Auto trekt naar links bij remmen

RE: Auto trekt naar links bij remmen

Als ik stevig moet remmen met mijn mini begint de auto te trillen en trekt naar links. Nu heb ik al gelezen dat mijn mini 1000 uit 1975 niet het beste remsysteem heeft, links en rechts gescheiden in plaats van voor en achter. Ik ga er dus van uit dat er aan de rechterkant iets mis is met de remmerij.

Nu heb ik laatst al meer problemen gehad met uitgedroogde rubbers van de koppeling doordat de auto erg lang stil heeft gestaan, en verwacht is dus dat ik aan het remsysteem ook wel het een en ander zal gaan moeten vervangen.

Wat is er nu verstandig? Als ik nu alleen het probleem verhelp is er dan veel kans dat ik dit aan de andere kant van de auto spoedig ook krijg? Remcilinders reviseren of vervangen? Remleidingen dan ook doen of alleen de laatste flexibele stukken?

Aangezien ik de auto zo origineel mogeli wil houden ga ik niets aanpassen aan het systeem, het moet gewoon weer werken zowel het dat ooit gedaan heeft.

RE: Auto trekt naar links bij remmen

Ik zou hem eerst even opnieuw afstellen en heel goed ontluchten, links trekken is links beter remmen. Maar kan een klein ding zijn, zijn je trommels nat aan de onderkant? vochtig? zit er nog genoeg olie in de remvloeistof pot?

RE: Auto trekt naar links bij remmen

trommels afstelen is vaak t motto lekkae is niet altijd te zien best manier is ff de trommels eraf halen

RE: Auto trekt naar links bij remmen

Idd betere optie, voor het schroefje van je trommel los te maken een kruiskop met grote PH3, en WD-40 een paar uur laten inwerken. Kun je gelijk even je remschoenen na kijken, en mocht je een lekke cylinder hebben, dan zou ik gelijk alles vervangen aan de voorzijde, heb ik zelf ook gedaan, zijn wel je remmen.

RE: Auto trekt naar links bij remmen

nooit beknibbelen op je remmen.... belangrijkste is dat je mini kan stilstaan wanneer jij dat wil.
Ander ding wat ook een rol kan spelen, je schrijft over een wat oudere auto, is de rijhoogte.
De rubber bollen, die vering worden genoemd, zakkken naar verloop van tijd in. De geometrie van de wielophaning bij de mini is niet al te high tech. Zo zal je zien dat bij opkrikken van de voorkant van de auto (beide wieltjes los van de grond) dat de wielen enorm veel uitspoor zullen vertonen. Door het verder inzakken van de bollen kan een correcte uitlijning dus na verloop van tijd niet meer correct zijn. De wielen zullen toespoor krijgen. Het karakter wat jij beschrijft, doet zich bij remmen ook vaak voor als de mini geen uitspoor op de vooras heeft.
Zelf heb ik er ook mee gegoocheld en een kleine draai van 0 graden uitspoor naar een halve slag stuurkogels indraaien maakte een extreem verschil in gedrag bij remmen.

Have fun!

RE: Auto trekt naar links bij remmen

Het kan allemaal best meevallen, of de wagen moet echt heeeeel lang stil hebben gestaan.
Alle trommels even eraf halen beeje opschuren schoonmaken en bewegende delen een beetje in de WD40 spuiten, en opnieuw afstellen. Let op, het remloopvlak van de remschoenen en trommel wel vetvrij terug monteren. Kun je meteen zien of er delen versleten zijn of speling hebben. Controleer ook of alle remcilinders goed werken, deze kun je eventueel demonteren en weer gangbaar maken, vaak alleen wat roest. Ik zou gelijk wel de remvloeistof helemaal vervangen.
Heb je alle vetnippels van de ophanging al wel weer van wat vet voorzien?
De laatst aangeschafte Mini van mijn vader heeft 7 jaar stil gestaan en dat was inclusief een vastzittende koppeling en remmen een paar uurtjes werk.

Succes

RE: Auto trekt naar links bij remmen

De Mini's die langere tijd (lees: jaren) stil hebben gestaan, zullen kort na het weer in gebruik nemen vaak remproblemen krijgen:
of de remcylinders of de HRC zelf raken lek, vaak door roest en/ of uitgedroogde rubber afdichtingen.
Soms heb je geluk en blijft het bij weer-gangbaar maken, meestal zul je rigoureus remcylinders (en HRC) moeten vervangen.
Gelukkig zijn remdelen niet duur, alleen de HRC zelf.
Die wordt nog wel eens nieuw voor weinig op iebee aangeboden, maar alleen de standaard vervanging (GMC 227-gele band); originele (GMC 195/167) zijn niet meer te krijgen.
Ga in de vrede niet zitten pielen met revisiesets: dat werkt slechts tijdelijk.
Zoals al eerder aangegeven; het zijn wèl je remmen.....

RE: Auto trekt naar links bij remmen

Mijn mini heeft, volgens de vorige eigenaar, 250 kilometer gereden in de laatste 8 jaar. Daarvoor head de mini ook al weining gereden omdat de auto van zijn moeder was die erg slecht te been was.

De uitvoeing van het remsysteem en het koppelingssysteem lijken technisch erg op elkaar. Van mijn koppeling was niets meer heel, de hoofcilinder lekte remolie langs het pedaal, en de slavecilinder was al helemaal gehemeld.
Dus ik voel eigenlijk ook meer voor een grondige vervanging van de onderdelen zoals Brutus onschrijft, de mini gaat de eerste jaren niet weg dus het moet gewoon goed gebeuren. Ik zit dan te denken om de HRC te reviseren, de remcilinders en remschoenen en flexibele slangen te vervangen dan is ook meteen de remolie vervangen. Ik schat de kosten op ongeveer €200-€250 materiaal en hierna zou de boel weer jaren mee moeten kunnen gaan. Heeft iemand nog tips waar ook naar gekeken zou moeten worden als je toch alles al zo ver gesloopt hebt?

Voordat ik dit allemaal ga aanhalen ga ik eerst eens de remmen van mijn rechtervoorwiel goed controleren of de staat van de spullen echt is zoals ik verwacht, als ik de hele reparatie kan uitstellen tot het najaar zal ik het niet laten.

Voorlopig heb ik er even geen tijd voor aangezien ik de aankomnde weken een nieuw dak op mijn huis ga maken, dus de mini moet maar even stil staan.

RE: Auto trekt naar links bij remmen

stelnokken ankerplaten voorzijde,op gangbaarheid controleren

RE: Auto trekt naar links bij remmen

Je moet het zelf weten, maar een revisieset voor een HRC kost al snel 40 euro terwijl het resultaat vaak bedroevend is; na revisie alsnog geen remdruk is eerder regel dan uitzondering.
Gewoon vervangen die handel, ben je zeker van de werking (en da's best wel prettig als je remmen moet...).
Wielremcylindertjes kosten iets van 8 euro/ stuk: koop niet die van Brezan!!
Die zijn èn veel duurder en gaan veel eerder weer stuk.
Ga gewoon bij een van de mini-jongens langs en koop je spul daar in.

RE: Auto trekt naar links bij remmen

Nou, vandaag eindelijk tijd gehad om te beginnen aan de remmen, de bedoeling is om inderdaad alles te gaan reviseren:

Het resultaat van een avondje slopen:





De bedoeling is om het hele hydraulische deel te gaan vervangen, nu heb ik een paar vraagjes:
In de webwinkels kan de slangen kopen, die zijn gelijk voor achter en voor, nu heb ik geen slangen achter maar een vaste leiding, past dit zomaar?
Zijn er dingen die je meteen mee vervangt, bijvoorbeeld rubber voor handrem oid?
De remblokken hebben nog voering genoeg, is het verstandig deze evengoed te vervangen wanneer er lekkage is geweest in de trommels of kan je dit gewoon ontvetten en opruwen?

RE: Auto trekt naar links bij remmen

Antwoord op de vraagjes ( zo goed als mogelijk )

De flexibele remslangen voor moeten voor trommelremmen zijn, niet voor schijven.

Achter zitten ook remslangen, boven de draagarm, deze zijn korter en zijn volgens mij bij elke Mini hetzelfde.

Rubber voor de handrem ????????

Remschoenen of blokken altijd vervangen na lekkage anders gaan ze brokkelen.

Aangezien je alles origineel wilt laten, ik heb nog wel een revisie setje liggen voor het type HRC diagonaal gescheiden systeem, mits de cilinder niet te ver heen is qua roest en putjes, anders heeft het idd geen zin, maar als het na 37 jaar nog dezelfde is en lang heeft stilgestaan geef ik je weinig kans.

Het mooie van deze HCR is wel, dat je je niet in allerlei bochten moet wringen om de splitpen eruit te halen, deze kan er zo uit.

O ja, een remrevisie gaat helaas niet jaren mee, maar vereist ieder jaar inspectie en verversing van de remvloeistof juist omdat de Mini meestal niet dagelijks gebruikt wordt ( rust roest ).

Mooie originele Mini trouwens.

Suc6

André

RE: Auto trekt naar links bij remmen

Ik,heb er toch maar voorgekozen om de HRC te vervangen, puur voor de veiligheid en dat het dan weer een poos meekan.

Ik heb nu de volgende HRC erin zitten (gele band??)
link
link

Heeft het nut om ook de remverdeler te vervangen?
Nu begrijp ik dat ik de HRC niet zomaar kan vervangen maar dat er leidingen moeten worden aangepast, wat houdt deze aanpassing exact in? Ik heb in een webshop al gezien dat hier speciale leidingsets voor zijn te verkrijgen, maar ik snap niet wat de aanpassing dan exact moet zijn. Of is het gewoon zo dat de aansluiting op een andere plaats op de HRC zitten?

Met de rubber van de handrem bedoel ik het rubber wat in de plaat zit waar de remcilinder op zijn gemonteerd.

RE: Auto trekt naar links bij remmen

Ik zit op de webshops te zoeken en volgens mij heb ik al zo'n GMC227. Dat is toch de HRC met de gele band? Op mijn plaatje staat die HRC en daar zit inderdaad een band om.
Wie kan zijn licht hier eens over laten schijnen?

RE: Auto trekt naar links bij remmen

Hallo Jan,

de GMC227:
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=36659

wat jij hebt is volgens mij een type b + c:
http://www.infomininl.org/cpm1420/displ ... =12&pos=22
.. het bandje dat er om zit bij jouw is ook niet geel?!

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Auto trekt naar links bij remmen

Yup, jij hebt een GMC153(No 3) type C, alláng niet meer leverbaar...

RE: Auto trekt naar links bij remmen

@Theo, het bamdje is inderdaad niet geel, ik dacht dat dit door de jaren misschien verkleur was of dat de cilinder al een keer was vervangen.

Ik heb een mail gestuurd naar een webshop met de volgende link link en de foto's met daarin de nummers die ik wil gaan vervangen en daarbij tevens vraag de vervangende leidingen voor het nieuwe type remcilimder. Zo hoop ik in 1 keer de juiste bestelling te kunnen maken, terwijl ik wacht op de onderdelen kan ik mooi even de wielen weer mooi maken en de trommels laten poedercoaten.

RE: Auto trekt naar links bij remmen

Hoppa, even voor een paar honderd pond aan onderdeeltjes besteld. Misschien dat ik de mini dan toch nog klaar heb als het mooie weer begint d:)b

Er werd mij door de webshop aangeraden om een revisieset aan te schaffen omdat de HRC niet meer leverbaar is. Dit heb ik niet gedaan, ik heb de GMC227 besteld met een conversieset voor de remslangen. De voorgevormde waren er niet meer dus moet ik zelf aan het buigen, heeft iemand een schets met welke leiding waar naar toe moet?

RE: Auto trekt naar links bij remmen

http://www.moss-europe.co.uk/Shop/ViewP ... exID=19000

http://www.heritagegarage.com/-/catalog/brakes/19.htm

Hopelijk heb je de juiste lengtes besteld ... voor je linksgestuurde mini ?

Succes,
Theo van den Bogaard

RE: Auto trekt naar links bij remmen

Deze is het, zou goed moeten zijn toch? link

Bedankt voor de info!

RE: Auto trekt naar links bij remmen

Er staat bij voor lhd, dan neem ik aan dat ze lang genoeg zijn.
Als ze dan de goede ook maar sturen :)" title="Evil" />

Succes,
Theo van den Bogaard

RE: Auto trekt naar links bij remmen

Mocht je voorbeelden willen zien, tips willen horen of andere Mini dingen willen weten, dan mag j ealtijd even langskomen. Ik woon om de hoek.

Mvg. Marco

RE: Auto trekt naar links bij remmen

Ben jij Marco van marcosminis? Dan heb ik 100 meter bij jou vandaan een loodsje gehuurd waar de mini volgend jaar zijn winterslaap mag houden.

RE: Auto trekt naar links bij remmen


Hierbij een schema voor de ombouw van diagonaal naar het voor-achter gescheiden systeem om de hoofdremcilinder GMC227 aan te sluiten.
Zorg ervoor dat de onderste aansluiting van de GMC227 de achterwielen bediend.

André

RE: Auto trekt naar links bij remmen

Dat klopt. Dat ben ik.
Mocht je een keer langs willen komen, dan ben je welkom.

Mvg. Marco

RE: Auto trekt naar links bij remmen

In de reactie van Andre hierboven staat omschreven hoe de nieuwe HRC moet worden aangesloten én het systeem om wordt gebuwd van diagonaal naar voor-achter gescheiden. Dit laatste is dit een must of is dit aan te raden? Op minimania las ik het volgende artikel waarin de werking van de PWDA valve wordt omschreven. link

Mijn type is degene met aansluiting voor de alarmlamp, deze gaat branden wanneer het drukverschil tussen de poorten te groot is en de plunjer die erin zit gaat dit drukverschil dan opheffen als ik het goed gelezen heb. Daarom zie ik het nut er niet zo van in om het remsysteem o te bouwen. Heeft iemand hier misschien goede argumenten voor?

RE: Auto trekt naar links bij remmen

In het dokument staat dat als in één systeem de druk wegvalt de PDWA klep de druk in het andere systeem waarborgt. Als dit zou gebeuren denk ik dat je beter een voor en een achterrem over kan houden dan alleen een paar achterremmen.

Graag hoor ik van jullie als dit een verkeerde redenatie is.

RE: Auto trekt naar links bij remmen

Je moet niet uitgaan van de PWDA valve, maar van het feit dat de nieuwe HRC 227 alleen geschikt is voor voor-achter gescheiden.

Dit artikel is meer van toepassing link

Suc6

André

RE: Auto trekt naar links bij remmen

Dus doordat de boring niet 1 gelijke diameter is zal de remdruk, wanneer je deze diagonaal aansluit in beide systemen ongelijk zijn?
Daarom moet het systeem worden aangepast naar voor-achter gescheiden, dat is wat ik er dan uit opmaak.

Learning every day :(

RE: Auto trekt naar links bij remmen

Precies.

André

RE: Auto trekt naar links bij remmen

Alle wielen zijn weer opgebouwd en alles is goed gegaan. Zaterdag ben ik begonnen met slopen in de motorruimte en dacht vanavond weer op te gaan bouwen, niet dus. Het blijkt dat de geleverde remleidngen niet de juistematen schroefdraad hebben.

Ik ben even verder aan het zoeken geweest en nu blijkt dat er op allebei de leidingen dezelfde moeren zitten aan beide kanten, alle vier 10mm dus, terwijl alleen al op de master cylinder er twee maten nodig zijn (10 en 12mm)

Het conversieset wat er te verkrijgen is de BAU5654/BAU5655) heeft altijd vier moeren met metrische draad en is volgens de volgende link Klik (item 71)niet voor mijn type master cylinder de GMC160, deze heeft namelijk UNF draad.

Wat ik dus eigenlijk nodig heb is twee leidingen met aan de ene kan metrisch draad en aan de andere kant UNF draad en dan ook nog in twee verschillende maten. |:(
Als ik het handige schema volg van Reuvy voor mij geplaats heeft moet de 12mm aansluiting op de GMC227, de achterwielen dus naar de kleine draad op de PWDA-valve en de kleine aansluiting, de voorwielen naar de grote ingang op de PWDA valve. Dit druist wel een beetje tegen mijn gevoel in maar is overal zo omschreven.

Wie weet hoe ik hiermee verder moet, geen van de winkels heeft hier een pasklare oplossing voor. Moet ik de remleidingen nu zelf gaan maken?

RE: Auto trekt naar links bij remmen

Niemand dit eerder bij de hand gehad, lijkt me sterk O:)

RE: Auto trekt naar links bij remmen

bij mijn automaterialenboer kan ik de leidingen laten maken zoals het mij uitkomt, ze hebben diverse nippels liggen en makeen dus naar wens...

dus even op zoek naar een goede zaak, of zelf een felsapparaatje kopen...

RE: Auto trekt naar links bij remmen

Het is gelukt. Een lokale dynamo/accu/remsystemen service heeft een bakje nippels onder een dikke laag stof vandaag gehaald en direct 3 nieuwe leidingen voor mij gemaakt. d:)b

Ik zit nu alleen nog met een leiding voor de achterrem waar een andere maat nippel op moet, deze kan ik niet vervangen wat die loopt achter het achtersub frame door, ik heb al wel de juiste maat wartel. Of ik moet nieuw draad tappen in de nieuwe aansluiting, maar daar ben ik eigenlijk niet zo'n voorstander van.

RE: Auto trekt naar links bij remmen

Nieuw draad tappen is wel het laatste wat ik zou doen, naar mijn idee het je 2 opties;
1. Je maakt voor aan de huidige remleiding een kort extra stukje leiding als verloopstukje, het is niet mooi maar kan wel.
2. Je vervangt de hele remleiding, dus je subframe losmaken en een stukje laten zakken zover dat de leiding er langs kan.
Persoonlijk zou ik kiezen voor de laatste optie, maar het is wel meer werk. 8)

RE: Auto trekt naar links bij remmen

Ik heb inmiddels de juiste maat nippel, nu nog iemand met een felsset vinden die deze op de bestaande leiding kan zetten.. Dat lijkt mij de mooiste oplossing, dan blijft het gewoon 1 leiding.

Hier misschien iemand uit de buurt van Harderwijk die dit voor mij zou willen doen of waar ik de set van kan lenen?