Kruimelpad
as past niet in draagarm
RE: as past niet in draagarm
Ingediend door Juice op di, 28-04-2009 21:10
Is vast wel ergens te vinden, maar als je hem eens vanaf de andere kant doet.
- Of hij gaat er dan helemaal in, opgelost.
- Of hij gaat er weer voor 80% in, meer vet en met een zachte hamer ff door tikken, pas op voor je schroefdraad.
- Hij gaat er maar 20% in, dan is er dus iets mis met de bus aan die ene kant, deze moet nadat die erin geperst is geruimd worden met ik geloof een ruimer 16. Als dit niet gebeurt is kan het moeilijk worden. Maar ik begrijp uit je verhaal dat je alleen een nieuwe as hebt en je bussen nog origineel zijn.
Die nylon-buis die binnenin zit is nog wel goed? of ligt die aan stukken en zit die te vervelen??
Edit: zoals Red-flame al zegt, vetnippel aan de buitenkant??
- Login of registreer om te reageren
De as heb ik er goed om ingeprobeerd te krijgen. Dus met de nippelkant aan de wielkant. Heb nu ook geprobeerd om hem via de andere kant erin te schuiven.
Nu komt hij slechts 20% ver. De bussen zijn inderdaad nog origineel maar de oude as ging er ook al erg moeizaam uit. De nylon-buis lijkt niks mis mee te zijn. Afgaande op Juice zijn verhaal is er dus iets met de bus aan de hand. Voor dat ruimer maken is neem ik aan speciaal gereedschap nodig...of is dat een kwestie van even naar een garage gaan? Of zijn er nog andere mogelijke oorzaken voor het probleem.
- Login of registreer om te reageren
Ik denk dat je even heel goed moet kijken hoe alles eruit ziet. Is je oude as nog rond, of ovaal gesleten, zijn die bussen nog rond of ovaal gesleten. Zit er speling op als je de oude as erin doet. Het is namelijk een beetje vreemd dat een bus te krap zou zijn. Mocht het erop uit komen dat die bus te krap is heb je een ruimer 16 nodig, en dat is een speciaal soort "boor" die je vast niet zelf zal hebben dus kun je dan beter laten doen.
Als de bussen versleten zijn moeten er nieuwe in, die moeten erin geperst worden en dan dus geruimd en dan kom je erop uit dat je beter een gereviseerde draagarm kunt kopen.
- Login of registreer om te reageren
De oude as is (over de lengte van de bus) behoorlijk afgesleten. Zit bijna 1 mm verschil in met het midden van de as. Ook heeft de bus duidelijk een kleinere diameter dan de diameter van de nylon-buis
- Login of registreer om te reageren
Nylon buis is ook groter, zit vet in rondom de as. !!Normaal!! gesproken als de bussen nog goed zijn zou het dus moeten passen, anders is het een optie om ze opnieuw te laten ruimen, weet je meteen zeker dat dat goed is...
Maar mss dat iemand anders nog een oplossing heeft.
- Login of registreer om te reageren
De set voor de draagarm bij een bepaalde engelse minishop(voor de naam kan je evt pb sturen) gehaald?
Zo, ja..hun assen zijn iets dikker dan de bedoeling is. Er bestaan twee mogelijke oplossingen voor.
A. de bijgeleverde bronzen bus ruimen. Met het risico dat deze te dun wordt en je de vet/oliekanalen ook weg ruimt met alle mogelijke gevolgen...
B. De as iets: 10de van mm af draaien. veel en nauwkeurig meten en elke kant apart nameten.
- Login of registreer om te reageren
heb pas voor het eerst een arm gereviseerd, dus nieuwe as en lagers.
ruimen ging de eerste keer scheef. Het is erg belangrijk dat je de ruimer goed geleid.
wat ik nu heb gedaan is de oude as dorgeslepen zodat je alleen een 'goed' stuk as over hebt. Daar maak je onderin een gat in met de draaibank. In dit gat steek je het uiteinde van de ruimer.
op deze manier centreert de ruimer zich in de messing bus en het uiteinde van de ruimer centreert zich door de as in het naaldlager.
op deze manier ruim je hem vrij recht. wel zal je het ruimen moeten doen in kleine stapjes. anders heb je kans op een te groot gat.
voor een ruimer zou ik even langs een metaalbewerkings bedrijf gaan.
ik zou wel meteen de naald en glij-lager vervagen.
- Login of registreer om te reageren
Het alternatief is natuurlijk om je draagarm om te ruilen voor een gereviseerde. Kost ongeveer 50 euro per draagarm dacht ik
- Login of registreer om te reageren
RE: as past niet in draagarm
Ingediend door JanG op di, 28-04-2009 21:03
Ik heb mijn oude as uit mijn draagarm (achtersubframe) gehaald. Nu past de nieuwe er voor 80% goed in. De laatste 20% loopt hij achter vast. Iemand tips?