backfires?

RE: backfires?

hallo,

weer een vraag.

Sorry, maar het is vrij dringend en ik kom er zelf niet echt uit.

Net een testrit gaan rijden na het vervangen van mijn distributieketting (die wel erg ver was versleten al)

en Ja het probleem met backfires is nog steeds niet opgelost na het vervangen van de ketting en spanner.

Soms hoor ik een knal en het lijkt van de carburateur te komen en ook eveneens uit de uitlaat lijkt mij ?
Het komt vooral voor bij het optrekken of bij het nemen van een scherpe bocht dacht ik.

Nu de laatste keer kwam er ook een zwart wolkje bij te pas. Dit zinde me niet echt.

Iemand soms een idee wat het kan zijn? Hij draait eigenlijk vrij mooi, maar ja ...

Is een 1000 tje met stage 1.

Ik zelf denk misschien aan de voorontsteking? Op wat zou dit moeten staan ongeveer? of ik denk aan de spruitstukpakking?

Of zou het een lekke koppakking kunnen zijn?

grtz

default

RE: backfires?

wouterke schreef:

en Ja het probleem met backfires is nog steeds niet opgelost na het vervangen van de ketting en spanner.




## ons wouterke weerom... :+)

ik neem aan dat je bij het vervangen van de distributieketting het nokkenas tandwiel en het krukastandwiel wel in de goede stand t.o.v. elkaar gezet hebt?

backfire=ontsteking niet goed.
remedie: met stroboscoop verdeler goed zetten.

RE: backfires?

de nokkenas staat inderdaad nog altijd hetzelfde als voorheen.

Maar dan ga ik dus mijn ontsteking stellen. Zou ik hem gewoon op standaard moeten zetten ? Of moet hij iets vroeger voor die stage 1 kit?

Ja beetje veel vragen de laatste dagen, maar ja ... hij krijgt weer wat kuren net voor de Limburgse Mini Meeting. Ik hoop dat ik met mijn mini kan rijden.

grtz

default

RE: backfires?

wouterke schreef:
de nokkenas staat inderdaad nog altijd hetzelfde als voorheen.



## stond ie voorheen dan goed?

Of moet hij iets vroeger voor die stage 1 kit?




## dat weet ik niet.
zou zeggen: zoek op 'stage 1' in combinatie met 'ontsteking'

RE: backfires?

ik weet niet of die goed stond natuurlijk ?

hoe weet ik dat ?

grtz

default

RE: backfires?

wouterke schreef:
ik weet niet of die goed stond natuurlijk ?



??????????????????????????????????????????????????????

hoe weet ik dat ?



## uit wat ik weet uit diverse autoreparatieboeken die het wisselen van de nokkenasketting of riem bespreken, gaat het er bij de hermontage altijd om dat de krukas en de nokkenas in een heel bepaalde stand ten opzichte van elkaar moeten staan (in verband met de 'timing')
soms staan er merktekentjes op de betreffende tandwielen (ketting) of poelies (riem).
maar altijd wordt e.e.a. gedetailleerd beschreven.

ik zou zeggen:'doe je Haynes eens open op de goede pagina'
(je gaat nu toch niet zeggen dat je dat boek [size=150:2pck4e1p]nog[/size:2pck4e1p] niet hebt?)

RE: backfires?

ja kijk ik heb mijn tandwielen zo gezet dat de krukas ongeveer op 12 uur staat en de nokkenas ongeveer op 2 uur ? Dat had ik uit het boek opgemaakt. En de merktekens stonden over elkaar van de tandwielen dus dacht ik dat het juist was.

Maar zeker weten doe ik nooit meer iets bij een mini ...

grtz

RE: backfires?

volgens mij is het opgelost ?

ik heb mijn ontsteking opnieuw gesteld op 4° voorontsteking statisch en nu heeft die toch geen backfire meer gegeven.

En maar hopen dat het gelukt is.

vanavond richting Limburgse Mini Meeting !!

grtz

RE: backfires?

4 lijkt me wat weinig, helemaal voor een stage 1.
zie ook hier

Als ie zo goed lijkt te lopen, houd dan iig de watertemperatuur in de gaten want met een verkeerd afgestelde onsteking kan die wel eens omhoog lopen!

RE: backfires?

Bij te weinig voor ontsteking komt er weinig warmte vrij (onvolledige verbranding) dus denk ik dat het wel mee zal vallen met een te hoge koelvloeistof temperatuur.

Zoals al aangegeven werd, 4 graden is te weinig voor ontsteking voor een standaard motor laat staan met een Stage 1 kit.

RE: backfires?

Als men dit te weinig vindt, zou men dan zo vriendelijk willen zijn om een redenatie en/of een andere richtwaarde erbij te zetten?

Dat men het niet goed vindt is altijd in 50% van de gevallen (maar dat is meer de filosofische discussie van welles/nietes).

Is standaard niet 8 graden voorontsteking?

Groet ron

RE: backfires?

Precies, 8 graden.. voor een (volgens fabriek) optimale verbranding bij een standaard motor.
Bij 4 graden voor ontsteking heb je dus last van een onvolledige verbranding wat ten koste gaat van je verbruik en beschikbare vermogen.

RE: backfires?

ik had een link geplaatst waar dit instond...

RE: backfires?

als ik mijn manual moet geloven dan is het 4° voorontsteking bij het STATISCH afstellen en 8° als je het met een stroboscooplamp afsteld op 1000 toeren staat er in.

Dus ik heb dat even gevolgt, en ik heb tot nu toe nog geen enkele backfire gewaar geworden.

allemaal alvast bedankt voor de snelle reacties, heeft me een hoop verder geholpen.

grtz

RE: backfires?

Statisch is altijd een richtlijn, daarna moet je om het goed te doen altijd met de stroboscoop checken/ fijn afstellen.

RE: backfires?

het probleem met de backfires is opgelost lijkt me.

Heb in panne gestaan en toen is het duidelijk geworden. De kabel van bobine naar delco was stuk.

grtz

allemaal bedankt