As tussen nok-as en ontsteking

RE: As tussen nok-as en ontsteking

Ik heb sinds kort een cooper 1275 blok.
Bij deze ontbrak het ontstekings meganisme, en startmotor. Geen probleem want deze kon ik van mijn oude blok af halen.

Nu zit ik alleen met het volgende:
Het asje tussen de nok-as en de ontsteking is los (zit niet meer op zijn plaats en kan ik zo uit het blok halen). Ik krijg hem alleen niet terug. Ik kan ook niet in de Haynes terug vinden hoe ik hem weer op zijn plaats krijg.

Iemand een idee?

Ook steek mijn rechter achterwiel ongeveer 1,5 cm verder uit de wielkas dan de linker. (viel me pas op nadat ik mijn 10" 165 wielen er op had gezet i.p.v. 12" 145). Bij de APK hebben ze hier ook niks over gezegt. Iemand een idee hoe dit kan?

Het is zo dat ik een keer mijn uitlaat bijna onder mijn auto heb uit gereden. dus het subframe heeft zeker een fixe klap gehad, maar alles lijkt nog goed op zijn plaats te zitten.

RE: As tussen nok-as en ontsteking

Als het de as is waar de onsteking in draait die je bedoelt, moet je hier een lange bout in draaien. En met passen, voelen, en iederkeer stukje voor stukje draaien moet de vertanding van de as zich kunnen grijpen en zakt het asje naar beneden. De as pakt maar op ÉÉN manier. Het kan dus effe duren voordat hij grijpt en zakt.

Let op dat je niet te vroeg loslaat en er zeker van bent dat de as goed zit anders valt de as in je versnellingsbak.

Stel dat je alles in orde hebt en de auto start niet dan is de ontsteking namelijk 180 graden verdraaid en moet je de as er weer uithalen. Kijk dan hoe de rotor staat, en haal de as eruit met de bout en draai deze dan in tegenovergestelde richting. Wijst deze bijvoorbeeld recht naar boven draai dan de as naar recht beneden.

Veel succes en geduld.

Tip: Draai altijd naar rechts zo heb je de minste kans dat je de bout er terug uitdraaid.

RE: As tussen nok-as en ontsteking

Top bedankt. Ik begrijp dus dat het niet zo kan zijn dat ik het perongeluk 1 tandje te ver er in steek en dat de timing verkeerd is?

RE: As tussen nok-as en ontsteking

perongeluk 1 tandje te ver er in steek en dat de timing verkeerd is?



ja, dat kan wel, zie:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/dl/distribinstall.gif
plaatje a geeft de positie aan voordat de vertanding aangegrepen is en het moet uiteindelijk zo staan als in b.

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: As tussen nok-as en ontsteking

Dit ziet er wel heel anders uit dat die ik heb. Ik heb het asje. Deze moet in zijn geheel het blok ik, en hier wordt in de kop de ontsteking in gestoken. De ontsteking kan er maar op 2 manieren in. Dat is het probleem niet.

Het is het tandwiel van het asje wat in de motor zit. De hele as zit dus los, Niet de ontsteking. Dit tandwiel kan op tig manieren in de motor.

Moet de motor ook niet op een bepaalde stand (graden) staan?

RE: As tussen nok-as en ontsteking

.. het principe zou hetzelfde moeten zijn .. dit plaatje is uit de '59 to '69 Haynes ..

het asje (no 1 op het plaatje) heeft een (worm)tandwiel dat aangrijpt op de nokkenas (op mijn '93 Spi was dat ook nog zo) onder dat tandwiel zit nog een stukje as dat in een lagerbus moet vallen.
Als je as los zit, zit 'ie waarschijnlijk te hoog, door de vorm van het wormwiel draait de kop van de as voordat ie diep genoeg zit (plaatje a geeft dus de stand voordat je tandwiel 'pakt' op het nokkenastandwiel)

als je naar plaatje b kijkt zie je dat de uitsparing ONDER de hartlijn van de as zit, dus als het goed is past de verdeler maar op 1 manier op de as.

motor zou op tdc van cylinder 1 moeten staan.

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: As tussen nok-as en ontsteking

Dan is het mij volkomen duidelijk.
alleen 1 ding:
motor zou op tdc van cylinder 1 moeten staan.


Ik heb even rond zitten zoeken, maar helaas niet gevonden wat TDC betekend.
Dit is af te lezen op het vliegwiel?

RE: As tussen nok-as en ontsteking

TDC = top dead centre
het streepje 1/4 op je vliegwiel inderdaad ..

succes,
Theo van den Bogaard

RE: As tussen nok-as en ontsteking

Bedankt voor alle raad. Ik ga morgen weer eens lekker aan de klus. :D

RE: As tussen nok-as en ontsteking

Theo van den Bogaard schreef:
TDC = top dead centre


Of in onze mooie eigen taal: BDP = bovenste dode punt (voor de search en voor de puristen :))

RE: As tussen nok-as en ontsteking

Vandaag het asje er in gehangen. Dit was geen probleem. Alleen nu zat ik weer met dit:
De behuizing van je ondsteking kan draaien. Heb je hier tools voor om dit precies goed af te stellen, of is het gewoon een kwestie van de punt precies op de hoek van het asje zetten?

RE: As tussen nok-as en ontsteking

:)
zie de afstelgegevens in je handboek ??
:)

groetjes,
Theo van den Bogaard