Kruimelpad
Backfire in carburateur na een 2e start
RE: Backfire in carburateur na een 2e start
Ingediend door wim fournier op vr, 03-04-2015 18:51
Voel ook eens aan de contacten van de primaire stroomkring van de ontsteking. Met name de kabelschoentjes van de bedrading van de bobine hebben neiging om -als ze eenmaal warm zijn- wat ruim passend op de steekcontacten te zitten. Ze hebben immers een U vorm en de zijkanten zijn naar binnen omgebogen. Door de uitzetting bij motortemperatuur ten opzichte van omgevingstemperatuur wordt het kabelschoentje dus ruimer. Door de trilling van de motor bij stationair toerental en -dus- tijdens het starten, kan het zich voordoen dat de stroomverbinding even onderbreekt. En dat levert meteen een vonk op. En omdat de rotor in de verdelerkap op zo'n moment niet recht voor een contactpunt van een bougiekabel staat, zoekt de stroom een weg naar een 'willekeurige' cilinder. Die kan dan een inlaatklep hebben die juist open gaat, waardoor je een blaf in de carburateur hoort.
- Login of registreer om te reageren
Als ik dus rijdend de boel ontkoppel (versnelling) en dus in z'n vrij gas geef ploft hij niet en dus koppel, in welke versnelling dan ook (1 t/m 4) ploft hij wel...... Is echter altijd pas na een 2e start. Als je weer terug naar huis gaat.
Ik snap vooral niet dat hij met de heenweg er helemaal geen last van heeft, heb verschillende afstanden geprobeerd. En met de terugweg of als je verder gaat er wel last van heb.
Kabels zitten aan beide zijden goed vast.
Kleppen zou dan een mogelijkheid kunnen wezen maar dan zou ik er toch al last van moeten hebben als t blokje warm is?
Morgen maar eens achter een nieuwe bobine aan, misschien ligt t daar aan....
Gr jan
- Login of registreer om te reageren
idd. kan de bobine ook vreemde dingen doen.....
Heb je de verdeelkap en rotor ook vervangen ?
Zit er toevallig een electronische ontsteking opgebouwd ?
- Login of registreer om te reageren
Kap is is wel vervangen rotor ook puntjes waren nog goed maar zal die ook morgen gaan vervangen....
Dan is dat gedeelte helemaal vernieuwd.
Of kan ik dan beter een elektronische ontsteking erin zetten? Ik weet dat dat duurder is maar is dat dan ook beter te vertrouwen dan contactpunten?
Iets anders zou t niet kunnen wezen? Tijd van voorontsteking ofzo?
Gr jan
- Login of registreer om te reageren
Pas op Jan. Eerst moet je de storing vinden en daarna pas doe je er goed aan om die op te lossen.
Zomaar -luk raak- aanschaffingen doen van duurdere oplossingen kan heel frustrerend uitpakken.
Vreemd is, dat als je de koppeling indrukt (dat is -geen aandrijving-) dat dan de ontsteking regelmatig is.
En als je aandrijving hebt ploft ie.
Dan gaan mijn gedachten toch in de richting van trillingen waardoor de ontsteking onregelmatig wordt.
Je hebt de verbindingen in de bedrading gecontroleerd (kabelschoentjes). Dat zit goed.
Dan is de volgende vraag; heb je een kabelbreukje?
Als het draadje van af de verdeler naar de bobine gebroken is, dan is het mogelijk dat je -onder omstandigheden- een stroom onderbreking krijgt die het ploffen veroorzaakt.
Leg daar eens een nieuw draadje (is goedkoper dan elektronische ontsteking aanleggen).
- Login of registreer om te reageren
Mijn gedachten gaan ook naar de vacuumvervroeging. Bij een lichte belasting van de motor wordt de grondplaat van de ontsteking verdraaid. Ook het draadje naar de kontaktpunten / condensator kan een draadbreukje in zitten.
Electronische ontsteking werkt wel beter en is onderhoudsvrij, maar juist afgestelde kontaktpunten werken ook prima.
Ik zou toch eerst de storing opsporen.
- Login of registreer om te reageren
Vacuüm vervroeger werkt goed.
Draden kon ik geen breuk in vinden.
Ik had toevallig nog een oude condensator liggen die erin geschroefd puntjes gecontroleerd en waren nog goed
Eerste ronde gereden en doet t goed.... Ff aan de koffie en zo maar eens een tweede ronde proberen
Groetjes jan
- Login of registreer om te reageren
Het is elke keer weer een uitdaging om uit te vinden wat er nou aan schort. Wat dat betreft is het rijden van een auto toch een samenspel van een heleboel factoren. Dus, als er iéts niet goed gaat, vind het dan maar uit waar dat aan ligt. Je moet dan wel van volhouden weten, hardnekkig verder gaan tot je het gevonden hebt. Zo doe je ervaring op en langzamerhand begin je het allemaal te begrijpen hoe het werkt en wat er aan kan mankeren. Dat geeft toch voldoening!
In je verhaal heb je wel geschreven dat je 'morgen achter een nieuwe bobine aan' gaat.
We hebben niet gelezen dat je dat geëffectueerd hebt en inderdaad een andere bobine hebt geïnstalleerd.
Ik veronderstelde dat je dat gedaan had, maar begin nu toch te twijfelen. Als je een ander bobine hebt en je hebt straks ook de condensator vervangen; wat blijft er dan nog over? Wat veronderstellingen betreft raak ik onderhand wel uitgeput.
- Login of registreer om te reageren
bobine opgehaald in sint johannesga. ook maar meteen gemonteerd.
voor de zekerheid maar nieuwe contactpuntjes verdelerkap condensator en rotor+kap besteld, had hij jammer genoeg niet meer liggen.
weer eeens een rondje gereden gewacht/koffie gedronken en weer een rondje gemaakt.....
geen backfire meer maar nu hapert ie grrrrr net of ie een backfire wil geven
wat kan dat dan weer zijn?
heb alleen geen strobescoop om de tijd te kunnen controleren die staat op m'n verlanglijstje.
-bobine vervangen
-contact puntjes gecontroleerd (zijn nog niet op)
-condensator vervangen voor die van de oude puntjes
-bougies zijn pas nieuw
-bougie kabels zijn z.g.a.n.
-geen kabelbreukjes kunnen ontdekken
mvg jan
- Login of registreer om te reageren
Ik denk dat je hetzelfde probleem nog steeds hebt, alleen door het vervangen van een hoop dingen is het iets minder geworden.
Het is toch wel handig om ook met de stroboscoop te kijken. Daar kan je ook aan zien of je een regelmatige vonk hebt en de vervroeging kan je ook mooi controleren.
- Login of registreer om te reageren
Vorige week heel mooie en gezellige Stuyvesant rit gereden :-)
Een goeie 200km totaal goed gegaan. En toen.... Lekker naar terug naar huis maar dat ging eventjes iets anders.
Rijden mooi de poort uit naar de provinciale weg, jahoor daar begint ie weer. Backfire een paar keer en uit.... Nog net op t fietspad kunnen komen, tja daar sta je dan.
Eerst maar eens proberen te starten niks dood. Puntjes controleren met een vloeitje (blij dat ik nog rook) voor de afstand die is goed, nog een keer starten niks.
Dan maar eens bellen, hmmm maar wie? Het hotel maar eens gebeld en gevraagd naar bertina gelukkig was ze er nog. Samen met wibo heeft ze bij hun thuis haar eigen ontsteking opgehaald. Nou eens even kijken.
Ik heb een blauw hamertje bij de puntjes en zij een rode.....
Overzetten niks.... Dood
ANWB maar eens gebeld en thuis dat ze ons maar mochten komen ophalen.
Bettina en wibo bedankt voor de tijd en moeite.
Wachten wachten.... Zegt Isa (5jaar oud) heel bijdehand papa... De mini heeft het toch heel de dag gedaan met jou puntjes, ik: klopt zullen we die nog maar 1x proberen? Ja zegt ze.
Dus de puntjes maar eens schoon krabben daarna monteren vloeitje er weer bij, rotor van wibo erop. Wat denk je gewoon starten en rijden d:) de boel weer afgebeld en lekker naar huis gereden.
Bertina nog een smsje gedaan dat we veilig en wel thuis zijn gekomen op eigen kracht.
Wat ben je dan blij..... Haar rotor en puntjes netjes terug gestuurd.
Dus eigen rotor erop en.... Dood niet starten hmmmm dus.... Andere rotor erop (thuis heb je veel) starten en rijden.
Mijn probleem was dus al die tijd de rotor. Ik kon er niet aan zien dat ie stuk was.
Mvg jan
- Login of registreer om te reageren
Ja, elektriciteit kun je niet zien hoe die 'gaat'. Altijd een verrassing weer wat de oorzaak van een storing is. Gelukkig heb je hem nu gevonden. De aanhouder wint!
- Login of registreer om te reageren
Het probleem zat er dus nog steeds in.
Mooi dat het opgelost is en dat je het beschreven hebt.
- Login of registreer om te reageren
RE: Backfire in carburateur na een 2e start
Ingediend door jantje toot op vr, 03-04-2015 17:40
Het probleem:
Als ik met de mini een stukje heb gereden naar de winkel o.i.d. En na de boodschappen doen weer weg wil rijden heb ik last van ploffen/klappen in de carburateur dus als het blokje warm is dan wel en bij een koude start niet.
Heb het vandaag weer geprobeerd, nu eens een langer stuk gereden lees 45 a 50 km eventjes koffie gedronken, de auto weer gestart om naar huis te gaan. Het was meteen raak met ploffen klappen uit de carb drama om thuis te komen.
Het gaat om een 998cc met standaard carb. Naald en uitlaat.
Nieuwe bougies en kabels zitten er al op.
Wie kan mij helpen?
Mvg jan