding aangetast door putcorrosie

Je kan toch met een sleutel onder die grote moer van de koppeling door? Of zit ik nu zo verkeerd?

Groet ron

RE: APK..Links voor remleiding aangetast door putcorrosie

Rene schreef:

Ik denk niet dat er zo'n leidingsleutel bestaat in maatje 7/16, of je moet een 11 mm gaan gebruiken .



Er bestaat een speciale ringsleutel om de nippels aan te draaien. En in deze sleutel zit een sleuf !!
Vraag maar eens bij een betere automaterialen handel.
Hier in Almelo zit er wel één!!
Als je het adres wilt weten dan moet je maar even mailen.

RE: APK..Links voor remleiding aangetast door putcorrosie

hmm... het gaat om het gedeelte dat van het ene wiel naar het andere loopt en dus niet bij de "grote" moer met de rubberenslang... maar een heerlijke kleine..

probleem is dat ik er wel met een sleutel 11 bij kom en ook "vast" kan pakken maar er is gewoon geen ruimte om te draaien... en een gat boren in het subframe?? Lijkt me niet echt verstandig of maakt dit niet uit?? Immers zit er aan de andere kant ook wel een gat..

Ron, ik kom inderdaad onder die grote moer door maar dan draaien..ho maar.. misschien wd40 erop?

reacties welkom

RE: APK..Links voor remleiding aangetast door putcorrosie

Het gat wat je zou moeten maken, komt niet in je subframe, maar er net boven, in het binnenspatboard. Dit kan dus geen kwaad, het beinvloed de stevigheid niet.
Verder is het zo dat het er niet om gaat dat de moer vastgerot zit, maar dat je de slag kan maken met de sleutel.

Als ie vastgerot zit zou ik er geen WD40 op spuiten, dit is geen kruipolie. Ik zou meer voor Berner 6, of een andere fatsoenlijke kruipolie gaan. Wurth is ook een goede.

Groet ron

RE: APK..Links voor remleiding aangetast door putcorrosie

desertmini schreef:
Rene":4dogkpxr]
leidingsleutel.



Er bestaat een speciale ringsleutel om de nippels aan te draaien. En in deze sleutel zit een sleuf !!
[/quote:4dogkpxr]

Dat bedoel ik dus, zo'n speciale ringsleutel heet een leidingsleutel

RE: APK..Links voor remleiding aangetast door putcorrosie

hmm.. ik zal eens kijken of ik dat gat erin zal maken.. ik kan namelijk de slag echt niet maken aan die kant... wordt aan alle kanten belemmerd.. dat gat zou dan wel een uitkomst zijn..

hou jullie op de hoogte

greetz

RE: APK..Links voor remleiding aangetast door putcorrosie

ayla schreef:

Als ie vastgerot zit zou ik er geen WD40 op spuiten, dit is geen kruipolie.




Een WD40 GEEN kruipolie? Wat is dat dan? Een smeerolie?

RE: APK..Links voor remleiding aangetast door putcorrosie

Jep, en een bescherming tegen roesten en water.

Groet ron

[size=75:728p9wll][Quote voorgaande post verwijderd, probeer alleen het hoogstnoodzakelijke te quoten - Demelza][/size:728p9wll]

RE: APK..Links voor remleiding aangetast door putcorrosie

Bij mij werkt de WD40 heel goed om vastgeroeste delen goed los te maken. Bij jou niet dan :?

[size=75:wmkd0kk0][Quote voorgaande post verwijderd, probeer alleen het hoogstnoodzakelijke te quoten - Demelza][/size:wmkd0kk0]

RE: APK..Links voor remleiding aangetast door putcorrosie

Af en toe wel ja, maar dan redde ik het al met veel kracht, het losdraaien gaat dan wel makkelijker.
Hier in de stal als iets echt vastgerot zit gebruiken we Berner6, dit is echt superspul.
WD 40 verbleekt hierbij.

Groet ron